حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

طبق تصاویر کالبدشکافی، اکسپریا زد ۵ پریمیوم از سیستم خنک کننده ویژه ای بهره می برد (به روزرسانی)

نوشته

8 سال قبل | 49 دیدگاه | ترنجی

چندی پیش خبری از گرمای بیش از حد در اکسپریا زد ۵ پریمیوم خواندیم. در حین معرفی سونی و با دیدن رزلوشن خارق العاده ۴K برای نمایشگر، پس از تحسین این شرکت برای دستیابی به استفاده از این فناوری در سطح تجاری، سوالی که به ذهنمان آمد این بود که پردازنده اسنپدراگون ۸۱۰ می توان از پس این همه پیکسل بر آید؟ این به کنار، دمای دستگاه قرار است چطور کنترل شود؟ به هر حال این نمایشگر هم خود گرمای زیادی تولید و انرژی زیادی مصرف می کند و هم پردازنده برای مدیریت آن نیاز به تقلا و تولید گرمای بیشتری دارد. نتیجه استفاده اسنپدراگون ۸۱۰ با نمایشگر FHD در زد ۳ پلاس اصلا خوب نبود، آیا سونی می تواند برای نمایشگر ۴K این مشکل را مدیریت کند؟ در ادامه یک تصویر لو رفته داریم که می تواند ما را به پاسخ بلی برای این سوال امیدوار کند، با ترنجی همراه باشید.

 Sony-Xperia-Z5-Premium-Dual-Heatpipes-Thermal-Paste

تصویری که در بالا می بینید متعلق به زد ۵ پریمیوم باز شده است. اما این تصویر چه اهمیتی دارد؟ در این تصویر می بینیم که سونی از لوله های خنک کننده دوتایی استفاده کرده است و علاوه بر آن برچسب های کنترل حرارتی (خمیر سیلیکونی) روی پردازنده اسنپدراگون ۸۱۰ قرار دارد. این برچسب های حرارتی تا کنون روی چیپست های کامپوتری استفاده می شده است و سابقه استفاده از آن ها روی SoC های موبایل وجود ندارد. اگر این تصویر واقعیت داشته باشد سونی تا حد زیادی می تواند گرما را کنترل کند اما سوال اصلی اینجاست، تا چه حد؟ قرار است اکسپریا زد ۵ پریمیوم تا چه حد گرمای بیشتری را نسبت به دیگر پرچمداران داشته باشد؟

اما جالب است که نگاهی به درون اکسپریا زد ۳ هم بیاندازیم و با زد ۵ پریمویم مقایسه کنیم:

photo_2015-09-05_00-19-45 photo_2015-09-05_00-19-52

 

همانطور که می بینید لوله انتقال حرارت به ۲ عدد افزایش یافته و میزان خمیر سیلیکون بیشتر شده است. اینکه اکسپریا زد ۵ پریمویم گرمای بیشتری تولید کند هم دور از ذهن نیست چرا که نمایشگر ۴K هم دمای زیادی تولید خواهد کرد و هم پردازنده برای پاسخگویی به ان تلاش زیادی نیاز دارد. استفاده از نمایشگر ۴K و پردازنده اسنپدراگون ۸۱۰ ما را به یاد تجرب الجی جی ۳ می اندازد، جایی که اسنپدراگون ۸۰۱ و رزلوشن QHD در کنار هم سبب اتفاق ناخوشایندی شدند، آیا سونی بر این مشکلات پیروز می شود؟ پاسخ هم هاین سوالات تا ارایه رسمی این دستگاه به بازار مبهم خواهد ماند.

[su_button url=”http://www.phonearena.com/news/Sony-Xperia-Z5-Premium-leaked-teardown-photo-reveals-dual-heat-pipes-and-thermal-paste_id73415″ target=”blank” background=”#159f84″]phonearena[/su_button]

اشتراک در
اطلاع از
49 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
میثم نورالدین

