حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

۱۰ نکته ساده اما کاربردی برای افزایش دوام شارژ باتری گوشی و لپ‌تاپ

نوشته

8 سال قبل | 20 دیدگاه | ترنجی

باتری، باتری، باتری و به قول فردوسی‌پور چه می‌کنه این باتری! شاید بتوان گفت یکی از اعصاب خوردترین بخش‌های گجت‌های الکترونیکی است که صدها و هزاران دلار بابتشان پرداخت می‌شود اما باز هم کاربرانشان با کابوس تمام شدن شارژ باتری آنها روبرو هستند. حتما برای شما هم این پرسش ایجاد شده که چه کارهایی می‌توان انجام داد تا دستگاه برای چند ساعت هم که بوده شارژ بیشتری را در خود نگه دارد، برای پاسخ به این پرسش شما را دعوت به خواندن ادامه‌ی این مطلب می‌کنیم.

لپ‌تاپ، اسمارت‌فون، تبلت، ساعت هوشمند و… همه به نوعی با مشکل نگه داشتن شارژ باتری دست و پنجه نرم می‌کنند و نکته هم اینجاست که دوام شارژ آنها هرچقدر هم که زیاد باشد باز هم کاربرانشان عمر بیشتری را از شارژ دستگاه می‌طلبند و این مقداری کار را سخت کرده است. بهتر است سخن کوتاه کنیم و ببینیم که با چه راه‌هایی می‌توان مدت زمان بیشتری را از گجت خود لذت برد.

۱۰- از ابزارهای محافظتی که شرکت‌های تولیدکننده ارائه می‌ دهند استفاده کنید

10

تولیدکنندگان لپ‌تاپ مانند لنوو و سونی برای محصولات خود تدابیری را تدارک دیده‌اند و کارهایی مانند حبوگیری از ادامه‌ی شارژ باتری در صورت شارژ کامل که می‌تواند عمر باتری را افزایش دهد را انجام داده‌اند. به دستورالعمل‌هایی که در بخش تنظیمات باتری دستگاه است توجه کنید و در صورتیکه برای مدت زمانی طولانی لازم است تا دستگاه خود را در شارژ نگه دارید، بهتر است که باتری را از داخل آن خارج کرده و با برق مستقیم ادامه‌ی کار دهید.

۹- لپ‌تاپ‌ و تلفن‌همراه خود را خنک نگه دارید

9

تا حد امکان سعی کنید که گجت خود را خنک نگه دارید و در فضاهای داغی مانند داخل ماشین آنها را رها نکنید چرا که دمای زیاد شدیدا در افزایش میزان مصرف شارژ باتری تاثیرگذار خواهد بود مخصوصا این موضوع برای لپ‌تاپ‌ها بیشتر صدق می‌کند. اسمارت‌فون خود را نیز تا حد امکان در مکانی متعادل نگهداری کنید تا میزان شارژ باتری کاهش یابد. قرار دادن گوشی یا سایر گجت‌های الکترونیکی در معرض هوای ملایم کولر و وسایل تهویه‌ای می‌تواند کمک بسزایی در افزایش راندمان باتری آنها بازی کند.

۸- نور صفحه را کاهش دهید

8

مسلما در صورتیکه میزان روشنایی صفحه‌ی دستگاه شما پایین باشد، لطف بسیار بزرگی را در حق آن انجام داده‌اید! بدون شک پایین، متوسط یا بالا بودن میزان روشنایی صفحه تاثیر مستقیمی در راندمان باتری دستگاه خواهد گذاشت و در آزمایش‌های مختلفی که در این زمینه انجام شده، بر همگان ثابت شد که این بخش یکی از کلیدی‌ترین معضلات در خوردن شارژ باتری است.
سیستم‌عامل‌های مختلف تسهیلات مطلوبی را برای کاربرانشان در جهت کنترل سریع میزان روشنایی صفحه فراهم کرده‌اند که این موضوع خود بیانگر میزان اهمیت این بخش است. علاوه بر میزان روشنایی صفحه شدیدا توصیه می‌کنیم که برای دوام مطلوب شارژ باتری از تصاویر با زمینه‌ی تیره به عنوان تصویر زمینه‌ی سیستم‌عامل استفاده کنید. تصاویری که رنگ روشن در آنها زیاد استفاده شده باشد شدیدا در افزایش میزان شارژ باتری تاثیرگذار هستند.

