حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

پس از مذاکرات هسته ای، قیمت خودرو چه تغییری می کند؟

نوشته

8 سال قبل | 24 دیدگاه | ترنجی

یک کارشناس صنعت خودرو گفت: پس از توافق هسته‌ای تا پایان سال جاری تغییر خاصی در قیمت خودروهای داخلی نخواهیم داشت، اما سال آینده قیمت این محصولات تحت تاثیر رشد کیفیت، افزایش خواهد یافت. محمدقلی یوسفی اظهار کرد: قیمت خودروهای داخلی تحت تاثیر دو عامل قیمت و کیفیت قطعات مصرفی و نرخ ارز تعیین می‌شود و با تغییرات قیمتی این دو عامل، قیمت خودروهای داخلی نیز تغییر خواهد کرد. وی با بیان اینکه مدت کوتاهی پس از توافق هسته‌ای تحت تاثیر جو روانی، قیمت ارز کاهش می‌یابد، خاطرنشان کرد: با این حال پس از یک دوره کوتاه، به دلیل فعال شدن صنایع داخلی و افزایش واردات مواد اولیه برای کارخانه‌ها و همچنین رشد واردات کالاهای مصرفی، شاهد رشد قیمت ارز خواهیم بود.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: در حوزه کیفیت خودروهای داخلی نیز پس از توافق هسته‌ای شاهد حضور خودروسازان خارجی در ایران و تولید مشترک با خودروسازان داخلی خواهیم بود که نتیجه مستقیم آن استفاده از قطعات با کیفیت به‌ویژه از منابع معتبر خارجی و رشد کیفیت خودروهای داخلی خواهد بود.

وی افزود: بنابراین شش ماه تا یک سال پس از توافق هسته‌ای به دلیل رشد نرخ ارز و افزایش کیفیت خودروهای داخلی، قیمت این محصولات افزایش خواهد یافت که البته جهشی نخواهد بود.

یوسفی با بیان اینکه برخلاف خودروهای داخلی، قیمت خودروهای وارداتی پس از توافق هسته‌ای کاهش خواهد یافت، تصریح کرد: پس از توافی هسته‌ای از یک سو واردات خودرو افزایش یافته و از سوی دیگر واردات از شرکتهای مادر تولیدکننده خودرو و نه واسطه‌ها صورت خواهد گرفت که هر دو این عوامل باعث کاهش قیمت خودروهای وارداتی خواهد شد.

اما کارشناسی دیگر گفت: در حالی که بسیاری بر این عقیده‌اند قیمت خودرو در صورت توفیق مذاکرات هسته‌یی کاهش خواهد یافت، یک کارشناس اقتصادی پیش‌بینی کرد که هر چند نتیجه مذاکرات ایران و کشورهای ۵+۱ تاثیر بسیار زیادی روی شرایط اقتصادی کشور خواهد داشت اما این مذاکرات چه به توافق منتهی بشود و چه نشود، قیمت بسیاری از محصولات از جمله خودرو افزایش خواهد یافت.

فرشاد طالبی با بیان اینکه برخی رویه های اقتصادی کشور واقعیت هایی است که ربطی به بودن و نبودن تحریم‌ها ندارد، گفت: همانطور که برخی فعالان و کارشناسان اقتصادی پیشتر هم اشاره کردند، تنها حدود ۳۰درصد از مشکلات موجود مربوط به تحریم‌های بین‌المللی بوده و متاسفانه ۷۰درصد باقیمانده همچنان تاثیر خود را حفظ خواهند کرد.

وی ادامه داد: محدودیت‌هایی که از آنها به عنوان «تحریم های داخلی» نام برده می‌شود، موانع موجود در فضای کسب و کار و سوءمدیریت‌ها از دیگر عواملی هستند که روند «همیشه افزایشی» قیمت‌ها را حفظ خواهند کرد، مگر اینکه برای آنها نیز چاره اندیشی شود.