مگه الکیه . سونیه

homan

من هنوز تو کف این مهندسی ابر متخصصای سونیم …
که چطوری با به کار بردن چیپست اسنپدراگون ۸۱۰ کوالکام با اون مشکل حاد داغیش و صفحه نمایش با کیفیت ۴K با اون همه قدرتی که می خوره و دوربینی با این سرعت فوکوس (تقریبا ۱۰ برابر سریع تر از پلک زدن) و اون کیفیتتش و ضد آب بودن که به خاطر همین همه گوشی کیپه و هوا نمی تونه واردش شه
تا اگه داغ کرد کمکش کنه و … و … و … که تو اکسپریا زد ۵ پریموم به کار رفتن …
این گوشی داغ نمی کنه هیچ …
این همه قدرت هم داره …
با اون عمر باطری فوق العادش …
و … و … و …
واقعاً باید سونی رو تحسین کرد….

pika

قدرت مهندسی سونی عالیه ولی اگه اشتباه نکنم این گوشی هنوز به تولید انبوه نرسیده کلا چند روزه معرفی شده اونوقت از کجا فهمیدین داغ نمیکنه و باتریش فوق العادس و.. و.. و.. :scratch:

homan

دوست عزیز همون گرفتن ۱۰ مین فیلم ۴k بدون اخطار….
به زودی تست باتری این گوشی هم میاد،و سونی همیشه تو باتری عالی بوده….
تو اون پُست باتری همدیگر رو میبینیم رفیق… :rose:

pika

هومن جان امیدوارم حق با شما باشه! تو پست تست باتری پرمیوم میبینمتون :heart:

Ari khan

مگه شما باهاش کارکردین که میگین داغ نمیکنه یا باتریش فوق العاده است….جوجه رو آخر پاییز میشمارن دوست عزیز :whistle:
اینم بگم من نمیگم که داغ میکنه یا عمرباتریش بده…فقط میگم زود نتیجه نگیریم

homan

دوست عزیز اگه من گفتم داغ نمیکنه….
منظورم اون گرما و ارور دوربینی که در z3 پلاس وجود داشت….
وگرنه همه اسمارت فون ها در انجام کارهای سنگین داغ میکنن،و z5 هم از این قاعده مستثنا نیس….

Moazez

ما کار نکردیم ولی هرکی کار کرده میگه داغی خیلی طبیعیه و مناسبه

سامی ( سامسونگ یعنی سه ستاره )

اه اه فن براش میزاشت!!!
یک فن کمه باید دوتا فن میزاشت که بهتر میشه!!
این ببینید خنده گرفتم
http://www.noctua.at/images/products/fullsize/noctua_nh_d15_1.jpg
این وصل اکسپریا زد ۵ پرمیوم شد!!!! خخخخ
خخخخخخخخخخخخخ

Ari khan

موندم سونی چرا لقمه رو دور خودش چرخونده؟؟؟منکر کار جالبی که کرده نیستم اما چرا نیومد از یه پردازنده کم حاشیه مثل ۷۴۲۰ یا مدیاتک استفاده کنه؟؟؟؟به هر حال امیدوارم که این کارش بتونه مشکل رو رفع کنه وگرنه….

just samsung

چرا عاقل کند کاری که باز ارد پشیمانی , بگو اخه مگه مجبوری از این پردازنده داغ استفاده کنی که مجبور بشی اینهمه لوله بذاری و خمیر سیلیکون استفاده کنی , این بهش نمیگن نواوری , این یه اجبار بوده برای استفاده از خمیر و لوله , ولی اینم بدونید خمیر سیلیکون خنک کننده گرما نیست و مبدل گرماست و اونو انتقال میده , مطمعن باشید از نظر عملی یه مقدار خمیر و لوله نمیتونه گرما رو به بیرون انتقال بده و باز هم گرما توی گوشی میمونه مگر اینکه براش فن بذاره , خیلی راحت میتونست از اگزینوس استفاده کنه یا مدیا تک , مطمعنن علاوه بر گرما حرارت بالا باعث افت عملکرد پردازنده و مصرف بالای گوشی میشه , فعلا نمیشه نظر قطعی داد و باید منتظر بود و در عرضه انبوه همچیز مشخص خواهد شد, مطمعن باشید دلیل استفاده نکردن سامسونگ از صفحه فورکا همین اماده نبودن زمینه استفاده اون در موبایل بوده وگرنه زمانی که بقیه در فول اچ دی مونده بودن اون Qhd بهینه و کمصرف میزد

سامی ( سامسونگ یعنی سه ستاره )

