حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

مایکروسافت رسما تا پایان سال ۲۰۲۵ از ویندوز ۱۰ پشتیبانی خواهد کرد

نوشته

8 سال قبل | یک دیدگاه | ترنجی

با گرفتن سکان هدایت مایکروسافت توسط نادلا، سیاست‌های این شرکت دستخوش تغییرات فراوانی شد و به جرئت می‌توان گفت که یکی از مهمترین تغییرات در سیاست‌های این شرکت به نگرش این شرکت نسبت به سیستم‌عامل ویندوز برمی‌گردد، جایی که بیش از اینکه به ویندوز ۱۰ به عنوان یک ویندوز سنتی نگاه شود، به عنوان یک سرویس تلقی می‌گردد که در هسته‌ی فعالیت‌های این شرکت در حوزه‌های مختلف قرار خواهد گرفت و همین موضوع باعث می‌گردد که از لحاظ پشتیبانی نیز الزاما توجه ویژه‌ای به آن صورت گیرد. در ادامه با ما باشید.

سیاست‌های نادلا حاکی از آن است که باید خودمان را برای عرضه‌ی آپدیت‌های بیشتری برای سیستم‌عامل ویندوز آماده کنیم و تمامی توان و فکر مایکروسافت در حال حاضر بر روی این سیستم‌عامل متمرکز است. اهمیتی که ردموندی‌ها برای آخرین ویندوز خود قائل شده‌اند شاید در هیچ دوره‌ی دیگری مشاهده نشده و حتی کار به جایی رسیده که Terry Myserson سرگروه تیم توسعه ویندوز اعلام کرد که ویندوز ۱۰ آخرین ویندوزی خواهد بود که مایکروسافت عرضه خواهد کرد و پس از آن شاهد ویندوزی جدیدتر نخواهیم بود!

بدیهیست که چنین حرفها و سیاست‌هایی به ابهامات و سوالات پیرامون این سیستم‌عامل دامن می‌زنند و پرسش‌های فراوانی را در ذهن‌های کنجکاو دوستداران دنیای تکنولوژی ایجاد می‌کند. شاید بیش از هر سوال دیگری کیفیت و مدت زمان پشتیبانی ردموندی‌ها از ویندوز جدید مطرح باشد و هیچ سوالی بیش از این ذهن ما را کنجکاو نکرده است.

روز گذشته مایکروسافت به برخی از آنها پاسخ داد و تا حدی ابهامات را پیرامون این موضوع برطرف کرد. ظاهرا اوضاع آنچنان هم متفاوت از ویندوزهای قبلی این شرکت نیست و چرخه‌ی طول عمر ویندوز ۱۰ نیز مانند ویندوزهای قبل از خود ۱۰ سال خواهد بود و مایکروسافتی‌ها تا ۵ سال امکانات جدید را به ویندوز جدید اضافه خواهند کرد و از سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵ یعنی ۵ سال دوم مدت پشتیبانی، صرفا آپدیت‌های امنیتی و رفع مشکلات پیرامون این موضوع ارائه خواهد شد و شاهد قابلیتی جدید در ویندوز ۱۰ نخواهیم بود. پایان عمر مفید سیستم‌عامل رسما تاریخ ۱۴ اکتبر ۲۰۲۵ اعلام شده است بنابراین برخلاف شایعه‌های قبلی، عمر ویندوز ۱۰ نامحدود نبوده و پس از چند سال ردموندی‌ها به فکر ویندوزی جایگزین خواهد بود.

بهتر است با هم به بیانیه‌ی مایکروسافت پیرامون چگونگی پشتیبانی از ویندوز ۱۰ گوش فرا دهیم.

آپدیت‌ها به صورت انباشته عرضه می‌شوند به این معنی که هر آپدیت تمامی آپدیت‌های قبل از خود را شامل می‌شود. هر دستگاه لازم است برای باقی ماندن در چرخه‌ی پشتیبانی مایکروسافت آخرین آپدیت‌ها را دریافت کند. این آپدیت‌ها امکان دارد قابلیتی جدید را اضافه کنند، مشکلی امنیتی( یا غیر امنیتی) را برطرف کنند و یا ترکیبی از این دو حالت باشند.
تمامی امکانات جدید برای دستگاه‌های ویندوزی در دسترس نخواهد بود و بنابه شرایط مختلف، محدودیت‌هایی برای آنها وجود خواهد داشت. یک دستگاه می‌تواند به دلایلی مانند عدم پشتیبانی سخت‌افزاری، عدم پشتیبانی درایورها و یا پایان مدت پشتیبانی شرکت تولیدکننده‌ی محصول از گجت ویندوزی خود، آپدیت‌های ویندوز ۱۰ را دریافت نکند و یا آنها را به صورت ناقصی دریافت کند.
عرضه‌ی آپدیت‌ها برای مناطق مختلف بنا به فاکتورهای گوناگونی متغیر خواهد بود. به عنوان نمونه نسبت به کشور، منطقه، اپراتور مخابراتی، شبکه‌ی اتصالی و یا حجم خالی در دسترس حافظه و… سرعت و میزان ارائه‌ی آپدیت‌ها برای ویندوز ۱۰ می‌تواند تفاوت داشته باشد و نباید انتظار داشت که همه‌ی محصولات در آن واحد آپدیت‌ها را به صورت یکسان دریافت کنند.

اما براستی منظور از این متن که در قالب بیانیه‌ای اعلام شد چه بوده است؟ در کنار اینکه به بسیاری از سوالات پاسخ داده شد، این ابهام را در ذهن ما ایجاد می‌کند که تکلیف ادعای این شرکت در مورد آخرین نسخه‌ بودن ویندوز ۱۰ در خانواده‌ی ویندوز چه خواهد بود؟ آیا مایکروسافت واقعا پس از اتمام عمر مفید ویندوز۱۰، ویندوز جدیدتری را روانه‌ی بازار نخواهد کرد؟ به هر حال اضافه شدن امکانات جدید به ویندوز ۱۰ تا ۵ سال ادامه خواهد داشت و پس از آن سیستم‌عامل ویندوز دچار رکود و درجا ماندگی می‌گردد که اصلا منطقی نیست، پس تکلیف ادعای این شرکت در مورد آخرین ویندوز چه می‌شود؟

در حالیکه ردموندی‌ها هنوز به شکلی قاطع طی بیانیه‌ای رسمی در این باره سخنی به میان نیاورده‌اند، در صورت تایید آن به صورت رسمی، باید دید که تناقض میان این دو سیاست که در طرفی ویندوز ۱۰ آخرین ویندوز خواهد بود و در مقابل ۵ سال بیشتر قابلیت جدید دریافت نخواهد کرد به چه صورت خواهد بود.

به نظر شما این احتمال وجود دارد که مایکروسافت از هم اکنون بنای سیستم‌عامل جدیدتری را پیاده کرده باشد و به فکر بازنشستگی ویندوز پس از دهها سال گردد؟ آیا ویندوز ۱۰ واقعا آخرین ویندوز مایکروسافت خواهد بود؟ بخش نظرات با شما.

[su_button url=”http://www.neowin.net/news/microsoft-will-support-windows-10-till-2025″ background=”#0ed5bd”]neowin[/su_button]

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Shahspik

آخر نفهمیدم مایکی چه نقشه ای تو سرش داره. 😐
باید تا ۷ مرداد صبر کرد

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
پویا رحمانی
عاشق دنیای تکنولوژی، خودرو و فوتبالم! عشق به تمام معنا...