حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

از گوشی منتفی شده «پروژه آرا» چه خبر؟

در سال ۲۰۱۳ «فون بلاکس» (Phonebloks) به دنیا اعلام کرد که در حال سخت گوشی هوشمند ماژولار است. بعدها اما مشخص شد که «موتورولا موبیلیتی» و پس از او «گوگل» نیز یک سالی است سرگرم کار برای ساخت گوشی ماژولار در قالب «پروژه آرا» (Project Ara) هستند.

برای این که قصه به درازا کشیده نشود، فون بلاکس به گروه Google ATAP می‌پیوندد تا ایده گوشی هوشمند ماژولار با هدف نهایی عرضه گوشی در سطح عمومی سریع‌تر به پیش برود.

اگرچه گوگل در این مسیر دستخوش یکی ـ دو بحران شد اما عمدتا در حد توسعه دهندگان بود و زیاد جدی قلمداد نمی‌شد. در حالی که چنان به نظر می‌رسید که گوشی مورد نظر عاقبت در دست‌های کاربران جا خوش می‌کند، به ناگاه پروژه به حالت تعلیق درآمد و شمار زیادی انگشت به دهان شدند که کجای کار اشتباه بوده است.

«پروژه آرا» به بوته فراموشی سپرده شده بود تا این که پروتوتیپ یا همان نمونه اولیه‌ این گوشی به ناگاه سر از اینترنت درآورد. سایت فاندروید (Phandroid) تصاویری از گوشی آرا رو کرده است که گفته می‌شود نسخه توسعه یافته سال ۲۰۱۶ با مدل شماره A8A01 است.

۱۴۷۸۹۱۹۷۰۳_screen_shot_2016-11-11_at_7-01-04_pm

بدنه این گوشی که مثل استخوان‌بندی درونی حیوان قابل جفت و بست شدن به هم است از فلز ساخته شده ولی صفحه نمایش و اجزای داخلی تغییرپذیر نیستند. قسمت پشت دستگاه خیلی جالب‌تر است چون در قالب تکه‌های ماژولار قابل اتصال است و از سطح پلاستیکی نرم برخوردارند و با استفاده از خاصیت الکترومغناطیسی به یکدیگر وصل می‌شوند. این گوشی هر چند ماژولار است اما شکل و شمایل دلپسندی دارد و شباهت‌هایش آدم را به یاد  HTC Desire EYE می‌اندازد منتها به مراتب ضخیم‌تر است چون ۱۲٫۶ میلی‌متر ضخامت دارد.

از دیگر مشخصات این گوشی می‌توان به این موارد اشاره کرد:

صفحه نمایش ۵٫۴۶ اینچی ۱۰۸۰p

اسنپدراگون ۸۱۰

۳ گیگابایت رم

باتری ۳,۴۵۰ میلی‌آمپر ساعتی

درگاه یو‌اس‌بی از نوع C

واقعیت این است که آن چه بر ما مشهود و آشکار است تنها بخشی از اطلاعات این گوشی است ولی باید امیدوار بود تا در آینده جزییات بیشتری از آن به بیرون درز کند.

[button type=”default” color=”” target=”” link=”https://www.neowin.net/news/googles-cancelled-project-ara-handset-gets-exhumed-and-dissected”]neowin[/button]

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
جلیل جعفری
مترجم و روزنامه‌نگار