حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

نوستالوژیک: پنجره‌‍‌ ها را بگشای

نوشته

8 سال قبل | 15 دیدگاه | ترنجی

امروزه تکنولوژی به سرعت درحال رشد است، به اندازه ای که حتی شاید قابل وصف هم نباشد! در آن عصری که بطری های خالی نوشابه را می‌بردیم و نوشابه تحویل میگرفتیم، چه کسی فکرش را می‌کرد که بجای استفاده از ضبط صوت و آن همه نوار کاست، بتواند هر موسیقی را هرجایی به صورت آنلاین گوش دهد؟! به‌راستی جالب است و کمی هم عجیب. جالب می‌شود که باری دیگر به گذشته برگردیم و دنیای تکنولوژی آن زمان را مرور کنیم. در قسمت قبلی حالی از دوست قدیمی‌مان یعنی پلی استیشن یک پرسیدیم. حال با ما باشید تا شما را با یک یار و همراه قدیمی دیگر همراه کنیم.

کامپیوتر‌های شخصی در حوالی سال های ۸۰ به طور انبوه وارد خانه‌های ما شدند که برای کاربران یک وسیله کاملا فوق العاده بود زیرا می‌توانستیم کارهایی با آنها انجام دهیم که هیچ دستگاهی قادر به انجامشان نبود. اما اشتباه نکنید، مهمان این هفته ما کامپیوتر‌های شخصی نیستند، می‌خواهیم درباره چند نکته از ویندوز اکس پی صحبت کنیم. سیستم عاملی که تک تک بخش هایش برای ما خاطره انگیز است.

وقتی کامپیوتر را روشن می‌کردید از داخل کیس شما صداهای عجیبی می‌آمد و سپس مانیتور های عظیم الجثه روشن می‌شدند. سپس یک لوگوی چهار رنگ زیبا ظاهر می‌شد و یک نوار زیر آن وضعیت لود شدن دستگاه را نشان می‌داد و سپس یک منوی آبی و در نهایت با یک نوای دلنشین وارد دسکتاپ می‌شدیم. یادتان است عجب نوای زیبایی بود؟ جدا که این سیستم عامل با تمام مشکلاتش همچنان خواستنی است! بیایید از نصب ویندوز برایتان بگوییم. یادتان است که برای نصب یک ویندوز چه قدر باید صبر می‌کردیم؟! جدا که موهایمان سفید می‌شد! اما پایان کار و نصب کارت‌های صدا و امثالش بسیار شیرین بود. شاید چون ما در استفاده از این سیستم عامل حرفه‌ای نبودیم مدام ناچار به تعویض ویندوز بودیم زیرا هربار مشکلی درش ایجاد می‌کردیم! یادش بخیر وقتی که ویندوز دچار مشکل می‌شد با نهایت قدرت به کیس ضربه می‌زدیم! این موضوع وقتی شدید‌تر می‌شد که با کلی پیغام روی دسکتاپ مواجه می‌شدیم!

int2

البته به‌خاطر اینکه همه برنامه ها با این ورژن سازگار نبودند یک ویندوز ۹۸ هم نصب می‌کردیم! یکی از مواردی که در این سیستم عامل بسیار دوست‌داشتنی بود، آن رباط‌های مجازی راهنمای کاربر بود که به شکل جادوگر یا یک سگ مهربان بود! هر زمان که به مشکلی برمی‌خوردیم این رباط مهربان به ما کمک می‌کرد که البته ما بیشتر جذب خود جادوگر بودیم تا راهنمایی هایش! یکی از بخش‌های فوق العاده این سیستم عامل قابلیت شخصی‌سازی اش بود. از آن پس‌زمینه سبز و آبی فوق العاده یا پس‌زمینه جزایر هاوایی بگیرید تا قابلیت تغییر شکل نشانک موس. آن ساعت شنی متحرک را یادتان است؟ یا آن موزی که پوستش جدا می‌شد؟ یادم است که آن اژدهای آبی را انتخاب می‌کردم و روی تپه‌های تصویر پس‌زمینه حرکتش می‌دادم! واقعا که دوست دارم باری دیگر به این سیستم عامل برگردم! اسکرین‌سیور های عجیب و جالب را هم از یاد نبریم.

