حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

کتاب «اصول ریاضیات» آیزاک نیوتون چکش حراج خورد

نوشته

7 سال قبل | بدون دیدگاه | اخبار، حتما بخوانید، ریاضیات، علوم پایه

متون و کتب علمی معمولا در حراجی‌ها مشتری چندانی ندارند اما حراجی معروف کریستی به تازگی ثابت کرده که در این قاعده استثنا هم وجود دارد.

دلیل‌اش این است که نسخه‌ای از چاپ اول کتاب شاهکار آیزاک نیوتون با نام “اصول ریاضیات” که در سال ۱۶۸۷ منتشر شده به قمیت ۳٫۷ میلیون دلار در حراجی کریستی به فروش رفته است و هیچ کتاب علمی تا به امروز با چنین قیمتی چکش جراح نخورده بود.

این در حالی اس که باور اولیه این بود که چنین کتابی در خوشبینانه‌ترین حالت ۱٫۵ دلار فروخته شود اما احتمالا چون این کتاب نیوتون به معنای واقعی کلمه نایاب است با چنین قیمتی معامله شده است. کتاب “اصول ریاضیات” آیزاک نیوتون نسخه اروپایی نایابی است که تنها ۸۰ نسخه از آن در میان ۴۰۰ انگلیسی دست به دست می‌گردد.

نسخه دیگری از همین کتاب با قیمت ۲٫۵ میلیون دلار در سال ۲۰۱۳ به حراج گذاشته شد.

این که فقط بگوییم کتاب “اصول ریاضیات” آیزاک نیوتون مهم است در واقع دست کم گرفتن آن تلقی می‌شود. نیوتون در این کتاب بحث حرکت و جاذبه زمین را به تفصیل تشریح کرده است. بسیاری از مفاهیم مطرح شده در این کتاب سنگ بنای درک و فهم فیزیکدانان قرن حاضر تا به امروز بوده است چون تا قبل از قرن بیستم درباره نسبیت و فیزیک کوانتومی هیچ موضوع مهمی عنوان نشده بود.

این مفاهیم اساس پیشرفت صنعتی را شکل داده‌اند و برای توضیح و تبیین مفاهیم ستاره شناسی که امروز به راحتی درباره آنها اظهار نظر می‌کنیم بسیار کارآمد بوده‌اند. مدار بیضوی سیارات، اثرات جزر و مدی و حتی این که سیاره زمین آن قدرها هم کروی نیست از موضوعاتی هستند که نخستین بار در کتاب “اصول ریاضیات” نیوتون مطرح شدند.

نکته‌ای که دانستن آن برای همه جالب و نیز حایز اهمیت است این که اگر یافته‌های نیوتون نبود الان چیزی به نام فن‌آوری نوین نداشتیم!

[button type=”default” color=”” target=”” link=”https://www.engadget.com/2016/12/15/isaac-newton-text-is-most-expensive-science-book/”]engadget[/button]

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
جلیل جعفری
مترجم و روزنامه‌نگار