۷- از نرم‌افزارهای مدیریت رم و مصرف شارژ باتری استفاده کنید

7

زمانی که میزان شارژ باتری به مرز هشدار و بعضا بحرانی برسد، نرم‌افزارهای خوبی در این زمینه می‌توانند به یاریتان بیایند و گجت شما را از خاموش شدن سریع نجات دهند. کاربران اندرویدی می‌توانند از نرم‌افزار Greenify استفاده کنند که در این زمینه فوق‌العاده قدرتمند عمل می‌کند هرچند در صورتیکه گوشی شما روت شده باشد قابلیت‌های بیشتری را به ارمغان می‌آورد اما برای گوشی‌های روت نشده نیز می‌توان از آن استفاده کرد.

کاربران iOS نیز می‌توانند از Normal: Battery Analytics استفاده کنند که آن هم عملکرد بسیار خوبی را در این زمینه دارد. نرم‌افزار Carat نیز برای کاربران iOS و اندروید می‌تواند پیشنهاد خوبی باشد. البته فراموش نکنید که اندروید و iOS هر دو تدابیری را برای نجات کاربرانشان در مواقع بحرانی اندیشیده‌اند به نحوی که شاید نیازی به نصب این نرم‌افزارها نیز احساس نشود.

فارع از اینها همواره مراقب باشید که اپ‌های زیادی در رم دستگاه باقی نمانند و هر از چند گاهی آنها را کنترل کنید که از حافظه خارج شده‌اند و این کار را می‌توانید در بخش مشاهده‌ی اپ‌های باز شده‌ی قبلی انجام دهید. خالی بودن حافظه‌ی رم دستگاه خود می‌تواند در حفظ بیشتر شارژ باتری آن تاثیر مثبتی را ایفا کند.

۶- در صورت استفاده‌ی مدام از لپ‌تاپ بجای خاموش کردن کامل آن را در حالت Sleep قرار دهید

6

حتما این جمله به گوشتان خورده که می‌گوید برای پشت چراغ قرمز برای مدت کم ارزش آن را ندارد که خودرو را خاموش کنید چرا که در هنگام استارت زدن بنزین زیادی بلعیده خواهد شد! این مثال دقیقا برای لپ‌تاپ‌ها هم صدق می‌کند و کاربرانی که منظم لپ‌تاپ‌ خود را در فاصله‌های زمانی محدود روشن و خاموش می‌کنند برای حفظ شارژ باتری آنها بهتر است که بجای Shutdown از Sleep استفاده کنند چرا که برای روشن شدن مجددشان به مراتب برق کمتری به هدر خواهد رفت. فراموش نکنید روشن شدن از نقطه‌ی صفر بسیار پر هزینه خواهد بود!

البته استفاده از حالت Hibenate نسبت به Sleep در حالت خاموشی انرژی کمتری را مصرف می‌کند اما بحث اینجاست که برای روشن کردنش مستلزم صرف انرژی بیشتری هستیم و این موضوع شاید به آن برگردد که برای چه مدتی قصد داریم دستگاه را خاموش نگه داریم و برای حالاتی که این زمان مقداری به دارازا خواهد انجامید بهتر است به فکر خاموش کردن کامل و یا حالت Hibernate باشید اما در حالت کلی و بهینه‌سازی‌هایی که در سیستم‌عامل‌های جدید صورت گرفته، استفاده از حالت Sleep یا در واقع حالت خواب و بیداری برای دستگاه انتخاب بسیار خوبیست.

۵- باتری گوشی یا لپ‌تاپتان را کالیبره کنید

5

فراموش نکنید این فقط انسان‌ها نیستند که دروغ می‌گویند! این احتمال وجود دارد که گجت شما نیز دروغگویی را یاد بگیرد و در گفتن میزان شارژ باتری عددی اشتباه را به شما اعلام کند که به قیمت خاموش شدن ناگهانی دستگاه و از بین رفتن اطلاعات در حین کاری مهم منجر شود. برای این کار لازم است که پس از مدتی استفاده از باتری دستگاه آن را کالیبره کنید تا به نوعی ناخالصی‌های باتری گرفته شود. انجام این کار بسیار ساده است و شاید چند دقیقه بیشتر وقتتان را نگیرد اما ارزشش را مسلما دارد.
فراموش نکنید که کالیبره کردن در افزایش دوام شارژ باتری تاثیری نخواهد گذاشت بلکه صرفا در میزان دقت آن در اعلام میزان شارژ باقیمانده موثر خواهد بود.

