حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

[نگاه نزدیک]: با کارت گرافیک ASUS R9 390X STRIX DCIII آشنا شوید

نوشته

8 سال قبل | 8 دیدگاه | ترنجی

ایسوس در حدود یک ماه پیش از کارت گرافیک‌های جدید خود در مدل‌های R9 390X و R9 390 پرده برداشت؛ این کارت گرافیک‌های تازه‌وارد مجهز به تراشه بهینه شده AMD Grenada بوده و با خنک کننده‌های جدید این کمپانی با نام DirectCU III همراه شده‌اند. امروز و در مراسم رونمایی از مادربردهای جدید ایسوس در ایران توانستیم نگاهی به این کارت بیندازیم.

با ترنجی در ادامه همراه باشید.

ابعاد کارت گرافیک ایسوس R9 390X نسبت به نسخه مرجع تغییر چندانی نداشته اما ایسوس در این کارت گرافیک همانطور که گفته شد از سیستم خنک کننده جدیدی به نام DirectCU III بهره برده است؛ کارت گرافیک R9 390X ایسوس مجهز به ۳ فن ۱۰ سانتی متری است که به خوبی می‌توانند گرمای تراشه را از روی برد به بیرون برانند، طبق ادعای ایسوس این کارت گرافیک ۳۰% خنک تر از کارت کرافیگ مرجع است و ۳ برابر نویز کمتری را نسبت به آن دارد. این کارت گرافیک همچنین از ۴ لوله ناقل حرارت برخوردار است. در مواقعی که فعالیت سنگینی بر دوش کارت گرافیک نیست فن‌های عظیم الجثه این کارت غیرفعال می‌مانند و فقط در مواقعی که در حال اجرای بازی‌های سه بعدی و برنامه‌های سنگین باشید این فن‌ها شروع به کار می‌کنند.

photo_2015-08-10_20-50-59

photo_2015-08-10_20-53-03برای تامین انرژی این کارت گرافیک ایسوس ۲ کانکتور ۸ پینی و ۶ پینی برق را در این کارت گرافیک تعبیه کرده‌است؛ این اتصالات به همراه شکاف PCIe 3 مجموعاً ۳۰۰ وات را در اختیار کارت گرافیک قرار می‌دهند و تقریباً ۹۰ درصد توان تزریق شده به کارت گرافیک بی درنگ بلعیده می‌شوند!

Asus_Strix_R9_390x_12-700x328
یک صفحه فلزی یا به اصطلاح BackPlate نیز در پشت این کارت گرافیک جای خوش کرده‌است. این صفحه، محافظ برد کارت گرافیک است و از امکان کج شدن برد کارت در طول زمان و بر اثر سنگینی آن می‌کاهد؛ بر روی بک‌پلیت به جز لوگوی ایسوس و عکس یک جغد که نشان برند Strix است مورد خاص دیگری دیده نمی‌شود.

photo_2015-08-10_20-51-36

photo_2015-08-10_20-51-25ایسوس قطعات این کارت گرافیک را با فناوری Auto Extreme و بدون دخالت انسان مونتاژ می‌کند؛ این فرآیند باعث بهبود کیفیت لحیم‌ قطعات به برد مدار چاپی و همچنین حذف خطای انسانی و پایین‌آمدن هزینه‌های ساخت می‌شود. AMD در کنار تراشه Grenada در حدود ۸ گیگابایت حافظه رم GDDR5 را برای این کارت گرافیک در نظر گرفته‌است که ایسوس در نسخه Strix این کارت گرافیک برای جاسازی ۸ گیگابایت حافظه بر روی برد از ۱۶ چیپست حافظه ساخت SK Hynix و با فناوری GDDR5 کمک گرفته‌است.

Asus_Strix_R9_390x_3-700x530به سوی برد کارت گرافیک برویم؛ ایسوس در این کارت از ۸ چوک با فناوری Super Alloy Power 2 استفاده کرده‌است که ضمن ثبات بیش‌تر در هنگام تصفیه برق ورودی و اورکلاک، تا ۵۰% گرمای کمتری را نسبت به چوک‌های نسل ۱ این فناوری ایجاد می‌کنند؛ ۱۲ خازن جامد در برد این کارت گرافیک وجود دارد که به همراه ۸ چوک به عمل تصفیه ولتاژ و افزایش آمپراژ می‌پردازند. انتظار داشتیم که ایسوس در این کارت گرافیک از مدار رگولاتور ولتاژ ۸+۲ فاز استفاده کند اما این مقدار نیز عالی است و مشکل خاصی در آن دیده نمی‌شود.

photo_2015-08-10_20-51-31این کارت گرافیک مجهز به ۳ درگاه DisplayPort به علاوه یک HDMI و DVI-L است؛ ایسوس تبدیلی را برای درگاه VGA در بسته بندی R9 390X Strix قرار نداده‌است، کیفیت پورت‌ها رضایت بخش است و با Display port 1.2 به راحتی می‌توانید این کارت گرافیک را به ۳ مانیتور ۴k متصل کنید و در هر ثانیه حداکثر ۶۰ فریم را از هر مانیتور دریافت کنید البته چنین کاری قطعا با این کارت گرافیک امکان پذیر نیست اما در هر صورت این قابلیت در این کارت قرار داده شده‌است.