اه اه فن براش میزاشت!!!
یک فن کمه باید دوتا فن میزاشت که بهتر میشه!!
این ببینید خنده گرفتم
http://www.noctua.at/images/products/fullsize/noctua_nh_d15_1.jpg
این وصل اکسپریا زد ۵ پرمیوم شد!!!! خخخخ
خخخخخخخخخخخخخ :whistle: :whistle: :whistle:

pika

چون Z5 premium سیستم خنک کننده داره شما نتیجه میگیرین که Z5 داغ نمیکنه! :scratch:

✰ BARDIYA ✰

دوست عزیز هر سه مدل Z5 این سیستم رو دارن کالبد شکافی اونا هم میاد سونی وقتی میگه گوشی خنکه یعنی خنکه واقعا :rose: :rose:

homan

مطمعن باش داغ نمیکنه…
به زودی تست های معتبری از گرمای این گوشی میاد….
سونی همین الان با آپدیت جدیدی که داد
مشکل گرمای z3 پلاس رو خیلی حل کرده و بنچ گوشی هم بالا رفته….
پس وقتی دوباره ۸۱۰ رو انتخاب میکنه واسه خانواده z5,مطمعن باش تونسته این پردازنده رو مدیریت کُنه….

pika

ایشالا تو هر ۳تاش استفاده کرده باشه ولی درست نیس قبل از اینکه چیزی ثابت شه با قطعیت راجع بهش نظر بدید و بگین تو هر ۳تاش هست! :heart:

pika

راستی آقای عسکری منبع خبر رو هم ببینین قبل ازینکه ازین جمله “قشنگ این فون آرنا جیره خور رو ضایع کردی” استفاده کنین , فون آرنای جیره خور خودشو ضایع کرده؟! 😉

pika

“دیدی تو z5 هم از سیستم خنک کننده استفاده کرده”
کو؟ اینجا یه عکس از زد۳ هست یه عکس از پرمیوم , البته زده بروزرسانی ولی نمیدونم چی بروزرسانی شده! عکس زد۳ اضافه شد فقط؟

Aria.A97

نمیخوام پیش داوری کنم، اصلا هم نمیدونم داغ میکنه یا نه (هر چند احتمال میدم بکنه) ولی همین فن های سونی که چشم بسته میگن داغ نمیکنه، همونایی هستن که موقع معرفی Z3 پلاس هم همین حرفو میزدن.

یادمه معزز میگفت نیم ساعت با Z3 پلاس تو شارژ کار کرده از خنکیش متعجب شده! :whistle:

trojan

والا به شحصه نه پست قبل رو کار دارم نه این…تا نیاد دست اقا سینا یا صدرا….تا بچه های خودمون تستش کنن حرف هیچکیو قبول نمیکنم….

سامی ( سامسونگ یعنی سه ستاره )
riofarina

داداش اینم منبع فون آرناست،همون جیره خوار، همون سامسونگی و سونی ستیز. حالا کی ضایع شد بماند :scratch:

Rhasta

عزیز این سیستم خنک کننده نیست و فقط ی راه برای دفع گرما از ی تراکم هست ک شگرد خوبی هست

ممنون

riofarina

پس نتیجه میگیریم که ۸۱۰ مشکل داره که سونی اینکار و کرده! اگه اصلاح شده بود اگه نسخه دوم بود و اگه… چرا سونی تمام ترفندها رو زده تا خنکش کنه؟ اون لوله دوم میدونی از مس هست و چقدر تو وزن گوشی تاثیر داره؟
کوالکام امسال سوزوند همه رو و سامسونگ و به اوج رسوند.
این پرونده سیاه(۸۱۰) همیشه تو ذهن همه میمونه و تو گذشته کوالکام نوشته میشه.
عدو شود سبب خیر گر خدا خواهد!

Moazez

سونی چشمش اون گرافیک خفن s810 رو گرفته که ولش نکرد. مدیاتک با x20 هم گرافیکش به s810 نرسید. و با سامسونگم فکر کنم کلا حال نمیکنه عین ما.

