حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

ساخت ماهواره در فضا، به‌زودی!

نوشته

8 سال قبل | بدون دیدگاه | ترنجی

یک همکاری جدید می‌تواند راه را برای اولین خط مونتاژ فرازمینی هموار کند. شرکت ساخت و تولید فضایی Made in Space در حال همکاری با NanoRacks است که به مشتریان تجاری کمک می‌کند که از ایستگاه فضایی بین‌المللی برای توسعه یک سرویس ساخت و استقرار مداری ماهواره های کوچک موسوم به ماهواره های مکعبی (Cubesat) استفاده کنند.

تصویر بالای متن، تجسم مفهوم Stash & Deploy خدمات ماهواره‌های مکعبی است که درحال‌توسعه توسط Made in Space و NanoRacks است.

این سرویس که این دو شرکت نام آن را Stash & Deploy، به معنای انباشت و استقرار گذاشته‌اند، انواع قطعات استاندارد و سفارشی ماهواره‌های مکعبی را در ایستگاه فضایی بین‌المللی انبار خواهد کرد. بسیاری از این قطعات توسط مجتمع ساخت افزایشی (AMF) شرکت Made in Space ساخته خواهند شد؛ یک چاپگر سه‌بعدی در مقیاس تجاری که این شرکت قصد دارد امسال پرتاب کند.

ماهواره‌های مکعبی در مدار زمین از این قطعات مونتاژ شده و سپس در فضا استقرار می‌یابد. به گفته نمایندگان شرکت Made in Space، این فرآیند باید یک سری مزیت بر روش‌های ساخت معمولی زمینی داشته باشد.

اندرو راش، ریاست Made in Space در یک بیانیه گفت:

این یک دگرگونی بنیادین در تولید ماهواره است. در آینده نزدیک، ما تصور می‌کنیم که ماهواره‌ها سریع و متناسب با نیاز دقیق مشتری ساخته خواهند شد، بدون نیاز به محکم‌کاری زیاد برای دوام آوردن در پرتاب یا در انتظار پرتاب بعدی ماندن.

نمایندگان Made in Space گفتند، اولین گام‌های سامانه Stash & Deploy در اوایل ۲۰۱۶ باید سر جایشان باشند.

شرکت Made in Space  هم‌اکنون نیز درزمینهٔ ساخت و تولید فرازمینی تجربه‌هایی دارد. این شرکت چاپگر سه‌بعدی‌ای را به‌عنوان بخشی از یک همکاری با ناسا به ‌نام آزمایش چاپ سه‌بعدی در بی‌وزنی ساخته که پاییز گذشته فضانوردان آن را در ایستگاه فضایی نصب کردند.

ناسا اکنون صاحب این دستگاه است که طی یک آزمایش در اواخر سال گذشته تعدادی قطعه چاپ کرد. اما شرکت Made in Space مالک AMF خواهد بود و آن را برای طیف وسیعی از مشتریان تجاری به کار خواهد گرفت.

ناسا با چاپ سه‌بعدی در فضا بسیار باور دارد و گفته که این فناوری پتانسیل کمک به باز کردن منظومه شمسی برای اکتشافات بیشتر خواهد کرد. به گفته مقامات رسمی آژانس، فضاپیمای مجهز به یک چاپگر سه‌بعدی که قطعات را لایه‌لایه از پلاستیک، فلز یا سایر مواد خام موجود در بازار می‌سازد، می‌تواند به خود متکی بوده و قطعات یدکی زیادی حمل نکند.

شرکت Made in Space نیز همین‌طور خوش‌بین است و در حال کار برای آماده کردن فناوری‌اش برای کاربردی گسترده‌تر در فضا است. برای مثال، ماه گذشته این شرکت یک سری آزمایش در محفظه خلأ را اینجا روی زمین با موفقیت به انجام رساند. به گفته نمایندگان شرکت، نتایج حاکی از آن بودند که چاپ سه‌بعدی می‌تواند بیرون فضاپیما و در شرایط سخت فضا هم انجام شود.

مایک اسنایدر، مهندس ارشد شرکت Made in Space در یک بیانیه متفاوت گفت:

این آزمایش‌های ابتدایی، در ترکیب با تجارب ما با ساخت افزایشی در شرایط میکرو گرانش، نشان داده که ساخت مستقیم سازه‌ها در فضا با کمک فناوری‌های توسعه داده‌شده توسط Made in Space ممکن است.

اسنایدر همچنین افزود:

به‌زودی سازه‌هایی در فضا ساخته خواهند شد که بسیار بزرگ‌تر از آن هستند که در محفظه باری راکت‌ها جای شوند و به‌جای طراحی برای دوام آوردن در پرتاب، برای شرایط میکرو گرانشی طراحی خواهند شد. بهینه‌سازی سازه‌ای کامل اکنون در فضا امکان‌پذیر است.

[su_button url=”http://www.space.com/30225-3d-printing-cubesats-made-in-space.html” target=”blank”]Space[/su_button]

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
علي رسول زاده