حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

چهار عمل که بهتر است بعد از نصب ویندوز ۱۰ انجام دهید

نوشته

8 سال قبل | 6 دیدگاه | ترنجی

ویندوز ۱۰ نیز یکی از آن سیستم عامل‌های پرطرفداری بود که به تازگی برای کاربران و طرفداران مایکروسافت منتشر شد. سیستم عامل ویندوز، با قدرتی که در سال‌های اولیه انتشار از خود نشان داد، توانست معنای متفاوتی از نرم‌افزار را به کاربران نشان دهد. رفته رفته در هر سال، پنجره‌های مایکروسافتی (!) دستخوش تغییراتی بسیار می‌شد؛ این تغییرات می‌توانستند در محیطی به نام “ویستا” یا محیطی به نام “سون” قرار گرفته باشند. میلیون‌ها کاربر در حال حاضر از این سیستم عامل استفاده  می‌کنند. آخرین تغییراتی که در ویندوز اعمال شده بود، کاربر را علاقه‌مند به آن می‌کرد به طوری که به عقیده مایکروسافت “هیچکس از سر اجبار به سوی ویندوز ۱۰ نخواهد رفت”. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا با کارهایی مفید برای بعد از نصب این سیستم عامل آشنا شویم.

از تغییرات این نسل از ویندوز با خبر هستیم پس به صورت کوتاه به آن‌ها اشاره می‌کنیم؛ ویندوز ۱۰ با منوی استارتی هوشمند برای کاربران عرضه شد. این سیستم عامل از دستیاری به نام کورتانا بهره می‌جوید که واقعا می‌توان از آن به عنوان یک دستیار همه‌کاره یاد کرد. نسل جدید ویندوز با ظاهری جدید عرضه شد که شاید تلفیقی از ظاهر ویندوز سون و ویندوز ۸ باشد که البته، به ظاهر پلاسمای KDE بیشتر شبیه است. همین مورد شاید بتواند کاربران لینوکسی را هم جذب کند.

پس از نصب این سیستم عامل، شاید یکسری از اعمال باشند که فراموش کرده باشید آن‌ها را به انجام رسانید. اگر خواهان استفاده از این سیستم عامل آن هم به صورت کامل و بدون مشکل هستید، شاید بهتر باشد با این چهار مورد آشنا شوید؛

۱٫ نام سیستم (PC) خود را تغییر دهیم

وقتی از استفاده از یک سیستم عامل در کامپیوتر صحبت می‌شود، مسلما همگی سرعت و راحتی آن را مد نظر قرار می‌دهیم. شاید این استفاده‌ی آسان و راحتی بیش از حد، گاهی اوقات موجب فراموشی چند مورد خاص شوند.

اگر به روند نصب سیستم عامل ویندوز ۱۰ دقت کرده باشید، شما هیچ گزینه‌ای برای انتخاب نام کامیپوتر (و نه نام پروفایل)، در اختیار ندارید. اگر با اکانت مایکروسافتی که از قبل ساخته باشید و اطلاعات ویندوزهای قبلی خود را بر روی آن‌ها ذخیره کرده باشید، با لاگین شدن در اکانت توسط ویندوز، این مورد به همان نام قبلی تغییر پیدا خواهد کرد ولی شاید شما چنین اکانتی نداشته باشید و ویندوز را بدون اکانت مایکروسافتی مورد استفاده قرار می‌دهید؛ از طرفی قصد دارید تا نام کامپیوتر خود را تغییر دهید.

خوشبختانه ویندوز ۱۰ از یک نرم‌افزار تنظیمات (Settings app) همه‌کاره استفاده می‌کند. حتی این قسمت هم راحتی کار را چاشنی رابط کاربری خود کرده است. از روش زیر می‌توانید به هدف خود دست پیدا کنید؛

۱٫ ابتدا از طریق منوی استارت یا فشردن همزمان دو کلید Windows+I وارد منوی تنظیمات شوید.

۲٫ به قسمت SYSTEM رفته و وارد بخش About شوید.

۳٫ با بخشی به نام Rename PC در بالای بخش About مواجه خواهید شد که می‌توانید همان جا نام سیستم خود را تغییر دهید.

rename-pc-windows-10 (1)

شما می‌توانید نامی دلخواه با حداکثر ۱۵ حروف لاتین و اعداد استفاده کنید. بعضی از حروف هستند که در این کادر پشتیانی نمی‌شوند؛

< > ; : ” * + = \ | ? ,

این حروف هستند.

rename-your-pc-windows-10

پس از اعمال تغییرات دلخواه، سیستم عامل درخواست شروع مجدد می‌کند. پس از انجام این کار، نام سیستم شما تغییر خواهد کرد.

توجه: اگر ویندوز ۱۰ خود را به صورت آپدیت نصب کرده باشید، نیازی به انجام این تغییرات نیست.

۲٫ تاریخ و زمان را تغییر دهیم

یکی دیگر از بخش‌هایی که به شما اجازه شخصی سازی نمی‌دهد، مشخص شدن منطقه زمانی شما توسط ویندوز است. به همین علت امکان دارد از تنظیماتی پیشفرض و غلط استفاده کنید. برای اینکه در این بخش هم تغییراتی را ایجاد کنید، می‌توانید از این روش ساده کمک بگیرید؛

۱٫ ابتدا از طریق منوی استارت یا فشردن همزمان دو کلید Windows+I وارد منوی تنظیمات شوید.

