حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

پروژه ماهواره‌ای‌ اوترنت چیست؟ آیا اینترنت پرسرعت و بدون سانسور در راه است؟

نوشته

8 سال قبل | 40 دیدگاه | ترنجی

با آغاز پروژه امریکا به نام (اوترنت) و قرار گرفتن مجموعه ای از ماهواره ها در جو و فضای کره زمین و آغاز پروزه اینترنت رایگان جهانی، ایرانیان می توانند با روشن کردن وای فای تلفن همراه خود امواج اینترنت را از ماهواره دریافت نمایند و از اینترنت رایگان و بدون محدودید جهانی لذت ببرند. دولت امریکا با هذینه چند میلیارد دلاری از طریق شبکه های ماهواره ای تلاش می کند تا نیمه دوم سال ۲۰۱۵ میلادی در سراسر جهان حتی مناطق دور دست خدمات اینترنت رایگان عرضه کند. دولت امریکا گران بودن خدمات اینترنت و محدودیت اینترنتی برخی کشورها را از علل تلاش خود برای عرضه خدمات اینترنتی رایگان اعلام کرده است. پروژه اوترنت استفاده از صدها ماهواره کوچک است که در مدار اطراف زمین فرستاده خواهند شد. در ادامه همراه باشید.

این پروژه، یک پروژه‌ی ماهواره‌ای‌ به شمار می‌رود که اطلاعات موجود در اینترنت را از طریق امواج ماهواره‌ای به مخاطبان خود در سراسر جهان منتقل می‌کند؛ بدین‌‌ترتیب می‌توان گفت که با راه‌اندازی رسمی این پروژه، عملا سانسور اینترنت بی‌معنا خواهد بود. شیوه‌ی کار اوترنت بدین صورت است که نخست محتوای مورد نظر روی سرویس‌دهنده‌های خود را بارگذاری می‌کند و سپس آن را با ماهواره‌های که بدین منظور بر روی مدار زمین قرار داده، مرتبط می‌کند.

main-2

بر اساس تصویر فوق، مناطق آبی رنگ، مناطقی‌ست که فعلا تحت پوشش ماهواره‌های اوترنت قرار دارند. پس از آن کاربران اینترنت می‌توانند با استفاده از دیش خانگی یا دریافت‌کننده‌‌های مشابهی که این موسسه در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهد، تمامی اطلاعات موجود در اینترنت را بر روی دستگاه‌های مرسوم مانند رایانه‌های خانگی، لپ‌تاپ‌ها، تبلت‌ها و موبایل‌ها دریافت کنند. تنها تفاوت این پروژه با اینترنت این است که دسترسی به اطلاعات از طریق اوترنت به صورت آفلاین خواهد بود.

از طریق اوترنت می‌توان به همه‌ی اطلاعات موجود در اینترنت، از ویدیو و موزیک گرفته تا سرویس‌دهنده‌های مختلف ایستا، سایت‌های خبری، کتاب‌های الکترونیکی و… با سرعت بسیار بالا دسترسی پیدا کرد. اوترنت از موسسات و سایت‌های مختلفی برای توسعه پروژه خود بهره می‌برد و هم‌اکنون نسخه‌ی آزمایشی این پروژه راه‌اندازی شده و انتظار می‌رود تا پایان سال ۲۰۱۵ این پروژه در بسیاری از کشورهای جهان قابل استفاده باشد. اوترنت از یک دریافت‌کننده‌ی انحصاری که «لانترن» نام دارد استفاده می‌کند. این دستگاه کوچک که استوانه‌ای شکل است، می‌تواند اطلاعات موجود در ماهواره‌های اوترنت را به صورت مستقیم دریافت کند.

oternet

دستگاه دریافت کننده لانترن

دستگاه مدرن لانترن که به «کتابخانه‌ جیبی» هم شهره شده قابلیت به روز رسانی خود را دارد و در کشورهایی که تحت پوشش این پروژه قرار دارند قابل استفاده است. پروژه‌ اوترنت هم‌اکنون زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی، آلمانی، چینی و عربی را پشتیبانی می‌کند ولی هدف بنیان‌گذاران اوترنت این است که به زودی آن را به تمام زبان‌ها در دسترس قرار دهند.