just samsung

دوست عزیز گرافیک ادرنو درمقابل مالی بارها تست شده و شما اینا رو روی دوتا گوشی با رزلوشن برابر تست کنی مالی اندکی قویتر بوده حتی , اینکه از اسنپ ۸۱۰ استفاده کرده دلیل نمیشه کارشو توجیح کنید باور کنید اگر همین شما فن های سونی بجای اینکه از هرخطاییش چشم پوشی کنید و اون خطارو کار خوب جلوه بدید , اشکالات رو میپذیرفتید و انتقاد میکردید از شرکت مطمعنن سونی بازخوردهای منفی هوادارانش رو میدید و سعی نمیکرد چندباره اشتباهی زو تکرار کنه , همه شرکتها وقتی محصولی رو تولید میکنن منتظر باز خورد منفی و مثبت مصرف کننده هاش هست, همیشه حمایت کردن بدور از منطق باعث افت کیفیت محصول میشه و این یک واقعیته

shantiakb

اون ادرنو هم اگه روی یه صفحه ی QHD باشه معلوم میشه قدرتش چیه
یا حتی توی همین
فک نمیکنم قصر در بره

Amir Sepehr Ghasedi

بله آقای عسکری مالی تو تمام بنچمارک های آف اسکرین از آدرنو بالاتر بود ولی صفحه ی QHD اس ۶ باعث شد که عملکردش تو آف اسکرین پایین بیاد. به طوری که A8 با پردازنده ی گرافیکی مالی چند نسل عقب تر در نسخه ی اگزینوسش، در عمل گرافیک بهتری از نوت ۵ داشت.

just samsung

جناب عسکری که فک میکنم رنج سنی تون پایین هست و کلا طرز بیان حرفاتون گواه همین مساله , باید بگم اگر بدقت نظر منو بخونی نوشتم با رزلوشن برابر مالی اندکی قوی.تره , این یه مقایسه ناعادلانست که شما دو گرافیک رو در دو رزلوشن متفاوت تست کنی و اونی که فریم بالاتری داره رو قوی تر بدونی , این میشه سفصطه گری ,وگرنه دیگه همه میدونن هرچه رزلوشن بالاتر بره تعداد فریم کمتر میشه مثلا یه کارت گرافیک gtx980 با رزلوشن فوا اچ دی ۱۲۰ فریم برثانیه میده با رزلوشن فور کا ۳۰ فریم میده , پس طبق استدلال شما این کارت گرافیک از خودش ضعیف تره ؟؟؟ وقتی میگید ادرنو قوی تره و ملاک شما تعداد فریم بالاتره , باید شرایط تست برابر باشه , و در رزلوشن برابر مالی اندکی قوی تر هست و برابر , شما وقتی داری اونو با رزلوشن فول اچ دی تست میکنی باید حریف رو هم با رزلوشن فول اچ دی تست کنی , چون مطمعن باشید ادرنو هم در رزلوشن ۲کا , فریم کمتری نسبت به مالی خواهد داشت

Moazez

آره مالی قویتره تو subway هم s6 لگ نمیزنه

Mamad Jalali

سونی بهترینه شک نکن،این بحث داغ شدن هم زومیت شایعشو درست کرد،که باید باهاش برخورد شه

amirhossein11

برادر شایعه چیه؟
یکی از برارین منابع اسمارت فون یه فون ارنا این خبرو زد
معذرت میخوام دیوونه نیست که بیاد الکی اعتبار خودشو زیر سءوال ببره

Moazez

سونی جیگرتو بخورم با این حرکاتت

میثم نورالدین

یه ۴ دقیقه کامنت نذارین برم تخمه بگیرم بیام 🙂

میثم نورالدین

اینو یکی از کاربرای سایت همجوار گفته بود . کش رفتم از اونجا. از همینجا از اون کاربر معذرت میخوام بابت کشش

Mehdi_tr74

منم امیدوارم که این گوشی مشکل گرماش مثل گوشی های دیگه عادی باشه و نه بیش از حد
چون اون موقع واقعا باید به تصمیم شرکت بزرگی مثل سونی شک کرد. ولی به احتمال زیاد مشکلش در حد زد تری پلاس نیست. و اینکه امیدوارم از. همین سیستم تو دو تا گوشیه کوچکتر هم استفاده کرده باشه که دیگه خیال سونی دوستان راحت بشه.
فقط مساله اینجاست که با این سیستم مشکل گرما حل میشه، ولی خود پردازنده به هر حال گرم میشه و مصرف باتریش بالا هست. انشالله سونی از پس این مورد هم برامده باشه تا دیگه جای تردیدی برای خرید این گوشی واسه طرفداراش نباشه

