حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

مقایسه عملکرد سیستم عامل‌های ویندوز ۷، ۸٫۱ و ۱۰ در بازی‌ها و بنچمارک‌های مختلف [ویژه]

نوشته

8 سال قبل | 12 دیدگاه | ترنجی

مایکروسافت در تاریخ ۷ مرداد به طور رسمی از سیستم‌عامل جدید و انقلابی خود با نام ویندوز ۱۰ رونمایی کرد؛ به اعتقاد بسیاری این نسخه از سیستم مویندوز همانند سیستم‌عامل‌های ویندوز ۷ و XP می‌تواند جایگاه مایکروسافت را در رایانه‌های شخصی و ابزارهای قابل حمل بیش از پیش تثبیت کند و نظر مثبت بسیاری از کاربران را به سمت خود جلب کند. این نسخه از ویندوز دارای تغییرات بنیادینی بوده‌است که مدتی قبل در بررسی ویندوز ۱۰ به آن پرداختیم، در این مطلب قصد داریم به مقایسه سیستم‌عامل‌های ویندوز ۷، ۸٫۱ و ۱۰ بپردازیم و از نظر عملکرد در بازی‌ها و نرم افزارهای بنچمارک آن‌ها را بیازماییم. در ادامه با مقایسه عملکرد سیستم‌ عامل‌ های ویندوز همراه باشید.

ویندوز ویستا در سال ۲۰۰۷ معرفی شد و یکی از سنگین‌ترین شکست‌های مایکروسافت بود، تقریباً ۲ سال بعد از رونمایی ویندوز ویستا مایکروسافت سیستم‌ عامل دیگری را با نام ویندوز ۷ عرضه کرد که در آن سال با قابلیت‌های بی شمار و واسط کاربری بی‌نظیر خود توانست باعث افزایش سهم مایکروسافت در رشد رایانه‌های شخصی و ابزار های قابل حمل شود. ویندوز ۸ نیز یکی دیگر از تلاش های مایکروسافت برای بهره گیری از امکانات لمسی ابزار های قابل حمل بود اما مدتی نگذشت که جایگزینی محیط مترو به جای منو استارت سنتی و پیچیده بودن محیط جدید باعث نارضایتی برخی از کاربران شد، چندی بعد مایکروسافت تصمیم به عرضه سیستم عامل ویندوز ۸٫۱ گرفت که با حفظ قابلیت‌های اصلی ویندوز ۸ امکانات از دست رفته پیش مانند منوی استارت و تعامل کمتر با ماوس و کیبورد را تا حدودی به این نسخه برگرداند.

در آخرین تلاش مایکروسافت ما شاهد سیستم‌عاملی نوین و شایسته با نام ویندوز ۱۰ هستیم که با پشتیبانی عالی خود از انواع و اقسام رایانه‌ها اعم از شخصی و قابل حمل پتانسیل تبدیل به برترین سیستم عامل مایکروسافت تا به این لحظه را در خود دارد؛ این سیستم عامل با ادعاهای فراوانی از سوی مایکروسافت معرفی گشت و در ادامه ما قصد داریم که ببینیم تا چه مقدار صحت و سقم این ادعاها درست است، به همین منظور ما بازی‌ها و بنچمارک‌های مختلفی را بر روی این سه سیستم عامل اجرا کردیم که نتیجه این اعمال در مطلب پیش‌رو قابل مشاهده است.

سیستم تست:

  • پردازنده: intel Core i5 4670k
  • مادربرد: Asrock Z97 Extreme 6
  • حافظه رم: ۸ گیگابایت حافظه رم DDR3 با باس ۲۴۰۰ مگاهرتز
  • کارت گرافیک: انویدیا جیفورس GTX 980
  • درایو حالت جامد: Crucial MX200 با ظرفیت ۱ ترابایت
  • منبع تغذیه: SilverStone Essential Gold 750w
  • سیستم عامل: ویندوز ۷، ۸٫۱ و ۱۰ Pro با ویرایش ۶۴ بیتی و آخرین بروزرسانی‌ها

مدت زمان Sleep ،Boot و Hibernate

Boot_01

در اولین تست به سراغ مدت زمان بوت سیستم رفتیم، در این آزمون همانطور که می‌بینید هر سیستم عامل نتیجه منحصر به فردی را ثبت کرد. سیستم عامل ۶ ساله مایکروسافت ویندوز ۷ توانست از ویندوز ۱۰ پیشی بگیرد و در مقام دوم بایستد، ویندوز ۸٫۱ نیز با ثبت زمان ۴ ثانیه توانست خود را در جایگاه اول قرار دهد. تقریباً تمام نتایج به دست آمده قابل قبول هستند و نمی‌توان تفاوت زیادی را بین آنان قائل شد.

