حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

چگونه اپل در بالاترین سطح از تکنولوژی جهان باقی ماند؟

نوشته

8 سال قبل | 18 دیدگاه | ترنجی

در راه های بسیاری، اپل حاضر بود و موفق شد، در حالی که مایکروسافت نزدیک به یک دهه شکست خورد.

به راستی، مردان حاضر در کوپرتینو، چه کردند که توانستند در بالاترین سطح تکنولوژی در جهان باقی بمانند؟

ادامه مطلب را در ترنجی از دست ندهید.

برای یک مدت طولانی، زمانی که بازار پست پی سی ها همانند امروز داغ نبود، مایکروسافت و ویندوزش، تمام دنیا را تسخیر کرده بودند و بی رحمانه، هرکس را که می خواست، رقیبی تازه برای آن ها در دنیای پی سی ها باشد، قتل عام می کردند.

گاو پول ده مایکروسافت در آن زمان، هرروز برای ردموندی پر از پول و درامد بود و باعث شد که مایکروسافت، بیش از یک و نیم دهه، در موفقیت و ثروتی عظیم غوطه ور شود و برای بسیاری از مردم، مترادف با واژه کامپیوتر گردد.

اما متاسفانه، شاید ردموندی ها تصور کردند که اوضاع برای آن ها همیشه بر وفق مراد می ماند و داشتن ایده تنها در یک محصول برای پیشرفت همیشگی کافیست. این اشتباه بزرگی بود که باعث شد، آن ها در غرور پی سی ها گرفتار شوند و ایده ای تازه برای یافت بازاری جدید و قدم گذاشتن در مسیری تازه را برندارند.

پس ایده پی سی ها برای دراز مدت کار نکرد و در سال ۲۰۰۷، اپل با آیفون آمد و با راه انداختن یک بازار عظیم، دید مصرف کنندگان را از پی سی ها به پست پی سی ها تغییر داد. اتفاقی که باعث شد، روزهای خوش مایکروسافت در آن زمان رو به پایان بگذارد و گرد و غبار آن ها را فرا بگیرد.

50365801

از این مقدمه که بگذریم، باید بگوییم که این روزها، اپل با ارزش ترین شرکت جهان است و آیفون گوهر تاج پادشاهی آن هاست. در واقع همه استراتژی اپل، حفاظت آیفون از هر تازه به دوران رسیده ای است، چیزی که اپل بیش از گوگل و اندرویدش سعی در انجام آن دارد.

درواقع باید بکوییم که آیفون اپل در سال ۲۰۱۵ و موفقیت آن، مشابه ویندوز مایکروسافت در سال ۱۹۹۹ بود.

اما اپل از اشتباه مایکروسافت در آن زمان درس گرفت و پیش از آن که تنها به معرفی یک محصول جدید با مشخصات سخت افزاری اغوا کننده (در معرفی اولین آیفون در سال ۲۰۰۷) بپردازد، بیشتر به این فکر کرد که چگونه محصولی تکاملی بسازد که همواره بتواند آن را کامل تر کند و از همه مهم تر موفقیتش را نگه دارد.

پس برای نگه داشتن موفقیت آیفون اپل چه کار کرد؟!

آن ها فهمیدند که به زودی رقبایی از راه خواهند رسید و دیر یا زود می توانند مشخصات سخت افزاری جذاب تری را معرفی کنند و آیفون را از چشم بیندازند. پس آن ها یک استراتژی متفاوت و بی نظیر را در پیش گرفتند و آیفون را طوری بیمه کردند که دلیل خرید آن طوری باشد که به این راحتی، سایرین نتوانند با مشخصات سخت افزاری اغوا کننده تر، افراد را از انتخاب آیفون باز دارند. بله! آن ها فروشگاه آیتیونز را ایجاد کردند. فروشگاهی که به بهشت توسعه دهندگان اپلی مبدل شد. زیرا کوپرتینو قوانین سخت گیرانه ای برای خرید حلال برنامه های شخص ثالث ایجاد کرد و باعث شد که سیل عظیم توسعه دهندگان به سمت آیفون و iOS سرازیر شوند.

tim_cook_wwdc_2014

بگذارید به روزهای ویندوز و سلطنت مایکروسافت بازگردیم، مایکروسافت به هرکسی اجازه می داد که برای ویندوز برنامه بسازد. کنترل بسیار کمی برروی محصولات نرم افزاری اش و توسعه دهندگان برنامه های سوم شخص ثالث داشت و گروهی را که آن ها از آن به نام گروه “فروشندگان نرم افزار مستقل” یاد می کردند وجود داشت که در کار توزیع و فروش نرم افزار بودند.