just samsung

مساله اینجاست که این پردازنده واقعا داغ میشه و اطلاعاتی که فن های سونی و سایتها راجب رفع مشکل در نسخه دوم پردازنده , میدن غلط هست , چون اگر داغ نمیکرد چرا باید از سیستم خنک کننده استفاده کنه اونم به این اندازه حتی استفاده کردن خمیر سلیکون , چرا سامسونگ از خنک کننده استفاده نمیکنه , اسنپ داغ میکنه و باز هم سونی با لج بازی اشتباه گذشته رو تکرار کرده , و این غرور و لج بازی اینده ای جز نوکیا براش در پی نخواهد داشت

just samsung

جناب عسکری شما تو خونه هم حرفی پدرت میزنه میگی چرت نگو ؟؟ واقعا شما احترام به دیگران رو بهت یاد ندادن؟ لطفا وقتی شان منش و رفتارتون در حد یه فرد باشعور نیست از پاسخ زدن زیر نظرات بنده خود داری کنید , نویسنده محترم لطفا رسیدگی کنید ,

Moazez

شما بهتره فکر برند مورد علاقه خودت باشی که تو هرسری بجای پیشرفت هی امکانات از رو گوشیاش کم میشه

REZA

اوه،تو عکس اول چقد گوشی قشنگه پشتش.خیلی خوشم اومد.
ولی تو اون عکسی ک گوشی سیاهه رنگش دقت کردین جای انگشتارو!؟
همون عکس اول با روه و روان ادم بازی میکنه!!

just samsung

نکته جالب توی عکس فضای خالی بالای گوشی هست که باعث شده دوربین بیرون نزنه , و فک میکنم تنها علتی که سونی نمیتونه حاشیه بالا رو کم کنه و جای دوربین رو تغییر بده همین بیرون زدگی دوربین هست

far_zad

باید کمی علمی به قضیه نگاه کرد.
وجود لوله انتقال حرارت تو سونی از اول بوده. به خاطر فرم طراحی برد سونی انتقال حرارت به بیرون با دشواری روبرو هست.
ما مشکل گرما تو زد۲ داشتیم. تو زد۳ هم مشکل گرما کارکرد گوشی رو مختل نمیکرد اما بازهم گوشی گرماش بیشتر بود.
به این عکس s6 دقت کنید
https://www.ifixit.com/Teardown/Samsung+Galaxy+S6+Teardown/39174

تمام چیپ هایی که حرارت تولید میکنن در کنار ها و در تماس با فریم آلومینیومی قرار دارند و همین باعث میشه انتقال حرارات به بیرون از گوشی صورت بگیره. تو این زمینه سامسونگ واقعا خوب کار کرده. در حالیکه که چیپ ۱۴ نانومتری هم داره که گرمای کمتری تولید میکنه.

در حالیکه تو سونی تولید حرارت تو مرکز گوشی انجام میگیره و به دلیل ساختار عایق بدنه پشتی به بیرون منتقل نمیشه. لوله ها هم فقط حرارات رو از یک نقطه پخش میکنن اما به خاطر اینکه تبادل با محیط بیرون نداره باز هم تو انتقال حرارات دچار مشکل هست. مگر اینکه لوله ها رو تو سرتاسر فریم فلزی گسترش بده تا تبادل حرارت صورت بگیره. مشکل این هم افزایش بسیار زیاد وزن گوشی خواهد بود. و به دلیل نبود فن تا حرارت بخواد به بیرون بره تو گوشی باقی میونه بیشترش.

به همه اینها یه چیپ پر حرارت مثل ۸۱۰ هم اضافه بشه همون اتفاقی که سر زد۳+ اومد توجیه پیدا میکنه.

در مورد زد۵ پریمیوم به خاطر اضافه کردن لوله بیشتر باعث پخش شدن بیشتر حرارت میشه و ممکنه چیپ بتونه مدت زمان بیشتری با توان بالاتر کار کنه. اما مشکل اصلی سرجاشه. گرما بیرون نمیره به اون صورت.

امیدوارم این راهکار سونی بتونه بخشی از مشکلات رو مرتفع کنه. اما به نظرم طراحی برد عمودی در امتداد فریم فلزی خیلی بهتر بود و باعث میشد وزن گوشی هم الکی بالا نره.

amirhossein11

اخه دلیل استفاده مجددازs810چیه؟
در حالی که سونی میتونه خیلی راحت از پردازنده های سامسونگ و مدیاتک استفاده کنه که شاید قویتر از اسنپ هم باشن وشاید گرمای کمتری هم تولید میکنن.شاید دیگه هم نیاز نیست هزینه خرج لول و خمیر سیلیکون کنه.

