حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

همکاری آژانس‌های فضایی فرانسه برای توسعه راکت‌های قابل بازیافت

نوشته

8 سال قبل | بدون دیدگاه | ترنجی

دو آژانس دولتی فرانسه که روی صنعت هوافضا متمرکز هستند، روز دوم اکتبر اعلام کردند که در حال تشکیل ائتلافی برای مطالعه یک سیستم پرتاب است که بتواند تمام مرحله اول راکت را برای استفاده مجدد به زمین بازگرداند. این هدف را شرکت اسپیس اکس نیز دنبال می‌کند، اما پیمانکار اصلی اروپا که بخش دفاعی و فضایی ایرباس است، به دنبال این هدف نیست.

در یک بیانیه مشترک، آژانس فضایی فرانسه (CNES) و موسسه تحقیقات هوافضای فرانسه (ONERA) اعلام کردند که هدف این همکاری توسعه مرحله اول راکتی است که بتواند به پایگاه پرتابش بازگردد.

چند وقت پیش در سال جاری میلادی ایرباس فعالیت روی یک طراحی قابل بازیافت را که موتورها و بخشی از سامانه اویونیک مرحله اول راکت را برای بازگشت به زمین و استفاده مجدد جدا می‌کند، علنی کرد.

ایرباس گفته بود که ارزش مرحله اول راکت بیشتر در موتورهای آن است و اینکه بازگرداندن کل مرحله اول برای نوسازی و استفاده مجدد نمی‌تواند بازده اقتصادی پرتاب ماهواره‌ها را بهبود دهد.

چندی پیش شرکت یونایتد لانچ الاینس مستقر در سنتنیال ایالت کلرادو از سناریوی بازیافت مشابهی برای راکت آینده خود به‌نام والکان (Vulcan) رونمایی کرد. بلوک موتورهای مرحله اول از زیر مرحله اول راکت جداشده و بعداً بازیافت شده و مجدداً استفاده می‌شود.

شرکت اسپیس اکس مستقر در هاوتورن کالیفرنیا هم‌اکنون مدتی است که تلاش برای بازیافت مرحله اول راکت فالکن ۹ خود را آغاز کرده است.

سازمان CNES سال‌ها است که روی گزینه‌های بازیافت راکت کار می‌کند، اما هیچ‌کدام از آن‌ها از فاز اولیه طراحی (طراحی مفهومی) فراتر نرفته‌اند. مشخص نیست که آیا همکاری مشترک این سازمان با ONERA نیز از این فاز فراتر خواهد رفت یا نه. فعلاً مطالعات این سازمان محدود به شبیه‌سازی‌های دیجیتالی آئروترمودینامیکی است.

این دو آژانس اعلام کرده‌اند که تخصص آن‌ها در طراحی ماهواره‌بر و وسایل ابرصوتی و فروصوتی برای کار روی راکت‌های قابل بازیافت به کار گرفته خواهد شد.

این دو آژانس همچنین اعلام کردند که در سال ۲۰۱۶ بر اساس نتایج کارهای اولیه تصمیم خواهند گرفت که آیا همکاری بین همدیگر را عمیق‌تر کنند یا نه.

[su_button url=”http://spacenews.com/french-agencies-to-collaborate-on-reusable-rocket/” target=”blank” background=”#159f84″]Spacenews[/su_button]

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
علي رسول زاده