حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

چرا «لومیا» در ناکامی فرورفت!؟

لومیا گوشی به واقع شگفت‌انگیزی است اما مایکروسافت نتوانست در آن بخش‌هایی که قاعدتا گوشی‌های هوشمند را قوی و قدرتمند می‌سازد از عهده مشکلات و کم و کاست‌ها برآید. دلایلش می‌تواند به این قرار باشد:

رابط کاربری پیچیده

nokia-lumia-635-2

وقتی از مردم می‌پرسی که چرا موبایل خود را عوض نمی‌کنید و برای مثال لومیا نمی‌خرید، بسیاری در پاسخ می‌گویند که لومیا را نمی‌فهمند و اصلا نمی‌دانند چطور باید آن را راه‌اندازی کنند! حقیقت اما این است که سیستم عامل ویندوزفون، به زعم راقم این سطور (یعنی نعیم نویسنده سایت ویندوز لیتیست)، بهترین رابط کاربری را دارد. منتها مشکل این جا است که در عین حال اندکی پیچیده است.

به هر تقدیر، لومیا به واسطه برخورداری از ویژگی‌های منحصر به فرد خود حسابش را با گوشی‌های دیگر سوا کرده است. اگر لومیا بازار نرم‌افزاری مانند اپ استور اپل داشت و سیستم عاملش با اندک گیر و گورهای خاص خودش درست کار می‌داد، بی‌شک آیفون را پشت سر می‌گذاشت و بر اوج می‌نشست.

نرم‌افزار محدود

nokia-lumia-520_13642980910

مرکز تهیه نرم‌افزار برای گوشی‌های لومیا یعنی “ویندوز استور” از زمانی که ابراز وجود کرد تا الان درگیر مشکلات است. ویندوز استور حتی هنوز نتوانسته بر مشکلات پیش پا افتاده‌ای که اپل در اپ استور خیلی وقت است حل‌شان کرده، چیره شود. این مهمترین دلیلی است که مردم رغبت نمی‌کنند تا گوشی لومیا به دست بگیرند. حتی به روزرسانی‌های عمده و اصلی با تاخیر چند ماهه عرضه می‌شوند و از طرف دیگر و در زمینه بازی، نبود بازی Clash Of Clans و Supercell در ویندوز استور موجب شده تا کسی به سمت گوشی‌های لومیا تمایل پیدا نکند.

مایکروسافت سال گذشته تازه‌ترین نسخه Visual Studio را معرفی کرد و به توسعه‌ دهندگان این امکان را داد تا به اپلیکیشن‌های iOS یا Android در محیط ویندوز پل بزنند و به این شکل مقدمات افزایش شمار نرم‌افزارهای ویندوز استور فراهم شود. معرکه است! نه؟

سخت‌افزار برای مخاطب خاص

۱۳add48d4a036fb0c9c02a6f26b7abab-970-80

آبی، فیروزه‌ای، زرد (فلورسنت)، سبز و مشکی رنگ‌هایی هستند که گوشی‌های لومیا در قالب آنها عرضه شده است اما بازرگان یا هر کسی که کارش رسمی و جدی باشد با دیدن این رنگ‌ها چه خواهد گفت؟ بی‌شک می‌گوید: «این رنگ‌ها جوان پسند هستند!» پس در نتیجه به سمت اندروید یا آی او اس خواهد رفت و یکی از این دو را انتخاب خواهد کرد. تنها لومیایی که مخصوص عرصه کسب و کار روانه بازارهای جهانی شد لومیا ۶۵۰ با چارچوب فلزی و در دو رنگ جدی سفید و مشکی بود. مایکروسافت به این موضوع رسید؛ منتها خیلی دیر!

عرضه اندک لومیا

lumia-640-640-xl-orange

مایکروسافت آن قدری که به فکر محتوا و کیفیت بود، بر خلاف اپل به توزیع گسترده و استاندارد گوشی‌های خود فکر نمی‌کرد. این شرکت پس از خرید نوکیا، چند گوشی لومیا منتشر و مشتریان خود را محدود به انتخاب لومیاهایی از قبیل ۵۳۵، ۵۵۰، ۶۴۰، ۶۴۰ ایکس ال، ۶۵۰، ۹۵۰ و ۹۵۰ ایکس ال کرد. عرضه این تعداد گوشی در مدت زمان ۲ سال در مقایسه با حجم محصولات شرکتی مثل سامسونگ واقعا قابل مقایسه نیست و اصلا هیچ است.

بی‌اعتمادی به نام محصول

lumia-640-xl-cyan-buttons

چه کسی حاضر است تا موبایلی از شرکتی خریداری کند که تازه پا به کارزار موبایل گذاشته و هنوز از آب و گل درنیامده است؟ مردم به دنبال انتخاب و خرید محصولی هستند که قابلیت اطمینان بیشتری دارند؛ محصولاتی از شرکت‌های سامسونگ یا اپل. دست نگه‌ دارید! هنوز زود است که بگویید اشتباه می‌کنم. من هم خوب می‌دانم که مایکروسافت برند معتبر و شگفت‌انگیزی است و همان شرکتی است که سیستم عامل ویندوز را ساخته و همه کامپیوترهای جهان مدیون او هستند اما فقط در زمینه کامپیوتر و نه موبایل!

از سوی دیگر، برچسب قیمتی که روی گوشی لومیا ۹۵۰ ایکس ال خورده واقعا گران است. گیرم شما از عملکرد لومیا راضی باشید اما واقعا با توجه به شرایط موجود، آیا بعد از جعبه‌گشایی این گوشی و کار کردن با آن واقعا چه خواهید گفت؟ قطعا می‌گوید: «حیف از پولی که دادم!»

مخلص کلام این که باز هم می‌توان دلیل‌های محکم بیشتری برای ناکامی لومیا فهرست کرد اما به جای گفتن آنها بهتر است امیدوار باشیم که “سرفیس فون” از راه برسد و گره از کار فروبسته تقدیر مایکروسافت بگشاید!

[button type=”default” color=”” target=”” link=”http://www.windowslatest.com/2016/11/08/reason-lumia-failed/”]windowslatest[/button]

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
MH_R O Y A L

چون سیستم عاملش مزخرفه. ماکروسافت اینکاره نیست .

grimm

این دهن کجی شعورتو نشون میده

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
جلیل جعفری
مترجم و روزنامه‌نگار