اما این جریان اکنون در اپل متفاوت است. در آیفون تنها یک راه برای تایید نرم افزار وجود دارد و آن فروشگاه اپ استور است. در این فروشگاه، کنترل شدیدی برروی برنامه ها اعمال می شود و در معاملات کلی اپ استور، تخفیف ۳۰ درصدی وجود دارد.

کاربران هم این حرکت را دوست دارند، زیرا اپل تضمین می کند که تک تک برنامه های موجود در اپ استور، عاری از ویروس ها و موارد بد است و در عین حال، لازم نیست که کاربران بی پروا، کارت های اعتباری و اطلاعاتشان را به اشخاص ثالث بدهند.

توسعه دهندگان هم با قوانین فروشگاه اپل آشنا هستند و آن ها را قبول دارند. زیرا آن ها به لطف این فروشگاه، دیگر نگران حفاظت از برنام هایشان برای کپی نشدن نیستند و هیچ گونه نگرانی از بابت پرداخت ها و به روزرسانی ندارند. به علاوه، آن ها با قراردادن برنامه هایشان در اپ استور، وارد یکی از پرسودترین بازارهای فن اوری می شوند که کاربران آن بازار، در حالت عادی، تنها با خرید حلال برنامه ها، می توانند به آن ها دسترسی داشته باشند.

ap070109070253

دومین موردی که باید در این مقاله، پیرامون حفظ موفقیت آیفون درباره آن صحبت کنیم، بحث سیستم عامل و iOS است.

در این زمینه، ویندوز مایکروسافت و اندروید گوگل، ممکن است که با یک دردسر بزرگ مواجه باشند. زیرا که هیچ گاه، دو کامپیوتر دقیقا شبیه یکدیگر نمی شوند.  مثلا امکان دارد که نرم افزاری که برروی کامپیوتر XPS 13 شرکت دل انجام می شود، برروی Yoga Pro 3 شرکت لنوو کرش کند.

اما این جریان در اپل و آیفون متفاوت است. آیفون ۶ من با آیفون ۶ شما یکی هستند(شاید تنها در فضای ذخیره سازی متفاوت باشند). باید گفت که سازگاری دستگاه ها یکی از بهترین تجربه ها را برای کاربران فراهم می سازد. بنابراین، اپل و سیستم عاملش، تنها برروی محصولات این شرکت وجود دارند که باعث می شود، سازگاری فوق العاده ای، در این اکوسیستم ایجاد شود. بنابراین، باید گفت که امکان کرش کردن برنامه ها، در میان آیفون ها، با توجه به سازگاری بالای آن ها با iOS، کمتر اتفاق می افتد.

نکته دیگر در iOS، آمدن سریع تر برنامه ها در این سیستم عامل است. زیرا اگر شما می خواهید دستگاه و سیستم عاملی را انتخاب کنید که جدیدترین برنامه ها، سریع تر برای شما عرضه شوند، یکی از بهترین انتخاب ها آیفون خواهد بود.

نکته دیگر در مورد iOS، کنترل سخت افزار و نرم افزار، با هماهنگی بالا با یکدیگر است. زیرا که اپل سیستم عامل iOS را تنها برای دستگاه های خود ارائه می دهد که باعث می شود به خوبی بتواند، هماهنگی فوق العاده ای را برای پست پی سی هایش فراهم آورد.

iOS-91

یکی از موارد دیگری که بر سایر موارد در این زمینه می چربد، به روزرسانی های سریع و همزمان برای آیفون در سراسر دنیاست که تمامی کاربران اپلی می توانند، در یک لحظه و در سراسر دنیا، سیستم عامل دستگاه های اپلی خود را به روزرسانی کنند.

اما حالا که بحث کنترل نرم افزاری گرفتن برنامه های آیفون آن هم تنها از اپ استور شد، نکته جالبی هم در این زمینه وجود دارد که باید به آن اشاره کنیم، در زمینه کامپیوترهای سنتی، چیزی که در این جا حاکم است وجود ندارد و نه اپل و نه مایکروسافت، تا به حال نتوانسته اند به همان سطحی که در پست پی سی ها وجود دارد، در دنیای کامپیوترهای سنتی کنترل کاملی داشته باشند. زیرا در کامپیوترها، کاربران بیش از حد و بیش از پست پی سی ها، انتظار دارند که بتوانند نرم افزارها را از هرجایی که می خواهند تهیه و نصب کنند. به همین دلیل، مایکروسافت برای این مشکل راه حل جالبی پیدا کرده و آن، بستر نرم افزاری برای ویندوز ۱۰ برای اجرا به همان شیوه در کامپیوتر، لپ تاپ، تبلت و به زودی ایکس باکس و هولولنز است. به همین منظور، آن ها می خواهند با تلاش برای جذب توسعه دهندگان به بازار نرم ازفزار فروشگاه ویندوز، بستری را برای اجرای همزمان برنامه ها در ویندوز و در قالب دستگاه های مختلف پیاده کنند.