۲٫ به قسمت Time & Language بروید و بخش Date & Time را انتخاب کنید.

۳٫ زیر سربرگ Time Zone، می‌توانید تاریخ و ساعت درست را انتخاب کنید.

time-zone-windows-10

۳٫ بخش File History در ویندوز ۱۰ را فعال کنیم

بخشی جدید در نسل قبلی ویندوز یعنی ویندوز ۸ و ۸٫۱ اضافه شده بود که به کاربر اجازه‌ی پشتیبان‌گیری از داده‌های خود را می‌داد. با فعال‌سازی این بخش، شما می‌توانستید اطلاعات خود را بر روی یک حافظه خارجی ذخیره کنید و در صورت از دست رفتن، آن‌ها را بازگردانید.

برای انجام اینکار توسط یک حافظه خارجی، از روش زیر کمک بگیرید؛

۱٫ یک حافظه خارحی USB که به این زودی‌ها آن را از سیستم جدا نمی‌کنید را به کامپیوتر خود متصل کنید. توجه داشته باشید که این حافظه از فضایی معقول استفاده کند.

۲٫ از طریق منوی استارت یا فشردن همزمان دو کلید Windows+I وارد منوی تنظیمات شوید.

۳٫ به بخش Update & security رفته و منوی Backup را انتحاب کنید.

۴٫ بر روی Add a drive کلیک کرده و حافظه خارجی شناسایی شده را انتخاب کنید.

windows-10-file-history

۵٫ بر روی قسمت More options که زیر بخش Add Drive وجود دارد کلیک کنید. دست شما برای ایجاد تغییرات باز است. شما می‌توانید از این بخش برای غیرفعال نمودن آن حافظه خارجی از حالت بکاپ‌گیری هم اقدام کنید.

backup-options-windows-10

اگر می‌خواهید یک فایل را بازگردانید، به راحتی از بخش Restore files from a current backup در قسمت More Option کمک گیرید یا می‌توانید در بخش Properties هر فایل، به قسمت Previous Versions رجوع کرده و اطلاعات مورد نیاز را بازگردانید.

۴٫ حافظه‌ی درایو را پس از آپدیت مدیریت کنیم

اگر برای نگهداری فایل‌های گذشته خود، دست به نصب ویندوز ۱۰ از روش آپدیت زدید، شاید بهتر باشد پس از نصب ویندوز ۱۰، کمی از گیگابایت‌های بیهوده از دست رفته را بازگردانیم. بدین منظور از روش زیر استفاده می‌کنیم؛

۱٫ به This PC رفته و با راست کلیک بر روی درایو C، به Properties آن مراجعه کنید.

۲٫ پس از آن در سر برگ General، بر روی Disc Cleanup کلیک کنید.

۳٫ قسمت “Previous Windows Installations” را برای پس گرفتن گیگابایت بیشتر انتخاب کنید!

previous-version-disk-cleanup

حالا شما بین ۱۵ الی ۱۰ گیگابایت حافظه بیشتر در اختیار دارید که می‌توانید برای کارهای مهم‌تر از آن استفاده کنید.

با توجه به ساده بودن روند نصب ویندوز ۱۰، مسلما کارهای دیگری هم خواهند بود که بهتر است آن‌ها را انجام دهید. مطمئنا در بخش‌های بعدی به سراغ آن تغییرات هم خواهیم رفت.

[su_button url=”http://www.windowscentral.com/four-things-after-installing-windows-10″ target=”blank” background=”#159f84″]windowscentral[/su_button]

اشتراک در
اطلاع از
6 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Diamond

کسایی که وین ۱۰ نصب کردن، باگ زیاد داره یا نه؟ چون عده ای میگن باگ داره یه عده ای میگن عالیه :yahoo: خلاصه بنصبم یا صبر کنم بیلد جدید بیاد؟! :unsure:

AMIR 2311

تا اینجا برای من عالی بوده و باگ خاصی نداشته کلا خیلی سبکه ویندوز ۱۰

mostafasaeedix

راهی برای غیر فعال کردن اپدیت اتوماتیک وجود داره ?? :unsure:

WildGoat

دوستان یه سوال!! مایکرو واسه ویندوزای کرک اپدیت رایگان ۱۰ میده ؟
من رو ۳تا لپ تاپ وین ۸٫۱ پرو کرک نصب کردم .. تمام اپدیتهار ریز و درشت رو انجام دادم .. بعد پیغام رزرو ۱۰ اومد .. ۱ روز بعد هم دانلودش اومد .. الان رو ۳تا لپ تاپ ۱۰ پرو اورجینال نصب کردم .. گفتم اگه کسی نمیدونه انجام بده .. عالیه!!

WildGoat

دوستان یه سوال!! مایکرو واسه ویندوزای کرک اپدیت رایگان ۱۰ میده ؟
من رو ۳تا لپ تاپ وین ۸٫۱ پرو کرک نصب کردم .. تمام اپدیتهار ریز و درشت رو انجام دادم .. بعد پیغام رزرو ۱۰ اومد .. ۱ روز بعد هم دانلودش اومد .. الان رو ۳تا لپ تاپ ۱۰ پرو اورجینال نصب کردم .. گفتم اگه کسی نمیدونه انجام بده .. عالیه!! …..
….

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
صدرا مخملی
شروعی تازه ....