حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

چگونه عکاسی را با یک دوربین DSLR آغاز کنید

نوشته

8 سال قبل | 7 دیدگاه | ترنجی

آن ها بزرگ هستند. آن ها متفاوت به نظر می رسند. کمی پیچیده هستند. دی اس ال آر ها، درست همانند هر دوربین دیگری دوست داشتنی اند.

با ترنجی در ادامه مطلب همراه باشید.

معرفی

Nikon_D750_review__9111997-650-80

دوربین های DSLR هنوز هم، برای عاشقان دنیای عکاسی و کسانی که می خواهند به طور جدی وارد این عرصه شوند، یک انتخاب برتر هستند. طراحی و عملکرد این نوع دوربین ها، کاملا با سایر دوربین ها متفاوت است و در نگاه اول استفاده از آن ها کمی پیچیده به نظر می رسد. با این حال باید بگوییم که، برای شروع عکاسی با این دوربین ها، خیلی نیاز به یادگیری تمامی دکمه ها و کنترل های مختلف برروی این دوربین ها ندارید و کم کم و آرام آرام می توانید تمامی آن ها را در طول زمان فرا بگیرید. باید گفت، تنها برای شروع کافیست که دکمه های کلیدی و راه اندازی این دوربین ها را فرا بگیرید.

منظره یاب اپتیکال

1---Optical-viewfinder_1-650-80

منظره یاب این دوربین ها، معمولا در قسمت بالای صفحه نمایش آن ها قرار دارد. آن ها به شما اجازه می دهند تا تصاویر را بهتر حس کنید و با درک بیشتری آن ها را خلق کنید. برخلاف بسیاری از دوربین های بدون آینه و یا دوربین های کامپکت، منظره یاب این دوربین ها الکترونیکی نیست و به صورت اپتیکال است و این باعث می شود که آن چه را که در این منظره یاب ها می بینید، همان دنیای واقعی متمرکز در بدنه دوربین باشد. باید گفت که این واقعا فوق العاده است. زیرا شما به لطف این منظره یاب های اپتیکال، دید واضح و خالصی را در مقابل چشمانتان و در کادر دوربین مشاهده خواهید کرد و این باعث خواهد شد تا تصاویرتان جذاب و با حسی واقعی و بدون واسطه ثبت شوند.( منظره یاب های الکترونیکی و یا ال سی دی ها، توسط یک سنسور تصویر را به شما ارائه می دهند.)

شما باید در هنگام عکسبرداری در این منظره یاب ها، به نقطه های کوچک نور در آن چه که می بینید دقت کنید. این نقاط و تمرکز برروی آن ها باعث می شود که شما بتوانید در آن قاب خاص دوربین، بر موضوعات خاص تمرکز کنید. همچنین در کنار این موضوع، باید به صفحه نمایش دوربین هم دقت ویژه ای داشته باشید تا اطلاعاتی همچون سرعت شاتر و یا دیافراگم را پیش از عکاسی کنترل کنید. در کل هنگام عکسبرداری می توانید به همین صفحات LCD بسنده کنید و یا برای عکسبرداری حرفه ای تر، ابتدا همه چیز را در آن صفحه تنظیم و سپس با منظره یاب اپتیکال، به عکسبرداری بپردازید.

صفحه نمایش LCD و نمایش زنده

2---LCD-_-Live-View-650-80

صفحات نمایش ال سی دی در دوربین های DSLR، اطلاعات و منوهای مختلفی را، با گزینه های بسیاری از دوربین در خود برای کاربران نمایش می دهند. همچنین به لطف این صفحات نمایش، شما می توانید تصاویر و فیلم های ثبت شده خود را سریعا بازبینی کرده و در صورت تایید نهایی آن ها را نگه دارید.

همچنین، شما به لطف این ال سی دی ها، می توانید از ویژگی جذاب آن ها یعنی “نمایش زنده” استفاده کنید، که این مورد در هنگام قرار دادن این دوربین ها برروی سه پایه، قابلیت بیشتری را از خود بروز می دهد. زیرا به لطف همین کار، شما وقت بیشتری خواهید داشت تا به بررسی صحنه و تمرکز و دقت برروی آن برای ایجاد جزییات بیشتر در تصویر بپردازید.

