حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

چگونه ویندوز ۱۰ را بر روی مک‌بوک خود نصب کنید؟

نوشته

8 سال قبل | 10 دیدگاه | ترنجی

کمی تند است اما باید قبول کنیم ویندوز ۸ به‌قدری بد بود که خیلی‌ها را برای ارتقا از ۷ متفاعد نکرد و یا به حدی خاطره بد ایجاد کرد که شاهد بودیم بساری از ویندوز کناره‌گیری کرده؛ در ویندوز ۸٫۱ اوضاع بهتر شد اما تمام شد رفت. اکنون با شاهکاری رو به رو هستیم. شاهکاری از جنس رویا که قرار است تمام قواعد قبلی ذهن شما را عوض کند. از بازگشت شکوهمند استارت منو و مرورگر جدید به‌جای اکسپلورر می‌خواهم برای شما بگوییم. اکنون باید یک فرصت دیگر به ویندوز بدهید تا سلیقه شما را مورد محک قرار دهد. مخاطب من، شما کاربران مک هستید. با من همراه باشید.

انگار وقتی کسی با مک بوک کار می‌کند دیگر دوست ندارد با هیچ لپ‌تاپ دیگر کار کند. این مورد را به شخصه تجربه کردم اما ویندوز ۱۰ به حدی تحریک کننده و ارضا کننده روحیه تکنولوژیستی فرد خواهد بود که اگر شما هم صاحب مک بوک پرو یا ایر هستید به نظر من ارزش داره که وقت بگذارید و این نسخه از ویندوز را نصب کنید. اپل برای این کار خودش بستر لازم را نیز فراهم کرده است. این بار محدودیت اصلا معنی ندارد. تنها هزینه‌ای که باید پرداخت کنید حجم دانلود فایل ISO می باشد.

با یک سوال اساسی رو به رو هستیم:

ماشین مجازی (Virtual Machine) یا بوت کمپ (Boot Camp)؟

 

همانطوری که در جریان هستید دو حالت برای نصب ویندوز در کنار مک وجود دارد. یکی از این راه ها مستلزم پرداخت هزینه است ولی دیگری توسط خود اپل اجرایی شده است که می‌توان گفت از نظر پایداری نیز بسیار بهتر خواهد بود. هر چه باشد اپل برای نرم افزار های خود ارزش زیادی را قائل خواهد شد. تصمیم بگیرید؛ یا مک یا ویندوز به همین دلیل استفاده از ماشین مجازی را اصلا توصیه نمی‌کنیم. کمک گرفتن از ماشین مجازی و استفاده از نرم‌افزارهای همانند VMware و Parallels هزینه‌ای دارد. برای نصب خیر اما برای ادامه باید پلن هایی را خریداری کنید که تقریبا می‌توان گفت در نهایت برای شما همان هزینه خرید ویندوز تمام خواهد بود. یکی از بدترین قسمت های این روش، اجرای موازی دو سیستم عامل است که عملکرد کلی دستگاه با به صورت وحشتناکی دچار مشکل می‌کند. باز هم از نظر شخصی، قید این روش را بزنید زیرا تجربه خوبی را رقم نمی‌زد؛ حداقل در ویندوز که این‌گونه بود! برگردیم به نکته ‌ای که در چند خط قبل برای شما گفتم. انتخاب ویندوز یا مک؟ بوت کمپ به‌راحتی ماشین مجازی اجازه‌ی انتقال محتوا بین پارتیشن‌های OS X و ویندوز را نمی‌دهد و نمی‌توانید هردو سیستم‌عامل را به‌صورت شبیه‌سازی‌شده باهم اجرا کنید ولی به ویندوز این امکان را می‌دهد که از حداکثر توان پردازشی مک استفاده کند. تازه بوت کمپ کاملاً رایگان است و با استفاده از یک فولدر دراپ باکس / Google Drive/ One Drive مشترک ، انتقال اطلاعات به‌راحتی انجام می‌گیرد! این کار کاملا پیشنهادی از سمت ما خواهد بود و من شخصا نیز به سراغ این روش رفته‌ام.

overnight2_2040.0

این روش از سوی خود اپل نیز کاملا تایید شده است و کامل رایگان خواهد بود. برای دیگر نسخه های ویندوز نیز می‌توانید تست کنید. تفاوت اصلی این روش و استفاده از ماشین مجازی، مربوط به انتخاب شما برای نصب سیستم عامل و یا اختصاصی دادن مشخصاتی خاص به سیستم عامل دیگر است. برای مثال قصد نصب لینوکس داشته باشیم با سخت افزاری خاص که از پس بوت کمپ برنمی‌آید. مسئله ویندوز و مک می‌باشد.

