حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

گزارشی از رزمایش Red Flag : تمرین نیروهای آمریکایی برای نبرد در جبهه‌های پنهان

نوشته

8 سال قبل | یک دیدگاه | ترنجی

رزمایش Red Flag به معنای پرچم قرمز که هرساله اجرا می‌شود، به‌عنوان برترین تمرین نبرد هوایی دنیا شناخته می‌شود. در این رزمایش منطقه وسیعی از میدان آزمایش و تمرینات نوادا (NTTR)، بیش از ۱۰۰۰ هدف بالقوه، سایت‌های موشک سطح به هوا به همراه تجهیزات شناسایی و مخابراتی و سایبری و … درگیر هستند. این رزمایش برای به چالش کشیدن شرکت‌کنندگان با تجربیات نبرد با تجهیزات مدرن دنیای واقعی است.

تماشاگر غیرنظامی تنها شاهد پرواز هواپیماها و اطلاعات روی نمایشگرهاست و از دنیای دیگری که از چشم انسان پنهان اما اسکلت میدان نبرد مدرن است اطلاع ندارد. ماورای صحنه تئاتر زمین، دریا و هوا، تئاتر دیگری در “فضای سایبری” برقرار است. جنگ‌افزارهای طیف الکترومغناطیس (EM) در ارتباطی نزدیک با این فضای سایبری هستند. سیگنال‌های بی‌سیم، رادارهای پارازیت‌انداز و سامانه GPS همگی تأثیری جدی روی نتیجه یک عملیات نظامی مدرن دارند. بااینکه قابلیت‌های سایبری با جزئیات کمتری تشریح می‌شوند، فضای سایبری به‌اندازه فضای فیزیکی واقعی و ملموس است. ما به‌عنوان افراد غیرنظامی، هرروز از طیف الکترومغناطیس و فضای سایبری برای کارهای روزمره خود با GPS، رادیو ماهواره‌ای، ریموت خودرو، تلفن‌های هوشمند، روترهای بی‌سیم و شبکه‌ها استفاده می‌کنند. دستگاه‌های نظامی از مدل دیگری از همین فناوری‌ها استفاده می‌کنند و هنوز این فناوری‌ها قابل اخلال هستند و باید این اخلال‌ها را جدی گرفته و با آن‌ها مقابله کرد. قابلیت نبرد در فضای سایبری و کنترل آن و طیف الکترومغناطیس وابسته به آن، امروزه برای موفقیت در مقابل یک مهاجم آماده و مجهز ضروری و حیاتی است.

عکس زیر، یک جت EA-18G گراولر مجهز به تجهیزات جنگ الکترونیک را پس از برخاست و در حال جمع‌کردن ارابه فرود نشان می‌دهد:

EA-18G Growler VAQ-138 Yellow Jackets on launch for Red Flag 15-3 sortie.

در رزمایش Red Flag نه‌تنها از تجهیزات سنتی زمینی و هوایی استفاده می‌شود، بلکه از تجهیزات فضایی، سایبری و الکترومغناطیسی نیز در میدان نبرد استفاده می‌شود. شرکت‌کنندگان مجازی تا حدودی در رزمایش شرکت می‌کنند، به شبکه‌ها حمله می‌شود، در سامانه‌های ناوبری با تداخل ناشی از حمله‌ها مقابله می‌شود. احتمالاً در یکی از روزهای رزمایش مکالمه‌ای شبیه به این بین پرسنل فرماندهی و کنترل زمینی و یکی از خلبان‌های گروه هوایی قرمز به گوش می‌رسید:

– … به گوش باشید، ما اطلاعات نظارتی دریافت نکردیم.

– جواب: دریافت شد، ما داریم روی آن کار می‌کنیم.

رادارها و سامانه‌های تسلیحاتی مرتباً تحت پارازیت و خرابکاری بودند و در این کشاکش، شرکت‌کنندگان باید عکس‌العمل‌هایی متناسب داشته و مأموریت‌های خود را به پایان رسانده و برای نبرد فردا زنده می‌ماندند. در این فضا، رزمایش Red Flag مانند هیچ تمرین نظامی دیگری روی این سیاره نیست.

