حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

پیش بینی رقابت تنگاتنگ چیپست‌های ۱۰ نانومتری

نوشته

7 سال قبل | بدون دیدگاه | اخبار، پردازشگرها، سخت‌افزار

قصد داریم نگاهی گذرا بر مشخصات چیپست‌های ۱۰ نانومتری داشته باشیم. با ما همراه باشید.

بدون شک سال ۲۰۱۷، سال تراشه‌های ۱۰ نانومتری خواهد بود. ۱۰ نانومتر سایزی انقلابی در تراشه‌ها محسوب می‌شود و بسیاری افراد سالیان سال برای دیدن این تراشه‌ها و سایزهای این‌چنینی صبر کرده‌اند.

چند تولید کننده مطرح، تراشه ‌های ۱۰ نانومتری خود را برای سال ۲۰۱۷ معرفی کرده اند، که از آن جمله می‌توان به کوالکام، مدیاتک و طبق اخبار غیر موثق، هواوی را نام برد. کوالکام اخیرا چیپست اسنپدراگون ۸۳۵ را معرفی کرد که تولید آن بر عهده‌ی سامسونگ  خواهد بود. مدیاتک نیز چیپست Helio X30 را معرفی کرده است و تولید آن نیز بر عهده ی TSMC خواهد بود. از طرف دیگر خبرهای غیر رسمی از Kirin 970 هواوی شنیدیم که بنظر می رسد این چیپست نیز منطبق بر لیتوگرافی ۱۰ نانومتری خواهد بود. از این رو مقایسه این تراشه‌ها با یکدیگر با توجه به اطلاعات محدود در دسترس برای هر کدام همچنین عدم معرفی Kirin 970، مقایسه‌ای بسیار ضعیف خواهد بود. اما طبق اطلاعات موجود فعلی در نظر داریم نگاهی به مشخصات هر کدام بندازیم.

CPU

روزهای قبل مشخصات احتمالی Snapdragon 835 فاش شد که طبق آن در بخش CPUی این چیپست شاهد ۸ هسته‌ی پردازشی هستیم. فرکانس این هسته‌ها نیز ماکزیمم ۳ گیگاهرتز بیان شده است که بعید به‌نظر می رسد کوالکام فرکانس هر ۸ هسته را بر روی ۳ گیگاهرتز تنظیم کند. معماری هسته‌ها نیز به‌نظر می‌رسد نسل دوم معماری موفق Kryo ملقب به Kryo 200 باشد.

aa-snapdragon-835-specs-leak

Helio X30 مدیاتک، میراث نسل قبل یعنی معماری ۱۰ هسته‌ای یا Deca Core را به ارث برده است. چینش هسته‌ها نیز مانند قبل بصورت ۳ خوشه‌ای خواهد بود که در خوشه‌ای اصلی یا Performance تعداد ۴ هسته Cortex A73 یا Artemis وجود دارد. در خوشه‌ی دوم که پردازش‌های متوسط را بر عهده دارد، ۴ هسته Cortex A53 و در خوشه‌ی سوم ۲ هسته‌ی کم مصرف Cortex A35 وجود دارد. از فرکانس این هسته‌ها اطلاعات دقیقی در دسترس نیست اما با توجه به مشخصات احتمالی، فرکانس هسته‌های Artemis به مقدار ۲٫۸Ghz خواهند رسید و دو خوشه‌ی دیگر به‌ترتیب بر روی فرکانس‌های ۲٫۲ و ۲ گیگاهرتز تنظیم خواهند شد.

درباره‌ی Kirin 970 هواوی هم اطلاعاتی در دسترس نیست. چندی پیش هواوی Kirin 960 را معرفی کرد، بنابراین عدم وجود مشخصات تراشه‌ی جدیدتر در این برهه‌ی زمانی طبیعی است. اما با توجه به افزایش فرکانس در این سایز، بعید به‌نظر می‌رسد که هواوی، فرکانسی به دور از مشخصات رقیبان برگزیند. درباره معماری هسته‌ها نیز با توجه به رویه‌ی هواوی در استفاده از هسته‌های پیش فرض Arm، وجود هسته‌های Artemis  و یا Cortex A72 در این چیپست دور از ذهن نیست.

battlechip

مودم

در بخش اتصالات، کوالکام پیشتاز عرصه خواهد بود و با استفاده از مودم‌های X16 سرعت‌های بسیار خوب در کتگوری‌های ۱۶ و ۱۳ ارائه می‌دهد. Helio X30 طبق مشخصات احتمالی کتگوری‌های ۱۲ و ۱۰ را برای سرعت اینترنت در نظر گرفته است. درباره‌ی Kirin 970 نیز حداقل کتگوری مورد نظر ۱۲ خواهد بود.

GPU

در Snapdragon 835 شاهد استفاده از Adreno 540 خواهیم بود. در Helio X30 نیز شاهد استفاده از یکی از اعضای خانواده‌ی PowerVR 7XTشرکت Imagination Technologies خواهیم بود. اما درباره ی مشخصات گرافیکی Kirin 970 اطلاعاتی در دسترس نیست، هر چند اطلاعات ما راجع به موارد بازگو شده نیز ناقص و در حد یک اسم می باشد.

با توجه به رسیدن سازنده‌ها به این سایز انقلابی، در سال آینده شاهد رقابت تنگاتنگ تراشه‌‌های مبتنی بر این سایز خواهیم بود. از طرفی سامسونگ نیز احتمالا در حال کار بر روی چیپست ۱۰ نانومتر جدید خود یا طبق گفته‌ی برخی منابع Exynos 8895 است. با ورود این تراشه به این عرصه، رقابت این تراشه‌ها وارد فاز جدیدی خواهد شد. به‌هر حال تا عرضه‌ی این تراشه‌ها و دست‌به کار شدن سازنده‌ها برای استفاده از آن‌ها فاصله‌ی زیادی داریم و باید منتظر رسیدن آن لحظه‌ها باشیم.

[button type=”default” color=”” target=”” link=”http://www.gizmochina.com/2016/11/27/10nm-battlechip-snapdragon-835-vs-helio-x30-vs-kirin-970/”]Gizmochina[/button]

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
مازیار کیانی
An uncharted realm, with a lost gift soul deep down