حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

طراحی وب مرده است

نوشته

8 سال قبل | 2 دیدگاه | ترنجی

طراحی وب سرانجام در حال مرگ و از بین رفتن است. صفحات وب دیگر خیلی مرکزی از تجربه اینترنت نیستند و به همین دلیل، این همان موضوعیست که چرا طراحان وب نیاز به حرکت به سوی چالش بعدی دارند-محصولات و اکوسیستم- اگر آن ها می خواهند هنوز باقی بمانند.

با ترنجی در ادامه مطلب همراه باشید.

طراحی وب سایت هیچ آینده ای ندارد.البته می دانم که بیان چنین ادعایی از سوی من کمی مخاطره آمیز است. اما اگر قصد اعتراض به این ادعای ما را دارید کمی صبر پیشه کنید. ما در این مقاله به شما توضیح می دهیم که چرا چنین ادعایی داریم.

آن چه که طراحان وب در این مورد می توانند انجام دهند، این است که قبول کنند که طراحی وب به عنوان یک رشته تحصیلی، اکنون خسته و کم رمق به نظر می رسد و می تواند با یک ترکیب در حال ظهور از تکنولوژی و روند فرهنگی برجسته نیاز برای یک رویکرد گسترده تر داشته باشد.

بیایید با هم علائم و نشانه های این مرگ قریب الوقوع را بررسی کنیم :

نشانه ۱ : کالایی توسط الگوها

بسیاری از محتواهایی که امروزه شما برروی وب می بینید، توسط برخی از چارچوب های از پیش تعیین شده و یا خدمات اجرایی نشان داده می شوند. وردپرس، بلاگر، دروپال. شما تنها کافیست که آن ها را بر اساس یک قالب پایه و بر اساس کلیدهای میانبر تقاضا کنید. بنابراین مشاهده می کنید که شما زمان کمتری را برای ایجاد یک وبسایت انجام داده و زمان بیشتری را برای تولید محتوا هزینه کرده اید.

به عنوان یک نتیجه از حضور در همه جا از این چارچوب، امروزه شما می توانید با قالب های رایگان و و یا پرداخت هایی برای آن، در یک دقیقه، یک وبسایت با طراحی حرفه ای را در اختیار داشته باشید. پس چه نیازی به یک طراح وب وجود دارد؟ آن هم هنگامی که شما می توانید با استفاده از یک الگو، یک طراحی نسبتا قابل قبول، و کم هزینه دست یابید؟ در واقع، بسیاری از طراحان وب( به خصوص آن هایی که دستمزد کمتری می گیرند) تنها یک قالب از پیش ساخته شده را با تغییرات جزئی و ایجاد برخی از کارها برای سفارشی کردن قالب انجام می دهند.

در هر صورت، اگر صفحه وب شما یک استاندارد اطلاعاتیست، احتمالا یک الگو وجود دارد که می تواند این کار را برای شما انجام دهد.

random-web-designer

نشانه ۲ : الگوهای طراحی وب بالغ شده اند

آخرین نوآوری در طراحی صفحات وب که تاکنون دیده اید کدام است؟  طراحی تعاملی؟ این یکی از قدیمی ترین فن آوری های دیجیتالیست. برای طراحی وب تمام اجزای رابط کاربری و الگوهایی که شما ممکن است نیاز داشته باشید وجود دارد و نه اختلاف منظر، که آن مورد نیاز ما نیست. به همین دلیل است که شما در طراحی وب نوآوری های زیادی را در الگوهای وب نمی بینید.

این بلوغ خوبی برای کاربران است : آن ها ثبات را در استفاده روزانه خود از وب می یابند. فرم پرداخت، چرخ های دستی خرید و صفحات ورود، همه به یک روش مشابه رفتار می کنند. تلاش برای به دست آوردن خلاقیت، در این مورد، احتمالا بی معنی و یا حتی مضر خواهد بود.

نشانه ۳ : هوش مصنوعی و اتوماسیون در حال حاضر کارها را انجام می دهند

یک روند جدید از سرویس طراحی خودکار وب ایجاد شده است. بر اساس هوش مصنوعی، این خدمات برای ساخت وبسایت اصلی منجر به تصمیمات طراحی می شود. این تجزیه و تحلیل مطالب،  برای شناسایی بهترین طرح بندی، رنگ، فونت و تصاویر اضافی برای وبسایت شماست. با استفاده از اصول اولیه طراحی هوشمندانه انتخاب(ساخته شده توسط انسان) به عنوان پایه و اساس، سخت است که اشتباهی رخ دهد. در نتیجه این مورد می تواند بهتر از آن چه که یک طراح متوسط وب می تواند انجام دهد، مفید واقع شود.

