حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

رقابت سخت سامسونگ و TSMC برای تولید پردازنده‌های ۱۰ نانومتری ؛ ۲۰ درصد سرعت بیشتر در کنار ۴۰ درصد مصرف انرژی کمتر

نوشته

8 سال قبل | 18 دیدگاه | ترنجی

سامسونگ با معرفی گلکسی اس۶ بیش از هر چیز دیگری توجهات را معطوف پردازنده‌ی این پرچمدار کرد جایی که به شکلی تحسین برانگیز از معماری پیشرفته و قدرتمند ۱۴ نانومتری فوق‌سریع در قلب اکسینوس ۷۴۲۰ استفاده کرد و توانست که در بنچمارک‌های مختلف قدرت خود را به رخ رقبای قدرتمند خود بکشد. اکنون ظاهرا TSMC درس بزرگی را در این زمینه گرفته و قصد دارد که با پیشرفتی چشمگیر سراغ معماری ۱۰ نانومتری در نسل بعدی پردازنده‌های خود برود. در ادامه با ما باشید.

زمانی که سامسونگ از پردازنده‌ی ۱۴ نانومتری خود رونمایی کرد شاید روزگار برای کوالکام و TSMC تیره و تاریک شد چرا که این شرکت‌ها هنوز پردازنده‌های خود را با معماری ۲۰ نانومتری عرضه می‌کردند و ظاهرا شکستی نسبی که این شرکت‌ها متحمل شدند، آنها را به تکاپو واداشته و TSMC خبر از عرضه‌ی پردازنده‌های ۱۰ نانومتری خود داده است. این شرکت هیچ پردازنده‌ای را با ساختار ۱۴ نانومتری عرضه نکرد و ظاهرا قصد دارد مستقیما از ۲۰ به ۱۰ نانومتری‌ها کوچ کند تا از قافله عقب نماند.

شرکت TSMC اعلام کرده که بزودی کار تولید چیپ‌های ۱۰ نانومتری خود را آغاز خواهد کرد و خریداران محصولات این شرکت مانند اپل و کوالکام می‌توانند از سال آینده‌ی میلادی سفارشات انبوه خود را به این شرکت ارائه دهند تا شاید بتواند بخشی از بازار از دست رفته‌ی خود را از سامسونگ پس بگیرد.

بدون شک سال ۲۰۱۵ یکی از بهترین سال‌ها برای سامسونگ بود چرا که آنها توانستند ۲ مشتری بزرگ TSMC را از چنگ این شرکت خارج کنند و به نوعی می‌توان گفت ماهی‌های بسیار بزرگی را به تور زد!

از سویی کوالکام سفارش تولید پردازنده‌های اسنپدراگون ۸۲۰ خود را به سامسونگ ارائه کرد و پس از مشکلات پرشماری که در اسنپدراگون ۸۱۰ در پی همکاری این شرکت با TSMC روی داد این بار ظاهرا سامسونگ همکار قابل اعتمادتری از کوالکام به نظر می‌رسد و نمی‌خواهند شکستی را که در مدل ۸۱۰ متحمل شدند در مدل ۸۲۰ نیز تکرار کنند. در سوی دیگر میدان نیز اپل از هم اکنون با سامسونگ بابت تولید پردازنده‌های A9 نسل بعدی آیفون و آیپد خود به توافق رسید و با این اوصاف اوضاع کاملا به کام کره‌ای‌ها در حال پیشروی است و واکنش TSMC در این زمینه چندان دور از انتظار نبود.

Slide 1: Changing How the  World Computes

در حال حاضر سامسونگ تصمیم گرفته که خط تولید پردازنده‌های ۱۴ نانومتری خود را توسعه دهد و بیشتر توان خود را در این زمینه متمرکز کرده چرا که به احتمال فراوان اسنپدراگون ۸۲۰ و اپل A9 با چنین ساختاری تولید خواهند شد و این شرکت فعلا برنامه‌ای ضربتی برای توسعه و تولید انبوه پردازنده‌های ۱۰ نانومتری ندارد و ظاهرا قصد دارند که طبق برنامه‌ی زمان‌بندی شده‌ی قبلی که حکایت از عرضه‌ی اولین پردازنده‌ی ۱۰ نانومتری این شرکت در اواخر سال آینده‌ی میلادی می‌دهند، پیش بروند.

