حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

گوگل در پی یافتن هویتی جدید؛ حرکتی به سوی بالغ شدن، یا نشان دادن تولد دوباره؟!

نوشته

8 سال قبل | 4 دیدگاه | ترنجی

اتفاقاتی که اخیرا برای گوگل رخ داد، هم عجیب و هم جدید بودند؛ لوگوی جدیدی معرفی شد که بیشتر کودکانه به نظر می‌رسد تا حرکتی به سوی بالغ شدن و آینده. گوگل به صورت رسمی گفته بود این لوگو، نشان دهنده‌ی حرکتی به سوی آینده و پیشرفت این شرکت است، اما آیا واقعا اینگونه است؟ بازخوردهایی که در برابر این لوگو منتشر شد، زیاد جالب نبود؛ بسیاری این لوگو را حتی برای گوگل مناسب نمی‌دانند. اینجا می‌خواهیم با توضیح اصول دو علم روان‌شناختی و طراحی، دلایل “تنفر” از این لوگو را بررسی کنیم. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

لوگوهایی که در گذشته ساخته می‌شد، با فونت و طراحی متفاوت نسبت به حال حاضر شکل می‌گرفتند (برای کسانی که کنجکاو هستند، سری فونت‌های Product Sans) و شما شاید متوجه موردی بسیار مهم در طراحی لوگوی هر شرکت شوید؛ اینکه یک شرکت با نفوذ تکنولوژی، چه نگاهی نسبت به خود دارد.

روشن و البته کودکانه، دو ویژگی اصلی لوگوی جدید است؛ همین لوگو موجب می‌شود تا گوگل چگونه در عرصه تکنولوژی شناخته شود. گوگل قصد داشت در همه جا، از کوچکترین صفحه‌نمایش‌ها و بزرگ‌ترین استراتژی‌ها، شناخته شود و حرفی برای گفتن داشته باشد. هم چنین گوگل به تازگی به عنوان یک شرکت تابع در شرکت جدید آلفابت به حساب می‌آید؛ شرکتی که تنها چند هفته قبل از معرفی لوگوی جدید سر و کله‌اش پیدا شد. (شاید تا همین الان هم کمی به معنی لوگوی جدید پی برده باشید.)

یکی از افراد گوگلی، اینگونه بیان می‌کند که در سال‌های اولیه، بنیانگذاران و مدیر عامل این شرکت یعنی لری پیج، با ترفندی به نام فشار (!)، تغییرات جدید برای لوگو را موشکافی می‌کردند، چه برسد به تغییرات بزرگ‌تر برای کمپانی؛ البته فردی که این صحبت‌ها را گفته نخواسته هویتش فاش شود. شاید لوگوی قدیم، پس از رفتن لری پیج از گوگل، باید دچار تغییراتی اساسی می‌شد و شاید واقعا دقت در جزئیات تا این حد در تغییر این لوگو تاثیر داشته باشد. لری پیج به آلفابت رفت و در نقشی مبهم، به فعالیت خود در تکنولوژی ادامه می‌دهد. ساندار پیچای هم جای او را در گوگل پر کرد و هم اکنون مدیر عامل گوگل به حساب می‌آید. این‌ها همه تغییراتی “جدید” هستند.

 لوگوی جدید که گوگل در بلاگ خود، در قالب “تغییرات پشت صحنه” به بررسی کامل آن پرداخت، نشان دهنده‌ی تغییر هویت گوگل است. گوگل از سال ۱۹۹۸ برای دنیای دسکتاپ‌ها متمرکز شده بود. تغییراتی که در سال‌ها و ماه‌های اخیر بوجود آمدند، نشان دهنده‌ی تغییر تمرکز گوگل به سمت دنیای ” دستگاه‌ها و صفحه‌نمایش‌ها” است. برای همین، هدف گوگلرها به سمت ایجاد یک اتحاد بین آیفون‌ها، اندرویدی‌ها و یا حتی ساعت هوشمند، تغییر کرده است.

مدتی بود که پیچای، به عنوان مدیر عامل بعدی گوگل، شناخته شده بود و شهرت خوبی هم در مدیریت بخش‌های مختلف کسب کرده بود. کارهایی که برای گوگل در طی ۱۱ سال اخیر انجام داد، واقعا جای تحسین دارند؛ توسعه کروم و اندروید، دو محصول حیاتی گوگل، نیاز به یک مدیریت اساسی داشت که ساندار به خوبی از پس این مسئولیت برآمد.

Google2-640x360

ساندار پیچای، مدیر عامل کنونی گوگل، در حال صحبت در کنگره جهانی موبایل در بارسلونا (MWC)

این‌ها یک تغییر دیر برای گوگل به شمار می‌آید، حتی خود طراح اصلی لوگوی گوگل هم در تعجب است که چرا این تغییرات زودتر بوجود نیامده‌اند.

