حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

یک مهمانی دوستانه برای جشن گرفتن چگونه تشکیل می‌شود؟ [اختصاصی ترنجی]

نوشته

8 سال قبل | 12 دیدگاه | ترنجی

در این روزها که جشن سال نوی میلادی به برکت تولد نورانی پیامبر گرامی اسلام (ص)، به نام مبارک ایشان مزین گشته است و به آن رنگ و بوی دیگری داده است، می شود به این بهانه، با مهمانی های دوستانه، این اعیاد را گرامی داشت.

با ترنجی در ادامه مطلب همراه باشید تا به شما بگوییم برای آن که یک مهمانی دوستانه در کنار اقوام داشته باشید، چه تدارکاتی باید ببینید.

چه نوع مهمانی دوستانه ای می خواهید برگزار کنید؟

در ابتدای تصمیم برای گرفتن یک مهمانی، باید بدانید که چه نوع مهمانی و جشنی را می خواهید تدارک ببینید؟ این که صرفا در این مهمانی، دوستان دوران دبیرستانتان را دعوت کنید و یا همکاران در محل کارتان را؟ و یا این که تصمیم گرفته اید که برخی از اقوام نزدیک خود را دعوت کنید و در کنار آن ها و در یک مهمانی صمیمی جشن بگیرد و در کنار آن، صلحه رحم را هم به جا آورید. آیا دوست دارید که یک مهمانی فوق العاده با دوستان خود داشته باشید و شبی منحصر به فرد را بسازید؟

پس ما به شما خواهیم گفت که برای آماده شدن برای مهمانی و دعوت از مهمانان، چه کارهایی را باید انجام دهید.

chile-family-meals

در ابتدا باید یک لیست موقت از مهمانانی که دعوت می کنید تدارک ببینید تا با خلق و خوی تک تک آن ها برای شرکت در مهمانی تان آشنا شوید. می پرسید که این کار برای چیست؟ به شما می گوییم: باید بدانید که ذائقه غذایی این افراد چگونه است و یا چه نوع نوشیدنی را می پسندند؟ مثلا شاید تصمیم به دعوت از عموی بزرگتان گرفته اید و باید بدانید که او دوغ گازدار دوست ندارد و یا این که از صدای موسیقی بلند اذیت می شود. پس باید اتاقی جداگانه با کاناپه های راحتی، به جز سالن اصلی پذیرایی برای چنین افرادی تدارک ببینید تا پس از صرف شام، با رفتن به آن اتاق و با گپ زدن با هم سن و سالانشان در مهمانی، از صدای موسیقی آزرده خاطر نشوند. پس می بینید که در گام نخست، نوشتن لیست موقتی از مهمانانی که قرار است آن ها را دعوت کنید، الزامیست.

انتخاب فضای اصلی در منزل برای مهمانی

یک نگاه کلی به اطراف منزلتان بیندازید و با خودتان صادق باشید. آیا تنها به صرف این که دل کسی را برای دعوت نکردن در مهمانی تان نشکنید، فضای کافی برای دعوت از کلی مهمان خواهید داشت؟ بهتر است با خودتان صادق باشید که همواره، کیفیت بهتر از کمیت است. بهتر است که تعداد مهمانان به اندازه فضای منزلتان باشد تا اوقات به کامشان تلخ نشود. هیچ چیز برای یک مهمان به اندازه شلوغی بیش از اندازه و پیدا نکردن یک جای راحت برای نوشیدن قهوه، ناراحت کننده نیست. همواره در درجه اول، به یک فضای اصلی برای مهمانی فکر کنید که در آن بتوانید یک میز تدارک ببینید تا مواد غذایی و نوشیدنی ها را برروی آن برای سرو فراهم کنید. همواره سعی کنید که اگر مهمانی تان بزرگ است و از افراد زیادی برای آمدن دعوت می کنید، از سلف سرویس استفاده کنید. زیرا سلف سرویس باعث می شود تا فضای کمتری برای صرف غذا برای مهمانان به وجود آید و بتوانید از افراد بیشتری برای حضور در مهمانی تان دعوت به عمل آورید. اما اگر دوست دارید که تعداد مهمانانتان کم باشد، صرف غذا برروی میز ناهارخوری و با حضور مهمانان هم می تواند ایده خوبی باشد. پس بسته به این که می خواهید چقدر مهمان دعوت کنید و چگونه به آن ها سرویس دهید، فضای مناسبی را در منزل برای آن ها تدارک ببینید.