بر اساس نقشه‌ای که سایت اوترنت منتشر کرده، این پروژه هم اینک بخش‌هایی از امریکا، اروپا و خاورمیانه را مورد پوشش قرار می‌دهد. در حال حاضر نمونه اولیه ماهواره مورد استفاده در پروژه اوترنت تهیه شده و قرار است اواسط سال ۲۰۱۵ صدها نمونه از آن به مدار زمین ارسال شود. به گفته شرکت MDIF،‌ با راه‌اندازی شبکه اوترنت، می‌توان تصور کرد که چهار میلیارد مشارکت‌کننده جدید وارد بازار جهانی شود.

 

[su_button url=”#” target=”blank” background=”#159f84″]برگرفته شده از چند وب‌سایت فارسی[/su_button]

اشتراک در
اطلاع از
40 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
SAWANA

دسترسی به اینترنت یا همون اوترنت به صورت آفلاین؟ یعنی چی دقیقا. یعنی ترنجیو بخام بیام صفحه‌ای که ظاهر میشه مال اون لحظه نیست؟؟

SAWANA

یعنی شبیه وی پی انه؟ اگه اینجوریه چرا بهش میگن آفلاین؟

monarch

نه وی پی ان نیست این یک ارتباط تقریبا با تاخیر هست و البته آفلاین به این معنی که شما احتمالا نمیتوانید مثل اینترنت معمولی با اون به چت بپردازید یا تماس داشته باشید یا در صورت امکان این موضوع با تاخیر مواجه خواهید شد میشه گفت مثل اینترنت ماهواره ای یک طرفه هست
البته ناگفته نماند ممکنه اونچه برای اونها تاخیر محسوب بشه برای ما همچنان سرعت بالایی باشه

SAYROS

تا جایی که من خبر دارم امکان آپلود فایل هم تو اوترنت وجود نداره

Atta

ممنون آقای مخملی واقعا مطلب جامعی بود راجب این موضوع :rose: :heart:
نظر شخصی من اینه که نمیزارن این پروژه در ایران درست کار کنه
یعنی به جورایی ف-یلت-ر میکنن

Aria.A97

آره رو امواج اینا پارازیت انداختن واسه بعضیا که کاری نداره

َarsenal

ینی میشه؟! 🙂
منظور از دسترسی بصورت افلاین خواهد بود چیه؟ینی یه مجموعه اطلاعات داخل اوترنت قرار داره و فقط به همون دسترسی داریم؟و نسبت به اینترنت محدود تره؟

َarsenal

مرسی از پاسخگویی :rose:
پس احتمالا محدودیت هایی هم داشته باشه…مثلا واسه برنامه های ارتباطی و تماس تصویری و اینجور پیزا کاربرد نداره احتمالا…بازم خوبه..اسب پیشکشو دندوشا نمیشمارن..البته اگه قبل از رسیدنش به ما دندوناشو خووورد نکرده باشن دوستان 🙂

Myxperia

اگه اهداف بدی پشتش نباشه، به نظر پروژه خوبی میاد…

Ali Tohidi

مگه میشه نباشه. اونا واسه تلویزیون از مردمشون پول میگیرن.اون وقت واسه اینترنت از ایران پول نگیرن؟ خودتون فکر کنین!

Saeed Sj

عالیه !ممنون بابت مطلب صدرا جان ! :rose: :rose: هرچند واسطه ای هست و به صورت اقلاینه ولی رایگانه ! :yes: البته یه ۴۰ -۵۰ سالی طول میکشه تا اینجا بیاد ! 😥 یجورایی داره میشه KingsMan ! 😉 هرکه دیده میدونه چی میگم خخخ 🙂

nature

حتما ایران پارازیت میفرسته دیگه مگه میشه مردم ایران بتونن کاری انجام بدن که دولت بزاره
راستی این کارو اگه آمریکا انجام بده یجورایی میشه گفت رهبری جهان میشه برا اونا و از کنترل دولت خارج میشه دیگه درست میگم؟
:yahoo: :yahoo: :yes:

Saeed Sj

“””””نظر شما در انتظار تایید است.”””””
واقعا چرا ؟

Saeed Sj

متوجه شدم ! مرسی

md4956

یه سوال .. با این حالت آفلاین که گفته شد، استفاده از سرویس های آنلاین امکان پدیر هست ؟ مثل مسنجرها، گیم های آنلاین (که به پینگ سریع نیاز دارن)، … ؟

md4956

همینجوریشم عالیه البته .. چت رو با نت ذغالی خودمون، و دانلود رو با نت بلاد کفر انجام میدیم 😀