photo_2015-08-10_20-51-15و اما مشخصات سخت افزاری، در درون تراشه این کارت گرافیک ۶٫۲ میلیون ترانزیستور وجود دارد و فرکانس هسته و حافظه کارت گرافیک به ترتیب در حدود ۱۰۷۰ و ۱۵۰۰ مگاهرتز می‌باشد؛ پهنای باند حافظه نسبت به نسل قبل پیشرفت داشته و از مقدار ۵ گیگاهرتز به ۶ گیگاهرتز افزایش داده شده‌است. ۲۸۱۶ عدد واحد سایه‌زن، ۱۷۶ واحد TMU و ۶۴ خروجی رندر در این کارت قرار دارد. برای انتقال اطلاعات خام و پردازش شده یک رابطه حافظه با پهنای باند ۵۱۲ بیت در نظر گرفته شده‌است و در آخر تراشه مذکور یعنی Grenada با لیتوگرافی ۲۸ نانومتری و توسط کمپانی TSMC توسعه یافته است. طبق اعلام AMD این کارت گرافیک به طور کامل از دایرکت ایکس ۱۲ پشتیبانی می‌کند ولیکن نمی‌توان پشتیبانی ۱۰۰% آن را از دایرکت ایکس ۱۲٫۱ تایید کرد. توان پردازشی خام این کارت گرافیک نیز ۵٫۹ ترافلاپس در ثانیه می‌باشد که نسبت به R9 290X در حدود ۰٫۳ گیگافلاپس افزایش داشته‌است.

photo_2015-08-10_20-50-31

 جمع بندی

photo_2015-08-10_20-51-43ایسوس پس از مدت‌ها طراحی سیستم خنک کننده خود را تغییر داد، سیستم خنک کننده جدید بسیار عالی عمل می‌کند هر چند که هنوز هم اشکالاتی در آن دیده می‌شود؛ مشخصات کارت گرافیک در نوع خود عالی است اما نمی‌توان تفاوت زیادی را بین این کارت و نسل قبلی آن یعنی R9 290X قائل شد. طراحی کارت گرافیک هم دستخوش تغییراتی شده و ظاهری چشم‌نواز پیدا کرده‌است. در نهایت اگر از نسل قبلی این کارت یعنی R9 290X استفاده می‌کردید لزومی به ارتقا نیست اما اگر قصد خرید سیستم جدید را دارید و عاشق این کارت گرافیک شده‌اید درنگ نکنید، این کارت گرافیک برای شما ساخته شده‌است به شرطی که بتوانید با مصرف برق زیاد آن کنار بیایید!

دیدگاه شما چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
8 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Samsung--Electronics

سلام :bye: :bye:
اول مه عکس و لوگو ترنجی رو دیدم فک کردم عکس ها تو خونه گرفته شده و شما کارت جدید خریدید و اومدم بگم مبارکه ولی چند عکس زیر تر به این نتیجه رسیدم که نمایشگاه ایسوسه!!!!!!!!!!!! منم که اصلا سوتی ندادم :whistle: :whistle: :whistle: :whistle: :whistle:
ممنون :rose: :rose: :heart: :heart: :rose:

mohammadh hossein

اره منم اول اینطوری فکر کردم خخخخ

Dontbon

منم همینطور بکگراند رو دیدم فکر کردم تو خونه اید اومدم ادامه مطلب فهمیدم نمایشگاست :mail:

mohammadh hossein

عجب چیزیه خداییش من که حال کردم. ممنون آقای عباسی

saeid rezaei

سلام من میخوام کارت گرافیک جدید بگیرم و بین جیفورس ۷۵۰ دوگیگ و ای تی آی ار۹ ۲۷۰ دوگیگ موندم کدومو انتخاب کنم. تفاوتهاشون هم جزءی و کمه . تفاوت اصلیشون جیفورس تو این رنج و این چیپست اکثرا ۱۲۸ بیتی بود اما ای تی آی آر۹ ۲۵۶ بیتی. البته r9 270 صدوپنجاه هم گرونتره. کارتهای که دیدم هم از برند msi بود.. اگه کسی اطلاعاتی داره ممنون میشم راهنمایی کنید. البته بدون تعصب روی جیفورس یا..!
راستی اینکه هیچ کدوم این کارتهای که گفتم دایرتیکس ۱۲ پشتیبانی نمیکنن برای بازهای که جدید ساخته میشه مشکلی بعد پیش نمیاد؟ میخوام تا چند سال دیگه وی جی ای اپدیت نکنم

Mamzi

GTX750ti بگیر کم مصرف … کارایی خوب … تا چند سال آپدیتش میاد براش بلعکس amd که آپدیتش خیلی ضعیفه… تو این قیمت ۷۵۰ti بهترین گزینه ست…

Samsung--Electronics

آر ۹ ۲۷۰ بهتره.
:rose: :rose: :rose: :yahoo: :bye: :bye: :good: :good: :good:

saeid rezaei

ممنون بچه ها. اره جیفورسو نگاه کردم مصرفش ۸۰ وات ازون کمتر بود. دوس داشتم مینو وی جی ای گیمینگ ام اس ای بگیرم اما انگار باید برم ایسوس بگیرم. اما از یه حرفه ای پیدا کردم پرسیدم گفت ۲۷۰ بگیر چون ۲۵۶ بیتیه. بعدش میگفت اگه همین ار۹ ۲۷۰ از ایسوس بگیری دایرتکس ۱۲ پشتیبانی میکنه دیگه تا چندین سال خیالت راحته. لازمم نیست بری جیفورس۹۷۰ یا ار۹ ۲۹۰ بگیری که فقط اینا از دایرتیکس۱۲ پشتیبانی میکنن. ولی عجیبه چطور ام اس ای با همین چیپست ار۹ ۲۷۰ دایرتیکس۱۲ پشتیبانی نمیکنه اونوقت ایسوس با همین چیپست پشتیبانی میکنه نکنه الکیه!؟

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
مصطفی عباسی
برنامه‌نویس، علاقمند به سخت‌افزار و گنو/لینوکس | برای ارتباط با من می‌تونین از ایمیل یا توییترم به آی‌دی mostafa_abbacc@ استفاده کنید (: | ایمیل: mostafaabbac@gmail.com