حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

آموزش عکاسی (بخش نیمه حرفه‌ای گام اول : دایافراگم ، شاتر ، ایزو)

نوشته

8 سال قبل | 12 دیدگاه | ترنجی

شاید تا به حال در دوربین خود عواملی مانند “ISO”، “f”، “S” را مشاهده کرده باشید؟! اما کاربرد این گزینه ها در عکاسی چیست؟ آیا این گزینه ها در عکاسی کاربرد دارند؟ برای پاسخ به این سوالات در ادامه با سری بعدی آموزش عکاسی ترنجی همراه باشید.

اپرچر(f):

“اپرچر” همان روزنه‌ای است که در داخل لنز دوربین وجود دارد. این روزنه از ۶ تا ۹ تیغه(دیافراگم) تشکیل شده است و با باز و بسته شدن آنها مقدار ورود نور به داخل دوربین کنترل می‌شود.

توجه: البته به این توجه کنید که عکاسان ایرانی به اشتباه به اپرچر، دیافراگم می‌گویند.(ما هم به تبعیت از آن ها دیافراگم می‌گوییم).

عدد f: به مقدار باز یا بسته بودن اپرچر می‌گویند. هرچقدر عدد دیافراگم(توجه در بالا) بیشتر باشد، قطر روزنه کمتر می‌شود در نتیجه نور کمتری به داخل دوربین ورود می‌کند. به تبع هر چه عدد دیافراگم کم تر باشد، قطر روزنه بیشتر و درنتیجه نور بیشتری به داخل دوربین ورود می‌کند. عدد دیافراگم را با پیشوند “f/” نشان می‌دهند.

photo_2015-07-04_18-40-13 photo_2015-07-04_18-40-11

شاتر(S):

پرده‌ای در روبه روی سنسور است که با باز و بسته شدن آن، نور به سنسور می‌رسد.

سرعت شاتر: مقدار زمان باز بودن شاتر برای نوردهی به سنسور را سرعت شاتر می‌نامند. سرعت شاتر بر حسب ثانیه است که با پیشوند “S”، آنرا نشان می‌دهند.

photo_2015-07-04_18-40-08

ایزو(ISO):

ایزو همان نور مصنوعی است که به تصویر افزوده می‌شود. ایزو واحدی ندارد و به صورت عدد خوانده می‌شود. اضافه کردن ایزو در مرحله آخر می‌باشد و اضافه کردن بیش از حد آن موجب ایحاد نویز(نقطه های ریز سفید) می‌شود.

photo_2015-07-04_18-40-06 photo_2015-07-04_18-40-02

در آموزش بعدی به چگونگی استفاده از این سه مورد و مبحث مثلث نوردهی می‌پردازیم.شما می‌توانید عکس های خود را با توجه به این مبحث در اینستاگرام من (danesh_pazhouh) دایرکت کنید و در هشتک #toranjiphotoghraphy  به ثبت برسانید تا همه در مورد تصویر شما نظر دهند.

لطفا نظر و یا انتقاد فراموش نشود!

اشتراک در
اطلاع از
12 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
raminrx7

یه چیزایی میدونستم ولی کامل شد با این مقاله
مرسی مختصر و مفید بود

negar

درود، عالی بود مرسی :rose:

mahdi

تا اونجا که من میدونم به مقدار حساسیت سنسور دوربین ایزو میگن . یعنی هر چی ایزو بالاتر باشه حساسیت سنسور به جذب نور افزایش پیدا میکنه و درصورتی که نور کم باشه دوربین سعی میکنه با افزایش مصنوعی نور ، کمبود نور رو جبران کنه به همین دلیل تصاویر نویزدار نشون داده میشن . البته هر چی سنسور پیشرفته تر باشه در ایزو های بالاتر کمتر نویز پیدا میکنه .

عارف کمانی

عالی بود آقای دانش پژوه
واقعا خوب بود
لطفا از این دسته پست ها بیشتر کار کنید.
:rose: :rose: :rose: :rose: :rose:

seedni

بسیار عالی . در هیچ جا اینقدر تمیز و ساده و کاملا مفهوم برای همه ، درخصوص عکاسی مطلب ندیده بودم .

Dr.Zed

ایزو سخت افزاریه یا نرم افزاری؟

javad mohammadi

با سلام
ایزو مقدار حساسیت سنسور دوربین دیجیتال شما به نور است.و از طریق افزایش جریان الکتریکی در سنسور افزایش پیدا میکنه و یک ویژگی سخت افزاریه جانم.

supersmart

ممنون ترنجی

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
صدرا مخملی
شروعی تازه ....