Boot_02

در این آزمون برتری بی چون و چرای ویندوز ۱۰ واضح است، این سیستم عامل توانست ۲ ثانیه سریعتر از ویندوز ۸٫۱ و ۷ ثانیه سریعتر از ویندوز ۷ از حالت اسلیپ به صفحه دستاپ برسد؛ در اینجا نیز ویندوز ۸٫۱ با اختلاف کمی نسبت به ویندوز ۱۰ از حالت اسلیپ خارج شد که قابل چشم پوشی است.

Boot_03در این قسمت نیز ویندوز ۱۰ بهترین عملکرد را از خود به جای گذاشت و با ۲۱ ثانیه زمان در جایگاه اول ایستاد، بار دیگر ویندوز ۸٫۱ با اختلاف ۲ ثانیه جایگاه دوم را از آن خود کرد و ویندوز ۷ نیز با ۶ ثانیه اختلاف در جایگاه آخر ایستاد؛ این تست هم با عملکرد شانه به شانه ویندوز ۱۰ و ۸٫۱ به پایان رسید.

بنچمارک‌های مصنوعی

Synthetic_01بنچمارک‌های مصنوعی به دلیل ماهیت خود می‌توانند درک بهتری از سرعت یک ابزار را برای ما ایجاد کنند، در اولین تست به سراغ بنچمارک ترکیبی Cinbench R15 رفتیم که در آن عملکرد پردازنده ملاک کار است. این تست اغلب با ۵% خطا همراه است اما سعی کردیم نمودار ترسیم شده را عاری از هرگونه خطا کنیم، هسته بهینه‌ ویندوز ۱۰ برای پردازش‌های چند رشته‌ای نسبت به دو سیستم عامل دیگر باعث شده‌است که این ویندوز با اختلاف ۲% در مقایسه با ویندوز ۸ و اختلاف ۷% با ویندوز ۷ در جایگاه اول قرار گیرد.

Synthetic_02آزمون PCMARK 7 عملکرد کلی سخت افزار را زیر ذره‌بین خود قرار می‌دهد، ویندوز ۱۰ با اختلاف نسبتاً زیاد با ویندوز ۸٫۱ توانست جایگاه اول را از آن خود کند و ویندوز ۷ نیز با نتیجه‌ای نزدیک به امتیاز کسب شده توسط ویندوز ۸٫۱ به جایگاه سوم بسنده کرد.

Synthetic_03آزمونی برای محاسبه سرعت حرکت ذرات سه‌بعدی و دارای حجم، در این تست ویندوز ۱۰ خود را نسبت به دیگر سیستم عامل‌ها ضعیف‌تر نشان داد و با عملکرد نه چندان جالب خود در رتبه سوم قرار گرفت اما ویندوز ۸٫۱ با عملکرد عالی خود توانست بهترین نتایج را ارائه دهد و به دنبال آن ویندوز ۷ نیز به واسطه امتیاز های نسبتاً خوب خود رتبه میانی را برای خود انتخاب کرد.

عملکرد کلی نرم‌افزارها

Application_01

در این تست به اجرای یک پرونده از پیش ذخیره شده اکسل پرداخته شد و طبق نمودار نتایج بسیار نزدیک به هم بودند اما ویندوز ۷ با اختلافی کوچک توانست در رتبه اول قرار گیرد و ویندوزهای ۱۰ و ۸٫۱ هم به ترتیب در مقام‌های دوم و سوم قرار گرفتند.

Application_02تست مذکور قدرت موتور پردازشی مرورگر فایرفاکس را در ویندوزهای مختلف اندازه‌گیری می‌کند، ویندوز ۱۰ در این تست رتبه سوم را به دست آورد و ویندوز ۸٫۱ نیز با ۹۶۳ میلی ثانیه به رتبه دوم جدول اکتفا کرد. در آخر ویندوز ۷ توانست ۷% سریع تر از سیستم عامل ویندوز ۱۰ عمل کند و خود را به صدر جدول برساند.

