حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

طراحی صفحه‌نمایش: جرمی هوانگ، مهندس طراحی سونی، آنچه در آن زمان برای ایجاد صفحه نمایش پیشگام لازم بود

نوشته

8 سال قبل | 25 دیدگاه | ترنجی

خلق زیباترین، زنده ترین، شاداب ترین و روشن‌ترین تصاویر ممکن در دنیایِ تبلت ها؛ شاید این تعبیر کوتاه از صفحه نمایش تبلت اکسپریا Z4، آخرین شاهکار مهندسی سونی تعبیری بسیار جامع و مانع باشد؛ ین تازه ابتدایِ کار است. بیایید کمی به عقب برگردیم. سونی توانست به کمک فناوری به کار گرفته شده در پنل هایِ به کار رفته در تلویزیون هایِ LED خود، گام مهمی را در طراحی صفحه نمایش تبلت اکسپریا Z2 بردارد و دست به تولید صفحه نمایشی بزند که فارغ از کیفیت بسیار بالا، مصرف کم و وزن بسیار پایین، روشن ترین و زنده ترین تصاویر را تولید کند. البته اینجا پایانِ راهِ ساده زیستی سونی در بحث تولید صفحات نمایش بود. در ادامه همراه باشید.

بیایید وارد بحث اصلی شویم – بحث « زیبا و سرزنده بودن تصاویر تولید شده از یک صفحه نمایش ». بحث زیبایی یک بحث روانشناسی و بسیار سلیقه ای است. شاید بسیاری از افراد از لحاظ روانی یک تصویر را زیبا ببینند و برای بسیاری آن تصویر جذابیت زیادی نداشته باشد. از طرفی بحث سرزنده بودن تصاویر هم میتواند به شکلی نوعی باشد و در این طبقه بندی در کنار بحث زیبایی شناسی قرار گیرد. اما اگر بخواهیم کمی تخصصی تر صحبت کنیم، با ابزارهایِ سنجش حرفه ای میتوان محدوده رنگ هایِ تولید شده توسط نمایشگرها را به صورت دقیق مورد بررسی قرار داد. از طرفی، شاید برای عوام مردم هم تشخیص یک صفحه نمایش خوب به سادگی ممکن باشد. شاید تولید یک صفحه نمایش روشن برای اُتاقی تاریک کاری آسان باشد، اما چالش اصلی این است که صفحه نمایشی تولید کنیم که زیر نور مستقیم آفتاب بهترین بازده را داشته باشد و مثل محیط اُتاق تاریک برای ما درخشان باشد.

xperia-z4-tablet-just-rinse-it-off-54b94f85562ce8f29350ee6559bad20e-940

انسان ها بنا به موقعیتی که در آن قرار میگیرند، به طُرُق مختلفی رنگ ها را به خاطر می‌آورند. به عنوان مثال، لحظه هایِ خاطره اَنگیز احساسی را انسان ها معمولاً با رنگ هایِ بسیار گرم به خاطر می‌آورند. و در این بین بعضی از رنگ ها همیشه به تنهایی خودنمایی میکنند. به عنوان مثال، قرمز پر رنگ را به لحاظ رنگ شناسی ما عمیقاً به خاطر می‌سپاریم. سونی هم مانند بسیاری از شرکت ها میتوانست با اغراق در رنگ آمیزی تصاویر به حافظه ای به یاد ماندنی برای همگان در عرصه تولید صفحات نمایش بَدَل شود، اما برای ما همیشه کیفیت واقعی حرف اول را میزند. این کار به سادگی با بالا بردن میزان حرارت تصاویر قابل دستیابی بود؛ اما همیشه بنا بر این گذاشته شده است که رنگ ها در طبیعی ترین حالت ممکن به کاربر نشان داده شود. به عنوان مثال وقتی در یک عکس به رنگ پوست اشخاص توجه کنید، رنگ ها به رنگ هایِ واقعی در دنیایِ ما بسیار نزدیک هستند و این همان هدفی است که سونی از دیرباز بر آن تأکید داشته است. تولید رنگ هایِ طبیعی و واقعی.

