حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

مقایسه پردازنده‌ های اینتل Core i5 و Core i7؛ کدامیک و چرا؟

نوشته

8 سال قبل | 9 دیدگاه | ترنجی

اینتل از چندین سال پیش به تولید و توسعه پردازنده‌های سری Core i5 و Core i7 پرداخت و خط تولید خود را نیز همزمان با عرضه هر نسل گسترش داد؛ انتخاب پردازنده مناسب در میان تنوع موجود می‌تواند کار سخت و طاقت‌فرسایی باشد، در مطلب پیش‌رو می‌خواهیم این دو سری را با یکدیگر مقایسه کنیم و ببینیم که نقاط ضعف و قوت هر کدام در چیست و انتخاب کدامیک از آن‌ها مناسب‌تر است.

در ادامه با ترنجی همراه باشید.

راهنمای خریدی را که در ادامه مشاهده می‌کنید صرفا به بیان مطالب کلی در مورد شاخصه‌های موثر در انتخاب بین این دو سری پرداخته‌است و از مقایسه تک به تک این پردازنده ها صرف نظر کرده؛ اینتل ده‌ها خط تولید را برای ساخت این پردازنده‌ها طراحی کرده و تنوع بسیاری در این میان وجود دارد، در نتیجه هر کاربر باید با در نظر گرفتن خواسته‌ها و شرایط خود به انتخاب یک پردازنده مناسب بپردازد.

قبل از شروع پیشنهاد می‌کنیم که به این مطالب نیز مراجعه کنید:

مقایسه پردازنده‌های اینتل Core i3 و Core i5؛ کدامیک و چرا؟

بررسی جامع پردازنده های اینتل نسل هسول؛ Core i3 و Core i5 در مقابل Core i7

در ادامه به فاکتور های کلیدی در انتخاب پردازنده های این دو سری اشاره می‌کنیم:

فناوری hyper-threading

این ویژگی به سیستم عامل این امکان را می‌دهد که هر هسته فیزیکی پردازنده را به ۲ هسته مجازی تقسیم کند؛ برنامه‌هایی که از این ویژگی بهره می‌برند با سرعت بیش‌تری به فعالیت می‌پردازند. فناوری Hyper-Threading اینتل در پردازنده‌های دستاپ قبل از نسل هسول سری Core i5 یافت نمی‌شود اما تمامی نوت‌بوک‌های مجهز به پردازنده‌های ۲ هسته‌ای و کم‌مصرف اینتل Core i5 از این ویژگی بهره می‌برند، تقریباً همه پردازنده‌های سری Core i7 در چند نسل آخر از این فناوری برای پردازش سریع‌تر داده‌ها استفاده می‌کنند.

جالب است که بدانید پردازنده‌هایی که از این ویژگی بهره می‌برند، می‌توانند ویدئوها را با چندین برابر سرعت بیش‌تر ویرایش و یا رندر کنند.

سرعت کلاک ساعت (Clock speed)

سرعت کلاک ساعت “به گیگاهرتز یا مگاهرتز برای هر هسته” یک معیار ساده برای درک تقریبی از قدرت یک پردازنده است؛ البته این معیار زمانی صدق می‌کند که ما دو پردازنده را با معماری یکسان و از یک خانواده با یکدگیر مقایسه کنیم. خوشبختانه پردازنده های سری Core i5 و Core i7 را نیز می‌توان تا مقدار زیادی با این معیار سنجید. سرعت کلاک بالاتر به معنی سرعت بیش‌تر نیز است.

شاید از خود بپرسید که یک پردازنده دو‌ هسته‌ای با کلاک بالاتر سریع‌تر است و یا یک پردازنده چهار هسته‌ای با کلاک پایین‌تر؟ پردازنده‌های دو هسته‌ای با کلاک بالاتر در برنامه‌‌هایی که نیاز به بیش از یک و یا دو هسته ندارند عملکرد بهتری را نسبت به پردازنده چهارهسته‌ای با کلاک پایین‌تر از خود به جای می‌گذارند. البته با همه این توصیفات پردازنده‌های چهار هسته‌ای سری Core i5 و یا Core i7 از پردازنده‌های دو هسته‌ای هر چند با سرعت کلاک پایین‌تر خود، سریع‌تر هستند چرا که برنامه‌هایی که حداکثر از ۱ و یا ۲ هسته پشتیبانی می‌کنند اکثراً برنامه‌های سبکی هستند و نیاز به قدرت پردازشی بالایی ندارند ولی در عوض برنامه‌هایی که از چندین هسته یک پردازنده پشتیبانی می‌کنند برنامه‌های بسیار سنگینی هستند و اینجا جایی است که پردازنده‌های چهار هسته‌ای از دو سری Core i5 و Core i7 حتی با سرعت کلاک پایین‌تر پیروز هستند.