۴- اجازه ندهید شارژ دستگاه زیاد به ته بکشد!

 

4

باتری‌های جدید برخلاف آن چیزی که قبلا شاهدش بودیم نیازی به خالی شدن کامل ندارند و برای حفظ سلامتی و طول عمر آنها لطفا اجازه ندهید کامل خالی شوند و سپس آنها را به برق شهری متصل کنید. حدودا زمانی که این میزان به ۲۰ درصد رسید شارژر را متصل کنید تا مجددا عمل پر شدن باتری انجام گیرد و در بلند مدت در جهت افزایش عمر باتری قدم‌های خیری را برداشته باشید!

۳- زمانی که دستگاه کامل شارژ شد از شارژر جدا کنید

3

شما در داخل یک خودرو که ظرفیت باک آن ۵۰ لیتر است نمی‌توانید ۶۰ لیتر بنزین بریزید! پس چطور می‌خواهید با ادامه‌ی شارژ دستگاهی که میزان شارژ آن به ۱۰۰ درصد رسیده دوام بهتری را طلب کنید؟ متاسفانه این ذهنیت وجود دارد که شارژ برای مدت طولانی می‌تواند در میزان دوام آن نیز تاثر داشته باشد اما واقعا اینگونه نیست.
بهترین بازه برای شارژ یک باتری از ۴۰ تا ۸۰ درصد است در واقع سالم‌ترین رنج همین است و در صورتیکه شما نیاز دارید به صورت مداوم کار کنید و شارژ دستگاه متصل باشد مانند آنچه در بالا توضیح دادید، باتری را از داخل آن درآورید تا حداقل آرامش داشته باشد! اصرار در ادامه‌ی شارژ یک باتری که ۱۰۰ درصد شارژ شده در طول عمر آن تاثیر مخربی دارد.

۲- با نرم‌افزارهای مختلف وضعیت سلامتی باتری دستگاه را مانیتور کنید

2

باتری‌ها هم مانند هر بخش دیگری امکان بروز مشکل برای آنها وجود دارد و در صورتیکه با کاهش رادمان کاری آنها روبرو شدید اولین کاری که پیشنهاد می‌کنیم، استفاده از نرم‌افزارهایی است که در جهت عیب یابی آنها عمل می‌کنند. در صورتیکه مشکل نرم‌افزاری حل شود این کار انجام خواهد شد اما درصورتیکه باتری این حرفها سرش نرود ناچارا باید دست به جیب شده و هزینه‌ای را برای تعویض آن متقبل شوید.

۱- نکات خیلی ساده را رعایت کنید!

 

1

 

اما تمامی این نکات را عنوان کردیم شاید هیچکدام به اندازه این مورد در افزایش راندمان شارژ باتری دستگاهتان تاثیرگذار نباشد. نکاتی بسیار ساده که شاید با رعایت کردن آنها بتوانید بر بخش بزرگی از معضل شارژ باتری فائق آیید. سرویس‌ها و نرم‌افزارهای غیر ضروری را حذف کنید مخصوصا در گوشی‌های این مورد بیشتر به چشم می‌آید که با نصب کردن اپ‌های زیاد شدیدا شارژ دستگاه بلعیده می‌شود و به کاربران اندروید و iSO شدیدا توصیه می‌کنیم صرفا نرم‌افزارهایی که مورد استفاده‌شان است را نصب کنند و از سنگین کردن بی جهت گوشی پرهیز کنید.

زمانی که شبکه‌ی Wifi وجود دارد حتما برای کاهش مصرف شارژ دستگاه به آن متصل شوید و تا حد امکان شبکه‌ی دیتای سیمکارت خواه ۲G، ۳G یا ۴G را خاموش کنید چرا که این بخش یکی از کابوس‌وارترین بخش‌ها در شارژ باتری دستگاه است البته در صورتیکه اینترنت مورد نیازتان نیست ترجیحا Wifi را هم خاموش کنید چون این نیز خود عامل تاثیرگذاری در مصرف برق دستگاه است.
در استفاده از نرم‌افزارهای پیام‌رسان بسیار دقت کنید و با مطالعه و تحقیق آنها را بر روی گوشی یا لپ‌تاپ خود نصب کنید چرا که بسیاری از آنها به صورتی غیرعادی از باتری دستگاه کار می‌کشند و این موضوع برای اپ‌های مشاهده‌ی ویدیو نیز صدق می‌کند و بهتر است بر روی نرم‌افزارهایی که نصب می‌کنید حتما مطالعه‌ی لازم را داشته باشید.

