حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

زنگ خطر برای ایران‌خودرو و سایپا به صدا درآمد

نوشته

8 سال قبل | 19 دیدگاه | خودرو

باتوجه به اشتیاق خودروسازان بزرگ جهانی برای حضور در صنعت خودروی ایران و افزایش تنوع خودروها در آینده، زنگ خطر برای دو خودروساز بزرگ داخلی به صدا درآمده است. آمارهای منتشر شده از عملکرد ماهانه خودروسازان نشان می‌دهد که مصرف‌کنندگان رضایت آنچنانی از خودروسازان داخلی ندارند. در این شرایط و به دنبال دستیابی به تفاهم هسته‌ای، هیات‌های اقتصادی از کشورهای مختلف اروپایی در حال ورود به ایران هستند. در این زمینه هیات اقتصادی آلمان هفته گذشته همراه نمایندگان شرکتهای خودروسازی چون مرسدس بنز و فولکس‌واگن به ایران آمد. هیات‌های اقتصادی فرانسه و ایتالیا نیز به زودی عازم ایران خواهند شد.

حضور عالی‌ترین هیات‌های اقتصادی اروپایی در ایران در حالی است که صنعت خودروی ایران در یک دهه اخیر دوران رکود را سپری کرده و نتوانسته از نظر تنوع مدل خودروهای تولیدی، کیفیت و قیمت محصولات رضایت مصرف‌کنندگان ایرانی را جلب کند.

در این شرایط کارشناسان معتقدند که با توجه به تمایل خودروسازان بزرگ جهانی برای حضور در ایران، زنگ‌های خطر برای ایران خودرو و سایپا به صدا درآمده است؛ به‌گونه‌ای که این شرکتها اگر نتوانند در آینده نزدیک کیفیت محصولات خود را ارتقا دهند بخشی از بازار خود را به رقبای خارجی واگذار خواهند کرد؛ اتفاقی که در چند سال اخیر نیز در مواجهه خودروسازان داخلی با خودروسازان چینی رخ داده است.

در این زمینه عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی می‌گوید:” متاسفانه مدت مدیدی است که ایران خودرو و سایپا خودروهای فعلی را با قیمت دلخواه تولید کرده و بدون توجه به خواست، نیاز و حقوق مصرف‌کنندگان، عرضه می‌کنند”.

علی خاکساری تصریح می‌کند:” سیاست‌گذاران اقتصادی کشور باید دو خودروساز بزرگ را وادار کنند که از تحریم مصرف‌کنندگان دست برداشته و به انحصار در این صنعت پایان دهند”.

البته این تنها کارشناسان نیستند که از عملکرد خودروسازان داخلی انتقاد می‌کنند. در این زمینه وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در جلسه شورای سیاست‌گذاری خودرو با انتقاد از کیفیت خودروهای داخلی اظهار کرده است:” چرا خودروهای تولیدی در کشور باید قبل از ۱۰ هزار کیلومتر پیمایش، به تعمیرگاه‌ها مراجعه کنند”.

محمدرضا نعمت‌زاده خاطرنشان کرده است:” توقع مشتریان داخلی افزایش یافته با این حال خودروسازان نتوانسته‌اند به همان نسبت کیفیت خودروهای خود را ارتقاء دهند و همین موضوع دلیل نارضایتی مصرف‌کنندگان از کیفیت خودروهای داخلی است”.

به گفته کارشناسان، شکل‌گیری چنین وضعیتی و نارضایتی مصرف‌کنندگان، کارشناسان و حتی بالاترین مقام صنعتی کشور از عملکرد خودروسازان داخلی، زنگ خطر را برای این شرکتها به صدا درآورده است. یک کارشناس صنعت خودرو در این زمینه می‌گوید:” تا دو سال آینده تحت تاثیر حضور خودروسازان خارجی در ایران تنوع مدل خودروهای داخلی به شدت افزایش خواهد یافت”.

فربد زاوه با بیان اینکه از هم‌اکنون زنگ خطر برای خودروسازان بزرگ داخلی به صدا درآمده است، خاطرنشان می‌کند:” ایران خودرو و سایپا اگر نتوانند به سرعت خود را از نظر قیمت و کیفیت محصولات با انتظارات مصرف‌کنندگان تطبیق دهند تا دو سال‌ آینده بخش اعظم بازار خود را به خودروسازان خارجی واگذار خواهند کرد”.