طالبی در ادامه به طور مشخص به صنعت خودرو اشاره کرد و گفت: آنچه قیمت هر محصول از جمله خودرو را تعیین می کند عوامل موثر بر قیمت تمام شده است که مرور تفکیک شده این عوامل نشان می دهد در سال جاری هزینه منابع انسانی، نرخ حمل و نقل، قیمت مواد اولیه و حامل‌های سوخت افزایش ۱۰ تا ۴۰درصدی داشته‌اند.

وی افزود: کاملا طبیعی و قابل پیش‌بینی است که با افزایش عوامل و فاکتورهای موجود در فرمول شورای رقابت، خودروسازان درخواست افزایش ۲۰ تا ۳۰درصدی محصولات خود را به این شورا ارائه کنند و شورا نیز نمی‌تواند فرمول خود را نقض کند یا نادیده بگیرد.

این کارشناس اقتصادی در خصوص تاثیر نتایج مذاکرات بر قیمت خودرو نیز گفت: در صورتی که مذاکرات به نتیجه نرسد و توافق صورت نگیرد، علاوه بر ادامه روند قبلی، تاثیرات واقعی و روانی منفی بر بازار و اقتصاد ایران شامل تغییرات نرخ ارز و صنعت خودرو نیز می‌شود و افزایش قیمت محصولات این صنعت تا ۳۰درصد نیز دور از ذهن نیست.

وی اظهار کرد: در صورتی که مذاکرات به توافق ایران و کشورهای غربی منجر شود، ماه‌ها طول می‌کشد تا تاثیر آن در بخش های مختلف آشکار شود، زیرا در بهترین حالت پایان سال میلادی زمان اجرای بندهای مورد توافق خواهد بود. در این حالت را هم می‌توان پیش‌بینی کرد که خودروسازان درخواست افزایش ۲۰درصدی قیمت خودرو را ارائه کنند.

طالبی با بیان اینکه نباید انتظار داشته باشیم با رفع تحریم‌ها وارد مدینه فاضله‌ شویم و به عنوان مثال دلار به قمیت هزار تومان برگردد، افزود: رسیدن به توافق احتمالی و اجرای آن در بهترین حالت، روند رو به نزول شرایط اقتصادی را کندتر یا متوقف می‌کند. متاسفانه عده‌ای فکر می‌کنند در صورت توافق قیمت کالاها کاهش می‌یابد و به زمان قبل از تحریم ها بر می‌گردد، در حالی که هرگز چنین اتفاقی نخواهد افتاد.

وی پیش‌بینی کرد که در صورت ادامه تحریم‌ها حدود ۳۰درصد و در صورت رفع آنها نزدیک به ۲۰درصد قیمت خودرو افزایش یابد.

اشتراک در
اطلاع از
24 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Samsung--Electronics

اگه توافق بشه به بهونه کیفیت گرون میکنن
اگه توافقم نشه به بهونه ارز و تحریم و … گرون می کنن
در کل این شرکت ها هیچی رو ارزون نمی کنن
این خط ــــــــــ اینم نشون +

خخخخخخخخخخخخخخخخخخ
ممنون

Critic

دوستان ببیند چون که خودرو سازی ما یک صنعتی است که برای دولت سود فروان دارد پس هیچگاه خودرو ارزاون نخواهد شد
هیچگاه به غیر از این دو شرکت ورشکسته بیمار شرکت جدیدی در ایران ساخته نخواهد شد حتی اگر قرار باشد ۱۰ میلیون شغل ایجاد کند (بهانه این دو خودرو ساز)
هیچگاه تعرفه کاهش نخواهد یافت چونکه اولین منبع در آمد نیروی انتظامی از کمرگ خودرهای خارجی است. http://www.carnp.com/fa/news/302
تنها راه حل موجود برای ما و شما تغییر ندادن خودرو یا نخریدن خودرو صفر می باشد اگر قصد خرید خودرو داردید دست دوم بخرید کاری که تاکنون باعث ضرر دهی میلیاردی طی ۳ سال اخیر این دو انحصارگر خودرو شده است
:mail: پس منتظر حرکت دولت مردان نباشید تنها راه راهی است که این ۳ ساله در پیش گرفتیم

برای صحت حرفهای بالا کافیست یک سرچ در گوگل بفرمایید

Blue Tech

والا شرکتای داخلی که خیلی ازشون بخاری ازشون بلند نمیشه ولی خدا رو شکر سر بحث منطقه ازاد که تو استان های زیادی از جمله استان ما رواج یافته یکم دمشون قیچی شده
ای یعنی میشه کلهم ازاد شه یه روز

Samsung--Electronics

ببخشید اگه ناراحت نمی شید می تونم بپرسم که کدوم استان هستید که منطقه آزاده؟
ممنون :rose:

mohsenbasir

ایشون احتمالا مثل ما خوزستان هستند.