Dontbon

ترول عزیز چر…ت نگو لطفا الان ترول بازی اومدی بکنی :wacko: سونی جوری قطعات رو گذاشته راحت میشه در آورد راحت میشه تعمیر کرد بعدی میگی اگزوز؟؟؟ ترول جان لطفا برو عکسای کالبد شکافی HTC One M9 رو نگاه کن بعد بیا نظر بده یا حتی همون S6 :negative: لااقل یجوری ترول بازی در بیار بعدا بتونی بیای جواب بدی :good:

Moazez

ترول هم هستی ترول خوبی باش

SMAMHNKH7

میدونی براچی سامسونگ note5 رو تواروپا معرفی نکردبخاطراینکه مثل قبل فروش نمیداد آبروش میرفت وگوشی اج پلاسو دادبراشون این یعنی اصالت نوت بادش خوابیدپنچرشدوای ن به گونه ای بوده که شرکت الجی برای سامیونگ توییت کردشرکت ما خیانت کارنیست و…. وفقط نوت رو واسه بازاردرحال توسعی کشورهایی مثل ایران جماهیرعربی تایوان وهند عرضه کردسامسونگ میدونست جایگاه قلمش مشکل سازه زمانی قلمو برعکس بندازی توش وهیچ حرفی ازش نزدتااینکه اومدن بررسیش کردن دیدن قلم برعکس جارفته توش قفل میشه تاتعمیرگاه نبری بازش نکنی کاری دیگه نمیشه کرد اونایی که سری نوت داشتن میدونن چندبار به اشتباه قلم برعکس جا زدن یه حواس پرتی۲۰۰ تومان برات آب میخوره وتنهاشرکتی است که استادکپیه وبارهابااپل تودادگاه های بینالملل دعوا داشته محکوم شده واز روهم نمیره. خودتون آدمو مجبورمیکنید اینجوری بیاد نظر بده.

SMAMHNKH7

کدوم شرکتی رودیدی که اینجوری ریسک کنه بیادپردازنده ای روبه کارببره که مشکل داره وآبروی یه شرکت دیگرو با فناوری که ازخودش بروز داده بخره الجی ریسک نکردsnp808 بکاربرد سامسونگ دید مشکل داره به کارنبردsnp810رو این درحالیکه تمام گوشی های قبلیش از۲پردازنده استفاده میکرد تازه خبری امده سامسونگ واسهs7 پردازنده snp820 رو سفارش داده واچ تی سی هم که شرکتش دیگه داره نابود میشه واسش فرقی نداش داغ میکنه نمکنه. درودبه شرفت سونی

sony IIIII

حال میکنم و حق میدم به طرفدارای سامسونگ
اینا همونایی هستن که هیوندارو به تویوتا ترجیح میدم خخخخخ
دوربینش بده چرا سامسونگ دنبال دوربین زد۵ برا اس۷ ههههه
داغ میکنه اما هنگ نمیکنه مت ارث سامسونگ تا ابد حتی نوت۵ اس۶ اس۶اج
عزیزان مشکل مدریت رم نداره مت نوت ۵
باتریش ظرفیتش اندازه باطری لپ لپ نیست مث باطری اس۶اج که کلا ۳ ساعتست
خداروشگر لگم نداره عین پرچمدارای جدید سامی
از همه مهمتر کارت حافظشم تا ۲۰۰ اوکیه نه اینکه نداشته باشع و کل حافظش مث سامی یه فیفا جای بگیره
دوربینشم که بیرون نیست که به محض افتادن نابود شه
مشکل لمسم که نداره وقتی گوشی رو میگیری و کناره های دستت روی ال سی دی میره از کناره ها
سامسونگ اجیا در جریانن
و در اخر
جهان سوم جاییه که طرفدار نماها و شرکتیای سودجو میان توی وال یه محصول دیگه نظر میدن
سونی . فناوری . زیبایی . خاص بودن
قرار نیست همه مث هم باشیم . ژاپنیا با من و طرفدارای کره و چین وال همسایه‍

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)