از قضا، چالش اصلی در تولید رنگ هایِ عمیق برای ایجاد خاطره ای ماندگار از تصاویر، بازتولید رنگ سفید است. در LED هایِ سنتی و معمول از یک راهکار بسیار ساده برای این موضوع بهره میبرند. معمولاً طول موج متغیری از رنگ هایِ آبی و زرد را با هم ادغام میکنند؛ به این صورت که بر یک صفحه متشکل از رنگ هایِ آبی، نور زرد از میان فسفرهایِ به کار رفته در صفحه نمایش به بیرون تابانده میشود. شاید این راهکار کم و بیش در برخی از موقعیت ها مؤثر واقع شود، اما زمانی که کنترل درست رنگ ها مد نظر باشد، به یک عامل محدود کننده بَدَل میشود. اینجا دقیقاً جایی است که مهندسین سونی با تکنولوژی جدید « نمایش تصاویر زنده و طبیعی » وارد عرصه رقابت شدند. در این تکنولوژی ابداعی، طبق معمول به عنوان پس زمینه از رنگ آبی استفاده میشود، اما برای نمایش هر چه طبیعی تر و زنده تر تصاویر، سونی از ۲ رنگ قرمز و سبز نیز بهره میبرد که منجر به بازتولید یک بازه رنگ غنی مبتنی بر رنگ هایِ اصلی RGB ( یا قرمز، سبز و آبی ) میشود. اگر بخواهیم عامیانه تر این موضوع را تشریح کنیم، میتوانیم بگوییم که با این تکنولوژی ما به سادگی میتوانیم میزان شدت رنگ ها را به خوبی کنترل و تصاویری بسیار طبیعی و خارق العاده خلق کنیم.

xperia-z4-tablet-brighter-clearer-sharper-31a37ec3bda7aefcf30f5bf47577a15f-940-9813e8fbe679eceaed179c1daa769aa7-605x620

چالش بعدی ما به تصویر کشیدن هر چه غنی تر تصاویر در کنار زنده بودن آنها بود، که با توجه به ماهیت تکنولوژی مذکور، کمی کار ما را در این بخش دشوار کرد. چون ما باید در هر حالتی این بازتولید رنگ ها را برنامه ریزی میکردیم. کاربر خواهان کیفیت یکسان تصاویر در هر شرایط نوری میباشد ( در اُتاقی تاریک یا زیر نور آفتاب ). به همین دلیل، ما تکنولوژی جدیدی را ابداع و برای اولین بار در تبلت اکسپریا Z4 پیاده سازی کردیم که بدون توجه به نور محیط، تعداد پیکسل هایِ فعالِ صفحه نمایش را به درستی کنترل و در کنار مصرف بسیار بهینه؛ بهترین، غنی ترین و زنده ترین تصاویر را خلق میکند. با این تکنولوژی به عنوان مثال ما میتوانیم زیر نور مستقیم آفتاب رنگ هایِ سیاه را همچنان سیاه نگه داریم، اما رنگ سفید را به طرز خارق العاده ای درخشان تر از قبل به تصویر بکشیم. این فناوری یک پیشرفت بسیار بزرگ در عرصه تولید صفحات نمایش پویا در دنیاست و در مقایسه با تکنولوژی هایِ به کار رفته در محصولاتِ سابق، قدمی رو به جلو محسوب میشود؛ چون به سادگی میتوان سنسور نور محیطی را با صفحه نمایش سازگار کرد، اما چالش اصلی این بود که بتوانیم هر رنگ را در بهترین و غنی ترین حالت ممکن نگاه داریم و در عین حال تصاویری زنده تر و درخشان تر از قبل داشته باشیم. سابقاً چنین کاری غیرممکن بود، چون فلسفه صفحات نمایش سابق بر اساس ایدئولوژی یا همه یا هیچ اُستوار بود؛ اما برایِ سونی « غیرممکن » معنایی ندارد.