علاوه بر این‌ها ویژگی Turbo Boost نیز در مواقعی که سیستم در لود سنگین قرار دارد به کمک هسته‌های پردازنده می‌شتابد و با بیش‌تر کردن کلاک آن‌ها باعث افزایش سرعت پردازش داده‌ها می‌شود؛ این ویژگی در اکثر پردازنده‌های سری Core i5 و Core i7 وجود دارد.

میزان حافظه کش (Cache)

در بدترین حالت پردازنده‌های سری Core i7 از Core i5 مقدار ۲ مگابایت حافظه Cache بیش‌تری را دارا هستند و همین مورد نیز یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های این دو سری از پردازنده‌های اینتل است؛ حافظه‌های پرسرعت Cache مانند یک سبد هستند که شما وسایل مورد استفاده و ضروری خود را در آن می‌گذارید و پردازنده نیز برای اجرای دوباره آن‌ها به حافظه رم مراجعه نمی‌کند و از همان سبد یا به کلامی دیگر حافظه “Cache” اطلاعات و داده‌های مورد نظر خود را استخراج می‌کند.

i5i7-cache-640x640

میزان مصرف انرژی

میزان مصرف انرژی و حرارت تولیدی توسط یک تراشه همیشه عاملی محدودکننده برای ساخت یک پردازنده بسیار قوی است، خوشبختانه اکثر منبع‌تغذیه‌های موجود می‌توانند از پردازنده‌های سری Core i5 و Core i7 پشتیبانی کنند؛ البته فراموش نکنید که اورکلاک باعث بالارفتن گرما و در بعضی موارد افزایش مصرف انرژی یک پردازنده می‌شود. در هر صورت پردازنده‌های Core i5 مقداری از پردازنده‌های Core i7 خنک‌تر هستند و همچنین از مصرف انرژی کمتری نیز برخوردار هستند.

قیمت

پردازنده‌های سری Core i5 از محدوده قیمتی ۲۰۰ دلار موجود می‌باشند و پردازنده‌های Core i7 حداقل قیمتی برابر با ۳۰۰ دلار دارند؛ اگر هدف شما از خرید سیستم و یا نوت‌بوک، گیمینگ متوسط با یک و یا دو کارت گرافیک است؛ خرید پردازنده i5 عقلانی‌تر است اما اگر به فکر گیمینگ با تجهیزات پیشرفته و کارت های گرافیکی و صوتی قدرتمند در پیکربندی‌های ۳ و یا ۴ راهه هستید باید فکر خرید پردازنده‌های i5 را از خود دور کنید و یک پردازنده سری i7 را انتخاب کنید.

i5i7-price-640x640

جمع‌بندی و حرف آخر

هر دو پردازنده Core i5 و Core i7 به‌نوبه خود انتخاب‌های بسیار عالی برای نوت‌بوک و دستاپ هستند اما ممکن است شما دوست داشته‌باشید که فقط به مرور وب بپردازید و یا مقداری کار های گرافیکی نیز انجام دهید که در اینصورت برای بیش‌تر کاربران پرداخت هزینه برای انتخاب دستگاهی با پردازنده Core i7 توجیهی ندارد. در اکثر فعالیت‌ها پردازنده‌های چهار هسته‌ای سری Core i5 شما را ناامید نخواهد کرد و حتی برای گیمر های حرفه‌ای نیز مشکل‌ساز نخواهد شد از طرفی اگر قصد انجام فعالیت‌های روزمره را دارید انتخاب یک پردازنده دو هسته‌ای سری Core i5 خالی از لطف نخواهد بود.

