حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

سوئد قصد دارد اولین کشوری باشد که سوخت فسیلی را کاملاً‌ کنار می‌گذارد

نوشته

8 سال قبل | 2 دیدگاه | ترنجی

به‌تازگی ظاهراً افزایشی در میزان تمایل کشورها و جزایر کوچک برای کنار گذاشتن نسبی یا کامل سوخت فسیلی دیده می‌شود. مخصوصاً تمایل به استفاده از منابع تجدید پذیر مانند انرژی خورشید، باد و هیدروالکتریک بیشتر شده است. در دنیایی که برخلاف پیشرفت‌های اخیر آمریکا و چین درزمینهٔ مقابله با تغییرات آب‌وهوا، در تغییر اساسی در نحوه برخورد با این پدیده نسبتاً درمانده است، این خبر خوبی است.

اوایل امسال، کاستا ریکا تمام نیازهای الکتریسیته کشورش را به مدت ۷۵ روز بدون وقفه فقط با منابع تجدید پذیر تأمین کرد. کمی بعد، ایالت هاوایی ایالات‌متحده آمریکا حکمی را به قوه مقننه ارسال کرد که طبق آن تا سال ۲۰۴۵ تمام این جزیره به کمک منابع انرژی تجدید پذیر پایدار تأمین شود. به گزارش گاردین، دانمارک در یک روز خاص طوفانی، ۱۴۰ درصد نیاز الکتریسیته کشورش را فقط به کمک انرژی باد تأمین کرد و انرژی مازاد به آلمان، نروژ و سوئد صادر شد.

ظاهراً سوئد با تمام قوا به دنبال نیل به این هدف است، چون ماه گذشته اعلام کردند که ۵۴۶ میلیون دلار دیگر روی برنامه انرژی‌های تجدید پذیر و مقابله با تغییر آب‌وهوا سرمایه‌گذاری خواهند کرد و این طرح با بودجه‌بندی سال ۲۰۱۶ آغاز خواهد شد. هدف نهایی این کشور بلندپروازانه و قابل افتخار است: آن‌ها امیدوارند یکی از اولین ملل دنیا باشند که وابستگی خود به سوخت فسیلی را به پایان می‌رسانند. درزمینهٔ انرژی خورشیدی، به‌طور ویژه، ۸۰۰ درصد افزایش بودجه در نظر گرفته شده است.

اگرچه این هدف ملی هنوز جدول زمان‌بندی ندارد، دولت سوئد اعلام کرده که پایتختش یعنی استکهلم باید از سال ۲۰۵۰ فقط به منابع انرژی تجدید پذیر پایدار متکی باشد.

این اطلاعیه در زمان مناسبی ارائه شده است؛ نشست تغییرات آب‌وهوای سازمان ملل متحد که امسال در پاریس برگزار خواهد شد، اواخر نوامبر (اوایل آذر) امسال شروع می‌شود. می‌توان امیدوار بود که برنامه‌های مقابله با تغییر آب‌وهوای سوئد (و دانمارک) روی حضار کمتر علاقه‌مند این نشست تأثیر بگذارد و سایر کشورها نیز شروع به اعمال تغییراتی در شبکه الکتریسیته خود بکنند.

به گزارش نشریه The Ecologist، سوئد همچنین قصد تعطیلی نیروگاه‌های هسته‌ای خود را دارد، هرچند این بیشتر به دلیل فرسودگی زیرساخت‌های این صنعت سوئد است. بااین‌وجود، هیچ جایگزینی برای این نیروگاه‌ها در نظر گرفته نشده است و قصد دولت سوئد این است که فقط برای اتکای کامل به منابع تجدید پذیر آماده شود. لازم به ذکر است که اغلب، نیروگاه‌های هسته‌ای همراه با نیروگاه‌های فسیلی به‌عنوان صنایعی که به یک اندازه به محیط‌زیست آسیب می‌زنند، در یک دسته قرار داده می‌شوند. هرچند، طبق گزارش نیچر، ازلحاظ تأثیر روی تغییرات آب‌وهوا، نیروگاه‌های هسته‌ای سهم ناچیزی در تولید دی‌اکسید کربن دارند و از این لحاظ با منابع تجدید پذیر در یک رده قرار می‌گیرند.

دولت‌ها اغلب در پاسخ به فشارهای سیاسی استفاده از نیروگاه‌های هسته‌ای را متوقف می‌کنند، که یک مورد در حرکت اخیر دولت آلمان نشان داده شد. به گزارش BBC News، در این مورد، فاجعه فوکوشیمای ژاپن که توسط یک بلای طبیعی نادر کلید خورد، دولت آلمان را مجبور کرد که نیروگاه‌های هسته‌ای خود را تا سال ۲۰۲۲ به‌تدریج تعطیل کند.

البته آلمان کشوری نیست که در معرض سونامی‌ها و زمین‌لرزه‌های خطرناک باشد؛ در صورت رخ دادن بلایای طبیعی در آلمان، تقریباً‌ هیچ خطری متوجه نیروگاه‌های هسته‌ای این کشور نیست.

باوجود اجتناب سوئد از انرژی هسته‌ای، این کشور در مسیر تبدیل‌شدن به کشوری است که در نیمه دوم قرن جاری میلادی فقط متکی به منابع انرژی تجدید پذیر پایدار خواهد بود و این شاهکار بزرگی است. دوسوم برق این کشور هم‌اکنون از منابع غیر از سوخت فسیلی تأمین می‌شود که بیشتر از طریق انرژی هیدروالکتریک و هسته‌ای است. دیدن اینکه جایگزینی نیروگاه‌های هسته‌ای این کشور با منابع تجدید پذیر، این کشور را در مسیر قطع وابستگی به سوخت فسیلی یاری خواهد کرد یا عقب نگه خواهد داشت (و چگونه)، جالب خواهد بود.

[su_button url=”http://www.iflscience.com/environment/sweden-combats-climate-change-aiming-be-fossil-fuel-free-nation” target=”blank” background=”#04c076″]iflscience[/su_button]

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
HM-R O Y A L

کاش تو این مملکت هم چهار تا آدم باسواد و با وجدان و دلسوز راس قدرت بودند و تصمیم گیری میکردند .اونوقت وضعمون این نبود ….

Rock

تر..نجی

جایزه نوبل پزشکی و روانشناسی ۲۰۱۵ که به دو شهروند ژاپنی و چینی تعلق گرفت و جایزه فیزیک را هم مشترکا به متخصصانی از ژاپن و کانادا تعلق گرفت. پوشش بدید :mail:

ژاپنی ها در عرصه تکنولوژی پیشرو هستند :heart: B-)

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
علي رسول زاده