در ابتدا مطمئن شوید که مک بوک شما از پس اجرای ویندوز بر می آید. باید از این لینک مشخصات لازم را بررسی کنید اما به صورت خلاصه وار، مک بوک شما باید حداقل ۲ گیگابایت رم داشته باشد (۴ گیگابایت باشد بهتر است) و حداقل ۳۰ گیگابایت فضای خالی روی هارددیسک خود داشته باشید تا بوت کمپ به‌راحتی اجرا شود. در کنار این‌ها باید یک حافظه‌ی فلش با ۱۶ گیگابایت فضای خالی داشته باشید تا بوت کمپ بتواند برای نصب ویندوز ۱۰ یک درایو قابل بوت شدن بسازد.

نصب ویندوز ۱۰ با بوت کمپ

قبل از این که حتی وارد بوت کمپ شوید، پیشنهاد می‌کنم از اطلاعات خود کامل بک‌آپ بگیرید. نه این که بوت کمپ غیرقابل اعتماد باشد بلکه ممکن است در هنگام پارتیشن بندی خطایی انجام دهید ولی خب کار از محکم کاری عیب نخواهد کرد؛ پس سریع انجام دهید. ویندوز را دانلود کرده اید؟ با یک سرچ ساده از گوگل سایت های ایرانی زیادی را برای دانلود پیدا خواهید کرد که این نسخه را برای دانلود قرار داده‌اند. یکی از ورژن های ۶۴ بیتی را دانلود کنید.

تجربه شخصی: دانلود نسخه Enterprise x64 en-US به صورت تک لینک ۳٫۷ گیگابایتی برای مک‌بوک ایر ۲۰۱۴

Screen_Shot_2015-07-28_at_1.35.31_PM.0

نرم‌افزار Boot Camp Assistant را از پوشه‌ی Utilities در فهرست Application بازکنید. بوت کمپ به شما می‌گوید که از سیستم یک نسخه‌ی پشتیبان تهیه کنید، کاری که گفتیم و امیدواریم انجام داده باشید. در صفحه‌ی بعد از شما می‌خواهد کاری را که قرار است بوت کمپ انجام دهد را مشخص کنید. گزینه اول که مربوط به ویندوز ۷ و بالاتر است را انتخاب کنید. مکان فایل ISO ویندوز ۱۰ را مشخص و حافظه‌ی اصلی را به‌عنوان مقصد انتخاب کنید(ما هارد اکسترنال را انتخاب کردیم نه حافظه اصلی دستگاه) و دکمه‌ی Continue را بزنید. اگر حافظه فلشی را انتخاب کنید، بوت کمپ یک درایو قابل بوت شدن را در فضای فلش می‌سازد و هر چیزی که برای نصب ویندوز احتیاج دارید را در آن کپی می‌کند. حالا می‌توانید کار را ول‌کنید و به کارهای دیگر به پردازید، چون نزدیک یک ساعت طول می‌کشد تا بوت کمپ درایو بوت را بر روی فلش بسازد.

هشدار

چون ویندوز ۱۰ نسخه‌ای تازه است و بوت کمپ هنوز آن را پشتیبانی نمی‌کند(به صورت رسمی)، ممکن است بعد از نصب ببینید که چند تا از درایورهای سیستم را نمی‌شناسد. باید صبر کرد تا اپل نسخه‌ی جدید بوت کمپ را عرضه کند ولی اگر بعد از نصب به مشکلی برخوردید، به‌احتمال‌زیاد بعد از یک‌بار Restart کردن رفع خواهد شد و ایرادی در شناختن درایورها نخواهید داشت(در تجربه شخصی مشکلی ایجاد نشد).

Screen_Shot_2015-07-23_at_12.34.06_PM.0

بعد از گذشتن از این مرحله، از شما می‌پرسد که چقدر از فضای هارددیسک را باید به پارتیشن‌های ویندوز اختصاص دهد. اینجا باید تصمیمی جدی بگیرید. این تصمیم کمی حساس است زیرا بعد از انتخاب، بدون نصب دوباره‌ی ویندوز، دیگر نمی‌توانید پارتیشن را کوچک یا بزرگ یا تقسیم کنید. اگر هدف شما همان تست کردن و فوقش نصب چند نرم‌افزار است پیشنهاد می‌کنم ۳۰ الی ۴۰ گیگ را اختصاص دهید اما اگر فضای بیشتری لازم داریم، دیگر سوالی ندارد که مسلما باید حافظه بیشتری را انتخاب کنید اما در حداقل ممکن کمتر از ۲۰ گیگ انتخاب نکنید.

