حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

آئودی ۲۰۱۷ TT RS با موتوری ۴۰۰ اسبی اما خبری از امکان تعویض دستی دنده‌ها نیست!

نوشته

8 سال قبل | 2 دیدگاه | ترنجی

این روزها خودروهای اسپرت مشتاقان فوق‌العاده‌ای را در سراسر جهان دارند و روز به روز بر تعداد آنها افزوده می‌شود. شرکت‌های خودروسازی در رقابتی دیدنی پیوسته در حال بهینه‌سازی محصولات خود هستند اما متاسفانه یکی از قابلیت‌های دوست‌داشتنی خودروها یعنی تعویض دستی دنده‌ها در حال کنار رفتن از خودروهای اسپرت است و به شکلی دراماتیک یکی پس از دیگری با این قابلیت دوست‌داشتنی و جذاب غزل جدایی سر می‌دهند. اکنون نوبت به محصول محبوب آئودی یعنی مدل TT است تا در مدل ۲۰۱۷ این قابلیت را کنار بگذارد. در ادامه با ما باشید.

درصورتیکه ادعای وبسایت Car and Driver که در زمینه‌ی بررسی و اخبار خودرویی از سرآمدهای بازار است درست باشد، آئودی برای مدل ۲۰۱۷ TT RS گیربکس منوال(دستی) را حذف خواهد کرد و جای آن به گیربکسی ۲ کلاچه داده خواهد شد که به این ترتیب از شمار خودروهای اسپرتی که قابلیت تعویض دستی دنده‌ها را در اختیار راننده‌ی خود قرار می‌دهند یکی دیگر کاسته خواهد شد.

فن‌های خودرو اطلاع دارند که آئودی TT RS در سال ۲۰۱۲ برای اولین بار معرفی شد و هر سال بر شمار دوستداران و علاقه‌مندانش اضافه گردید. یکی از دلایل محبوبیت این خودروی جنگجو امکان تعویض دستی دنده‌های آن بود که خریداران آمریکایی علاقه‌ی زیادی به سمت این موضوع نشان می‌دادند، هرچند که خریداران اروپایی بیشتر مشتاق به داشتن مدل ۷ دنده‌ی دو کلاچه بودند اما برای کسی که عاشق سرعت و هیجان باشد بدون شک تعویض دستی دنده عالم دیگری دارد!

درحالیکه وداع با تعویض دستی دنده‌ها بسیار تلخ و دراماتیک است، اما باید پذیرفت که این واقعیت روز صنعت خودروست که با تکنولوژی‌های قدیمی وداع کند ولو اینکه بسیار پرطرفدار باشد و آئودی نیز در همین مسیر گام برداشته است و نمی‌خواهد از قافله عقب بماند.

دیگر شرکت آلمانی یعنی BMW نیز اخیرا اعلام کرد که در سری M خود بزودی امکان تعویض دستی دنده‌ها را حذف خواهد کرد و دیگر رقیب آنها یعنی پورشه نیز در مدل ۹۱۱ GT3 RS قبلتر این کار را انجام داد و صرفا به سیستم گیربکس خودکار دوکلاچه بسنده کرد.

ذکر این نکته ضروریست که سیستم گیبرکس دو کلاچه فوق‌العاده پیشرفته و بهینه بوده که می‌تواند جایگزین شایسته‌ای برای تعویض دستی دنده‌ها باشد، هرچند که بحث‌های نوستالوژیک و سنتی همواره جایگاه خودشان را دارند. مدت زمان لازم برای تعویض دنده‌ها در سیستم دو کلاچه بسیار کم بوده و تا حدی می‌توان گفت که دنده‌ها در این حالت به صورت پیوسته تعویض می‌شوند و مکثی در هنگام تعویض آنها دیده نمی‌شود. با این وجود هنوز بسیاری از دوستداران خودروهای اسپرت تعویض دستی را به سیستم‌های مدرن ترجیح می‌دهند و این موضوع شاید کار تولیدکنندگان این محصولات را مقداری سخت کند.

Audi 2017 TT RS از گیبرکس DQ500 شرکت فولکس‌واگن که ۷ دنده دو کلاچه بوده بهره می‌برد. در حال حاضر فقط مدل‌های عرضه شده در اروپا با چنین گیربکسی عرضه می‌شوند و در صورت تایید ادعای Car and Driver، از سال آینده مدلهای آمریکا نیز به آن مجهز خواهند شد و بهتر است که مشتاقان TT خود را برای کنار آمدن با تغییر جدید آماده کنند.

china-vw-officials-apologize-for-faulty-dsg-gearbox-45400-7

مدل ۲۰۱۲ این خودرو با موتوری ۲٫۵ لیتری توربوشارژر، توان ۳۶۰ اسب بخار و گشتاور ۳۴۳ پوند-فوت عرضه شد که یکی از بازماندگان دوران موتورهای ۵ سیلندر بود. اکنون در مدل ۲۰۱۷ شاهد ارتقایی چشمگیر هستیم به گونه‌ای که توان موتور تا ۴۰۰ اسب بخار تقویت شده است و بدون شک مهندسان آئودی در کنار حذف تعویض دستی دنده‌ها، نهایت تلاش خود را بکار گرفته‌اند تا انتقادات را از این موضوع به حداقل ممکن برسانند و مدلی داغ را برای دوستدارانشان مهیا کنند.

در کشور آمریکا خودروهای اسپرت طرفدران بسیاری دارند و در حال حاضر پورشه کایمن، شورولت کورت و لوتوس Evora از جمله مدل‌های اسپرتی هستند که هنوز با امکان تعویض دنده‌ها به صورت دستی تولید می‌شوند.

شما در مورد امکان تعویض دستی دنده‌ها در کنار اتوماتیک آنها چه فکر می‌کنید؟ تعویض دنده‌ها را به صورت شیفت ترونیک در پشت فرمان به تعویض اتوماتیک آنها ترجیح می‌دهید؟

[su_button url=”http://www.digitaltrends.com/cars/2017-audi-tt-rs-performance-specs-news-rumors” background=”#0fc5b7″]digitaltrends[/su_button]

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
galaxy

دستی نباشه اصلا حال نمیده اشتباه بزرگی کرد فروشش بخاطر این قضیه خیلی کمتر میشه

Shahspik

ای بابا. میخواستم یکیشو بخرماااااااا. خوب شد نخریدم. ممنون که اطلاع رسانی کردید.

اینجوری هم نگام نکن

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
پویا رحمانی
عاشق دنیای تکنولوژی، خودرو و فوتبالم! عشق به تمام معنا...