اما، و « اما »، مهم ترین و اصلی ترین چالش سونی در راه رسیدن به این قُله رفیع، برطرف کردن مشکل مصرف باتری بیش از اندازه این تکنولوژی بوده است. شاید بتوان صفحات نمایشی با این بازده تولید کرد، اما چه فایده وقتی مصرف انرژی و بازده پایینی داشته باشد؟ یکی از دغدغه هایِ اصلی و همیشگی سونی حفظ و ارتقایِ بازده انرژی در دستگاه هایِ خود بوده است و در این راهِ طولانی هر بار ما دست به ابداع یک تکنولوژی جدید زدیم، بازده انرژی بالا برای تیم سونی مهم ترین مسئله بوده است. هر ایده ای که در ذهن تیم طراحی سونی دیسپلی شکل گرفت با ایده بهبود مصرف باتری و بازده انرژی بالا بوده است. کاربران همیشه انتظار دارند دستگاهشان بازده انرژی بالایی داشته باشد و این موضوع یک موضوع بسیار عقلانی است. و امروز خُرسند هستیم که با افتخار اعلام کنیم با تکنولوژی جدید به کار رفته در صفحه نمایش تبلت اکسپریا Z4، صفحه نمایش این محصول برتر نسبت به نسل قبل خود ۴۰ درصد مصرف انرژی پایین تر و ۲۰ گرم نسبت به نسل قبل خود وزن کمتری دارد.

06_Xperia_Z4_Tablet_Black_Water

اما هدف از طرح این مباحث چیست و چرا سونی برای اولین بار این تکنولوژی را در تبلت جدید خود به کار گرفته است؟ منطق این حرکت بسیار ساده است. کسانی که دنبالِ خرید تبلت هستند، معمولاً بر رویِ کیفیت صفحه نمایش حساسیت بسیار زیادی دارند. چون کاربری که به دنبال یک تبلت غول پیکر میرود، انتظار دارد تصاویر و ویدئوهایِ خود را با بهترین کیفیت ممکن تماشا کند، و این هدف اصلی سونی برای به کارگیری این تکنولوژی جدید برای اولین بار در محصول برتر تبلت اکسپریا Z4 بوده است. البته سونی برنامه هایِ ویژه ای برای آینده گوشی هایِ هوشمند خود دارد و همیشه سعی سونی بر این بوده است که تکنولوژی هایِ برتر دنیا را به بهترین شکل ممکن در اختیار کاربرانش قرار دهد. تیم سونی موبایل این نوید را به کاربران میدهد که در محصولات آینده این شرکت نیز از این صفحه نمایش استفاده خواهد کرد، تا بیش از پیش تجربه کار کردن با محصولات سونی برای کاربران لذت بخش شود.

[su_button url=”http://xperian.ir/پشت-پرده-تولید-تبلت-اکسپریا-z4-خالق-صفحه/”]blogs.sonymobile.com Via Xperian [/su_button]

اشتراک در
اطلاع از
25 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Abbas Askari

این تبلت همه چی تمومه
از هر نظر بهترینه صفحه نمایش،سخت افزار،طراحی و…

حالا دوستان سامسونگی از دیسپلی میت بگن…

Different_boy

منبع خبر کجاست؟آها ی سایت بی طرف!!!!!!!!
گجت خوب خوبه.این حرفی درش نیست.این تبلت هم یکی از بهترین های باز هست.شکی نیست.اما بهرحال هیچ بقالی نمیگه ماست من ترشه.دیسپلی میت ی سایت مقایسه صفحه هست که فقط سونی دوستان قبولش ندارن!!!!!
درضمن وقتی خبره ی کار باشی اینقدر راحت میتونی با کلمات بازی کنی که واقعیت رو خیلی بیشتر یا خیلی کمتر نشون بدی.بیا تا صبح برای از یک برند آشغال ساز در دنیای پمپ جوری صحبت کنم که ی کامیون بخری ببری!!!!!!اینها فوت کاس گریه.زیاد توجه نکن.
البته نمیخام بگم سونی فقط بلده.نه همه شرکتها میکنن.سامسونگ و اپل سر دسته همشون.برا خودت گگفتم.