طراح اصلی، یعنی Ruth Kedar، در طی مصاحبه‌ای که با Mashable داشت، اینگونه بیان می‌کند؛

من انتظار تغییراتی پس از معرفی آلفابت را داشتم. تغییرات بسیاری برای ایجاد در بخش‌های مختلف این شرکت وجود دارد اما هنوز هم، به هیچکدامشان توجهی نشان داده نشده است. تعجب من از این است که تغییرات بوجود آمده از قبل وجود داشته‌اند! چرا تغییرات جدید جایگزین نشده‌اند؟

بسیاری گفته‌اند تغییرات اخیر این شرکت، با تغییرات لوگوی آن هماهنگ نیست. در حالی که کارمندان سابق این شرکت، نظری بر خلاف این دارند.

پایه‌ریزی شرکتی به عنوان شرکت مادر، شاید به منظور جدا سازی دو فعالیت اصلی در گوگل باشد؛ یعنی فعالیت‌هایی که به صورت روزمره و لحظه‌ای بین کارمندان و مدیران برای شرکت اتفاق می‌افتد، و فعالیت‌های دیگری که وظایف خلاقانه گوگل را کنترل کرده و آن‌ها را توسعه دهد. البته اگر کمی بیشتر به جزئیات نگاه کنیم، مدیریت کسب و کار مجموعه شرکت‌های تابع، بسیار آسان‌تر از قبل شده است.

بالاخره این تغییر شاید نشان دهنده یک پله کاهش برای “گوگل” امروزی باشد. Jan Dawson، یک تحلیلگر شرکت‌های تکنولوژی چنین نظری دارد؛

گوگل در حال حاضر یک چتر کم قدرت‌تر برای مجموعه‌ی گذشته است. به دنبال تغییرات جزئی که گوگل داشته، لازم بود که لوگوی آن نیز تغییراتی را داشته باشد.

نظر Jeffrey Sonnenfeld، یک استاد در دانشکده مدیریت ییل، به صورت خلاصه اینگونه است که بوجود آمدن یک کمپانی مادر برای کنترل منظم‌تر گوگل، یوتیوب و دیگر سرویس‌ها، به معنای ضعف یا ترس نیست، بلکه به معنای زنده نگه داشتن یک انقلاب در عرصه مشخص است.

مطالب مربوط به گوگل همیشه همانند هویت اصلی این شرکت، بی‌نظم است! برای جمع بندی و نتیجه‌گیری بهتر چنین می‌گوییم:

لوگوی جدید گوگل، نشان دهنده یک اتحاد است. این اتحاد می‌تواند راجبه حضور این لوگو در دستگاه‌های مختلف باشد، یا حضور گوگل در عرصه‌های متفاوت؛ یعنی گوگل بین چند مورد یکپارچگی کاملی برقرار ساخته است که اول از همه تمرکز گوگل بر روی دستگاه‌های هوشمند و دوم، نشان دادن علاقه این شرکت به خلاقیت در تکنولوژی را نشان می‌دهد. رنگ‌بندی و حالت بچه‌گانه این لوگو، نشان دهنده‌ی تولد دوباره‌ی گوگل زیر سایه آلفابت و تغییر اهداف این شرکت است، در عوض، هنگامی که جزئی‌تر به این لوگو نگاه کنیم، خلاقیت و انعطاف پذیری گوگل را در دنیای بزرگ تکنولوژی خواهیم دید. شاید هنوز به آن صورت تغییرات بسیار بزرگی را در گوگل مشاهده نکرده باشیم و این لوگو کمی زودتر به دست ما رسیده باشد! شاید به همین خاطر است که گوگل، این لوگو را نمادی از آینده این شرکت می‌داند. بازخوردهای منفی، شاید بخاطر همین ناهماهنگی شکل گرفته باشند، اما چیزی که معلوم است، گوگل هیچگاه قابل پیشبینی نبوده و ناگهان عملی عجیب را انجام می‌دهد. باید منتظر باشیم تا ببینیم این شرکت، چگونه خود را برای آینده و رسیدن به اهدافش آماده کرده است.

[su_button url=”http://mashable.com/2015/09/13/the-new-google/?utm_source=feedly&utm_medium=webfeeds#1e6U0iMV.kkF” background=”#5ab28d”]mashable[/su_button]

اشتراک در
اطلاع از
4 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
No-Brand

این لوگو جدیده بعضی جاها به نظرم خیلی زشت جلوه میکنه :unsure:

مثلا وقتی گوگل ناو رو واسه جست و جو باز میکنید آیکان رنگی G و همینطور آیکان رنگی میکروفون یکم نا هماهنگ جلوه میکه 🙁 به نظرم اصلا با متریال دیزاینش هماهنگ نیس.

Diamond

لوگوی قبلیش قشنگ تر بود، این جدیده خیلی زشته 🙁

no bias

به نظرم تو متریال دیزاین زیاده روی کرده بهترین طراحی وقتیه که بین flat و کلاسیک باشه یه چیزی تو مایه های کیت کت تو نکسوس ۵. بزرگترین مشکل این طراحی حرف G هست.

Hamid Reza Majidi

مشکل اینه که گوگل،تو متریال دیزاین فرورفته و زیادی داره بهش پر و بال میده که باعث میشه،واقعا شبیه نقاشی بچه ها بشه،که اتفاقا همین لوگو،نمونه ای از این موضوعه. :scratch:

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
صدرا مخملی
شروعی تازه ....