مطلب فعلی :

مردم از خودروهای تکراری خسته شده‌اند/ کاهش قیمت خودرو با آزادسازی

رفتن به بالا

ورود به ترنجی

ثبت نام در ترنجی

مردم از خودروهای تکراری خسته شده‌اند/ کاهش قیمت خودرو با آزادسازی

صدرا مخملی

نوشته

1 سال قبل

۱۶ دیدگاه

ترنجی

سبکی نو در دنیای دیجیتال
گوشی الجی K10

هرچه در این سال‌ها به خودروسازان خارجی کولی داده‌ایم، بس است؛ دیگر باید به فکر همکاری مشترک با آنها باشیم. در حال حاضر تنها راه نجات صنعت خودرو کشور، جوئینت ونچر (سرمایه‌گذاری مشترک) است.

روزهایی که مشتریان ایرانی دل خوشی از کیفیت خودروهای تولید داخل ندارند، خودروسازان تقصیر را بر گردن شرکت‌های قطعه‌ساز انداخته و ضعف آنها را دلیل اصلی سطح کیفی نه چندان مناسب محصولات تولیدی خود می‌دانند.

از همین رو به سراغ رضا رضایی، نایب رییس انجمن قطعه‌سازان ایران رفتیم تا ببینیم آیا قطعه‌سازها این اتهام را قبول دارند یا دیگران را بابت کیفیت نامناسب خودروهای داخلی مقصر می‌دانند. به اعتقاد رضا رضایی، در حال حاضر قطعه غیر استاندارد در ایران به تولید نمی‌رسد و با توجه به شرایط فعلی کسب و کار، قطعات تولیدی، مطابق با استانداردهای در نظر گرفته شده، تولید می‌شوند.

فضا برای تولید، مناسب نیست

اینکه ما بگوییم خودروسازان مقصر کیفیت فعلی خودروها هستند و آنها بگویند قطعه‌سازان مقصرند، مشکلی را حل نخواهد کرد، زیرا در حال حاضر فضای کسب و کار برای رشد و نوآوری مناسب نیست. خودروسازها حق دارند از قطعه‌سازان گلایه کنند، اما باید شرایط ما را هم در نظر بگیرند و باور داشته باشند که هیچ قطعه‌سازی عامدانه قطعه کم‌کیفیت تولید نمی‌کند. قطعه‌سازان ایرانی مراحل مدیریت کیفیت را گذرانده و آموزش‌های لازم را دیده‌اند و با توجه به شرایط فعلی (مسائل مربوط به تحریم و بهره بانکی و نقدینگی و…) قطعاتی که هم اکنون به تولید می‌رسند، بهترین هستند.

می‌توانیم قطعه بنز هم بسازیم

هر چند شرایط ما با قطعه‌سازان کشورهای دیگر حتی ترکیه، قابل مقایسه نیست، اما با همین وضع نیز توانایی بالایی در صنعت قطعه وجود دارد، به نحوی که حتی امکان تولید قطعه بنز را هم داریم. اگر الان قرار باشد خودرویی به روز و مطابق با استانداردهای جهانی در کشور به تولید برسد، قطعه‌سازان توانایی ساخت ۹۵ درصد از قطعات آن را دارند. قطعاتی که ما الان برای پراید تولید می‌کنیم، نسبت به ۱۰ سال گذشته دارای کیفیت بهتری هستند، منتها مشکل اصلی، قدیمی بودن خودروها است و این موضوع (خودروهای تکراری)، مردم را خسته کرده است.

آزادسازی قیمت، ارزانی هم می‌آورد

به نظر من قیمت خودرو باید آزاد شود، زیرا روش‌های فعلی قیمت‌گذاری فقط وقت و هزینه را به هدر می‌دهند و دردسرزا هستند. اصلا یکی از ریشه‌های مشکلات کیفی خودروهای داخلی همین قیمت‌گذاری دولتی است، زیرا وقتی قیمت دست تولیدکنندگان نباشد، آنها گاهی مجبور به کاستن از کیفیت محصولات خود می‌شوند. قبول دارم که مردم نگران افزایش قیمت خودرو بعد از آزادسازی هستند، اما مطمئن باشید این کار (آزادسازی)، حتی به کاهش قیمت برخی خودروها نیز خواهد انجامید. وقتی قیمت آزاد باشد، خودروساز نمی‌تواند هرچه خواست روی قیمت محصولاتش بکشد، چون مشتریان وقتی ببیند فلان خودرو گران است، آن را نمی‌خرند و از همین رو خودروسازان نیز مجبور به پایین آوردن قیمت محصولات‌شان خواهند شد.