Abbas Askari

ببین من کاری به صحبت هاش ندارم
ولی z3 plus از نظر صفحه نمایش و دوربین s6 رو له کرد
سونی مثل بعضی از شرکتا(سامسونگ) تبلیغات دروغین انجام نمیده
سونی خودشون در عمل نشون میده

hrizvandi

من هیچوقت ندیدم سایت دیسپل میت بگه مثلا صفحه نمایش نوت۴ بهترین است! نوت۴ بهترین صفحه نمایش سامسونگ است . یا اس۶ یا…
دیسپلی میت صفحه های سامسونگ رو با نسخه های قبلش مقایسه میکنه.

رضا (z best)

اقا صدرا اسم سونی رو تو تیتر بیارید .ممنونتم

رضا (z best)

خیلی ممنونم از توجه شما

im80za

والا زد ۳ که غیر طبیعی ترین بازتولید رنگ رو داشت (۱۰۰۰۰ کلوین) دقیقا برخلاف زد ۲ که خیلی طبیعی بود.
حالا اینم همون نمایشگره فقط روشنایی بیشتری داره

Moazez

دوست عزیز اصولا روشنایی بالا بره رنگها غنی تر میشن. اگه کسی با z3 رنگ نزدیک به ۶۵۰۰k بخواد فقط میتونه با ۱۰% نور صفحه نمایشو کم کنه ولی همین z3 میخوره همه گوشیهارو تو صفحه نمایش

hrizvandi

سری زد سونی به جز زد وان، همیشه صفحه نمایش عالی داشتن.

Ari khan

بیشتر شبیه ریپورتاژ آگهی بود!!! :wacko:

Moazez

و چون از زبان شونی در اومده پس عین واقعیته

alanda

اینکه اینچنین خبرهایی که خبر نیستن ویه برداشتهای کاملا جانب دارانه و پر زرق و برق و توخالی از چیزایی و غیر تخصصی است رو در اینجا اونم بانام اقای م خ مل ی میبینم هم تاسف میخورم هم تعجب میکنم!بعله منبع خبر مشخصه ولی چه منبعی؟این حرف عذر بدتر از گناهه!واقعا انقدر آمار خبرهای سایت پایین اومده؟که باید دست بدامن خبرهای زرد سایتهای دیگه بشیم؟چه منبع تخصصی صفحه نمایشارو تست کرده؟یا به ی خبر اعتماد داریم و اونو بین عناوینمون قرار میدیم یاکه صرفا برای پر کردن سایت اینهارو قرار میدیم دقیقا برا من اگه توضیح بدید این عنوانو وتوصیف جزو کدوم دستست ممنون میشم

رضا (z best)

چون طبق سلیقه شما نیس اینارو می گی
واقعا برای این طرز فکرت متاسفم همین :negative: :negative: :negative:

alanda

شماسلیقه منو میدونین؟بررسی یک چیز ی امر سلیقه ایه؟که باسلیقه شما هماهنگ باشه و با من نباشه؟

رضا (z best)

بله سلیقه ای
اگه این خبر مال شرکت محبوب شما بود چه عکس العملی داشتی ؟؟؟؟
گلم طرف طراح صفحه نمایش تبلت سونی که یکی از بهتریناس هست وکاملا مصاحبه منطقی است
دوم اینکه درسته منبع ایکسپریان ولی منبع اصلی SONY MOBILE

alanda

شمامیتونید از بقیه مطالب استفاده کنید!ممنون از پیشنهادتون منم پیشنهاد میکنم سایت رو چند تکه کنید یکی خبرهاو توصیفات مثلت نسبت به گوشیهای سونی برای جذب کردن و نگه داشتن مخاطبان سایت همینطور برای سامسونگ اپل اچ تی سی و… قسمتهای مربوطه!واقعا خوبه
و حرف اخرم رسالت یک شبکه پیام رسانی در درجه اول انتقال حقیقته نه جذب مخاطب
یکنفر برا من توضیح میده چرا مرجع تایید شده دیسپلی میت صفحات نمایش ایفونها رو بررسی میکنه ولی سری زد سونی رو بررسی نمیکنه!؟

✰ BARDIYA ✰

دوست عزیز قبل از اینکه شروع کنی به نتیجه گیری و محکوم کردن نویسنده اول به منبع خبر مراجعه کن بعد شروع کن به قضاوت کردن!!!
موفق باشی :rose:

alanda

عزیز دلم که نظر میدی مگه منبع سونی موبایل واقعا منبع یکطرفیه که توصیفاتشو قاب کنیم بزنیم بدیوار؟ذات خبر مشکل داره هرچی سایتای دیگه گذاشتنو که نباید پوشش داد نه مبنای علمی داره نه بررسی معتبر و تایید شده ایه!