با این حال، برای عکسبرداری های هر روزه، دوربین های DSLR، به دلیل ماهیت ساخت آن ها، به عنوان یک سیستم سریع فوکوس دوربین، کمتر از دوربین های کامپکت و جمع و جور،  عمل می کنند. این در حالیست که با دوربین های کامپکت و یا بدون آینه، شما می توانید همواره تصاویر خود را در صفحه نمایش این دوربین ها ببینید و به طور تمام وقت از قابلیت تصاویر زنده برخوردار باشید.

لنزها

3---Lens-Mount_1-650-80

یکی از بزرگ ترین مزایای دوربین های DSLR، در لنزهای فراوان این دوربین ها و قابلیت تعویض هر لحظه این لنزها در عکاسی در شرایط مختلف است. بدین صورت که شما می توانید به لطف این قابلیت، طیف وسیعی از عکس های مختلف را در شرایط مختلف برای خود ثبت کنید. از عکاسی کلوزآپ ماکرو بگیرید تا عکسبرداری مناظر با لنزهای واید-انگل.

هر دوربین DSLR، دارای یک دکمه در جهت تعویض لنزهاست تا شما به راحتی بتوانید لنزهای مختلفی را بررروی این دوربین ها سوار کنید. در عین حال، پس از نصب لنز، به دلیل قیمت بالای این لنزها، باید مطمئن باشید که لنز مذکور به درستی برروی دوربین نصب شده باشد. زیرا یک اشتباه کوجک می تواند منجر به افتادن لنز و از بین رفتن کلی سرمایه برایتان شود.

پس از نصب لنز، با تغییر مشخصات دیافراگمی برروی آن از طریق پیچیدن لنز، می توانید بهترین تصویر انتخاب شده را از طریق چشمی منظره یاب مشاهده کنید. این در حالیست که در دوربین های بدون آینه شما تنها این کار را می توانید از طریق سنسور و صفحه نمایش آن مشاهده کنید.

حلقه های بزرگ نمایی و فوکوس

4---Zoom-and-focus-rings_1-650-80

اگر شما از یک دوربین معمولی کامپکت استفاده کنید، برای انجام عملیات بزرگ نمایی برروی سوژه، باید از دکمه هایی که برروی خود دوربین قرار گرفته است استفاده کنید. اما این قابلیت، در دوربین های DSLR متفاوت است. در این دوربین ها، شما برای انجام عملیات بزرگ نمایی برروی سوژه، تنها کافیست حلقه های دور لنز را در جهت و خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید. اگر تا به حال با یک دوربین DSLR این کار را انجام داده باشید، می دانید که انجام این قابلیت از این طریق بسیار ساده و راحت تر از انجام آن به سبک دوربین های کامپکت است.  زیرا این قابلیت از این طریق باعث می شود که شما خیلی آسان تر برروی یک نقطه معین بزرگ نمایی کنید.

در کنار قابلیت بزرگ نمایی برروی لنز، امکان دارد که برخی از لنزها، از یک حلقه اضافی برروی خود برخوردار باشند که این حلقه اضافی کار فوکوس خودکار را برعهده خواهد داشت. این قابلیت در شرایط ویژه عکسبرداری در شرایط ویژه روشن و یا تیره و یا وقتی سوژه در شرایط نوری روشن قرار داشته باشد کاربرد دارد.

صفحه نمایش بالا

5---Top-LCD_1-650-80

در حالی که دوربین های DSLR، همگی از یک صفحه نمایش در پشت خود برخورداند، برخی از آن ها که پیشرفته تر هستند، از یک صفحه نمایش گوچک ال سی دی هم در بالای خود بهره می برند. این صفحه نمایش برای این کاربرد دارد تا تنظیمات کلیدی عکاسی را به عکاس هنگامی که می خواهد از طریق منظره یاب عکسبرداری کند نشان دهد. این کار باعث می شود تا تمرکز عکاس برای مشاهده تنظیمات برروی صفحه نمایش پشت دوربین برهم نخورد.

برروی این صفحه نمایش، اطلاعاتی از قبیل سرعت شاتر، دیافراگم، جبران نوردهی و تنطیمات فعلی دوربین و عمر باتری باقی مانده نمایش داده می شود. همچنین شما برروی این صفحه نمایش می توانید اطلاعات اضافی دیگری همچون مشاهده تنظیمات اساسی از قبیل تنظیم حساسیت (ISO) را مشاهده کنید.

فلاش بالا رونده

6.-Pop-Up-Flash_1-650-80

اگرچه شما توانایی نصب یک فلاش جدا را در بالای دوربین های DSLR دارید، در کنار این، شما همواره می توانید از فلاش های بالارونده خود دوربین ها که در بدنه آن ها تعبیه شده است استفاده کنید. این یک فرصت خوب برای عکسبرداری سریع از سوژه ها در تاریکی و در نور کم است.