Application_03

این تست نیز همانند تست قبلی است با این تفاوت که قدرت موتور پردازشی کروم را اندازه می‌گیرد، ویندوز ۱۰ برخلاف تست قبلی در جایگاه دوم ایستاد و ویندوز ۸٫۱ هم ضعیف ترین عملکرد را از خود نشان داد اما ویندوز ۷ توانست بار دیگر رتبه اول را به دست آورد. جالب است که بدانید طبق این تست بدترین نتیجه کسب شده به دست موتور پردازشی مرورگر کروم از بهترین نتیجه ثبت شده توسط موتور پردازشی فایرفاکس نیز بهتر است!

Application_04

ویندوز ۱۰ و مرورگر جدید مایکروسافت اج، در این تست مایکروسافت اینترنت اکسپلورر ۱۱ در هر سه ویندوز نتیجه‌ای به دور از انتظار و بسیار ضعیف را در مقایسه با فایرفاکس و کروم کسب کرد اما مرورگر مایکروسافت اج توانست بسیار عالی عمل کند و در مقام اول بایستد. فایرفاکس و کروم تقریبا به نسخه ۴۵ خود نزدیک می‌شوند و این در حالی است که مایکروسافت اج در همان اولین نسخه نهایی خود به میدان رقابت با برترین مرورگر ها وارد شد و با پیشی گرفتن از فایرفاکس قبل از مرورگر کروم قرار گرفت.

Application_05

ویندوز ۱۰ در آزمون فشرده سازی پرونده‌ها توسط نرم افزار winrar نسخه ۵ عملکرد خوبی را از خود به جای نگذاشت و در هر دو بخش پردازش تک رشته‌ای و چند رشته‌ای رتبه آخر را به دست آورد. ویندوز ۷ کمی بهتر از ویندوز ۱۰ عمل کرد و در نهایت ویندوز ۸٫۱ بهترین نتیجه را از خود به نمایش گذاشت.

Application_06مدت زمان بارگذاری یک پرونده توسط نرم افزار فتوشاپ CC، سیستم عامل ویندوز ۸٫۱ بار دیگر خوش درخشید و و با ۲۰٫۴ ثانیه زمان رتبه اول را به خود اختصاص داد و به دنبال آن ویندوز ۷ و ویندوز ۱۰ در رتبه‌های بعد قرار گرفتند.

Application_07در این تست نتایج بسیار جالب و البته شگفت انگیز است، هر ۳ ویندوز نتایج یکسانی را کسب کردند و هیچ یک بر دیگری برتری ندارد، البته انتظار ما این بود که ویندوز ۱۰ از سیستم عامل‌های قبلی مایکروسافت عملکرد بهتری داشته باشد.

Application_08

همانند نتیجه‌ای که از تست Winrar حاصل شد این آزمون نیز با برتری مطلق ویندوز ۸٫۱ به پایان رسید و اینبار هم ویندوز ۱۰ در جایگاه سوم قرار گرفت، سیستم عامل ویندوز ۷ نیز رتبه میانی را از آن خود کرد.

عملکرد کلی درایو حالت جامد

850_01

نتایج این بخش را با دو درایو حالت جامد Samsung SM951 و Sansung 850 Pro شروع می‌کنیم، مدتی قبل و در مطلبی جداگانه چندین درایو حالت جامد را مورد بررسی قرار دادیم که در آن مطلب نیز این دو SSD برترین نتایج مربوط به بخش خود را کسب کردند. در آزمون اول از نرم افزار CrystalDiskMark 3.0 کمک گرفتیم و بخش sequential 32 آن را برای مقایسه انتخاب کردیم، در این آزمون هر دو ویندوز ۱۰ و ۸٫۱ عملکردی قابل قبول دارند و هیچ یک برتری خاصی نسبت به یکدیگر ندارند اما در مجموع کفه ترازو کمی به سمت ویندوز ۱۰ سنگینی می‌کند. ویندوز ۷ هم با عملکرد خوب خود بار دیگر رتبه میانی را از آن خود کرد.