در کنار این ها، مایکروسافت تصمیم گرفته که از حضور نرم افزارهایش برروی سیستم عامل های دیگر مانند iOS حمایت کند تا بتواند کاری کند که باز هم همچون سابق، مردم از طریق وابستگی به برنامه های مایکروسافت در ویندوز، حضور پی سی ها را بیش از گذشته حس کنند.

در همین راستا، اپل سعی در اعمال مفهوم فروشگاه اپ استور خود برای مک بود. اما دیگر کار از کار گذشته بود و توسعه دهندگان برای مک، ساخت نرم افزاهای خود را از راه های دیگر آموخته بودند. این دقیقا همانند این بود که اپل تازه، پس از فرار اسب ها، به فکر بستن درب اسطبل افتاده بود.

img_5538

در پایان این مقاله، بد نیست نگاه کوتاهی هم به فلسفه آیپد پرو بیندازیم.

اپل، آیپد پرو را به عنوان دستگاهی که بتواند جایگزین لپ تاپ ها شود معرفی کرد. آن ها شاید چنین فلسفه ای برای ورود به این وادی برای خود در نظر گرفته باشند: اگر کاربران نمی توانند لپ تاپی را بخرند که تنها برنامه ها را اجرا کند، پس اپل سعی می کند که تبلتی را که تنها برنامه ها را اجرا می کند به فروش برساند، پس به ارامی آن تبلت را گسترش می دهد تا زمانی که ان تبلت بتواند چیزهای بسیاری که لپ تاپ ها آن را انجام می دهند را انجام دهد.

اگر این فلسفه کار کند، اپل جایگاه خود را از قدرت و کنترل برروی آیفون، به بخش جدیدی در بازار گسترش می دهد. بازاری که به عنوان خطوط بین تبلت و لپ تاپ، به طور فزاینده ای در حال حاضر بی معنیست.

[su_button url=”http://uk.businessinsider.com/apple-is-the-new-microsoft-2015-12″ target=”blank” background=”#6AB999″]BI[/su_button]

اشتراک در
اطلاع از
18 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
mostafasaeedix

من تقاضا دارم از روشن فکر ها و هیتر های اپل که این پستو مزین نکنن با کامنت های گوهر بارشون:)))
——-
مرسی بابت مقاله جناب عامریان

TLORDNO

مزد پشتکار و هوش و درایت خودشو میگیره
مقدار زیادی از پیشرفت صنعت موبایل مدیون اپل و دیگر کمپانی ها هست :good:

JAGUAR

من خودم اپلیکیشن هایی رو که برای مکینتاش نیاز دارم از سایت های ایرانی که تو این زمینه هست دانلود میکنم…حالا اینجا اسم نمیارم که تبلیغات نشه
یکی از خوبی های مکینتاش همین آزادی عمله در عین حال جوری امنیت داریه که از هرجا هرچی بگیری آخرش درصد ویروسی شدنت نسبت به ویندوز نزدیک به صفره
من که تاحالا مشکلی از این بابت نداشتم و هرچی که نیاز داشتم از سایت های ایرانی بدون محدودیت و کاملا رایگان دانلود کردم و بعد اون ها رو درگ کردم تو پوشه اپلیکیشن و اجرا کردم! به همین سادگی
کاش ios هم مثل osx بود و این آزادی عمل وجود داشت

shahinhhh

اپل حرف نداره

a_041

به عنوان یک بی طرف میگم که اپل جز آیفون چیز خاصی نداره و اتفاقاً درصد بسیار زیادی از درآمدش رو از آیفون های گرون قیمتش به دست میاره .