هنگامی که شیوه ها و استانداردهای موردی مثل طراحی وب، به اندازه کافی بتواند بدون نیاز به ورود اطلاعات انسانی واقع شود، می توان گفت که می تواند به موفقیتی خودکار منجر شود. و این پرواضح است که رقابتی شدیدتر پیرامون خدماتی وجود خواهد داشت که می تواند طرح های بهتر و سریع تر و بدون دخالت انسانی کمتر را ارائه کند.

نشانه ۴ : صفحات فیسبوک به عنوان صفحات خانگی کوچک کسب و کار عمل می کنند

در اواخر دهه ۹۰، کسب و کار آینده در خرید یک صفحه وب و خرید برنامه های هاستینگ گران خلاصه می شد. از استخدام یک “استاد وب” که وبسایتتان را جهانی می کرد. تا سال ۲۰۰۵ که ایجاد سایت در بلاگر و یا وردپرس خلاصه می شد که بیش از اندازه برای کسب و کار جدید مفید واقع می شد.

اما امروزه، این مراحل به طور کامل توسط صفحات فیسبوک انجام می شود. این صفحات آزاد هستند، به راحتی ساخته می شوند و از همه مهم تر، ابزارهای قدرتمندی را ارائه می کنند.(همانند اشتراک برای به روزرسانی و یا رسانه های ارسال و ویرایش) این صفحات فیسبوکی یک روش آسان و بدون هزینه برای راه اندازی یک کسب و کار است که می توانند به عنوان یک صفحه نمایش برای گردانندگان آن عمل کنند. این مورد در مقایسه با ارائه دهندگان صفحات وب عمومی بسیار کارامدتر هست.

Mobile communications and social networking concept

نشانه ۵ : موبایل ها در حال کشتن وب هستند

هرچند وقت یک بار با زدن آدرس یک وبسایت در موبایلتان از آن وب سایت بازدید می کنید؟ تنها زمانی که اپلیکیشن آن وبسایت موجود نباشد. درست است؟! به نظر می رسد که این روزها مردم خیلی به نظر دادن در مورد صفحات وب فکر نمی کنند. آن ها بیشتر امروزه به برندهای دیجیتالی فکر می کنند که برایشان اپلیکیشن هایی برای برنامه ها و به اشتراک گذاری مطالبشان را به همراه می آورد. اپلیکیشن هایی که بزرگ ترین وبسایت ها، وبلاگ ها و مطالبشان را در موبایل کاربران و برای آن ها به اشتراک می گذارد. پس این یعنی همه چیز برروی صفحه موبایل کاربران است. و بازدید روزانه از وبسایت های گوناگون به لطف این اپلیکیشن ها کمتر شده است. پس کاربران خیلی به دنبال تامل به طراحی وب سایت ها نبوده و این یعنی طراحی آن ها کم کم از ذهن کاربران خارج می شوند. مگر چند وبسایت خاص که روزانه جداگانه آن ها را هررروز مورد بازدید قرار دهند. اما در کل داستان همین گونه است.

باید گفت که وب موبایل همواره آهسته و دست و پاگیر بوده است. تایپ آدرس عجیب و غریب است و جا به جایی میان تب های مرورگر عجیب تر. در این زمینه شاید با ما هم عقیده باشید که وب گردی با دسکتاپ بسیار راحت تر از مرور وب برروی موبایل هاست.

به عنوان یک طراح وب سایت، چیزی که برای پی سی طراحی و دیده می شود بسیار متفاوت از تجربه بصری کاربران برروی صفحات نمایش کوچک تلفن های همراه است. امروزه کاربران و فضای محدود ذهنی شان، بیشتر توسط اپلیکیشن ها اشغال شده تا این که آن ها بخواهند طراحی وب سایت ها را برروی صفحات کوچک موبایلشان بر ذهن بسپرند.

web_designer_148853651-655x280

رشد سرویس های وب و محتوایی که شما را پیدا می کنند

حقیقت این است که ما نیاز به صفحات وب کمتری داریم. در حال حاضر رقابت بسیاری میان کمپانی ها برای جلب توجه ما از سوی آن ها وجود دارد. وب سایت ها برای تبلیغات و کسب درامد بیشتر، در حین بازدید، ما را ناخوداگاه به سمت صفحات تبلیغی دیگر هدایت می کنند.