در ماه می(اردیبهشت) این شرکت از آزمایش اولین پردازنده‌های ۱۰ نانومتری خود داد و این احتمال وجود دارد که هدف آنها در این زمینه این بود که اپل را از کوچ به سمت TSMC منصرف کنند و ظاهرا تا حد زیادی هم توانسته‌اند که موفق باشند!

طبق آنچه که قبلا در رابطه با کیفیت کاری پردازنده‌های ۱۰ نانومتری منتشر شده، توان خروجی آنها ۲۰ درصد بیشتر و انرژی مصرفیشان ۴۰ درصد کمتر از پردازنده‌های نسل قبل از خود خواهد بود که ظاهرا چنین مزایای چشمگیری ۲ تولیدکننده‌ی بزرگ این عرصه را وسوسه کرده و باید خودمان را برای دوئلی دیدنی بین سامسونگ و TSMC آماده کنیم.

[su_button url=”http://www.phonearena.com/news/Samsung-racing-with-TSMC-to-get-10nm-chips-out-first-40-less-power-draw-promised_id71343″ target=”blank” background=”#377431″]phonearena[/su_button]

اشتراک در
اطلاع از
18 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Blue Tech

ای جانم tsmc ای جانم سامی
به این میگن یه رقابت خفن و بسی سازنده
اینه جذابیت تکنولوژی :good:

SAMSUNG 2015

قطعا برنده ی اصلی رقابت سامسونگ کبیر خواهد بود و بس چرا که سامسونگ همیشه برنده هست! B-)

shahryar

اوه

ahmad r

حالا برام ثابت شد که چقدر فون ارنا اشتباه میکنه نوت ۴ و الفا ۲۰نانومتری بودن.
سامسونگ حتی به علم ۳نانومتری هم رسیده

APPLE

خخخخخخخچ ۳ نانومتری؟؟؟؟ چقد این سامسونگ تو و امثالتو با اعداد و ارقامش فریب داده خبر نداری :yahoo: :yahoo: :yahoo:
بچه چون اپل الان چیپ A8 داره که رو هر دو هسته ی پردازشیش ۲میلیارد ترانزیستور سواره که قدرت پردازشی در حد کامپیوتر داره!!! سامسونگ دو قرن دیگه هم نمیتونه به همچین مهندسی سخت افزاری برسه B-) B-)

A9 هم تو راهه تا بار دیگه طوفانی عظیم به پا کنه B-)

grimm

آره البته این بار حتمأ می خواد از پردازنده اپل هم تقلید کنه و دوباره چند صد میلیارد جریمه بده کلأ هی با کپی کاری یک شبه هی تکنولوژی که سالها شرکت ها روش کار کردن خودش رو بزرگ کنه حتی تایزن رو هم با نرم افزار اندروید تولید می کنه البته و کلای سامسونگ در حاله التماس به قاضی هستن تا جریمه قبلی رو کم کنه که یه چیزی ته جیبش بمونه :yahoo: :yahoo: :yahoo: :yahoo: :yahoo: :yahoo:

ahmad r

اینم نماد واقعی طرفداران اپل از نوع …
بدبخت خوبه که خودتم داری میگی دومیلیارد ترانزیستور که گول اعداد بخوری
خندم میگیره :yahoo:
اخی بچه جون همین اپل واس ۱۴نانومتری میخاد بیاد طرف سامسونگ که براش بسازه
بهترین نعمت دنیای تکنولوژی که خشک و خالی نباشه همین طرفداران اپل هستن در نوع خود بینظیر
خوشن برای خودشون :yahoo:

