حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

آیا ربات‌ها توانایی انجام شغل مفیدی را دارند؟

نوشته

8 سال قبل | بدون دیدگاه | ترنجی

از تکنولوژی گرفته تا زندگی روزمره، همه جا می‌توان نشانه‌ای مستفیم یا غیر مستقیم از حضور یا امکان حضور ربات‌ها را مشاهده کرد؛ در کنفرانس‌های مختلف تکنولوژی، ربات‌ها در نقش یک دستیار هوشمند و “واقعی” ظاهر می‌شوند و در زندگی روزمره هم نقش‌های مختلفی را برای ما ایفا می‌کنند که البته نمی‌توان آن‌ها را “ربات” نامید اما اگر ربات نباشند، کمتر از آن هم نیستند. حال بیایید به این فکر کنیم که هنگام سوار شدن به تاکسی، رباتی که به درب ماشین متصل است آن‌ را برایمان باز کرده و ما هم با کمال میل سوار تاکسی شویم! اکنون چنین تصوری را در مقیاس کارهای بسیار بزرگ‌تر در ذهن خود تجسم کنید؛ خیر، فیلم ترمیناتور را نمی‌گوییم! کارهای ساده‌تر که در ادامه مطلب می‌توانید با آن‌ها آشنا شوید.

ذر زندگی روزمره بسیاری از کارها رو به اتوماسیونی شدن ( ماشینی شدن ) پیش می‌رود؛ به طوری که گفته می‌شود ۴۷ درصد از کارگران ایالات متحده آمریکا در معرض دیدن حادثه‌ای دلخراش از این وضعیت یعنی، اتوماسیونی شدن کارها قرار دارند. ربات‌ها نه به آن صورت که در فیلم ترمیناتور دیده شدند، اما به شکلی بزرگ‌تر و نادان‌تر (!) در انواع و اقسام کارخانجات وجود دارند، هر لحظه ممکن است شخصی توسط این ربات‌ها دچار حادثه شود؛ به نظرتان دلیل چیست؟ شاید بتوان گفت نداشتن “احساس” در ربات‌ها چنین مشکلاتی را بوجود می‌آورد یا اینکه آن‌ها تنها ماشینی از پیش برنامه‌ریزی شده‌اند، پس چرا ما باید از آن‌ها انتظار کار مفیدی را داشته باشیم ؟ شاید با خود بگویید هوش مصنوعی می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند، اما به راستی این چنین است؟

فرض کنید از سرکار برگشته‌اید، ربات خانه‌دار شما هم خسته شده است و از آنجایی که احساس خستگی امکان دارد موجب ایجاد اختلال در ربات شود، باید ناامیدانه گفت که در حال تماشای آخرین لحظه‌های زندگی خود هستید! گفته می‌شود ” به اصطلاح” ربات‌ها در حال برنامه ریزی کارها برای پیشبرد سریع‌تر آن‌ها هستند پس چرا این آمار ناراحت کننده از حوادث پیش آمده در رابطه با ربات‌ها اینقدر ناامید کننده است؟ آیا تغییرات تکنولوژی موجب تنبلی انسان‌ها و جایگزینی آن‌ها با ربات‌ها خواهد شد؟

article-2640778-1E3FC61500000578-400_634x422

خب گفتیم کارهای ساده‌تر؛ کاری مانند بسته‌بندی کالاهای غذایی اما با سرعت بسیار بالاتر می‌تواند کمک کننده باشد. اما بیایید به کمپانی خصوصی BSR نگاهی داشته باشیم، کمپانی که حدود ۲۵۰ شرکت تابع دیگر را توسط ربات‌ها پایه‌ریزی و اداره کرده است؛ به عبارت دیگر اتوماسیونی امن را در این کمپانی مشاهده خواهید کرد. این کمپانی به روی همه باز است و درآمد خوبی هم دارد، اتاقی جدا برای هر نقش در آن تعبیه شده است و امنیت کارمندان به طور کامل حفظ می‌شود. گفته می‌شود کمپانی‌های امروزه باید به فکر آپدیت تجارت خود باشند و نحوه برخورد با کارهای اتوماسیونی را از نو، فرا گیرند. جهان امروز در بهترین موقعیت خود برای پیشرفت فرار دارد؛ نسل، نسل ارتباطات بوده و به همین علت می‌توان در بسیازی زمینه‌ها پیشرفتی اساسی کرد.

اگر یک کمپانی قصد جایگزینی نیروی انسان را با نیروی ماشینی داشته باشد، باید تمام جوانب را در نظر گرفته و به طور کلی سیاست‌هایی را حتی تغییر دهد!؛ اما چیزی که مهم است این بوده که استفاده از ربات‌ها به طور صحیح باید در بین کمپانی‌ها حا بیوفتد، اما استفاده صحیح.

دیدید که کمپانی BSR در حال انجام این کار به بهترین نحو ممکن است و می‌تواند به الگویی برای دیگر کمپانی‌ها تبدیل شود، همینطور متوجه این موضوع شدید که ربات‌ها هم توانایی انجام کارهای مفید را دارند اما به شرطی که به درستی “برنامه‌ریزی” شوند. کمپانی‌ها می‌توانند به راحتی از انواع ربات‌ها در جهت درست استفاده کنند بدون اینکه هیچ صدمه‌ای به مردم و افراد دیگر وارد شود. اینکه کمپانی‌های حال حاضر به فکر استفاده درست از اتوماسیون نیستند و تنها به فکر خط زدن نیروی انسانی با ورود ماشین‌ها، هستند، خود مسئله‌ای بحرانی است که البته قابل حل شدن است و نیازمند سرمایه گذاری است.

 [su_button url=”http://www.theatlantic.com/business/archive/2015/08/good-jobs-automation-sustainability/401375/”]theatlantic[/su_button]

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
صدرا مخملی
شروعی تازه ....