850_02در آزمون ۴K 32 queues نیز هر ۳ ویندوز عملکرد خوبی را از خود به جای گذاشتند اما ویندوز ۸٫۱ با اختلاف ناچیزی از دیگر سیستم عامل‌ها بهتر عمل کرد؛ ویندوز ۷ هم در قسمت Write تفاوت نسبتاً شدیدی را با ویندوز ۱۰ و ۸٫۱ داشت و به همین دلیل در رتبه سوم قرار گرفت.

850_03در این تست نیز همانند تست قبل ویندوز ۸٫۱ و ۱۰ شانه به شانه هم حرکت کردند اما ویندوز ۷ کمی از آن‌ها کندتر عمل کرد و رتبه سوم را از آن خود کرد. این در حالی است که ویندوز ۱۰ رتبه اول را به دست آورد.

850_04

اینبار نتایج کمی به سمت ویندوز ۷ تغییر کرد، در بخش ۴K ویندوز ۸٫۱ در مقام دوم ایستاد و ویندوز ۱۰ نیز در مقام آخر ایستاد البته تفاوت‌ها بسیار کم است.

Storage_01با درایو حالت جامد سامسونگ SM951 تست‌ها را بار دیگر آغاز می‌کنیم، اینبار نیز ویندوز ۱۰ توانست از برادر بزرگتر خود سبقت بگیرد و با عملکرد بهتر خود در صدر جدول بایستد.

Storage_02در این تست همانند تستی که با درایو حالت جامد ۸۵۰ پرو سامسونگ انجام شد این تست نیز با برتری ویندوز ۸٫۱ به پایان رسید اما نتیجه‌ها بسیار نزدیک به هم بود.

Storage_03نتایج همانند تست قبلی بسیار مشابه هستند و نمی‌توان تفاوت خاصی را میان آنان قائل شد اما در هر صورت ویندوز ۱۰ کمی بهتر از ویندوز ۸٫۱ در این آزمون عمل کرد و توانست رتبه اول را به دست بیاورد.

Storage_04و به عنوان آخرین تست در این بخش درایو حالت جامد سامسونگ SM951 توانست در ویندوز ۸٫۱ عملکرد بهتری را از خود به جای بگذارد، رتبه اول نصیب ویندوز ۸٫۱ شد اما ویندوز ۱۰ هم در حالت Read بسیار خوب عمل کرد.

عملکرد در تبدیل پرونده‌های تصویری

Encoding_01به کمک نرم افزار HandBrake یک فایل ویدئویی واحد را از فرمت mkv به فرمت mp4 h.264 تبدیل کردیم و متاسفانه ویندوز ۸٫۱ کمی سریعتر از ویندوز ۱۰ عمل کرد و رتبه اول را به خود اختصاص داد. ویندوز ۱۰ نیز نتیجه‌ بدی را از خود بروز نداد اما نتوانست انتظارات ما را برآورده کند. ویندوز ۷ نیز با کمی اختلاف از ویندوز ۱۰ در رتبه سوم قرار گرفت.

Encoding_02اینبار برای تبدیل ویدئو ۴K یوتیوب از نرم افزار Hybrid x265 و اینکدر x265 استفاده کردیم، ویندوز ۱۰ و ویندوز ۷ نتایجی مشابه را کسب کردند اما ویندوز ۸٫۱ با اختلاف بسیار کمی از این دو پیروز میدان شد.

Encoding_03

در این تست نیز همانند دیگر تست‌ها این سه سیستم عامل نتایج نزدیک به هم را کسب کردند، ویندوز ۸٫۱ توانست رتبه اول را به دست آورد و به دنبال آن ویندوزهای ۷ و ۱۰ در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

عملکرد در گیمینگ

Gaming_01

اولین تست گیمینگ را با بازی بایوشاک اینفینیت (BioShock Infinite) شروع می‌کنیم، عملکرد ویندوز ۱۰ با دیگر ویندوزها تقریبا یکسان است و تفاوت خاصی دیده نمی‌شود. در هر حال ویندوز ۱۰ رتبه اول را در این آزمون به دست آورد و ویندوزهای ۸٫۱ و ۷ به ترتیب به رتبه‌های دوم و سوم قانع شدند.