اما چیزی که در این میان مهم است این است که نحوه چینش و طراحی صفحات اهمیتی ندارد، بلکه آن چه که مهم است محتواست. این از نظر کاربران اکنون بالاترین اولویت را دارد. به همین دلیل، گوگل هم شروع به نشان دادن محتوای واقعی در برخی از نتایج جست و جوی خود کرده است. به طور مثال اگر یک رستوران در نزدیکی خود را برای صرف غذا جست و جو کنید، می بینید که در همان صفحه جست و جوی گوگل، آدرس و شماره آن رستوران خاص وجود دارد، پس دیگر شما نیاز به باز کردن آن وبسایت را نمی بینید. این شاید باعث شود که اثری ضد بازدیدکننده و ضد طراحی وب داشته باشد اما، در نهایت این محتوا و تجربه کاربر است که بهبود یافته است.

این رویکرد اکنون در خصوص دستیاران دیجیتالی مانند سیری و گوگل نو هم وجود دارد. هدف از راه انداری این دستیاران هم، فراهم کردن اطلاعات مورد نیاز کاربران است، آن هم زمانی که شما به این اطلاعات نیاز دارید. پس این یعنی تغییر از صفحات وب به خدمات وب : یعنی ارسال اطلاعاتی طبقه بندی شده برای شما با ترکیب سرویس های مختلف با یکدیگر. بنابراین اگر شما به دنبال یک رستوران هستید، مجموعه ای اطلاعات از قبیل شناسایی مکان شما با گوگل مپ و ترافیک و شناسایی نزدیک ترین رستوران به سراغ شما می آید و در این مسیر شما را یاری می کنند.

باید بگوییم که ما در حال انتقال محتوا به یک مدل مبتنی بر فضار مصرفی محتوا هستیم. که در آن اطلاعات حتی بدون آن که شما بخواهید به شما ارسال می شوند. به طور مثال گوگل نو به شما هشدار می دهد که مثلا زمان جلسه شما چه هنگام است و حتی بهترین مسیرهای کم ترافیک تا رسیدن به جلسه را هم برایتان از طریق نقشه گوگل تعیین می کند. این ها همه به لطف رابط های برنامه های کاربردی عملی می شود. این یعنی همام سرویس های وب که اجازه تعامل با داده های شما را می دهند. این در حالیست که در این حالت، دیگر خیلی صفحات وب مهم و کارامد نیستند.

این مطالب است که گفته می شود که چرا صفحات وب خواهند مرد. (البته ما فکر می کنیم که آن ها در اطراف ما برای مدت طولانی خواهند بود، زیرا آن ها برای برخی از مقاصد واقعا مفید هستند. پس ادامه خواهند داشت.) اما طراحی وب چطور؟! باید بگوییم که هیچ چیز جالبی برای طراحان وب وجود ندارد. آن ها یک کالا و رسانه هستند و جایگاه پیش فرضی برای محصولات دیجیتالی و کسب و کار آن نیست.

صفحات وب بنا بر مطالب ایستای خود نیاز به دیدن و پیدا شدن دارند. اما در الگوی مبتنی بر فشار اطلاعاتی، این محتوا هستند که شما را پیدا می کنند. در سرویس های وب، از طریق داده های به دست آمده از بستر خود، فعالیت های خود، محتوا و ابزار هوشمندانه خود را به شما ارائه می دهند. اطلاعاتی که به احتمال زیاد شما به آن ها نیاز دارید.

این مورد حتی به ابزارهای پوشیدنی هوشمند هم رسوخ پیدا کرده که می توان به نسل جدید ساعت های هوشمند در این زمینه اشاره کرد : آن ها داده هایی از بدن شما را به دست می آورند و به شما بیت فعالانه کوچکی از اطلاعات را نشان می دهند. آن ها به صورت تعاملی با شما در ارتباطند و این هم نوع جدیدی از انتقال داده هاست که در عصر ارتباط امروزی وارد زندگی بشر شده است.

webdesign_1

طراحی وب مرده است، طراحی UX برای مدتی طولانی زنده خواهد بود

در اینجا خبرهای خوبی داریم : طراحان واقعا دوست دارند که از منسوخ بودن دور شوند. اکنون می بینید که تقاضا برای طراحان UX در حال افزایش است. چون به نظر می رسد که این روزها هرکسی به دنبال طراحی مجدد محصولات دیجیتال خود است.