همچنین، این حالت می تواند هنگام تصویربرداری از یک سوژه در مقابل یک پس زمینه روشن و بودن سوژه ها در سایه ها مورد استفاده قرار گیرد و نور فلاش بالارونده می تواند کمبود نور را در برخی از سوژه ها، با نوردهی خود جبران کند.

در دوربین های DSLR، یک دکمه کوچک برروی دوربین تعبیه شده، که با فشردن آن، به شما اجازه می دهد تا فلاش را بالا برده و آماده عکاسی کنید. در عین حال، اگر فلاشتان در حالت خودکار قرار داشته باشد، خود دوربین بر اساس تشخیص خود، فلاش را در سوژه هایی که نیاز به عکسبرداری دارند فعال می کند.

در همه موارد، شما با زدن مجدد دکمه می توانید، فلاش را به جای قبلی خود بازگزدانید.

کلید چرخشی تنظیمات

7---Mode-dial_1-650-80

کلید چرخان بالای دوربین های DSLR، همواره به شما اجازه می دهد که کنترل تنظیمات دوربین خود را به دست بگیرید. یک قابلیت در میان ویژگی های مختلف تعبیه شده برروی این کلید چرخان وجود دارد که با قرار دادن کلید برروی آن، دوربین به حالت عکاسی ساده همچون یک دوربین کامپکت تبدیل خواهد شد تا کسانی که در این زمینه تازه کار هستند را در روزهای اول عکاسی کمک کند.

در کنار این، شما می توانید حالت های مختلف عکسبرداری را نیز برروی این کلید چرخان تنظیم کنید.

اگر کلید چرخان را برروی حالت P قرار دهید، دستگاه فلش را برای کنترل عکس در مکان های کم نور و برای نوردهی به کار می گیرد. یک حالت دیگر وجود دارد که با قرار دادن کلید چرخشی برروی آن، شما می توانید تصاویر را کمی تیره تر و یا روشن تر ثبت کنید. در این حالت دوربین سرعت شاتر و دیافراگم را به صورت خودکار تنظیم می کند.

گزینه AV با تغییر دیافراگم شما را در عکسبرداری با پس زمینه تار یاری می کند. در این حالت در عکسبرداری در نور کم اعداد F را در اعداد پایین تر و در عکسبرداری در نور زیاد اعداد F را در اعداد بالاتر قرار می دهید.

همچنین، استفاده از گزینه Tv برای ثبت نمایشی بسیار کوتاه(سرعت بالای شاتر) و یا فریز کردن یک صحنه در ثبت نمایش طولانی(سرعت طولانی شاتر) و یا در تیرگی حرکت و یا قراردادن دوربین برروی سه پایه در شب قابل استفاده است.

و درنهایت حالت دستی M، به شما تنظیم دستی سرعت شاتر و یا دیافراگم را می دهد.

شاتر

8---Shutter-release_1-650-80

این کار به شیوه تمامی دوربین ها انجام می شود. با فشار دادن نیمی از دکمه شاتر، برروی سوژه فوکوس خواهد شد و با قرار دادن نیم دیگر آن، عکسبرداری انجام خواهد شد.

در این حالت، اگر شما دکمه شاتر را به صورت نیمه فشار دهید، دوربین عملیات فوکوس خود را برروی سوژه آغاز می کند و اگر در اطراف صحنه دوربین را حرکت دهید، دوربین سوژه و فوکوس برروی آن را حتی با تغییر موقعیت خود دنبال خواهد کرد.

نکته : اگر برروی قسمت تنظیمات باشید و یا در حال مشاهده تصاویر گرفته شده باشید، با پایین بردن نیمی از دکمه شاتر، و بازگشت به حالت عکسبرداری، دوربین سریعا آماده ثبت عکس بعدی می شود.

کارت حافظه

Can class 10 SD cards handle 4K in the GH4?

ممکن است در دوربین شما، باتری و کارت حافظه در یک محفظه با درب محافظ برروی آن قرار داشته باشند. شاید هم شرکت سازنده دوربینتان، درب های جداگانه ای را برای آن ها در نظر گرفته باشد. اگر خوش شانس باشید، شاید حتی دوربینتان دارای دو درگاه کارت حافظه باشد، که شما از درگاه کارت حافظه دوم می توانید به عنوان یک فضای ذخیره سازی اضافی و یا به عنوان یک کارت پشتیبان استفاده کنید. بیشتر دوربین های DSLR بازار، از کارت حافظه SD استفاده می کنند. هرچند که برخی از مدل های قدیمی تر ممکن است از کارت های حافظه بزرگ تر پشتیبانی کنند.