عکس زیر جت F-16CM ویژه جنگ الکترونیک را پس از بلند شدن از پایگاه ۵۵ام FS Shaw نلیس نشان می‌دهد و در پس‌زمینه نیز هواپیمای RC-135V/W نیروی هوایی را روی فرودگاه می‌بینید.

F-16CM-55th-FS-Shaw-AFB-C-706x471

اکنون در چهلمین سال این رزمایش‌ها، جدیدترین رزمایش Red Flag در ۳۱ام جولای ۲۰۱۵ به پایان رسیده است(سومین رزمایش از چهار رزمایش سال ۲۰۱۵). این رزمایش سه‌هفته‌ای با شرکت گسترده واحدهای نیروی هوایی آمریکا و با مشارکت برخی از واحدهای نیروی دریایی و تفنگداران دریایی آمریکا انجام شد. بااینکه رزمایش Red Flag معمولاً شامل شرکت‌کنندگان بین‌المللی است، رزمایش سوم سال ۲۰۱۵ تنها در قالب مبادله، این شرکت‌کنندگان را جذب کرده بود.

یک‌رشته عملیات هوایی موفق در محیط‌های امروزی مستلزم به‌کارگیری و هماهنگی دقیق واحدهای تخصصی برای تضمین موفقیت است. رزمایش Red Flag شامل گروهی به نام Red Air (آدم‌های بد) در مقابل Blue Air (آدم‌های خوب) است. این رزمایش منعکس‌کننده توسعه روندی است که از چندی پیش آغاز شده و واحدهای بازدیدکننده بیشتر و بیشتری از مأموریت‌های “قرمز” گذرانده می‌شوند. این قطعاً موجب افزایش پیچیدگی و واقعی‌تر شدن تمرین‌ها می‌شود و فرصت‌های جدیدی برای یادگیری فراهم می‌کند و خدمه سناریوهای بسیار بیشتری را اجرا و تجربه می‌کنند. هرروز تجارب جدیدی به همراه دارد از اینکه در دنیای واقعی با چه مسائلی ممکن است مواجه شوند؛ از درگیری با یک قدرت جهانی تا درگیری با یک کشور طغیانگر، یک گروهک تروریستی، اهداف دقیق و یا اهداف مربوط به فرصت‌های خاص.

عکس زیر، یک فروند F-16C را پس از بلند شدن از نلیس نشان می‌دهد.

F-16C 64 AGRS departs Nellis For Red Flag 15-3 Sortie

ارزش Red Flag باید در نگهداری یک نیروی نظامی توانمند و باتجربه حتی در شرایط تعویض مرتب و جذب و انتقال نیرو دیده شود. نیاز به تعلیم پرسنل را نباید دست‌کم گرفت و هیچ جایی بهتر ازRed Flag  برای تمرین دادن پرسنل‌های دیسیپلین‌های گوناگون برای گذراندن اولین ۱۰ مأموریت جنگی‌شان نیست.

شکل زیر، یک فروند F-15E را در حال بازگشت به پایگاه نیروی هوایی نلیس نشان می‌دهد.

F-15E 57 WG, 17 WPS Nellis AFB returns to Nellis after Red Flag 15-3 sortie

همان‌طور که توسط کاپیتان بریت، فرمانده هواپیمای بمب‌افکن B-52H در اسکادران ۶۹ام بمب‌افکن نیز تصریح شده، نیروها باید با جدیت برای Red Flag آماده شوند تا اطمینان یابند که آماده شرکت مؤثر در رزمایش هستند.

عکس زیر، بمب‌افکن B-52H از اسکادران ۶۹ام از پایگاه نیروی هوایی مینوت را در حال فرود در پایگاه نیروی هوایی نلیس نشان می‌دهد.

