حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

خطوط قرمز عجیب روی سطح تتیس قمر زحل مشاهده شده است

نوشته

8 سال قبل | بدون دیدگاه | ترنجی

یک قمر یخی زحل به نام تتیس (Tethys) که یکی از اقمار بزرگ زحل است، دارای منحنی‌های قرمز اسرارآمیزی روی سطحش است و هیچ‌کس دقیقاً نمی‌داند چطور این خطوط ایجادشده‌اند. فضاپیمای مدارگرد زحل به‌نام کاسینی، این ویژگی‌های شبیه به گرافیتی (نقاشی‌های خیابانی) را در تصویربرداری از سطح شمالی تتیس مشاهده کرده است.

بااینکه این خطوط به‌طور خفیف در عکس‌های سال ۲۰۰۴ دیده می‌شوند، تصاویر اخیر در ماه آوریل به دلیل شرایط دید مناسب و به‌کارگیری طول‌موج‌های نامرئی، برای بار اول رنگ این ویژگی‌ها را بهتر نشان داده‌اند. یک دلیل این موفقیت تا حدودی در این است که زحل و نیمکره شمالی اقمارش اکنون در حال گذراندن تابستان هستند و سطوح این نواحی بهتر روشن شده‌ است.

این ویژگی‌ها برای دانشمندان غیرمنتظره بودند، چراکه رگه‌های قرمز در منظومه شمسی کمیاب هستند. تاکنون اخترشناسان تعدادی گودال کوچک و متمایل به سرخ روی سطح قمر یخی زحل به‌نام دیون پیداکرده و تعداد زیادی نواحی سرخابی روی سطح اروپا قمر مشتری پیداکرده‌اند.

دانشمندان نمی‌دانند که این ویژگی‌ها دقیقاً چطور ایجادشده‌اند. شاید آن‌ها یخ با ناخالصی‌های شیمیایی هستند. باقی‌مانده‌های گاز آزادشده از این قمر یا بقایای ویژگی‌هایی (مانند شکستگی‌ها) که از رزولوشن تصویر کوچک‌تر هستند.

پاول هلفنستین، یک دانشمند تصویربرداری کاسینی در دانشگاه کرنل که به طرح‌ریزی این مشاهدات کمک کرد، در یک بیانیه گفته:

این قوس‌های قرمز باید ازلحاظ زمین‌شناختی جوان باشند، چون از درون ویژگی‌های پیرتری مانند گودال‌های برخوردی عبور کرده‌اند. اما عمر دقیق آن‌ها را نمی‌دانیم. اگر این خطوط تنها یک روکش نازک رنگی روی سطح یخی باشند، قرار گرفتن در معرض شرایط فضا می‌تواند در بازه زمانی کوتاهی آن‌ها را پاک کند.

پرتره‌ای کامل از تتیس را در عکس زیر می‌بینید.

saturn-moon-tethys

اقمار یخی مانند تتیس نقاط موردتوجه در منظومه شمسی ما هستند، چراکه در صورت تأمین گرما و انرژی شیمیایی کافی در اقیانوس زیر سطح یخی ممکن است میزبان حیات میکروبی باشند. در سال‌های اخیر، فواره‌های گاز مرتباً در یک قمر دیگر زحل به‌نام انسلادوس مشاهده‌شده‌اند و در سال ۲۰۱۳، تلسکوپ هابل یک فواره واحد اما بزرگ در اروپا (قمر مشتری) مشاهده کرد.

امسال کاسینی مشاهدات دیگری از تتیس را با رزولوشن بالاتر انجام خواهد داد. این مأموریت در دو سال پایانی این مأموریت در حال انجام است و کاوشگر کاسینی در سپتامبر ۲۰۱۷ با کمبود سوخت مواجه شده و مجبور خواهد شد که به درون اتمسفر زحل سقوط کند تا جلوی آلودگی احتمالی اقمار زحل در صورت برخورد احتمالی به سطح آن‌ها گرفته شود.

[su_button url=”http://www.space.com/30149-saturn-moon-tethys-weird-red-arcs.html” target=”blank” background=”#06a570″]Space[/su_button]

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
علي رسول زاده