همانطور که در بالا هم اشاره کردیم، سعی کنید که یکی از اتاق هایتان را هم، برای مهمانان و افراد با سن و سال بیشتر و شاید کم حوصله در نظر بگیرد و آن را با چند کاناپه راحتی مجهز کنید تا این مهمانان پس از صرف غذا، برای خوردن قهوه و یا چایی در آن جا گرد هم آیند و در فضایی صمیمی و به دور از سر و صدای سایر مهمانان به گپ زدن با یکدیگر بپردازند.

$_86

همچنین نکته ی دیگری که در تدارک فضای خانه برای مهمانی باید در نظر بگیرید این است که ببینید که کدام یک از مهمانانتان سیگاری هستند. می دانید که افراد غیرسیگاری بسیاری وجود دارند که از بوی بد سیگار متنفرند و در فضای بسته مهمانی و با جمعیت زیاد، اگر چنین دودی به مشامشان برسد، همه چیز خراب می شود. در عین حال، مهمانان سیگاری هم، بنا به عادت غلطی که برای خود دارند، دوست دارند که در مهمانی شما راحت باشند و گهگاهی سیگار بکشند. پس برای این مورد مهم هم، حتما باید تفکری بیندیشید و فضایی از خانه که بهتر است فضای باز باشد، برای این کار درنظر بگیرید. سعی کنید که فضایی باز برای این کار در نظر گرفته و با قرار دادن چند صندلی و یک میز با چند زیر سیگار، آن ها را برای کشیدن سیگارشان، به این فضا هدایت کنید تا هم آن ها در آرامش سیگارشان را بکشند و هم سایر مهمانان غیرسیگاری، از شر بوی بد دود سیگار در امان باشند.

همواره به دسترسی نزدیک آشپزخانه به میز محل پذیرایی هم توجه ویژه ای داشته باشید که این دو نباید در فاصله دوری از هم قرار داشته باشند تا بتوانید هر زمانی که خواستید، مواد غذایی و نوشیدنی های تازه را از یخچال، به این میز منتقل کنید.

در کنار این، باید این نکته مهم را هم ذکر کنیم که اگر شرایط منزلتان به صورت آپارتمانیست که جایتان کوچک است و جمعیت بسیاری را هم برای مهمانی در نظر گرفته اید و فکر می کنید که فضای منزلتان، کفاف این جمعیت را نمی دهد، بهتر است که به فکر کرابه تالاری برای برگزاری مهمانی تان باشید تا تمام تلاشهایتان با غرغر کردن مهمانان برای کمبود جا، هدر نرود.

آماده سازی منزل برای مهمانی

christmas-buffet-table-decorating-comfortable-christmas-table-christmas-buffet-table-decorations1

تا این جای کار، تصور ما بر این است که نوع مهمانی خود را مشخص و لیستی از مهمانانی که قطعا می خواهید آن ها را دعوت کنید تهیه کرده اید. همچنین می دانیم که فضاهایی در منزل که برای مهمانی لازم است تدارک ببینید را هم فراهم کرده اید. حال می رسیم به بحث آماده سازی این فضاها در منزل برای مهمانی.

