حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

چرا چیپست اپل A10 پیشتاز رقابت است

چیپست‌های سری A اپل عملکرد قدرتمندی دارند و باوجوداینکه به‌تازگی از چهار هسته‌ی پردازشی در تولید آن‌ها استفاده شده است اما پردازنده‌های قدیمی‌تر اپل نیز به‌خوبی در رقابت با پردازنده‌های شش یا هشت هسته‌ای محصول کوآلکام، سامسونگ و مدیاتک موفق عمل کرده‌اند. حالا گروه Linely با بررسی سخت‌افزاری چیپست A10 Fusion به کشف راز قدرت پردازنده‌های اپل پرداخته است.

در ادامه با ترنجی همراه باشید…

Linely Gwennap مدیر گروه Linely معتقد است که سرمایه‌گذاری اپل در زمینه‌ی طراحی پردازنده‌های اختصاصی خود بسیار مؤثر بوده، اکنون به لطف همین سرمایه‌گذاری پردازنده‌ی آیفون ۷ برترین عملکرد را در میان گوشی‌های هوشمند به دست آورده و حتی از برخی کامپیوترهای خانگی نیز قدرتمندتر است.

بر اساس تحقیقات Gwennap چیپست A10 اپل به‌وضوح سریع‌تر از اگزینوس ۸۸۹۰ سامسونگ، اسنپدراگون ۸۲۰ کوآلکام و همین‌طور کایرن ۹۵۵ هوآوی عمل می‌کند؛ به‌علاوه به این موضوع نیز اشاره دارد که پردازنده‌ی جدید اپل حتی در مقایسه با پردازنده‌های ۳۲ بیتی اینتل نیز عملکرد بهتری داشته و می‌توان گفت عملکردی نزدیک به پردازنده‌های سری Skylake شرکت اینتل ارائه می‌کند و این عملکرد فوق‌العاده به‌صورت ویژه محصول معماری موسوم به Hurricane در این چیپست می‌باشد

این تحلیل همچنین با توجه به عملکرد چیپست‌های جدید اپل معتقد است آینده‌ی روشنی در انتظار اینتل نخواهد بود، زیرا اپل می‌تواند با بهره‌گیری از معماری Hurricane به‌راحتی پردازنده‌های جایگزین محصولات کندتر اینتل در مک بوک‌های فعلی خود را تولید و استفاده کند.

۱

هسته‌های Hurricane در چیپست A10 تمامی پردازش‌های سنگین را بر عهده‌دارند درحالی‌که مانند معماری big.LITTLE در چیپست‌های ARM، هسته‌های Zephyr پردازش‌های سبک‌تر را انجام می‌دهند. بر اساس گزارش‌ها هسته‌های Hurricane ازلحاظ عملکرد ۳۵% بهتر از هسته‌های Twister در نسل قبلی همین پردازنده‌ها یعنی چیپست A9 عمل می‌کنند. علاوه بر این هسته‌های Zephyr نیز مصرف انرژی پایین‌تری دارند.

شاید برخی این ارقام را ناشی از بزرگنمایی اپل بدانند اما با کالبدشکافی چیپست A10 و بررسی دو هسته‌ی Hurricane و دو هسته‌ی Zephyr در این پردازنده نتایج جالبی به‌دست‌آمده که نشان می‌دهد چطور این محصول موفق شده در مقایسه با رقبای خود با اقتدار پیروز میدان باشد.

بزرگ‌ترین نتیجه‌ی این کالبدشکافی این بود که مشخص کرد هسته‌های Hurricane بسیار بزرگ‌تر هستند و با اندازه‌ی ۴٫۱۸ میلی‌متر مربعی تقریباً دو برابر بزرگ‌تر از دیگر پردازنده‌های موبایلی پیشرفته می‌باشند و حتی هسته‌های Zephyr نیز به‌مراتب بزرگ‌تر از هسته‌های کم‌مصرف در پردازنده‌های رقیب می‌باشند، یعنی اندازه‌ای حدوداً دو برابر بزرگ‌تر از کورتکس A53 دارند. اما واقعاً اندازه چقدر اهمیت دارد؟

۲

اندازه در بحث پردازنده‌ها بسیار بااهمیت است و فضای Die یا همان سطح سیلیکونی پردازنده که ترانزیستورها بر روی آن قرار می‌گیرند، نقش تعیین‌کننده‌ای در هزینه و عملکرد چیست‌ها دارد. پردازنده‌های اپل الزاماً در هر مترمربع قوی‌تر از دیگر پردازنده‌ها عمل نمی‌کنند و فقط از کارایی و سرعت پیش‌پردازش بهتری نسبت به دیگر چیست‌ها بهره می‌برند.

Gwennap این توضیحات تخصصی را به این شکل ساده‌تر بیان کرده است: “مزیت اپل توانایی این شرکت در بیشتر پول خرج کردن است. فضای Die که در تولید این پردازنده با فناوری ۱۶ نانومتری FinFET بکار گرفته شده، قیمت آن را افزایش می‌دهد اما با توجه به این‌که اپل فروشنده‌ی گوشی است و نه فروشنده‌ی چیپست با صرف کمی هزینه‌ی بیشتر در جهت دستیابی به عملکرد بهتر این امکان را دارد تا محصولات ۶۰۰ دلاری بیشتری بفروش برساند.”

اپل با این رویکرد موفق شد درنهایت درآمد بیشتری را نصیب خود کند اما نظر شما چیست کدام شرکت بهترین چیست‌ها را تولید می‌کند؟

[button type=”default” color=”” target=”” link=”http://www.androidauthority.com/apple-a10-fusion-chip-performance-723918/”]androidauthority[/button]

اشتراک در
اطلاع از
4 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
mehrdad_ma

و دیروز دوستانی ادعا کردند که شما از معماری و لیتوگرافی چیزی نمیدونید .
تا اپل در بخش تک هسته ای پیشتاز هست در بخش سرعت اجرای بازی ها هم اول هست .

konqi

افزایش قدرت پردازنده با افزایش ابعاد (DIE Size) هسته‌ها و چیپ و در واقع افزایش تعداد ترانزیستورها که هنری نیست، همونطور که تو متن اشاره شد فقط قیمت چیپ بالاتر میره که از جای دیگه چند برابرش رو جبران میکنه اپل.
البته که من منکر معماری عالی A10 نیستم ولی اگر ۸۲۰ و یا ۸۸۹۰ هم دارای چنین ابعادی بودن پرفورمنسی در همین حدود و یا حتی بهتر داشتن…

BENI.chalton

تا اگزینوس هست پردازندهای اپل باید برن بوق بزنن،البته پردازنده های اپل خوبن ولی هر موقع تونست مثل اگزینوس بزنه اون موقع باید بهش افرین گفت.

Mordred-Ox

عملکرد تک هسته ای اپل از زمان ایفون ۶ تو پوز بقیه میزده الانم که وحشتناکه
راستی فصل چیدن میوه های سامسونگ در زندگی رسید،فقط سامسونگ میوه هاشو جمع کرد و قرار نیست بیرون بده چون میوه هاش گندیده بودن
شما از میوه های جدیدش داری؟نظرت چیه؟

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا سهیلی‌فر
سم شناس پزشکی، مدرس زبان انگلیسی، مترجم و نویسنده ترنجی، عاشق تکنولوژی و ورزش