Gaming_02در بازی Metro Redux ویندوز ۱۰ خودی نشان داد و توانست با به دست آوردن ۸۶٫۶ فریم در ثانیه در حالت فول اچ دی و ۸۰٫۸ فریم در ثانیه در رزولوشن ۱۶۸۰x1050 بالاتر از دو ویندوز دیگر و در مقام اول جای بگیرد. ویندوزهای ۸٫۱ و ۷ نیز به ترتیب توانستند رتبه‌های ۲ و ۳ را از آن خود کنند.

Gaming_03

بازی Hitman Absolution با پیروزی قاطع ویندوز ۷ به پایان رسید، ویندوز ۱۰ عملکرد خوبی را در این بازی از خود نشان نداد و ویندوز ۸٫۱ از آن هم بدتر عمل کرد.

Gaming_04

در این بازی هر ۳ سیستم عامل مایکروسافت عملکرد یکسانی را از خود به نمایش گذاشتند و در مجموع نمی‌توان تقاوتی را میان آنان قائل شد.

Gaming_05در نهایت بازی Crysis 3 با عملکرد بهتر ویندوز ۱۰ همراه شد و این سیستم‌عامل توانست در هر دو رزولوشن مذکور بهتر از ویندوز ۸٫۱ و ویندوز ۷ عمل کند، تفاوت خاصی میان ویندوز ۸٫۱ و ۷ نیست و هر دو در این بازی یکسان عمل کردند.

حرف آخر

مقایسه این سیستم‌ عامل‌ها را می‌توان در چند حرف خلاصه کرد:

  1. در بنچمارک های مصنوعی برتری با ویندوز ۱۰ است، ویندوز ۸٫۱ و ۷ نیز عملکرد بسیار خوبی را از خود نشان دادند.
  2. در نرم‌افزار های مختلف ویندوز ۸٫۱ و ۷ بسیار خوب عمل کردند اما سیستم عامل ویندوز ۱۰ در رتبه بعدی جای گرفت که می‌توان دلیل این را ناسازگار بودن اکثر نرم افزارها با این نسخه از سیستم عامل ویندوز دانست.
  3. ویندوز ۷ در پشتیبانی از درایوهای حالت جامد ضعف شدیدی دارد و در حالت کلی ویندوز ۱۰ از نظر پشتیبانی از درایوهای حالت جامد و به‌کارگیری منابع این ابزار بهترین سیستم عامل مایکروسافت است.
  4. در تبدیل پرونده‌های تصویری، ویندوز ۸٫۱ حرف اول را می‌زند و ویندوز ۷ نیز در جایگاه دوم قرار دارد اما متاسفانه ویندوز ۱۰ در این زمینه به پای برادران بزرگتر خود نمی‌رسد.
  5. در گیمینگ و اجرای بازی‌های رایانه‌ای تفاوت خاصی میان سیستم عامل‌های مختلف مایکروسافت دیده نمی‌شود اما می‌توان امیدوار بود که با از راه رسیدن بازی‌های سازگار با دایرکت ایکس ۱۲ و سخت افزار های جدید همه چیز به نفع ویندوز ۱۰ تغییر کند.

در این مطلب ما به همه جنبه‌های خوب و بد ویندوز ۱۰ از دیدگاه بازی‌ها و بنچمارک‌ها اشاره کردیم و می‌توان گفت که ویندوز ۱۰ در عملکرد تفاوت خاصی با ویندوزهای دیگر ندارد اگرچه در بعضی مواقع حتی از آن‌ها نیز عملکرد ضعیف‌تری را به جای می‌گذارد؛ برگ برنده ویندوز ۱۰ در برابر ویندوزهای دیگر واسط کاربری مدرن و در عین حال سازگار با رایانه‌های شخصی است، دایرکت ایکس ۱۲ نیز یکی از نقاط قوت این سیستم عامل است که رفته رفته ما می‌توانیم تاثیرات آن را بر روی کیفیت بازی‌ها و نرم‌افزار های مختلف مشاهده کنیم. ویندوز ۱۰ نسخه نهایی در آخرین بروزرسانی خود نیز مشکلاتی را دارد و باید تا عرضه چندین بروزرسانی بزرگ دیگر صبر کرد تا مقدار زیادی از این مشکلات و باگ‌ها برطرف شود.

2015-08-10-imageویندوز ۱۰ با همه‌ی خوبی‌ها و بدی‌های خود یک سیستم عامل دوست‌داشتنی است و مایکروسافت در ساخت این سیستم عامل تمامی توان خود را به کار گرفت که کاربران خاطره‌ی بد ویندوزهای ویستا و ۸ را از ذهن خود دور سازند.