باتری

29994-canon_battery_grip_bg_e2n

شاید فکر کنید که دوربین های DSLR و سایر دوربین های آینه ای، قدرت بیشتری را نسبت به مدل های کامپکت و بدون آینه داشته باشند. درواقع این قضیه صادق است.

همچنین علاوه بر باتری خود دستگاه، شما می توانید از باتری های اضافه همچون عکس بالا هم، برای داشتن عکسبرداری بیشتر در این دوربین ها استفاده کنید.

کلید چرخان کنترل

10---Command-dial-(front)_1-650-80

 در محل قرارگیری دست ها برروی دوربین و در بالای آن، کلیدی چرخان در دوربین های DSLR وجود دارد که به وسیله آن می توان به سرعت تنظیمات دوربین را تغییر داد. این گزینه با کلید چرخان تنظیمات هماهنگ است و اگر مثلا شما کلید چرخان تنظیمات را برروی حالت P در تنظیمات سرعت شاتر و یا دیافراگم قرار داشته باشد، اگر دیافراگم برایتان اولویت داشته باشد، این کلید چرخان تنظیمات دیافراگم را برایتان مشخص خواهد کرد و یا اگر برروی تنظیمات شاتر قرار داشته باشد، به سرعت با این کلید چرخان می توانید سرعت شاتر را تنظیم کنید.

دوربین های DSLR به لطف طراحی حرفه ای خود، همواره به عاشقان عکاسی این اجازه را می دهند تا برای ثبت تصاویر مختص به خودشان تنظیمات شاتر و دیافراگم را خود و با دقت کامل انجام دهند. پس برای این کار، چنین ابزارهایی چون این کلید چرخشی گردان قرار داده می شود تا به کمک آن، عکاسان بتوانند به سرعت، شاتر و یا دیافراگم را تنظیم کنند.

این کلید جز جدایی ناپذیر دوربین های DSLR است و شرکت های سازنده آن را در قسمت های مختلفی از بدنه دوربین برای انجام تنظیمات سریع دستی برای عکاسان قرار می دهند.

[su_button url=”http://www.techradar.com/how-to/photography-video-capture/cameras/how-to-get-started-with-a-dslr-1304249″ target=”blank” background=”#159f84″]techradar[/su_button]

اشتراک در
اطلاع از
7 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
md4956

Av و Tv رو خیلی پیچیده معرفی کردین 🙂

عاشق اس ال آرها هستم

یه سوال .. ارزونترین اس ال آر مجهز به وای فای رو میشه معرفی کنین ؟ و همچنین٬ ارزونترین فول فریم رو ؟ ممنون میشم اگه کسی جواب بده

Navid_7

حق با شماست پیچیده تر از حد ممکن آقای عامریان عزیز مطلب رو نوشتند چون که در قسمت مربوط به تقدم شاتر یا تقدم دیافراگم نویسنده از اصطلاحات مخفف شرکت کانن (AV and TV)استفاده کرده اند در حالی که عکس های مطلب مربوط به سری دوربین های اس ال آر نیکون هستش که از اصطلاحات ( A and S) برای تقدم شاتر و دیاف استفاده می کنه
و جواب سوال شما دوست عزیز : ۱- تا اونجایی که بنده اطلاع دارم در دوربین های کانن احتمالا ۷۵۰ دی و حتما ۷۰ دی هستش و ۲- باز هم تا اونجایی که میدونم باید دوربین ۶ دی کانن باشد

با تشکر از سایت خوب و مفید ترنجی و نویسنده گانش

SAMAN_H

تشکر بابت مطلب خوبتون :rose:

Mehran

با تشکر از شما :rose:

علی شاکری

سلام. ببخشید میخواستم بدونم چجوری میشه از کانال تلگرام شما حذف شد. با تشکر از نویسندگان عزیز. :bye: :heart: :unsure:

JFAC

السلام علیکم؛
عرض ادب و احترام خدمت مدیریت سایت ترنجی؛
سوالی دارم خدمتتون؛
چرا صفحه ی اول سایتتون باز نمیشه، ولی صفحات جانبی سایتتون وا میشه؟!
لطفاً این مشکلو اصلاح فرمایید.
ممنون و متشکر

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
حسین عامریان