خودروسازان پلت فرم مشترک بسازند

برخی می‌گویند طراحی پلت فرم هزینه چندانی ندارد، در حالی که به نظر من بالای دو هزار میلیارد تومان برای طراحی و ساخت یک پلت فرم نیاز است. با این حساب خودروسازان داخلی بهتر است به صورت مشترک به دنبال ساخت پلت فرم بروند نه تک تک و جداگانه.

می‌توانستیم پولمان را در بانک بگذاریم

خیلی‌ها انتقاد می‌کنند که قطعه‌سازان در این سال‌ها فقط به فکر کسب درآمد بوده و برای رشد و ارتقای خطوط تولید و افزایش دانش فنی، سرمایه‌گذاری نکرده‌اند؛ پرسش من از آنها این است که اگر سرمایه‌گذاری نکرده‌ایم، پس چطور بزرگ شده‌ایم؟ با توجه به فضای نامناسب کسب و کار، قطعه‌سازان می‌توانستند پول خود را در بانک بگذارند و سودش را بگیرند، اما چون عاشق کارشان هستند، مانده‌اند و به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

راه نجات خودروسازی، جوئینت ونچر است

هرچه در این سال‌ها به خودروسازان خارجی کولی داده‌ایم، بس است؛ دیگر باید به فکر همکاری مشترک با آنها باشیم. در حال حاضر تنها راه نجات صنعت خودرو کشور، جوئینت ونچر (سرمایه‌گذاری مشترک) است، زیرا دولت پولی بابت سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو ندارد و بنابراین باید راه برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی باز شود.

[button url=”http://www.machinemag.ir/News.aspx?ID=6129″ postid=”” style=”btn-default” size=”btn-default” target=”_self” fullwidth=”false”]machinemag[/button]

آخرین دیدگاه ها

  1. Moazez گفت:

    چی بگم. این چندساله کی به درد ملت گوش داده؟!!

  2. Shahspik گفت:

    اینارو همه بلدن. فقط عملی نمیشه. 🙂

  3. dooste.man83 گفت:

    من که خسته نشدم منتظر تولید محصولات جدیدم
    به امید تولید کامیون پراید و تراکتور پراید و اتوبوس پراید و هواپیما پراید و موتور پراید و جرثقیل پراید و …
    این همه میشه از پراید استفاده بهینه کرد بعد هنوز فقط وانت پراید تولید شده 😥
    جای تاسف هست از داشته هامون استفاده نمیکنیم
    تولید کننده ها تو پراید چیز هایی دیدن که ما قشر ساده ی جامعه سال های طول میکشه ببینیم

  4. ramin.tomcat گفت:

    ایشون گفتن:
    وقتی قیمت آزاد باشد، خودروساز نمی‌تواند هرچه خواست روی قیمت محصولاتش بکشد، چون مشتریان وقتی ببیند فلان خودرو گران است، آن را نمی‌خرند و از همین رو خودروسازان نیز مجبور به پایین آوردن قیمت محصولات‌شان خواهند شد

    ببخشید اما وقتی گزینه ای بجز خودروی داخلی وجود نداره بر چه اساسی این حرف رو میزنن؟توی ایران هرکس بخواد ماشین نو سوار بشه باید از اینا بخره و اینام که ماشاله آخر انصاف و احترام به حقوق مصرف کننده! قیمت آزاد باشه سر به فلک میزنه و دستوری هم باشه کیفیت رو میارن پایین و مصرف کننده هم مجبور به خریده،تنها راه هم کم کردن تعرفه وارداته.خود مسئولین هم خوب میدونن این رو اما وقتی اینجور دارن درامد کسب میکنن و تازه باد تو گلوشون میندازن و میگن ما صنعت تولید خودرو داریم دیگه چرا باید این اوضاع رو تغییر بدن؟مردم هم ۴۰ سال کشیدن و حرفی نزدن بقیشم همین آش و همین کاسه

  5. sadeghi گفت:

    بزگترین توهین به ملت ایران تولید همین وانت پرایده.البته اینا گوشای مردمو دیدن واسه همین باز تولید میکنن.