در گام اول برای مهمانی، شاید مهمانانی باشند که خیلی با آدرس منزلتان که برای آن ها فرستاده اید آشنایی نداشته باشند و حتی پس از پیدا کردن آدرس اصلی منزلتان، محل دقیق منزلتان را گم کنند. این مشکل بیشتر در مورد خانه های آپارتمانی پررنگ تر می شود که فرد نمی داند کدام زنگ را باید بزند و یا در آسانسور کدام طبقه و واحد را انتخاب کند. به همین منظور در گام اول، می توانید خیلی خوش سلیقه، با روبانی خوش رنگ، درب منزلتان را تزیین و برروی آن با نوشته ای بنویسید: “محل مهمانی”. یا این که حتما برروی زنگ واحدتان در میان تعداد زیاد زنگ ها در آپارتمان محل زندگی تان، نام خود و یا علامتی مشخص کرده تا مهمانان به اشتباه، زنگ در سایر خانه ها را نزنند. این مسئله بسیار مهم است، زیرا همان طور که می دانید، مهمانی و خوشگذرانی برای شماست و دیگران مسئول این نیستند که تاوان اشتباه شما و مهمانانتان را مثلا در زدن زنگ اشتباهی پس بدهند. پس توصیه می کنیم که به این مورد، توجه ویژه ای داشته باشید تا خدای نکرده، راحتی کسی را از بین نبرید.

اکنون و پس از اقدامات بالا، باید با توجه به تعداد مهمانان و فضایی که برای مهمانی در نظر گرفته اید، به پاک سازی و جابه جایی تعدادی از وسایل، برای باز شدن فضای بیشتر بپردازید. توصیه ما این است که ابتدا با اتاق های نشیمن و تدارک آن شروع کنید تا به سالن اصلی برسید. برای اتاق های نشیمن، همان طور که در بالا اشاره کردیم، تعدادی کاناپه راحتی تدارک ببینید و آن ها را با فضایی تعریف شده بچینید. شاید بپرسید که با وسایل اضافی منزل چه کار کنیم؟ در چنین مواردی بهتر است که اتاقی را برای قرار دادن وسایلی که جای اضافی می گیرند و وجودشان در مهمانی لازم نیست تدارک ببینید. بهترین جا برای این کار هم اتاق خوابتان است که می توانید آن ها را بدان جا منتقل، و در کل مراسم مهمانی، درب آن را ببندید و قفل کنید. دقت کنید که مهمانی، برای نشان دادن وسایلتان به مهمانان نیست و مثلا، گرامافون قدیمی تان و میز زیر آن که کلی جا اشغال می کند، هیچ سورپرایزی برای مهمانان ندارد. پس می توانید با جا به جا کردن آن ها به یک اتاق و قفل کردن درب آن، فضای منزل را برای داشتن بهترین جا برای مهمانان، مجهز کنید.

6a01348859c9eb970c0162fd5b9913970d-800wi

پس، پس از جابه جایی وسایلی که جای اضافی می گیرند و به کار شما و مهمانانتان نمی آیند، اتاق های نشیمن و سالن را آماده حضور مهمانان کنید. بهتر است که کاناپه های راحتی که قرار است درون اتاق های نشیمن قرار دهید را در جاهایی دور از درب ورودی و محل رفت و آمد قرار داده تا مهمانان با رفت و امد، مزاحم افراد نشسته برروی آن ها نشوند. بهترین حالت برای قراردادن آن ها، این است که چسبیده به دیوار باشند و در بین آن ها، میزی برای پذیرایی از مهمانان در نظر گرفته شود.

بسته به مهمانانی که دعوت می کنید هم می توانید از تلویزیون، کنسول بازی و سازهای موسیقی استفاده کنید که ما بیشتر توصیه می کنیم که از وجود این وسایل صرف نظر کنید. زیرا مهمانان شما، هرروزه با این وسایل سروکار دارند و در مهمانی شما، دوست دارند که فکر خود را از این وسایل آزاد کنند و به خوش گذرانی و صحبت با سایر مهمانان بپردازند.