int4

بخش دیگری که به شخصه خیلی دوست دارم، بازی‌های پیش فرض نصب شده بر‌روی آنها بود. بازی پینبال یا بازی MineSweeper یا بازی محبوب Spider از بازی‌هایی بودند که وظیفه‌شان پرکردن اوقات بی‌کاری کاربران بود! صحبت از بازی شد و یاد بازی هایی که آن زمان نصب می‌کردیم افتادیم. سری بازی های کانتر، مکس پین، هیتمن، IGI، خانه مردگان، GTA Vice City و حتی همسایه آزاری ( همان همسایه جهنمی) و کلی بازی‌های دیگر شکل دهنده خاطرات ما هستند. البته ارور‌های نابجا با آن صدای خوفناکشان هم نباید از یاد برد.

int3

اینترنت آن زمان با امروز کلی تفاوت داشت. شما وای فای را روشن می‌کنید و از اینترنت استفاده می‌کنید و به همین سادگی! اما در آن زمان باید از مغازه‌های سرکوچه کارت اینترنت می‌خریدیم و کدش را وارد می‌کردیم تا بتوانیم به سختی و با استفاده از Internet Explorer شروع به مرورگری کنیم ، صدای عجیبی که از کیس پخش می‌شد هنوز هم در گوشمان می‌پیچد!

innt

برنامه‌‌‌هایی که برای این سیستم عامل هم داشتیم به نوعی جالب است. از فوتوشاپ برای گذاشتن سرمان روی بدن کسی دیگر استفاده می‌کردیم، آنتی ویروس های مختلفی مانند مک کافی و پاندا را نصب می‌‌کردیم و از برنامه‌های رایت کردن دیسک و برنامه محبوب JetAudio استفاده می‌‌شود حرفی از ویندوز بزنیم ولی به برنامه Paint اشاره نکنیم؟ این برنامه که به طور پیش‌فرض روی ویندوز اکس پی نصب بود از امکانات چندانی بهره‌مند نبود اما استفاده ازآن هنوز هم لذت بخش است. هنوز “یک چیز دیگر” باقی مانده است… گیره دوست داشتنی برنامه Word!

شاید برخی نکات از قلم افتاده باشد، اما دلیل خوبی هم برای این موضوع داریم، ویندوز اکس‌پی به قدری ویژگی های خاطره انگیز و دوست داشتنی دارد که نمی‌‌توان در یک مطلب خلاصه کرد! در کل تمام بخش‌های این سیستم عامل برای ما خاطره‌انگیز بوده است و هیچ شکی در این باره نیست. اگر شما هم خاطره ای با این سیستم‌عامل دارید حتما با ما در میان بگذارید.

اشتراک در
اطلاع از
15 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

یادش یخیر
من ویندوز ۹۸ و XP رو دوال بوت روی رم ۱۲۸ مگ داشتم سال ۷۸ 😥
اون زمان یه نسخه از نید فور اسپید بوده که با هزار بدبختی تونستم رو XP نصب کنم

البته الان دیگه تقریبا دوساله از گنو/لینوکس استفاده میکنم B-)

ramin.tomcat

شرمنده داداش اما اکس پی سال ۸۰ عرضه شد و سال ۸۱ کم کم توی ایران cd اکس پی اومد توی بازار،دیگه بماند که تا حدود ۸۳ کمتر کسی نصبش میکرد چون میگفتن سنگینه!