Moazez

حق بهت میدم با خوندن این مطلب انقدر بهت فشار بیاد. عزیزم داریم حرف از سونی بزرگترین برند صوتی تصویری جهان صحبت میکنیم پس سعی نکن واقعیتو کتمان کنی.

shahab

به مذاقش خوش نیومده چون سامسونگ نیست، اولا مصاحبه هست با سازنده صفحه نمایش که خودشون بهترین ها هستن مث الحی دیسپلی و سامسونگ و ژاپن دیسپلی و فرضا هم یک رپورتاژآگهی باشه مگه ترنجی همیشه از سونی گذاشته؟ تمام شرکتها و سایتهای برند های مختلف رپورتاژاکهی میدن به سایتها بعدشم خوشتون نیومده چون برند محبوبتون نیست، این دستآورد مث دستاورد سامسونگ بوده تو. S6 و تونستن ۲۰ درصد وزن صفحه نمایش رو کم کنن و همچنین ۴۰ درصد کم مصرف تر با وجود QHD. درست مث. S6 و مصرف عالی با رتبه ۱۰۴ ساعت فک کنم تو فون آرنا و بالاترین نیت، اصلا کاری به فون ارنا و دیسپلی میت و ترنجی ندارم در دنیای واقعی این تبلت جز بهترین صفحه نمایش هارو داره چون از خانواده ۴ هستن همانند z3+ که کیفیتشو تو z3+ دیدم پس مطمینا این هم تو همون خط کیفیت داره و کسی نیستم بگم z3+ تو صفحه s6 رو له کرد و فلان نه، تو بعضی موارد هم. S6 بهتر عمل کرد نسبت به سونی و هردو دارای بهترین صفحه نمایش ها هستن و این تبلت هم از این قاعده مستثنی نیست دوست عزیزم، شما جوری تند برخورد کردین با طرفداران سونی و نویسنده های سایت انگار از صفحه نمایش تبلت دیمو تعریف کردیم و خواستیم بالاش بیاریم، دوست عزیز الان چند سری هستش که سونی داره تو صفحه نمایش عالی عمل میکنه و خیلی خوب شده من فک میکنم شما هنوز طرز فکر سال ۲۰۱۳ سونی رو دارید و پیشنهاد میکنم از نزدیک با این تبلت و سری جدید زد کار کنید و بچشم ببینید و الکی بحث و دعوا هم منو شما این زیر نکنیم، ماهم هیچوقت نگفتیم سامسونگ صفحش بده چون پیشتازه از نظر من یا ال جی بده که بنظرم ال جی هم تو دیسثلی عالی پ سونی هم عالیه و هرکدوم یه خوبی و بدی دارند اما از این کامنت های برند پرستانه بدم میاد چه درمورد سونی باشه چه سامسونگ، اگه این پست برای تب جدید سامسونگ بود قطعا یکی زیرش کامنت میگذاشت

«««« مرسی سامسونگ»»»»»»
B-) B-)

غول فناوری بی قید و شرط

ممنون که به فکر نجات بشریت هستی B-) B-)

(شوخی) اما از گذاشتن اینگونه کامنت جدا بیخیال بشید، هربرندی باشه، عاقلانه بیام تعریف و انتقاد کنیم نه اغراق، اگه اغراق کنیم راجب (هرشرکتی) اونها هم گوشی بما میدن و دربازگفتن مشخصاتش بما اغراق میکنن، :rose: :good: :heart:

arabian men

شرف تبلت و بهترین تبلت جهان تا اومد میخرمش یعنی تا بیاد ها

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
صدرا مخملی
شروعی تازه ....