ahmad r

طرفدار اپل هم هسی که باهات منطقی بحث کنیم
ولی چون بقیه به منطق نداشته شما پی ببرن لینکی واس اثبات حرفم میذارم
http://www.phonearena.com/news/Samsung-we-can-go-all-the-way-down-to-5nm-chipsets-and-maybe-beyond_id66381

raminrx7

ببخشیدا ولی چیپ a8 اپل رو کی تولید میکنه؟؟؟؟؟

aminoffline

ترنجی عزیز یه مقاله قابل فهم در مورد لیتیوگرافی ،تکنولوژی ساخت نسبت تعداد ترانزیستور ،نوع معماری ،پهنای باند رو که توضیح بده لازمه است تا دوستانی که هیچ اطلاعی ندارن و فقط شنیدن یه چیزایی و این ها رو باهم اشتباه میگیرن متوجه بشن
چون این عدم اگاهی مراء پیش میاره و جو سایت رو متشنج میکنه اصلا خوب نیست
پر واضح مثال حرف من توی کامنتهای بالایی دوستان مشخص هست

—————
دوستانی هم که نمیخوان منتظر مقاله از سویی ترنجی عزیز باشند اگه باخوندن مقاله های تخصصی مشکل ندارن میتونید به فروم های سایت های ایرانی و خیلی خوب
sakhtafzarmag.com
sakhtafzar.com
مراجعه کنید ،فروم های این دو سایت میتونه فوق العاد به شما توی علم اموزی توی این زمینه ها کمک کنه

Heisenberg

امیدوارم ۶۰% مصرف رم بیشتر رو به همراه نداشته باشه مثل ۷۴۲۰!

ahmad r

الان مصرف رم اینجا چیکار پردازنده داره

Mehdi69

فعلا تو اکسینوس ۷۴۲۰ کار داشته

ahmad r

چقدراطلاعات از رم و پردازنده داری؟؟
مثلا اومدی به عنوان یک عقده ای سونی تیکه به سامسونگ بندازی قبلش یکم اطلاعاتت بالا ببر رم ربطی به پردازنده نداره سامسونگ از عمد خودش اینکارو کرده

Mehdi69

کی میاد عمدی از خودش ضعف و مشکل تو گوشی بزاره اونم مشکل به این بدی

TLORDNO

آقا مهدی اون چیزی که شما بهش میگید مشکل رم در واقع نرم افزاری هست نه سخت افزاری سند هم بخای توی XDA لینک میدم که حلش کردن.
پس سامسونگ میتونه این موضوع رو حل کنه ولی اینکه این کارو نمیکنه دلیلش رو نمیدونم.شاید حسن باشه شاید هم عیب.باید دید هدف سامسونگ چی بوده

grimm

آقای ahmad r اگه بحث منطق هستش پس چرا طرفدارای سامی تو مطلب مربوط به سریzتایزنی سامسونگ اون رو با گوشی رده بالا سری zسونی مقایسه میکردن و میگفتن بهتر و پرفروش تر از سونی هست آیا این منطقی

نه خیر شما سامی ها زیر مطالب مربوط به اپل مایکروسافت سونی htc و برندای دیگه مسخره می کنید و تیکه میندازید بعد توقع دارید اونا این کارو نکنن همش حرفتون اینه سامسونگ بهترینه ولی اگه واقعأ دنبال چیز خوبی بودین سراغ تبلیغ و برند و اعداد دروغی نمیرفتین یه گوشی هر چقدرم شاخ باشه بعد دو سه سال آشغال میشه مگر اینکه ۱۱۰۰ باشه

TLORDNO

به عنوان یه بیطرف اعلام میکنم که این موضوع مقابل به مثل و بحث های کودکانه و کل کل های مزخرف طرفداران برندها باعث شده این سایت های تکنولوژی بیشتر حس و حال مهدکودک داشته باشن.
یک سایت خارجی ندیدم که بحث های این مدلی بکنن :unsure:

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
پویا رحمانی
عاشق دنیای تکنولوژی، خودرو و فوتبالم! عشق به تمام معنا...