Samsung--Electronics

ما هم خوزستانیم
شما کجای خوزستانید

Blue Tech

بنده ساکن گیلان هستم
میشه گفت کل خاک استان ما جزء منطقه آزاد انزلی به حساب میاد بخاطر همین ملت خیلیاشون دیگه ماشینای خارجی دارن
حالا بنا بر وسع مالی از هیواندای i20 تا موستانگو شلبی دوج و شورلت و کرایسل و جیپ و لینکولن و استون مارتین حتی یه نفر یه اونتادور گرفته تو گمرک انزلی هست حالا نمیدونم اونم منطقه آزاد یا نه؟
ولی در کل نمی دونم چرا ملت استقبالشون از ماشین های امریکایی انقدر زیاده
یعنی ما بجز ماشین کره ای که ارزونه یه تک و توک هم ماشین ژاپنی میبینیم اکثرا امریکایین
الان میشه گفت ۷-۸ از گل فروشی های شهر ما یه کامارویی شلبیی چیزی خریدن باهاش دارن بدجور تجارت میکنن
در کلم فقط مدلهای سالهای جدید رو وارد میکنن فعلا تو کاره ۲۰۱۴-۲۰۱۵
البته دردسر های خودش هم داره هر سال باید یه هزینه ای بپردازی
بعد برای خارج بودن از منطقه محلت داری میگن محلتت تموم شه ماشین همونجا خاموش میشه!!!
بعدشم میگن مالکیت کامل نیست به نوعی اجرای ۱۰ تا ۲۰ سالست
دیگه میبخشین دیدم تو کامنت اولم توضیحاتم کامل نبود گفتم کامل توضیح بدم :yes:

Samsung--Electronics

ممنون
خوبه که گیلانم منطقه آزاده
تو خوزستان هم خیلی مردم آمریکایی می خرند
یکی از اقوام هم ماستنگ gt500 داره :wacko: :wacko:
البته من دیدم که بعضی ها با پلاک غیر ملی(منطقه آزاد اروند) از محدوده بزنن بیرون :unsure: (تو راه تهران کرج دیدیم!!!!)
ممنون دوست عزیز :bye: :good:

Moazez

دلیل خریدن ماشینای آمریکایی الان بخاطر خاطرات خوشی هست که از ماشینای دهه هفتادش دارن وگرنه ماشینای ژاپنی خیلی بهترن.

Blue Tech

قربانتون
یه چیزم الان یادم اومد گفتم بگم واسمون تازگی طرح دادن که تاکسیا رو عوض کنن با دوتا مدل تویوتا و هیوندایی این یکی رو یادم رفت
البته ماله مام میتونن تا یه مدت بزنن بیرون
خواهش میکنم Samsung–Electronics جان
سمپادیم هستی اردت داریم بهتون :rose:
راستی الان خوزستان کلش منطقه آزاد شده!؟ :unsure:
لامصب بعده این برنامه یچیزایی دیدم دیگه اصلا دلمون سیر شده
راستی جناب معزز ماشینای ژاپنی رو کسی شک نداره که خوبن من خودم از عشاق روح خودروسازیه زاپنم که تو ماشیناش هست ولی خب واسه کسایی خوبه که عشق روندن داشته باشن از سوبارو BRZ تا نیسان GTR والا ماشینای ژاپنی استوره ای هستن تو ماشینهای اسپورت واسه خودشون ولی ماشینای آمریکایی تو ظاهر یکم خشگل مشگل ترن بعضی تریپای خاصم دارن کلهم آدم رو جذب میکنه
تازه ملت قبلا به ماشین ژاپنی دسترسی داشتن ولی امریکایی چندان نه :yes:

Mehrshad.HTC

گیلان هستن ایشون

Blue Tech

آره همینی که این گفت :yes:

alireza-m

مگه به خاطر تحریما گرون نشده بود؟ 😐

Samsung--Electronics

از زبان تولید کننده ها : نه کی گفته ما برای کیفیت گرون کردیم.خخ

adamak

نمیزارند خودرو های خارجی ارزون بشه. حتی اگه بر فرض دلار بشه ۲۰۰۰٫ گمرکی می کشند روش.
بعد هم میگن حمایت از تولید داخل. :unsure:
ارزونی به ما نیومده… :whistle:

Samsung--Electronics

به جای این کار باید دعوت کنند خط تولید شرکت هایی مثل kia و هیوندا که کره ای هستند و مشکلی تقریبا باهامون ندارند بیان تینجا.کلی مهندس و .. میره سر کار.مشکل اصلی کشور ما نبود صنعت قوی هست.به جای حمایت از آشغال سازی های داخل باید خط تولید شرکت ها رو بیاریم داخل
ما چیمون ار هند و چین کمتره
تازه تو بخش تحقیق شرکت مورد نظر هم مطمئناً از ایده های ناب ما ایرانی ها استفاده می کنند ولی …

adamak

آفرین.
اما من فعلا بعید میدونم.
باید یه سری تغییرات تو بخش مدیریت و نظارت انجام بدند تا این اهداف عملی بشن.
تا زمانی که قدرت برتر دست ایران خودرو و سایپا باشه این قضیه منتفیه…
(یا اینکه همکاری مشترک داشته باشند و جنس خوب به ملت بدن)
خسته شدیم از جنس بنجل…

ali221488

کاملا موافقم .ببینید اصولا هیچ شرکتی اگه شرایطش محیا بشه .از حضور در ایران خوشش میاد .بنظر من دولت باید اجازه بده شرکتایی مثله کیا .تویوتا .هیوندای . پزو و ….. خط تولید توی ایران بزنن (بطور مستقیم ونه وارداتی ) اینط.ری هم اشتغال زایی میشه و کیفیت ها میره بالا
و قیمت ها هم باید ازاد بشن (البته در صورتی که بازار رقابتی بشه و نه فقط بین سایپا و ایران خودرو باشه )

Aria.A97

آقا قیمت موبایل و سخت افزار چی؟؟ 😥

Samsung--Electronics

اون ها چون قا.چ.اق وارد می شه کم نمی شه ولی اگه توافق نشه ، دلار الکی گرون می شه و اون ها هم گرون می شن
ولی باز خوبه که موبایل رو مجبور نیستیم ایرانی بخریم.اگه موبایل مثل ماشین راه داشت ( ماشین پلاک می خواد ) میومدن میگفتن یا دیمو بخرید یا glx خخخخخخ واقعاً باید خدا رو شکر کرد که موبایل تو دست شرکت های داخلی نیست :yahoo:
ولی به امید این که شرکت های بزرگ الکترونیکی بیان اینجا خط تولید بزنن
دقیقا مثل همون که بالا گفتم

Dr.Zed

و همچنین، ملت ایران در خواب بینند پنبه دانه، ناگهان از گوشه ای تلاوت میشود:|

Just Sony ONLY(فقط سونی)

امیدوارم ماشین های لکسوس ارزون تر بشه

Moazez

بخاطر تحریم خودروهای با کیفیت قبل تحریمو هم گرون کردن،هم بی کیفیت. الانم میگن اگه تحریم برداشته بشه بازم گرون میشه. عیب نداره انقدر گرون کنید تا از اینی که الان هستید بدبخت تر بشید. آخه وقتی ماشینای خارجی ارزون وارد بشن کی به ماشین درپیت ایرانی پول میده؟

sadeghi

هاا یعنی چی ؟اگه قرار نیست قیمتا بیاد پایین پس چجور توافقیه؟ از الان دارن اینو میگن که توافق شد اینا خودشون قیمتو نیارن پایین مردمم اماده باشن.( مردمم همیشه اماده هستن واسه شیب ملایم) :yahoo:

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
صدرا مخملی
شروعی تازه ....