نکته دیگر این که، اگر به فکر استفاده از موسیقی و بلندگو، برای مهمانی تان هستید، سعی کنید که جای مناسبی برای بندگوها در نظر بگیرید. مثلا این که، بلندگوها را در جایی قرار دهید که ثابت بوده و تلوتلو نکند. همچنین سعی کنید که بلندگوها در سالن اصلی باشند تا همان طور که گفتیم، مزاحم مهمانان حاضر در اتاق های نشیمن که علاقه ای شنیدن موسیقی با صدای بلند را ندارند، نشوند. همچنین سعی کنید که بلندگوها، در نزدیکی پنجره ها قرار نداشته، تا صدای آن به بیرون نرفته و برای کسی مزاحمت ایجاد نکند.(توصیه ما در منازل آپارتمانی این است که از بلندگوهایی با قدرت صدای کمتر استفاده کنید).

توصیه دیگر ما این است که اگر سرویس بهداشتی منزل، در محلی نزدیک مهمانان قرار دارد، با قرار دادن دیوارهای چوبی جداکننده که این روزها به صورت آماده به فروش می رسند، این فضاها را از مهمانان و حضور آن ها جدا کنید.

همچنین همان طور که در بالا اشاره کردیم، علاوه بر وسایل غیرضروری، وسایل گرانقیمتی همچون لپ تاپ، تلویزیون و یا کنسول های بازی را در اتاق خوابتان قرار دهید. زیرا اتاق خواب همواره یک فضای کاملا خصوصیست که برای همه مهمانان قابل احترام بوده و کسی به خود، اجازه وارد شدن به آن جا را نمی دهد. برای اطمینان بیشتر، همان طور که گفتیم، بهتر است که درب آن را بسته و قفل کنید.

در کنار این ها، همواره چند سطل زباله در قسمت های مختلف منزل قرار دهید تا مهمانان بتوانند به راحتی، زباله ها را در داخل آن ها انداخته تا منزل با زباله ها جلوه بدی برای مهمانان پیدا نکند.

نکته دیگر این که، سعی کنید چند دست لباس اضافی مناسب و تازه شسته شده هم در کمدی در نظر بگیرد تا اگر مثلا سس سالاد برروی لباس یکی از مهمانان ریخت، بتوانید یک دست لباس تمیز و مناسب برای عوض کردن لباسش به او بدهید.

آماده کردن خود برای مهمانی 

hosue-party

پس از آماده کردن منزل برای مهمانی، نوبت به آماده کردن خود برای مراسم است. ما فرض را بر این می گذاریم که شما تمامی وسایل را برای مهمانی از چند روز قبل تهیه کرده اید و دیگر نیازی به بیرون رفتن ندارید. شما باید ساعت حضور مهمانان را بدانید و حداقل یک ساعت پیش از آن، کاملا آماده بوده و استراحت کرده باشید. هیچ مهمانی دوست ندارد که خود با نشاط بوده و همواره صاحب خانه را در حال خمیازه و یا چرت زدن ببیند. پس شب قبل از مهمانی، خوب بخوابید تا برای روز بعد، کاملا سرحال باشید. پس از آماده کردن منزل و مواد غذایی و نوشیدنی ها برای پذیرایی از مهمانان، اکنون بهترین وقت است که یک دوش سریع بگیرید و پس از آن با پوشیدن لباس های مهمانی، آماده پذیرایی از مهمانان شوید. همواره سعی کنید که از لباس های مناسبی برای مهمانی استفاده کنید، زیرا شما میزبان هستید و برخلاف مهمانان، بیشتر اوقات لازم است که جا به جا شوید و از این اتاق به آن اتاق بروید. پس حتما سعی کنید لباسی که برای پوشیدن انتخاب می کنید راحت بوده و اصلا تنگ نباشد تا بتوانید به خوبی از جابه جا شوید. در عین حال، این مسئله نباید باعث شود که لباس نامناسبی انتخاب کنید. باید لباستان بسیار مناسب و زیبا باشد تا مهمانان بدانند که برای حضور آن ها و میزبانی شان، احترام قائلید. توصیه می کنیم که یک دست لباس اضافی هم در کشوی میزتان تدارک ببینید تا در صورت عرق کردن در اثر رفت و آمد زیاد و یا مثلا ریختن ناگهانی نوشابه یکی از مهمانان برروی آن، بتوانید سریع آن را عوض کنید و در این حالت، غافل گیر نشوید که اکنون چه لباسی را جایگرین کنید.