وی می‌گوید:” مردم اشتیاقی به خرید محصولات ایران خودرو و سایپا ندارند. بنابراین اگر این شرکتها عملکرد خود را اصلاح نکنند، شرکتهای جدید خودروسازی که در آینده وارد ایران خواهند شد بخشی از سهم بازار این دو خودروساز بزرگ را کسب خواهند کرد”.

اشتراک در
اطلاع از
19 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
note99

خوبه حداقل باعث میشه یه ذره به محصولاتشون کیفیت بدن

حسین

زهی خیال باطل . اگه اینا می خواستن به کیفیت محصولاتشون برسن الان بعد ۲۰ سال پراید اینی نبود که الان هست . فقط باید در این دو تا شرکت حروم خور بسته بشه تا ملت خیالشون راحت بشه . تعداد آدمایی که این دو فرغون ساز از جمعیت ایران کم کردن جنگ جهانی اول و دوم تو اون همه سال از مردم دنیا کم نکرد .

میلاد

دوست گلم اینا همه ش حرفه اینا مطمعنن که خودرو های ارزان و با کیفیت خارجی بخاد وارد بشه اینقد تعرفه و گمرکی میکشن روش که تنها گزینه لیست خرید یه ایرانی میشه همون پراید دوست گلم اینجا فقط باید سعی کنیم زنده بمونیم نکه زندگی کنیم

mohsen happy

اینا یعنی کیا؟… جوری حرف می زنید که انگار مدیران این دو شرکت خارجی هستند یا پرسنل شرکت از جای دیگه ای اومدن… بابا این افراد هم شهری ها و بعضا فک و فامیل خودمون هستند… فکر می کنید اگه خودتون جای اون ها بودید چه گلی به سر صنعت خودرو می زدید؟؟!! .. اصلا مگه من و شما سر کارمون چه نو آوری یا کار خاصی می کنیم که انتظار داریم پرسنل خودرو سازی ها بکنند… مگه پرسنل شرکت های فولاد کار خاصی کردند یا شرکت نفتی ها شق القمری تا حالا انجام دادند… همه به روز همیم… آنقدر غر نزنید تو رو خدا… بهتره کار خودمون رو درست انجام بدیم

Shahspik

هیچگونه اتفاقی نمیافته براشون چون برا خیلیا سود داره.
پس شماها که اینقد اشراف دارید به جنایتای این دو تا شرکت چرا قبلا کاری نکردید؟
ایشالا که تا چند وقت دیگه کلا نابود بشن. توو کل دنیا مردم رو تشویق میکنن خودرو داخلی بخرن با کلی مزایا اینجا مجبوری ازشون بخری با کلی منت و … .
پول بنزو باید بدی با امکانات پیکان ۵۷٫ خدا ازشون نگذره.

sadeghi

نمیدونم چرا تو ایران همه منتظرن خدا براشون یه کاری بکنه.خدا عقل به ادم داده درست تصمیم بگیره راهشو پیدا کنه.اینکه همه زیر بار ذلت این دوتا شرکت رفتیم باید منتظر باشیم خدا نجاتمون بده یا خودمون؟ این دو غده سرطانی به این زودیا نابود نمیشن احتیاج به شیمی درمانی داریم. :yahoo:

riofarina

مردم کاری نمیتونن بکن .
۱۰ نفر نمیتونن یه تصمیم بگیرن اونموقع ۷۰ میلیون نفر که سواد فرهنگی ۹۰ درصدشون در حد خیلی ضعیف هست بیان تصمیم بگیرن اینا رو تحریم کنن ازشون خودرو نخرن!
تنها خود دولته که میتونه و میتونست کاری بکنه که فعلا به دلایل مختلف از جمله تحریمها و منافع شخصی نتونست.
تنها راه نجات ایران در کنار تولید خودروهای روز و برندهای مشهور و صادرات ،آزادسازی واردات خودرو هست.مخصوصا انواع ژاپنی

trojan

هیچی نمیشه.شما نگا.ماشینایی که دارن میان.کف قیمتیه ۴۰ کارن.کجاش به پراید میرسه؟؟؟الانشم کسی ۴۰ پول ماشین میده سعی میکنه خارجی برداره.همه به سود پولدار تراست…..ما همون پرایدمونوسوار میشیم

make.believe

میگن خودرو داخلی بخرید ولی وقتی بلد نیستن یه خودرو مناسب با قیمت منصفانه بسازن و قیمت خودروهای خارجی رو دو سه برابر میکنن مردم مجبور میشن فرغون های اینا رو بخرن.حروم خوری هم حدی داره