کاربرانی که به قدرت زیادی نیاز دارند باید به سوی خرید پردازنده‌های Core i7 بروند زیرا این پردازنده‌ها عملیات موردنظر شما را در زمان کمتری به پایان می‌رسانند و به‌عنوان مثال یک فیلم تمام‌ اچ دی در زمان بسیار کمتری نسبت به پردازنده‌های Core i5 رندر می‌گردد؛ گیمرهایی که اکثراً در سفر هستند نیز حتماً باید نوت‌بوکی را انتخاب کنند که مجهز به پردازنده‌های سری Core i7 باشد چرا که اینتل ترجیح داده‌است از تولید پردازنده چهار هسته‌ای سری Core i5 اجتناب کند.

در آخر شما می‌توانید برای مقایسه پردازنده ها با یکدیگر به ‌وب‌سایت cpuboss.com مراجعه کنید و نام پردازنده مذکور را وارد کنید؛ البته فراموش نکنید که نتایج نمایش داده شده کاملاً دقیق نیست و باید با تحقیق بیش‌تری دست به انتخاب پردازنده مورد نظر خود بزنید.

دیدگاه شما چیست؟ کدام پردازنده را برای فعالیت های مورد نظر خود انتخاب می‌کنید؟

نظرات خود را با ما در میان بگزارید.

منبع: [button url=”http://www.digitaltrends.com/computing/intel-core-i5-vs-i7/” postid=”” style=”btn-primary” size=”btn-default” target=”_self” fullwidth=”false”]Digital Trends[/button]

اشتراک در
اطلاع از
9 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
vitoamali

Cori5 منطقی تره ب نظر من…
تا ببینیم اساتید نظرشون چیه… :mail:

JOHN

به نظر من که هر مدلی خواستید بگیرید بزنید تو همین سایت هر کدام بهتر بود بگیرید.زمینه گرافیک هم همینطور .حداقل واسه اونایی که تجربه زیادی ندارند این روش بهترین راهه.

Critic

یادش بخیر ۳ یا ۴ سال پیش این لب تاب ایسوز سری ان ۴۳ کورای۷ رو با ویندوز اورجینال و ۴ گیگ رم یو اس بی ۳ حافظه ۷۴۰ خریدیم ۱/۴۰۰ 😥 😥
تازه اشانتیون یک موس بیسیم گرفتم
الان دیگه توان و جرات عوض کردنش رو ندارم

Aria.A97

آقای عباسی شما که تخصصشو دارین یه سوال.

واسه یه سیستم گیمینگ ۳٫۵ تا ۴ میلیونی فعلا i5 بهترینه؟

یکی از دوستام به خاطر وجود Hyper Threading قصد خرید i7 رو داشت. میگفت الانش هم بعضی بازی ها ۴ هسته رو درگیر میکنن شاید تا یکی دو سال بازی هایی بیاد که ۶ یا ۸ Thread احتیاج داشته باشه.

منم از مشکلات Hyper Threading گفتم ( که مثلا گاهی اوقات ویندوز به جای استفاده از ۲ هسته، از یه هسته ی Hyper Thread شده استفاده میکنه باعث میشه راندمان بیاد پایین.) و قانعش کردم که i5 بگیره.
در ضمن اگه تا یکی دو سال دیگه بازی ها اونجوری بشه یه کم رو پولی که الان پس انداز میکنه بذاره بازم میتونه یه i7 بگیره. شاید هم سی پی یو های اینتل با ۶ هسته فیزیکی هم بیان تا اون موقع.

با توجه به این که هنوز سیستمشو نخریده، اگه اشتباه کردم لطفا بگین که برم بهش اطلاع بدم یه وقت ضرر نکنه.

با تشکر :rose:

Aria.A97

خیلی ممنون :heart:

alex

ای ام دی بخت برگشته.طرفدار شرکت خاصی نیستم ولی بنظرتون نباید یه کوچولو بهش توجه کرد.ممنون بابت مقاله خوبتون

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
مصطفی عباسی
برنامه‌نویس، علاقمند به سخت‌افزار و گنو/لینوکس | برای ارتباط با من می‌تونین از ایمیل یا توییترم به آی‌دی mostafa_abbacc@ استفاده کنید (: | ایمیل: mostafaabbac@gmail.com