Mr.GaGa

گل گفتی md4956 :yahoo:

riofarina

خیلیم خوب.
آقای مخملی آپلود هم داره یا فقط دانلود هست؟

Amir Hossein

اگه قرار باشه برای دستگاه لانترن پول بدی دیگه نمیشه گفت اینترنت رایگان.

md4956

بلاخره قرار هم نیست از آمریکا بلند شن بیان دم در همه ی خونه ها، زنگ بزنن و دستگاه لانترن رو دو دستی تقدیمتون کنن .. اینترنتش مفتیه.

trojan

یه جور مث قضیه اینترنت ملی خودمونه که چیزایی که میخان رو میبینیم….البت با تفاوت اینکه اینا تمام داده ها رو جمع میکنن و ما تغذیه میکنیم….مثلا نقشه گوگل رو وا میکنیم تصاویر برای چند ماه قبله و زنده نی…خلاصه از هیچ بهتره….اما خوب میدونین که هیچ ارزونی بی حکمت نی…..با استفاده ازش اونا میدونن شما چیا میخاین کجاها میرین…سلیقتون چیه…به چی نیاز دارین و خلاصه کل زندگیتونو دارن و برای فروش اطلاعات یا تبلیغات هدفدار بسیار عالی هست

mehrdad296

میشه بگید از کجا میشه این گیرنده رو پیدا کرد ؟ یا اگه نقشه شماتیکش رو‌دارید ببینم میشه از روش ساخت

Sohil J

میتونید از این سایت دستگاهش رو بخرید :
https://www.indiegogo.com/projects/lantern-one-device-free-data-from-space-forever
قیمتش ۱۴۹$ هست، که اگه پستش هم بکنند هیچوقت به دست شما نمیرسه !
بنظرم این دستگاه اون چیزی نیست که تو سایت های خبری از تعریف میکنن، کلی ایراد داره، یکیش محدودیت حجم هست که روزانه مثلا بیشتر از ۱۰۰ مگابایت نمیتونید استفاده کنید، شرکتش قول داده اگه پولی که جمع میکنن بیشتر بشه اجازه استفاده روزانه ۲۰۰ مگابایت رو بده …

mehrdad296

درسته شنیدم محدودیت حجم دارن البته ن واسه دستگاه برای خود اوترنت هست که روزانه یک گیگ میتونی استفاده کنی، واقعا خوراک دانلود هست اگه رایگان باشه و نامحدود

pouya

همین ایران میگیره حجم بندی میکنه به مردم میفروشه خخخخخخخ :whistle:

mehrdad296

دوستان این سرویس رسال نداره و فقط دریافته شما ارسال رو با اینترنت خونه انجام میدی دریافت رو با این سرعت دانلود هم مطمعنن بشدت بالاس ، توی عکس هم مشخصه که ایران هم تحت پوشش هست الان ففط گیرنده نیاز داریم

mehrdad296

یک‌چیز دیگری که فهمیدم اینه که مثل اینترنت نیست که راحت برید توی. سایتها گشت و گذار کنید فقط اطلاعات خاصی ارسال میشه و شما باید درخاست بدید چه تطلاعاتی نیاز دارید برانون ارسال میشه ،

Sohil J

بله تقریبا همچین چیزی هست و بزرگترین مشکلش اینه که محدودیت حجمی داره.