این سوییچ از طراحی وب سایت به طراحی تجربه کاربری می تواند بسیار جذاب باشد. تغییر رویه از صفحات وب به محصولات دیجیتالی، ابزارها که اکوسیستم را ایحاد می کنند.

باید گفت که صفحات وب تنها بخشی از یک چیز بزرگترند : برنامه های تلفن همراه، API، حضور در رسانه های اجتماعی، بهینه سازی موتور جست و جو، کانال های خدمات به مشتریان و مکان فیزیکی همه تجارب یک کاربر با یک نام تجاری، محصول، و یا خدمات.

باید گفت که تمام این ها باید طراحی و برنامه ریزی شوند. و این کاریست که اکنون بسیار رایج بوده و برای آن مرگی تصور نمی شود. ما هنوز هم نیاز به یک تجربه منسجم از دستگاه های واقعیت مجازی، لنزهای تماس الکترکی و هر آن چه که آینده ما را بسازد نیاز داریم.

این در واقع محو شدن فن آوری و رفتن به پس زمینه است و در واقع تجربه جذاب رابط کاربری و ارزش های منتفل شده توسط آن است که مهم است. پس اگر طراحان می خواهند که هنوز در کسب و کار باقی بمانند، باید در زمینه مدیریت محتوا و ارزش در سراسر کانال های وب فعال باشند.

این زمانی برای رشد ماست، چون ما اکنون به بخشی از این مشکل تبدیل شده ایم : ما به هنگام تولد صفحات وب، خود را فردی عادل تصور می کنیم که این صفحات واقعا سزاوار دیده شدن هستند و ما به آن ها زمانی را اعطا می کنیم که جایزه سرمایه گذاری آن هاست. در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری، در یک جهان ساده اما هوشمند و با اکوسیستم یکپارچه ای از اطلاعات قرار داریم.

پس طراحان باید هرچه زودتر در آغوش این نیاز قرار بگیرند که در این صورت ما آمادگی بهتری برای آینده خواهیم داشت.

[su_button url=”http://mashable.com/2015/07/06/why-web-design-dead/” target=”blank” background=”#377431″]mashable[/su_button]

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Exynos

من اصلا یا نویسنده سایت منبع موافق نیستم!
بله اکثر وبسایت هایی که سرویس خاصی ندارند و شاید فقط یک قدم ورای بلاگ هستند از CMS های مختلف استفاده می‌کنند ولی این به معنای مرگ طراحی وب نیست! همیشه هستند کسانی که به دلایلی از امنیت بیشتر گرفته تا خاص بودن باید ساختار طراحی خودشون رو داشته باشند و از این گذشته اتفاقا تازه زمان شروع کار وب اپلیکیشن ها شده !
در مورد موبایل هم زیرساخت هایی مثل Apache Cordova به طراخان وب امکان ساخت اپ هایی رو میده که فقط با یکبار نوشتن کد همزمان بر روی تمام پلتفورم ها از آی‌او‌اس گرفته تا آنروید و غیره کار می‌کنند و در عین ها به تمام ریسورس های گوشی دسترسی دارند!
یعنی فقط با دانستن ۳ زبان پایه وب یعنی html – css و javascript میتونید برنامه های موبایلی برای تمام سیستم عامل ها بنویسید
من به این وضع نمی‌گم مرگ طراحی وب! بنظر من فقط پوست اندازی و تغییر هست که چیز جدیدی هم نیست ! پویا بودن در ذات طراحی وب بوده و خواهد بود.

طراحی سایت امروز باید براساس استاندارد های جهانی انجام شود اما متاسفانه بسیاری از طراحان سایت این موضوع را همیشه شوخی میگرند و با استفاده از سیستمهای اماده باعث می شوند بسیاری از مشتریانشان با مشکل امنیت روبرو شوند . همیشه باید در انتخاب شرکت طراحی سایت توجه لازم رو داشته باشید

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
حسین عامریان