انتخاب موسیقی

accordian

برای مهمانی جذاب خود، همواره نیاز خواهید داشت تا برای جشن گرفتن، از موسیقی شاد استفاده کنید. همچنین باید چند قطعه موسیقی هم برای هنگام صرف شام در نظر بگیرید تا مهمانان با شنیدن یک موسیقی ملایم، بتوانند در کنار یکدیگر به صرف شام بپردازند. می توانید قطعات از بیش آماده شده و گلچین شده را به هم بچسبانید و میکس کنید تا نیاز نباشد که هر لحظه آهنگ را عوض کنید. می توانید آن ها را برروی یک فلش ریخته و یا روی گوشی هوشمند خود قرار دهید و در هنگام مهمانی با اتصال به بلندگو، آن ها را پخش کنید.

و در هنگام مهمانی

سعی کنید که برای خضور تک تک مهمانان، خودتان آماده و حاضر باشید و درب منزل را برروی آن ها، خودتان باز کنید و به آن ها خوش آمد بگویید. این نشانه شخصیت و ادب شما و قائل شدن احترام به مهمانانیست که افتخار داده اند و دعوت شما را برای خضور در مهمانی تان پذیرفته اند. همواره با روی گشاده به استقبال مهمانان بروید و در کل زمان مهمانی هم، لبخند بر لب داشته باشید.

سعی کنید در ابتدای مهمانی و در زمان آمدن تک تک مهمانان، از موسیقی و ایجاد سرو صدای اضافی پرهیز کنید تا بتوانید صدای زنگ را شنیده و به هیچ وجه، مهمانان را در پشت درب معطل نگه ندارید.

friends-dinner-party-at-home

پس از مطمئن شدن از آمدن تمامی مهمان ها، تلفن هوشمند خود را در تمامی مراسم و تا رفتن همه مهمانان کنار بگذارید و از آن استفاده نکنید(مگر برای انداختن عکس سلفی با مهمانان، ولی اشتراک گذاری ممنوع! آن را برای روز بعد بگذارید).

همواره توجه کنید که مواد غذایی و نوشیدنی ها کافی باشند و همه نوشیدنی ها را یک جا از یخچال بیرون نیاورید. زیرا آن ها به سرعت گرم خواهند شد و به همین دلیل، به تعداد آن ها را از یخچال خارج کنید تا همواره سرد بمانند. در کنار این، توجه داشته باشید که یخچالتان، به اندازه کافی یخ برای مهمانان و نوشیدنی هایشان داشته باشد. کسانی هم که عاشق نوشیدن نوشیدنی های گرم هستند را هم فراموش نکنید. برای این منظور، قهوه ساز و یا چای سازتان باید همواره روشن بوده و آب داغ داشته باشد. برای نوشیدنی و سرو آن در هنگام شام هم، حتما سعی کنید که از انواع نوشیدنی های آب، دوغ، نوشابه و دلستر استفاده کنید، زیرا که سلیقه افراد در این زمینه متفاوت است. حتما تعداد لیوان زیادتر از تعداد مهمان ها را هم در نظر بگیرید، شاید که مهمانی به نوشیدن دو نوع نوشیدنی متفاوت در هنگام صرف غذا تمایل داشته باشد.

هرگز در طول مهمانی به ساعت مچی روی دستتان و یا ساعت روی دیوار نگاه نکنید. زیرا این کار حتی اگر ناخوداگاه و غیرعمدی هم باشد، پیام بدی را به مهمانان می رساند.

