حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

اِل‌نینو بسیار قوی در راه است: اما این چرخه آب‌وهوایی به خشک‌سالی پایان خواهد داد؟

نوشته

8 سال قبل | 4 دیدگاه | ترنجی

مرکز بحث نوسان جنوبی ال‌نینو (ENSO) اداره ملی اقیانوسی و جوی، آخرین پیش‌بینی‌های خود برای واقعه آب‌ و هوایی بزرگ دیروز را منتشر کرد. اکنون برای ال‌نینو (ال‌نینیو) آماده هستید؟ چون آب و هوای مرطوبی در راه است تا وارد بخش غربی کشور آمریکا شود. در ادامه همراه ترنجی باشید.

ال‌نینو یا ال‌نینیو، چرخه آب و هوایی است که هر ۲ تا ۷ سال یک‌بار در جهان اتفاق می‌افتد و باعث ایجاد ناهنجاری‌های بزرگی در آب و هوای سراسر زمین می‌شود. از ناهنجاری‌های اتفاق‌افتاده می‌توان به سیلاب‌های ناگهانی، خشک‌سالی، قحطی و اپیدمی (همه‌گیری یا بروز بیش‌ از حد یک بیماری) اشاره کرد.

1333638146454882370

این چرخه آب و هوایی به مکان‌هایی مانند کالیفرنیا خواهد آمد. اما آن نقاط قرمز تیره‌‌ در تصویر بالا، درجه حرارت فوق‌العاده سطح دریا در سواحل آمریکای جنوبی را نشان می‌دهد که از ۱۰ ژوئن ۲۰۱۵ تا ۱ ژولای ۲۰۱۵ رخ‌داده است. ناهنجاری‌های در سواحل غربی آمریکای جنوبی از دیگر مناطق بیشتر بوده است. در سال ۱۹۹۷ که ال‌نینو رخ داد، حدود ۲۳ هزار نفر کشته شدند و از آن به عنوان بزرگ‌ترین رویداد ال‌نینو در آمریکا یاد می‌شود.

Mercury News:

آن سال، یک ناحیه اقیانوسی در امتداد خط استوا نزدیک آمریکای جنوبی بود که دانشمندان “منطقه ۳٫۴” می‌خوانند و به عنوان یک شاخص کلیدی روند ال‌نینو مورد توجه قرارگرفت و یک درجه فارنهایت از حد طبیعی از آوریل تا ژوئن ( اواسط فروردین تا اواسط خرداد) گرم‌تر بود. در طول ماه‌های مشابه این سال، ۱٫۶ درجه آب از میانگین بالاتر بود. در سان فرانسیسکو، ۴۷ اینچ (۱۱۹۳٫۸ میلی‌متر) در فصل زمستان سال ۱۹۹۷-۱۹۹۸ باران بارید که دو برابر میانگین تاریخی آن و بیشترین پس از سال ۱۸۶۲ بوده است.

به احتمال ۹۰ درصد، همچنان چرخه آب و هوایی ال‌نینو ادامه خواهد داشت که قطعا به معنی آب و هوای مرطوب‌تر برای غرب کشور آمریکا است و هم‌اکنون نیز در این منطقه، حرارت زیادی نسبت به قبل دارد. اما این چرخه برای پایان خشک‌سالی در یک فصل کافی خواهد بود؟ شاید خیر. دو چیز که بیشتر رخ می‌دهد: اول از همه، باران بسیار برای یک مدت بسیار طولانی است. باران‌ها به خشکی بزرگ تاریخی استرالیا که در طول یک دوره چند ساله اتفاق‌افتاده بود، پایان دادند. دوم، سردشدن کافی برای بارش مقدار زیادی برف در فصل پاییز است.

نظر شما چیست؟

[su_button url=”http://gizmodo.com/very-strong-el-nino-is-coming-but-will-it-end-the-dr-1716895898″ target=”blank” background=”#377431″]Gizmodo[/su_button]

اشتراک در
اطلاع از
4 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
raminrx7

فک کردم واسه ایرانه با خوشحالی اومدم خوندم :unsure:
بازم مرسی که مطالب مفید میزارین

mahyar

عجب ! الان گفتم دیگه این گرما رو تو ایران نمیبیتیم تا متنو دیدم… 😐

Benzin

فقط خشکی نباشه، اونجا هم بباره من راضی هستم!!!

saeedkord

اگه یادتون باشه خشکسالی ایران از پدیده النینوی قبلی شروع شده که اینجا رو خشکسالی فرا گرفت و کشورهای جنوب شرق آسیا تو سیل و باران گرفتار …
من هم وقتی تیتر رو خوندم خوشحال شدم وگفتم شاید با این النینو پایان خشکسالی طولانی مدت ایران تمام بشه
ای خدا لطفا تو دیگه تحریم ها تو یک جانبه لغو کن بفرست باران رحمتتو

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ایزدی