دیدگاه شما چیست؟ آیا با جدیدترین سیستم عامل مایکروسافت کار کرده‌اید؟

نظرات خود را با ما در میان بگزارید.

[button url=”http://www.techspot.com/review/1042-windows-10-vs-windows-8-vs-windows-7/” postid=”” style=”btn-default” size=”btn-default” target=”_self” fullwidth=”false”]Tech Spot[/button]

اشتراک در
اطلاع از
12 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
احمد

جانم ویندوز ۸٫۱

Sasan Entezari

من فکر میکنم در قسمت برنامه ها هنوز برنامه ها با ویندوز ۱۰مچ نشدن، برای همین عملکرد ویندوزهای قدیمی یکم بهتره،
به نظر من باید هنوز صبر کرد تا برنامه های سازگار با ویندوز جدید بیاد آنوقت مقایسه بشن، نه اینکه برنامه ای که با ویندوز ۷ سازگاری کامل داره، توقع داشته باشیم با ۱۰ هم سازگار باشه

kingali3000

اقا ویندوز ۸ که خاطره بد نداره! چرا ویستا رو به ۸ یکی کردین آخر مقاله!؟

miladbf96

من ویندوز قبلیم ۸٫۱ بود الانم ۱۰ میتونم بگم واقعا هر دو خیلی خوب هستند حتی تو بعضی موارد ۸٫۱ بهتر بود البته ۱۰ بنظرم یکم زود عرضه شد و میتونست دیرتر عرضه بشه و رو باگ ها کار بشه ولی امید هست که بهتر میشه چون تو بعضی از قسمت ها کند ولی چیزهای جدیدی داره ۱۰ این مقایسه هم بنظرم یکم زود باید ۱۰ به اون تکامل که حداقل در سطح مقایسه باشه برسه ولی انصافا ۸٫۱ یه چیز دیگه بود برای من البته

meysam70

من دارم با لپتاپ بازی batman arkham knight رو بازی میکنم و هیچ مشکل لگ و افت فریمی نداشته ! و ویندوزم ۱۰ ۶۴ بیت هست . مطمئنم اگه دایرکت ایکس ۱۲ این ویندوز ۱۰نبود عمرا بازی ها رو انقدر خوب اجرا نمیکرد. تازه این بازی که انقدر میگفتن مشکل داره و برای پی سی بد پورت شده .من لپتاپم asus n550 هست و با ویندوز ۱۰ حتی gta v رو هم با ۱۰۸۰p و ۳۰ فریم بدون لگ اجرا میکنه و بیشترش مدیون دایرکت ایکس ۱۲ هست که ۱۳ برابر عملکرد گرافیکی بهتری نسبت به دایرکت ایکس ۱۱ داره B-)

Mamzi

میثم جان دوست عزیز شاید چند فریم روی اجرای gta تاثیر داشته باشه…ولی gta برای دایرکت ایکس ۱۲ بهینه نشده که تاثیرش خیلی به چشم بیاد :scratch:
ترنجی تو دیگه چرا…!!! :negative:
برای گیمینگ مقایسه اصلا خوبی نبود منظورم الانه… چون بازی های دایرکت ایکس۱۲ ساپورت از ۲۰۱۶ به بعد میان اونموقع تفاوت ویندوز ۱۰ با بقیه os ها مشخص میشه

raminrx7

پس dx12 چی؟؟؟ تو بنچمارک بازیا نوشته بود dx11 ک!!!
اصلا dx12 کی قابل استفاده هست؟؟؟

raminrx7

خب الان ویندوز ۱۰ یجورایی واسه معرفی dx12 و ویژگی های گیمینگ و اینچیزا هم بود
الان هیچ گیمی نیست که پشتیبانی کنه dx12 رو؟ یا هیچ نرم افزاری پیشفرض رو وین ۱۰ نیست که بتونیم عملا تفاوت رو ببینیم؟

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
مصطفی عباسی
برنامه‌نویس، علاقمند به سخت‌افزار و گنو/لینوکس | برای ارتباط با من می‌تونین از ایمیل یا توییترم به آی‌دی mostafa_abbacc@ استفاده کنید (: | ایمیل: mostafaabbac@gmail.com