این را بدانید که هیچ سیستم‌عاملی بی دلیل کند و پرمصرف نمی‌شود و این شما هستید که با نصب نرم‌افزارها و سرویس‌های مختلف آنها را کند و تنبل می‌کنید! پس در نصب کردن آنها با دقت عمل بیشتری رفتار کنید.

این ۱۰ مورد از موارد مهمی بود که برای بهبود وضعیت شارژ باتری و کمک به این بخش می‌توان تاثیرگذار باشد اما الزاما همه‌ی ماجرا نیست و مسلما موارد دیگری نیز می‌توانند در این بخش ابفای نقش کنند. در صورتیکه موردی را سراغ دارید که می‌تواند فارغ از این ۱۰ مورد ذکر شده در افزایش دوام شارژ باتری دستگاه تاثیرگذار باشد، با ما و سایر کاربران در میان بگذارید.

[su_button url=”http://lifehacker.com/top-10-ways-to-improve-the-battery-life-on-your-phone-a-1725843518″ target=”blank” background=”#159f84″]lifehacker[/su_button]

اشتراک در
اطلاع از
20 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Tech

درود و سپاس آقای رحمانی :rose:

Atta

ممنون آقای رحمانی :rose:
نکات خوب و مفیدی و اشاره کردین
واقعا با همین نکات ساده میشه عمر باتری دستگاها و افزایش داد.

Ari khan

با تشکر اما اینا فقط صورت مسئله رو پاک میکنن،متاسفانه مشکل همچنان پابرجاست 🙁
کی میشه که گجتهامون رو هفته ای یه بار شارژ کنیم 😥

Ari khan

:)))))

ناصر

در مورد شماره ۳ باید بگم که امروزه مدار شارژ موبایلها طوری طراحی شده که خود به خود بعد از پر شدن باتری عمل شارژ را قطع میکنه. و اگه تلفن همراه باز به شارژ متصل باشه در واقع مصرف انرژی دستگاه از طریق شارژر انجام میگیره. برای نمونه به شخصه بعد از ۲۸ ماه استفاده از گلکسی S4 تا الان از همان باتری داخل پکیج استفاده میکنم و باتری حتی ذره ای برجسته نشده.

ناصر

در این مورد احتیاط میتونه این باشه تا زمانی که شارژر در دسترس هست گوشی همچنان در شارژ بمونه 😉

SaEeD

دوست عزیز وقتی که گوشی به شارژر وصل هست کار کردن باهاش اشتباه و خیلی ریسکی هست خیلی خوندیم خبرشو که موقع شارژ گوشی طرف داشته مکالمه میکرده که باتری منفجر شده و صورتش سوخته :rose:

میلاد

میشه یه نرم افزار خوب برای مدیریت رم و باتری برای اندروید بگین

میلاد

بسیار بسیار ممنونم برنامه خوب و کاربردی هست

riofarina

ممنون آقای رحمانی
شماره یک و من رو لپ تاپ ایسر که تازه خریده بودم انجام دادم ولی متاسفانه دستم خورد و کابل پاور دراومد که باعث سوختن هارد شد. خوشبختانه سرویس ۷ روزه دیجیکالا درست روز هفتمش بود و زنگ زدم بهشون اطلاع دادم و اونام دمشون گرم برام تعویض کردن. البته ایندفعه لنوو خریدم. من توصیه نمیکنم شماره یک و کسی انجام بده.

Cortex

خیلی نکات خوبی بودن…ممنون اقای رحمانی…پاور بانک به باطری اسیب نمیرنه؟؟؟

Mehrshad.HTC

بچه ها بهترین برنامه انتی ویروس واسه گوشی چیه؟

Saeed Sj

چرا نظر من پاک شده ؟ :unsure:

md4956

مورد ۶ برام جالب بود کاملا، نمیدونستم .. بقیه موارد رو هم که همیشه رعایت میکردم ..
ممنون بابت مطلب 🙂

Mehrshad.HTC

چطوری باتری رو کالیبره کنم؟

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
پویا رحمانی
عاشق دنیای تکنولوژی، خودرو و فوتبالم! عشق به تمام معنا...