همانطور که در ابتدای مهمانی به استقبال مهمانان رفتید، در پایان مهمانی هم، حتما تک تک آن ها را بدرقه کنید و از این که افتخار حضور در مهمانی تان را به شما داده اند، از آن ها تشکر کنید.

messy-kitchen-2 (Small)

و پس از مهمانی

به شما تبریک می گوییم. شما یک مهمانی فوق العاده ترتیب داده اید و مطمئنا، روز و یا شب خوبی را برای مهمانان خود رقم زده اید. اکنون مطمئنا با یک منزل منفجر شده! روبه رو هستید که شما را بسیار آشفته می کند. اما نه! صبر کنید. به همین راحتی شیرینی یک مهمانی خوب را برخودتان تلخ نکنید. آهسته و آرام در ابتدا، مواد غذایی باقی مانده دست نخورده و قابل استفاده فاسد شدنی را به داخل یخچال منتقل کنید و تمیزی ظروف را به ماشین ظرفشویی و یا خودتان در روز بعد بسپارید. زیرا شما بسیار خسته شده اید و نمی شود تمام منزل را در همان شب تمیز کرد. پس به خودتان استراحت بدهید زیرا که شما پس از ترتیب دادن یک مهمانی فوق العاده، سزاوار آن هستید.

در پایان پیام ها و سپاس گذاری های مهمانان در روز پس از مهمانی را فراموش نکنید و برای تکمیل شدن مهمانی فوق العاده تان، به تک تک آن ها پاسخ دهید. پس از این ها، حالا می توانید به خودتان پاداش دهید و سلفی های با مهمانانتان را در شبکه های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

امیدواریم که همواره، بهانه ای برای شادی و مهمانی و دورهم بودن، در یک محفل دوستانه داشته باشیم.

اشتراک در
اطلاع از
12 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Ali

میلاد حضرت محمد و حضرت عیسی رو به همه انسانهای متدین تبریک میگم.. :rose:
خیلی حرفا در مورد واکنش ما ایرانیهای مسلمان نسبت به ولادت حضرت عیسی وحضرت محمد هست. مایه تاسفه ولی بیخیال این جا جاش نیست.. 🙁
در مورد مطلب هم فعلا در اون حدی نیستم که بخوام خونه داشته باشم و واسه دوستام مهمونی بگیرم اما خب بازم دست اقای عامریان درد نکنه. :rose: امیدوارم بعضیاش یادم بمونه و بعدا بتونم با کمک منزل محترمه اجراش کنم :yahoo:

Dr.Zahed

فقط وقتی مهمونی دادی ، من و منزل محترمه بنده یادت نره 🙂 :heart:

Ali

حتما حتما :))
پ.ن: قضیه رو به منزل محترمه گفتم.اوکی داد : )
پ.ن۲ : من منزل ذلیل نیستم 😐

Dr.Zahed

عالی بود!
آقای عامریان. تشکر.
فقط نکته ای که وجود داره، هزینه این مهمونیه که انشاا… خدا بزرگه 😐

Ali

نکته ای که اینجا نهفته اینه که ادم باید این مهمونی رو بره نه اینکه ملت رو دعوت کنه :))
Just kidding :yes:

Dr.Zahed

واقعا نکته ای به جا و قابل تأملی بود. :yahoo:

Sajjad

دو سه نکته ظریف خوب بود تو متن
ب این میگن ترنجی…سایتی که امروز از دستگیره در یخچال خبر نمیزاره و با رعایت اعتدال همه جوانب رو پوشش میده

Samsung--Electronics

سلام آقا سجاد ! :bye: :bye:
این جریان دستگیره در یخچال چیه؟؟ :unsure: سایتی خبری با این موضوع نوشته ؟؟ :wacko: :wacko:

Sajjad

سلام داداش
نه مستقیما از دستگیره خبر نذاشتن 🙂 ولی کیفیت خبریشون داره ب این حد نزدیک میشه.
میشناسی همین بغلاس 😉

Anonymous

خوندن مطالبی که آقای عامریان پُست می‌کنه یه لذت خاصی داره و به قول دوستمون در مورد دستگیره یخچال و امثال این‌ها خبر ارسال نمی‌کنه! واقعاً ترنجی یک سَر و گردن بالاتر از بقیه‌ی سایت‌های تکنولوژیه و تنها سایتیه که داخلش نظر ارسال می‌کنم…
مرسی آقای عامریان، مرسی ترنجی ♥

md4956

این مطلب عـــالی بود .. بازهم بذارید حتما

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
حسین عامریان