در طول این مرحله‌ی نصب، لپ‌تاپ شما چند بار ری استارت خواهد شد، نگران نباشید اما حواستان باشد که در این مرحله از شما خواهد خواست که درایو محل نصب ویندوز ۱۰ را مشخص کنید. پارتیشنی که برچسب Boot Camp دارد را انتخاب و آن را با قالب NTFS فرمت کنید، نرم‌افزار نصب از شما شماره‌سریال Product Key ویندوز را می‌خواهد و بعد مراحل نصب را ادامه می‌دهد.

اما تجربه ویندوز ۱۰ بر روی مک

 

همانطوری که می‌دانستیم برای سوئیچ کردن بین ویندوز و OS X باید ری استارت کنید. وقتی مک شروع به بالا آمدن (بوت شدن) کرد، دکمه‌ی Option را چند ثانیه نگه‌دارید تا Boot Manager ظاهر شود. روی پارتیشن سیستم‌عامل دلخواهتان کلیک کنید. از شر ویندوز بر روی مک خلاص شدن، به‌راحتی نصب آن است! به راحتی از طریق بوت کمپ به حالت استاندارد تک پارتیشن مک بوک برگردید. برای این کار بوت کمپ را اجرا کنید و گزینه‌ی Remove Windows 7 Or Later را انتخاب کنید و Continue را بزنید و پارتیشن ویندوز ۱۰ را به‌طور کامل حذف کرده، در صفحه‌ی بعد روی دکمه‌ی Restore کلیک کنید. بوت کمپ پسورد شمارا می‌خواهد و مک را به وضع اصلی خود برمی‌گرداند.

Screen_Shot_2015-07-26_at_11.03.30_PM.0

در مورد باتری بهتر است این‌گونه بگویم؛ ویندوز ۷ که اصلا هیچ، ویندوز ۸ ای‌بدک نبود ولی ویندوز ۱۰ باز هم بهتر است. در نهایت مک بوکی که می‌توانست ۱۰ ساعت یا بیشتر را با باتری سپری کند اکنون به ۳ ساعت رسیده است! تجربه جالبی است؛ ویندوز بسیار پیشرفت کرده است و قابلیت های جالبی دارد. هیچ گونه کندی دیده نشد. باز هم در مطلبی اخنصاصی برای شما از تجربه خود خواهیم گفت.

[su_custom_gallery source=”media: 915329,915328,915327,915326,915325,915324″ limit=”100″ link=”lightbox” width=”260″ height=”260″ title=”never”][su_custom_gallery source=”media: 895125″ limit=”100″ link=”image” width=”150″ height=”150″ title=”always”][/su_custom_gallery]

برگرفته شده از مقاله ای در وب‌سایت دورج

اشتراک در
اطلاع از
10 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
freedom fighter

درود بی پایان
ای کاش در مورد نصب ویندوز ۱۰ بر روی تبلت های اندرویدی برخوردار از پردازنده های intel atom تحقیق بفرمایین. 🙂 :yes:

Rhasta

عباس

فقط سونی

پ اینجا پست نذاشتی

fandogh

باهردو سیستم کامل کارکردم بااینکه تو موبایل ایفون رو بیشتر قبول دارم ولی تو کامپیوتر واقعا ویندوز از مک بالاتره.مک خیلی راه داره تا بخادبه ویندوز برسه

YotaByte

سلام اگه میشه آموزش نصب روی ماشین مجازی هم بزارید

MR.EXCEPTIONAL

توی کنفرانس /build خود مایکروسافت ک داشت ویژوال استودیو ۲۰۱۵ رو معرفی میکرد خودشون تو مک آورده بودنش بالا … ! این یعنی چی ؟!
بعد بعضیا میگن مک مونده برسه ب ویندوز ؟! رو چ حساب !!! :|||

md4956

کار نکرده ان که میگن .. احتمالا بر اساس سهمش از بازار اینو میگن.

مک، عالیه .. در یک کلام ..

aryaadinepour

با سلام . من ویندوز ۱۰ رو نصب کردم ولی ارور the windows support software could not be saved to the selected drive چکار کنم؟ لطفا هر چه سریعتر

sma

سلام برای داشتن خود ویندوز ۱۰ که روی مک نصب شود باید ویندوز ۱۰۰ دلاری مایکروسافت را تهیه کنیم یا همان ویندوز رایکان بر روی مایکروسافت کفایت میکنه

chalton

.

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
صدرا مخملی
شروعی تازه ....