خواهش میکنم رامین جان
بله حق با شماست البته شاید بنده منظورم رو بد رسوندم… سال ۷۸ وین ۹۸ داشتم و بعدا که XP وارد شد دوال نصب داشتم… 😉

Dr.Zed

:)))))

Shahspik

:wacko: اسم کارت اینترنت که اومد مغزم اشغال شد
عجب دورانی بود. واقعا نسلِ سوخته ایم. با دهه شصتیام

حبیب

ممنون جناب میرنژاد بابت برانگیختن حس نوستالژیک دهه شصتی ها!
خداوکیلی هم لذت بردم و هم یه جورایی بغض گلومو گرفت!
ممنون! ممنون! ممنون!

S.A.R.H

خخخخ کارت اینترنت
هنوزم نفهمیدم کارت اینترنت چه کاری انجام میداد 😐
سنم کمه ولی به هر حال مام زمان ایکس پی بودیم خخخخ
اون موقع عاشق کارت اینترنت بودم 😐
فکر کنید هنوزم چندین سال پیش بود
ساعت ۲-۳ شب مجبوری سیستمی که صدای روشن کردنش با استارت خوردن ماشین برابری میکنه رو روشن کنی
بعد هوس اینترنت کنی و صدای وحشتناک وصل شدن رو اون وقت شب خودت و خونوادت تحمل کنین
بعد بری یچیزی بخوری تا گوگل بالا بیاد و …

HEDAYAT

مچکر
این مطالب واقعا فوق‌العاده هستند، اصلا فوق‌العاده هم کم هست!
به قول خودتان با این سرعت پیشرفت تکنولوژی معلوم نیست آخرش به کدام سرنوشت نا معلوم میرویم! ؛)
البته خب با اینکه ان دوران عالی بودند ولی پیشرفت تکنولوژی هم مزایایی داره!

مچکر از زحمات شما، این مطلب ها بی نظیر اند!

رضا (z best)

یادش بخیر صدای گوش خراش مودم 😥
یادمه اولا که کامپیوتر خریده بودم کافی بود یه اخطار مبنی بر این که ساعت ویندوز خود را درست کنید مواجه می شدم کلا عزا می گرفتم با خودم می گفتم دیگه سوخت اخطار می داد بومممم ادمم دلش می ریخت پایین 🙂

Ali.R

وقتی که ویندوز دچار مشکل می‌شد با نهایت قدرت به کیس ضربه می‌زدیم! …. رو بدنه کیسم تو رفتگی وجود داره هنوز :))
یادش بخیر اون زمان اول ابتدایی بودم،فکرمیکردم که کارت اینترنت رو باید بذارم تو فلاپی درایو..اخرش هم گذاشتم :)))
عاشق اون سگه بودم 🙂 خیلی بامزه بود..
اینا هم خیلی خاطره انگیزه واسم:
Winmap
Pes2004
Pes2006
Fifa08
Pes2009
هییییی خدا

REZA

منم همون کار و کردم با کارت اینترنت!!
یادش بخیر چه صدایی!با اینکه خیلی کند بود ولی مینشستیم پاش.
ویندوز ایکس پی هم واقعا تو دوران خودش یه شگفتی بود.
با گرافیک ۳۲ !!!
چقد هنگ میکرد ولی عالی بود عالی. :heart:

Ari khan

چه جالب!!!!منم با کارت اینترنت همین کارو کردم!!!!خخخخخخخخخخخخخخخخخخ :whistle:

Ali SONY

کارت اینترنت ۱۰۰۰ تومن یک هفته 🙁

far_zad

شما که به عقب برگشتین کاش کمی هم به عقب برگردین و یادی از ویندوز ۹۵ بکنین.
حتی ویندوز ۳٫۱ هم هنوز خاطراتی برا ما میتونست زنده کنه.

ممنون باز به خاطر این مطلب

mohammadh hossein

آخ خداااااا. سال ۸۰ بود فکر کنم. کلا تو خانواده هیچ کس کامپیوتر ندیده بود ما داشتیمش. آخ آخ عجب چیزایی بود خداییش دمتون گرم یادی از اون موقع ها شد. ممنون ترنجی جان :rose:

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
حسين میرنژاد
نویسنده و گرافیست وبسایت ترنجی - خوره تکنولوژیAparat.com/iDealTechs