mohamad_k

دوست خوبم چونکه اپل سالی دوبار فقط داره پرچمدار میده بیرون مثل بقیه کمپانی ها میان رده نداره که با مقایسه با پرچمدار های کمپانی های دیگه قیمتش اصلا تفاوتی نداره. :good:

pouya

اپل سالها برای اینکه بتواند روزی اینچنین بر دنیای تکنولوژی حکمرانی کند زحمت کشیده و بارها با خطر ورشکستگی روبرو شده ولی در نهایت توانسته است وسایلی را خلق کند که همه دنیا به تحسینش وادار شوند و سالها خود و برندش را ضمانت کند. آری همه اینها حاصل اندیشه بزرگی بوده که قسمت اعظم آن در فکر استیو جابز شکل گرفته بود. Apple همیشه Apple میمونه چون با تلاش و توانایی خودش به اینجا رسیده.

shahinhhh

باز تو :wacko: :wacko: :wacko: اپل برترین کیفیت ساخت تو موبایل داره حقشه به همچین جایی برسه واقعاً دوست داری چند نفر بیان به سونی توهین کنند برن واقعاً ای کاش تو معزز اصلا فن سونی نبودین

JAGUAR

شما اگه وارد اکو سیستم اپل بشی و از یکی از محصولاتش استفاده کنی اونوقت میفهمی اپل چیکار کرده
هزار بارم اینجا بیایم بگیم اپل اینه اپل این کارو کرده آخرش اتفاقی نمیفته…
اگه یه روز با مک بوکاش کاری کنی تازه میفهمی اصن لپ تاپ ینی چی! اگه یه روز با آیپدش کار کنی مفهوم تبلت رو تازه میتونی درک کنی من که بی صبرانه منتظر ایر۳ هستم تا بیاد و بگیرم…
اما تو حوزه اسمارت فون یکم رقابت فشرده تره و دسته بندی اندروید با ios وجود داره من خودم همیشه ترجیحم این بوده که گوشیم اندرویدی باشه و یه آی پد داشته باشم برای اجرای ios و استفاده از اکو سیستمios
خلاصه کلام اینکه با کامنت نمیشه اپل رو توصیف کرد باید از محصولاتش استفاده کنی تا بفهمی اپل واقعا جادوگره!

mostafasaeedix

askari
خب شما فن های سونی خودتون دارین خودتونو بی اعتبار میکنین , واقعا اگه هیچی نمیدونین خب بهتره حرفی نزنین در مورد اسمارت فون که لا اقل کسی به هویتتون پی نبره !
شما که نمیدونی اپل چه نواوری هایی انجام داده تا حالا باید بری گوشی ساده دستت بگیری مار بازی کنی :)))
چه میشه گفت واقعا به امثال تو …

pouya

آقای عسکری
در سال ۱۹۸۳ اپل با ارائه مدل «لیزا» (Lisa) که اولین کامپیوتر مجهز به ماوس و سیستم‌عامل دارای واسط گرافیکی، آیکون‌ها و پنجره‌ها بود توانست انقلابی بزرگ در زمینه کامپیوترهای شخصی به وجود آورد” و “ارائه مدل جدیدی از کامپیوترهای قابل حمل توسط اپل در سال ۱۹۸۹ به نام Macintosh Portable کلید خورد و بعد از آن نوت بوک PowerBook وارد بازار شد. حالا :

خلاقیت : به جرات می‌توان به اپل لقب یکی از خلاق‌ترین شرکت‌های دنیا را داد. خلاقیت این شرکت به حدی است که بیشتر محصولات آن توانسته‌اند خود خط‌مشی سایر شرکت‌ها در تولید محصولات مشابه باشند. به عنوان نمونه به انقلاب iPod و یا iPhone توجه کنید. حتی لپ‌تاپ نازک Macbook Air هم توانسته با خلاقیت بی‌نظیر به کار رفته در طراحی آن، بسیاری از شرکت‌ها را به تقلید از خود وا دارد.

زمان‌شناسی : چه بسیار ایده‌هایی که به دلیل جلوتر بودن از زمان خود مورد توجه قرار نگرفته و از بین رفته‌اند.