  6. sadeghi گفت:

    این شرکتای بی پدر خودرو سازی چرا همش ایرادو از قطعه سازا میگیرن خب وقتی قطعه بد میسازن نخرن برن از خارج بیارن.با همه اینا بازم دلیل نمیشه خودرو گران دست مردم بدن.چطور راضی به ضررهای مالی و جانی مردم هستند ولی حاظر نیستن خودشون یک ریال ضرر کنن.سالی ۲۰ هزار کشته تو تصادف یعنی یک فاجعه انسانی.

  7. moein_1 گفت:

    تا وقتی قانونای مصخره برای واردات ماشینای خارجی برداشته نشه این وضعیت ادامه داره،بخدا ادم به عقلشون شک میکنه!!!تا وقتی گمرکی وجود داشته باشه و واردات بالای۲۵۰۰ممنوع باشه و دولت بخواد از خودرو سازا حمایت کنه به هر ترتیبی که شده هیچ پیشرفتی نداریم توی این صنعت!!
    برای مثال ترکیه صنعت خودروسازیش جوریه که برای بقییه کمپانی ها مونتاژ میکنن وکلی دارن سود میبرن و این مصخره بازیای خودروی ملی هم ندارن!
    حیف مدیریت بدرد بخوری ندارن این خودرو سازا وگرنه با این موقعیتی که توی ایران هست کمپانی های خارجی از خداشونه بیان اینجا،با مونتاژ کردن محصولات کمپانی های بزرگ هم دانش اونارو یاد میگیریم هم با همکاری اونا میتونیم خودرو های بهتری بسازیم ولی حیف فعلا جیب خودشونو واجب تر میبینن

  8. mehrdadi گفت:

    :negative: بر خودرو سازان داخلی

  9. REZA REZA گفت:

    اگه ارزون کنن کی بیاد تیم ها رو بخره؟؟؟

  10. َarsenal گفت:

    هیچوقت نفهمیدم چرا اینقدر در برابر ورورد خودروهای خارجی مقاومت وجود داره و انقدررر گمرک میگینر کسی نتونه بیاره!
    کره هم با مونتاژ کردن به اینجا رسید…نمیدونم..ولی شاید بیست سال پیش داشت مونتاژ میکرد و الان چنتا شرکت خیلی بزرگ با صد ها مدل خودرو داره…بعد ما سی ساله داریم در حمایت تولید داخلی خودروی مثلا ملی میسازیم و تو این مدت تو خوشبینانه ترین حالت عقب گرد نداشتیم(که داشتیم).

  11. parsa212 گفت:

    بیخیال خودرو توی ایران
    مگه پول و نا موس و جون ایرانی اصلا مهمه که براش خودرو خوب بسارند؟!

    اما پیشنهاد
    یاماها ۱۰۰ بسازید!
    🙂
    من یه رفیقی دارم اسمش ممرضا ست
    یاماها ۱۰۰ داره!
    و خیلی دوسش داره
    توش موادهای عجیبی میریزه و باهاش فضا هم میره!
    توی همین سایت هم هستش
    وقتی رو همون یاماها نشسته از فضا چنان کامنت هایی میزاره که شاخ ادم در میاد!
    کلا هم خودش هم یاماهاش پیچ داره!
    🙂

  12. md4956 گفت:

    اینا همش بهانه هست ..
    هیچ دزدی نمیاد از جیب بری های خودش تعریف کنه در برابر مردم.

دیدگاه خودتان را بنویسید

ابتدا وارد شوید تا بتوانید دیدگاهی ارسال کنید