B-52H-MT-69BS-Freedom-Bird-706x397

شرکت‌کنندگان در رزمایش Red Flag نشان داده‌اند که بزرگ‌ترین ارزش این تمرین در تطبیق و یکپارچگی با واحدهای دیگر رزمایش است. طبق اظهارات کاپیتان بریت، داشتن دانش نظری در مورد هواپیمایی مانند EA-18G گراولر یک چیز است و همکاری با آن در آسمان و درک قابلیت‌های آن برای پارازیت انداختن روی رادار دشمن و حفاظت این بمب‌افکن بزرگ چیز دیگری است.

جالب است بدانید به همان اندازه که گروه Red Air خواهان شکار واحد‌های هوا به زمین مانند F-16 و F-15 استرایک ایگل است، با نظارت بر کانال‌های رادیویی این گروه مشخص می‌شود که بمب‌افکن استراتژیک B-52H نیز هدف بسیار مطلوبی است. مثلاً:

– ایوان ۲، شما قرار است بمب‌افکن سنگین را هدف بگیرید، هدینگ ۰۳۵، ارتفاع ۳۵۰۰۰

– فلانکر ۴، هدف شما قرار است گروه‌های تهاجمی پایین باشد، هدینگ ۰۸۵، بیست مایل، ارتفاع ۷۰۰۰

– ایوان ۱، چه خبر؟

– ایوان ۱، بمب‌افکن رو هدف بگیر، هدینگ ۰۴۰، ۳۵ مایل، ارتفاع ۳۵۰۰۰

– ایوان ۲، مهاجم‌ها رو هدف بگیر، هدینگ ۰۳۰، ارتفاع ۱۹۰۰۰، دو فروند

– ایوان ۱، از بمب‌افکن چه خبر؟

– روی دشمن قفل شد، همین‌جا ادامه بدین. ایوان ۲ بچسب به ۰۳۰ بمب‌افکن سنگین، ایوان ۲

– ایوان ۱، ولش کن دوباره ۰۴۰، ارتفاع ۳۵۰۰۰ رو هدف بگیر، پرتو به غرب ایوان ۱

احتمالاً خدمه B-52 به همراه گروه جنگ الکترونیک خود، از داشتن گروالرها و رپتورها در آسمان و در گروه خودشان متشکر بوده و احساس امنیت می‌کردند. داشتن تجربه “واقعی” برای درک نقش و قابلیت‌های دارایی‌های گروه خودی برای ساخت فضای اعتماد آمیز و زدودن “مه جنگ” برای اجرای موفقیت‌آمیز مأموریت ضروری است.

عکس زیر، جنگنده F-15C را در حال پرواز برای سوخت‌گیری از تانکر KC-135 نزدیک پایگاه فیرچایلد نیروی هوایی نشان می‌دهد.

F-15C-A2A-Refuel-706x489

این مطلب را با عکس‌های دیگری از رزمایش به پایان می‌بریم، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد جزئیات رزمایش، می‌توانید به لینک وب‌سایت theaviationist که در پایان مطلب درج‌شده مراجعه کنید.

جنگنده F-22A رپتور در حال نزدیک شدن به هواپیمای سوخت‌رسان KC-135 برای سوخت‌گیری هوایی

F-22A-TY-AFB-Refuel-706x397

جنگنده F-15C در حال سوخت‌گیری هوایی از هواپیمای سوخت‌رسان KC-135

F-15C-A2A-Refuel-B-706x471

جنگنده F-22A رپتور در حال سوخت‌گیری هوایی از هواپیمای سوخت‌رسان KC-135

F-22A-TY-AFB-Refuel-E-706x989

[su_button url=”http://theaviationist.com/2015/08/03/focus-on-rf15-3-unseen-battlespace/” target=”blank” background=”#06a570″]theaviationist[/su_button]

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ramin.tomcat

امریکا که همیشه ی خدا یه جایی در حال جنگه دیگه این کارا چیه،اما از شوخی گذشته این رزمایش ها برای آماده نگهداشتن نیروی عملیاتی و لجستیکی خیلی حیاتیه اما بازم نمیتونه کاملا شرایط میدان نبرد رو شبیهسازی کنه چون اونجا میدونی اولین اشتباه آخرین اشتباه زندگیته

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
علي رسول زاده