حفظ اصالت اولیه محصولات:اپل محصولات خود را با وسواس زیادی تولید می‌کند که این امر موجب می‌شود در محصول نهایی تمام جزئیات رعایت شده باشد و به عنوان نمونه به شرکت‌های تولیدکننده گوشی تلفن و یا لپ‌تاپ همراه توجه کنید که چگونه هر روز مدل‌های جدیدی را بدون توجه به مدل قبلی روانه بازار می‌کنند.
طراحی : جاناتان آیو برنده جایزه جهانی طراحی و استیو جابز و … همیشه یک نابغه محصولات طراحی میکنه نه از این و اون بدزده !
همچنین Ipad زمانی که ارائه شد انقلابی تو زمینه گوشی ایجاد کرد

JAGUAR

مک بوک سیتم عامله؟
آی پد سیستم عامله؟!
اکسپریا هم راستی سیستم عامل بود؟ توکیو چه خبر؟ معزز هم اونجاست نه؟ سونی کی ورشکست میشه؟

Different_boy

بسیار عالی بود.بهرحال سیاست و فراز و نشیب های زیادی این بین بوده و از سال ۲۰۰۷ به اینطرف رو نمیشه با یک مقاله و یک پست تشریح یا تفسیر کرد.مطمئنا هیچکس از کارهای اپل در اونزمان خبر نداره و معلوم نیست قرار بوده چ تصمیماتی گرفته بشه یا چه راه هایی رو امتحان کردند.اما بنظر من قبل از اپ استور این خود آی او اس بود که به اپل قدرت مانور داد.مطمئنن اگر این سیستم عامل منحصر بفرد نبود بقیه راه به مشکل بر میخورد.اندروید هم بخاطر گسستگی بیش از حد نمیتونه در موارد مهمی مثل آپدیت و پایداری و امنیت و غیره پا به پای ای او اس پیش بره.پس تنها راه حل استفاده از ی سیستم متن باز اما انحصاری مثل پلتفرم تایزن هست.اما سامسونگ بیش از حد در ارائه اش تعلل کرد و خیلی روند توسعه اش کند شده.بنظرم اگر از تایزن حمایت بشه و بتونن با ترفند ها و پیشنهادات وسوسه کننده توسعه دهنده ها رو سمت خودشون بکشن میتونن به مرور تهدیدی برای سیستم انحصاری اپل بشه.تنها راه موفقیت تایزن هم گلچین کردن بهترین های دو سیستم عامل مطرح هست.رونی و پایداری + متن باز بودن و قدرت انتخاب به کاربر دادن.

Samsung--Electronics

الان تنها اپ استوری که چیزی از خرید های برنامه ها برنمی داره وهمه پول می ره تو جیب دولوپر ، استور تایزن هست.
اندروید رو هم به خاطر همین گسستگیش که گفتید دوست دارم. همچیش دست خودمه!!

Different_boy

ممنون بابت پاسختون.اما فکر میکنم منظور منو از گسستگی متوجه نشدید!!اون چیزی که شما و من عاشقشون هستیم متن باز بودن اندروید هست!گسستگی اندروید همین اپدیت های دیر و حداکثر ۲ سال اپدیت شدن پرچمدارانی هست که سخت افزارهای انچنانی رو یدک میکشن اما بعد ۲ سال فراموش میشن.اما ۴اس اپل هنوز آپدیت میشه!!شما نمیتونی اندروید گوشیتون رو خودتون اپدیت کنید!!نمیتونید تاچ ویز رو مثلا اپدیت کنید.نمیتونید بهینه ترش کنید و…این گسستگی فقط بخاطر این ایجاد شده که نرم افزار از یکی هست و سخت افزار از کسی دیگه.پس اگر تایزن بتونه مثل اندروید متن باز باشه و دست و پای ادم رو نبنده و از اونطرف یک اپدیت واحد داشته باشه براحتی جلب توجه میکنه.

Ari khan

دوست عزیز متن باز بودن و انحصار نمیتونن کنار هم باشن…..

Ali1353

با تشکر از مقاله بسیار خوب تان
در مورد دلائل موفقیت و یکه تازی اپل، من معتقد هستم، دلیل موفقیت اپل تکنولوژی برترش نیست، بلکه جذاب کردن و کاربری کردن آن است. اپل به تکنولوژی خسته کننده و بی روح جان بخشیده است و تا حد بسیار زیادی آنرا Humanized کرده است. ایجاد هیجان واقعی قبل و بعد از معرفی و ارایه محصولات، وارد کردن حوزه آموزش و هنر با توجه به مخاطبان فراوان آن در سرتاسر دنیا، سبب شده است، اپل در دل و روح کاربران و طرفدارانش برای همیشه جای گیرد.

Mohammad Reza Ghorbani

جوری متن نوشتین انگار مایکروسافت دیروز اعلام ورشکستگی کرده :negative:
فراموش نکنیم امسال سهام اپل پایین اومد و مایکروسافت رشد زیادی داشت
نگران نباشید نوبت اپل هم میرسه ، هیچ کسی تاحالا همیشه ۱ نمونده

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
حسین عامریان