monarch

نه داداش واسه اینا ته نداره

Moazez

اولین کاری که باید بکنن اینه که خود شرکتهای ژاپنی،آلمانی،ایتالیایی،فرانسوی بیان اینجا خط مونتاژ و تولید راه بندازن ذرست عین آمریکا،هم موقعیت شغلی ایچاد میشه،هم گمرکی زیاد نمیخوره به ماشینا و قیمت مثلا یه ماشین ۱۰۰۰۰دلاری با ۴۰ میلیون بدست مردم میرسه. اونوقت من میخام ببینم کی ۴۰ میلیون میده به ۲۰۶ که تو اروپا الان داره ۲-۳۰۰۰ دلار خریدو فروش میشه. خداروشکر گفتن به خودروهای کره ای هم اجازه ورود نمیدن چون تو دوران تحریم کره بد تا کرده باهاشون.

Aria.A97

ببین عزیزم، تحریم ها دلیل ۴۰ درصد مشکلاتمون بود. با این همه پولی که از نفت در آوردیم لا اقل باید واسه خودمون یه صنعت دیگه (هر چند کوچیک) درست میکردیم.

کره جنوبی هم محصولات الکترونیکی رو انحصار تولید داخل کرد سال ۱۹۴۰٫
ما هم خودرو سازی رو انحصاری کردیم (نمیدونم چه سالی).
ببین سامسونگ و الجی چه قدر رشد داشتن و الان کجا ها هستن. یه نگاهی هم به این کارخانه های حروم خور بکن.

خانه از پای بست ویران است، خواجه در بند نقش ایوان است…

سلام دوستان ،ببخشید که بی ربطه، یه فیلم با گوشی دانلود کردم که دو قسمتی بود ،حالا هر چقدر سعی می کنم که فیلمو باز کنم win rar این ارور رو میده ،لطفا کمک کنید :
استخراج از حجم قبلی جهت خروج Harry Potter and the Deathly Hallows Part 2 2011 720p Farsi Dubbed (Doostiha.IR).mkv ازآرشیو
پرونده ای جهت استخراج نیستا

se7en_boy

از لحاظ کیفیت که هیچ رقابتی نمیتونن کنن مگه اینکه قیمتشونو بیارن پایین که فروش داشته باشن

Navid

خودرو سازان داخلی !!!!!!سمبل کاران داخلی و در حقیقت مافیای صنعت خودرو داخلی این دو اشعال ساز از هیچ تلاشی د و کار شکنی در این مینه دریغ نخواهند کرد _جماعتی که جون وخون مردم براشون ارزش نداره به سادگی اجازه ورو خودروسازای بین الملی رو نخواهند داد کاش خدا صدای مارو می شنید و داد ما مظلومین رو از این…میگرفت

ahmadM2

انشالله این دوتا … با خاک یکسان بشند و هیچ اثری ازشون نمونه
این دوتا اشغال ساز نبودند جمعیت ایران تا حالا به ۱۰۰ میلیون رسیده بود

Mortiii

هیچوقت اتفاقی نمیوفته اگه میخواستن کاری کنن تا الان میکردن،تا زمانی که قدرت دست این دو شرکت سودجو هست هیچ امیدی به درست شدن وضع ندارم.

Mani.Mustaine

ورود ماشین خارجی حرام است…چون باعث لذت میشود….(دوستمون) 😉 😉

md4956

نظر من اینه : ۸۰% اشکال کار سایپا و ایران خودرو دقیقا به خود ما برمیگرده. چرا ؟ چون ما هستیم که همیشه داریم ازشون میخریم .. آقا، بجای اینکه بیای پراید کارخونه بخری، برو یه پراید مدل ۸۲-۹۲ دست دوم تمیز بخر، که هم پولی به اون شرکت محترم نمیرسه، و هم شما وسیله ی بهتری سوار میشی ! خودتون عملکرد یه ۸۵ رو با ۹۴ مقایسه کنین، متوجه عمق فاجعه میشین
بیشتر مشکل تنها به خودمون برمیگرده .. وقتی که نخریم، این شرکت قیمت ها رو برای چه کسی میخواد ببره بالا ؟! وقتی که ماشین ۴ میلیونی (با احتساب مالیات و …) رو گذاشتن ۲۰ میلیون، و همه هم دارن میخرن، مثل روز روشنه که این شرکت قیمتشو نمیاره پایین ! نهاد های نظارتی که ماشالا هزار ماشالا … !

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
صدرا مخملی
شروعی تازه ....