meysam70

پاسخ شایعه
۱٫ اوترنت (outernet) پروژه شرکت امریکایی MDIF است که با توجیه اقتصادی نه چندان واضحی اینترنت ماهواره ای رایگان را خصوصا در کشورهای در حال توسعه و جهان سومی ارائه می کند.
http://www.hamshahrionline.ir/details/251147
۲٫ در خصوص این مطلب مانند سایر اخبار جنجالی ، اظهار نظرهای نامعتبر و گاها دروغینی شده است .
۳٫ استفاده از اوترنت تنها با روشن کردن Wi-Fi گوشی امکان پذیر نیست ، بلکه نیازمند مودم و لوازم جانبی دیگری نیز می باشد!
در روش رایج ، برای بهره از اوترنت تجهیزات دریافت ماهواره ای مانند دیش ماهواره ، LNB , USB satellite tuner Raspberry pi و… مورد نیاز است که در مجموع مبلغ قابل توجهی را شامل می شود!
http://store.outernet.is/
۴٫ در روش جدید بناست از دریافت‌کننده انحصاری اوترنت به نام لانترن که قابلیت دریافت مستقیم اطلاعات را از ماهواره دارد، استفاده شود .
۵٫ در این سرویس تنها به اطلاعاتی که از قبل در آن بارگذاری شده ، به صورت آفلاین دسترسی دارید و ارتباطی با شبکه جهانی اینترنت ندارید!
۶٫ اینترنت ماهواره ای سالهاست در ایران و جهان استفاده می شود و نیمه دوم سال ۲۰۱۵ ، آغاز فاز جدید پروژه اوترنت و قرار گرفتن ماهواره های اختصاصی آن در مدار زمین است .
http://www.yjc.ir/fa/news/5295093
۷٫ اوترنت فعلا تنها امکان دانلود دارد و هرگونه ارتباط دو طرفه ، کامنت گذاشتن و هر نوع آپلود در آن میسر نمی باشد ؛ پس جایگزین کاملی برای ارائه دهنده های مرسوم اینترنت نیست و شما را از اینترنت بی نیاز نمی کند !
http://yon.ir/onlydown
۸٫ این طرح در صورت تکمیل و ارتقای فنی فوایدی دارد ، اما نگرانی های جدی ابراز شده در خصوص اهداف طراحان و اداره کنندگان آن را نیز نمی توان نادیده گرفت .
http://www.tabnak.ir/fa/news/525593

حق جو و حق طلب باشیم
لینک مطلب جهت انتشار(منبع):
http://shayeaat.ir/post/361

Ca Nemo

خب این چیزی شبیه به اینترنت آفلاین هست که الان استفاده میشه اما ماهواره هاش در ارتفاع کمتری قرار می گیرن . دریافت داره اما ارسال نداره

rayan

محدوده – گرونه- ممنوعه -بزرگه-پوشش نمیده همیشه( پارازیت و اینا)-برا سلامتی بده- نمیخام … فعلا شاتل عاااااالی.

Different_boy

اینترنت آفلاین هست.اما این چیزی که الان هست ممنوعه و اگر بفهمن که خیلی زود میفهمن برادران سپاه میریزن خونتون!!!
چون به شدت سرعتش بالاست و گفته میشه براحتی ویندوز در چند ثانیه دانلود میشه!!!البته اینو چند سال پیش شنیدم که دنبال اینترنت آفلاین بودم.بغیر از ممنوعیتش دردسر داره تنظیم کارت رسیور و خود دیش و اینها.اما این چیزی که الان خبرشو دارن پخش میکنن خیلی بی دردسر تر هست.یک دریافت کننده هست و ی دنیای آفلاین.شاید افلاین بودنش بد باشه.اما اینطور که معلومه همه چیز توش پیدا میشه.پس عالیه.اگر راه بیوفته خودم میرم سراغش.برای دانلود که خوبه.

Saeb Molaee

اینترنت افلاین،کاربردی نداره.نمیشه فیسبوک رو باز کرد.یا یوتیوب و توییتر.

Danial.G

سالها پیش از سیستم دی وی بی و آفلاین استفاده میکردیم برای دانلود یعنی اون زمان درخواست با ADSL بود رسیور فایل از طریق ماهواره الان همون تا حدودی بهینه تر شده بجای دیش و دی وی بی فقط به گیرنده لانترن نیاز هست و احتمالا خبری از دانلود فایل های حجیم و سنگین نخواهد بود و فقط مصرفش برای وب گردی باید باشه .
فقط موردی که هست اینه که ما طرفا سال ۸۵ که تو اوج این سیستم بود برای اشتراک ۱ ماهه با سرعت ۵۱۲ باید حدود ۲۰۰ هزار تومان هزینه میکردیم ولی الان رایگان باشه به نظر عجیب میاد چون هزینه های سنگینی داره این سیستم .

s-zeus

پس این ربطی به پروژه ایلان ماسک و گوگل نداره ؟ درست ؟

Chalton

🚶‍♂️

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
صدرا مخملی
شروعی تازه ....