حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

هفتم مهر؛ دقیقا با چه تغییراتی از سوی گوگل در سری نکسوس و البته اندروید مارشمالو روبرو خواهیم بود؟

نوشته

8 سال قبل | 5 دیدگاه | ترنجی

گوگل در هفتم مهر، با دست پر به سوی طرفداران اندروید و نکسوس خواهد آمد. این دو دوست قدیمی یعنی نکسوس و اندورید خام، باری دیگر توسط پدرشان، دچار تغییراتی شده‌اند! در هفتم مهر، نسخه نهایی اندروید مارشمالو، به همراه دو نسل جدید از سری نکسوس، برای طرفداران معرفی خواهند شد. البته طبق معمول، گوگل تنها به شایعات حالت رسمی می‌بخشد! اندروید مارشمالو با نسخه‌های پیشنمایش، تقریبا ما را با چارچوب اصلی تغییرات آشنا کرده است. اما اگر هنوز هم به صورت دقیق از این مشخصات اشاره شده اطلاعی ندارید، می‌توانید در ادامه، از تمامی اطلاعات موجود از اندروید مارشمالو، دو نکسوس جدید و تغییرات آن‌ها مطلع شوید. ادامه مطلب را از دست ندهید و با ترنجی همراه باشید.

سال گذشته همگی منتظر نسل بعدی نکسوس ۶ بودیم که موتورلا زحمت ساخت آن را به دوش کشید؛ کسی هم فکر نمی‌کرد که گوگل، با یک دستگاه ۶ اینچی، نسل نکسوس را به جلو بکشاند! همچنین در حال حاضر هم کسی انتظار نداشت که منتظر نکسوس ۶ دیگری در سال ۲۰۱۵ باشیم! همه چیز به اینجا ختم نمی‌شود و نکسوس ۵ هم خودنمایی می‌کند؛ الجی تا کنون ۲ نکسوس بسیار پرطرفدار را برای گوگل طراحی کرده بود که همین موارد موجب شد گوگل دوباره به الجی اعتماد کند و اجازه‌ی ساخت نسل بعدی نکسوس ۵ را به او بدهد. در ادامه می‌خواهیم با این دو نسل جدید نکسوسی آشنا شویم؛ اول از همه نوبت به نکسوس ساخت هوآوی می‌رسد و می‌توانید با اون آشنا شوید!


هوآوی نکسوس ۶؛ (Angler)

nexus-h1

تصویر بالا و سری تصاویری که جلوتر به آن‌ها برخورد خواهید کرد، به سرعت به عنوان تصاویر نسل بعدی نکسوس ۶ در دنیای واقعی لقب گرفتند و به ما نشان دادند که با چه دستگاهی روبرو خواهیم بود. کلا نسل نکسوس ۶، به بدقواره‌ها معروفند! اگر یادتان باشد، خبری مبنی بر برآمدگی عجیب دوربین نکسوس هوآوی منتشر شده بود که البته بسیاری آن را به علت زاویه بد عکس برداری، متهم به یک خبر اشتباه کردند. ابعاد این نسل از نکسوس ۶، نوید یک ضخامت ۱۰٫۰۶mm را می‌دهند که شاید به علت برآمدگی دوربین پشت این دستگاه، این ابعاد کمی عادلانه‌تر به نظر برسند. صفحه نمایش ۵٫۷ اینچی با کیفیت QHD و تراکم پیکسلی ۵۱۵ppi، از دیگر مشخصه اصلی نکسوس بعدی خواهد بود که در مقایسه با نسل قبلی، هم افت و هم پیشرفت داشته است؛ افت در اندازه و پیشرفت در کیفیت!

این تنها تغییرات نسل جدید نیست؛ هوآوی قبلا به صورت رسمی اعلام کرده بود که یک دستگاه تمام فلزی را به گوگل ارائه خواهد داد. تصاویر منتشر شده از این دستگاه، این حرف‌ها را تایید کرده‌اند.

Newly-leaked-Huawei-Nexus-pictures (1)

تصویری از نسل بعدی نکسوس ۶ در قاب سیاه رنگ؛ برآمدگی قسمت دوربین، احساس خوبی به شما منتقل نمی‌کند!

شاید بهتر باشد در همین قسمت از سه ویژگی مشترک نکسوس‌های هفتم مهر صحبت کنیم؛ دو اسپیکر در جلوی دستگاه و اسکنر اثر انگشت، مواردی بودند که بارها به آن‌ها اشاره شده بود و همگی با آ‌ن‌ها آشنایی داریم. اما یکی از مواردی که کمتر به آن پرداخته شد و البته بسیار هم جالب است، وجود نسل جدید USB (که با نوع C شناخته می‌شود)، در هر دو نکسوس می‌باشد. این نسل در واقع نوع برگشت پذیر USB قبلی خواهد بود.

از صفحه نمایش این نکسوس صحبت کردیم اما یک موضوع باقی می‌ماند و آن میزان کالیبره بودن دستگاه است. باید دید که با وجود یک صفحه‌نمایش بسیار با کیفیت، می‌توانیم لذت مورد نظر را از کار با دستگاه دریافت کنیم یا خیر.

اسنپدراگون ۸۱۰ قلب تپنده این دستگاه خواهد بود. ۳ گیگابایت رم LPDDR4، سرعت پردازنده ۱٫۹ گیگاهرتز و پردازنده گرافیکی آدرنو ۴۳۰ از عوامل کمک کننده در انجام کارهایتان با بالاترین سرعت ممکن خواهد بود. البته باید قبول کنیم این مشخصات کمی قدیمی هستند؛ نسل قبلی نیز تقریبا دارای چنین مشخصاتی از نظر اعدادی بود. در رابطه با مشکل داغ شدن اسنپدراگون ۸۱۰ نیز اطلاعاتی دارید و به نظر می‌رسد با وجود بدنه بزرگ و چنین محدودیت‌هایی که در بخش سرعت پردازنده ایجاد شده است، گرمایی احساس نشود.

حافظه این دستگاه تا کنون ۲۴ گیگابایت اعلام شده که به نظر می‌رسد مربوط به مقدار پایه ۳۲ گیگابایتی باشد. قابلیت نصب MicroSD در این دستگاه وجود ندارد و به همین علت امکان عرضه این دستگاه در حافظه ۶۴ گیگابایتی نیز وجود خواهد داشت.

سری نکسوس همیشه طرفداران خاص خود را داشته‌اند، اما شاید یکی از دلایلی که موجب شده است این دستگاه‌ها طرفداران بیشتری جذب نکنند، دوربین آن‌ها باشد. انتظار داریم در نسل جدید، این مورد به طور کلی برطرف شود.

Newly-leaked-Huawei-Nexus-pictures (2)

نمای جلوی این دستگاه؛ دو اسپیکر و صفحه نمایش ۵٫۷ اینچی خودنمایی می‌کنند!

دوربین پشن نکسوس ۶، ۱۳ میگاپیکسل خواهد بود و قابلیت فیلم برداری با کیفیت ۴K را خواهد داشت. همچنین جلوی این دستگاه، یک دوربین ۸ مگاپیکسلی قرار خواهد گرفت و باید گفت هوآوی در عرصه دوربین‌های سلفی موفق عمل کرده است. باید عملکرد این دوربین را مشاهده کرد چرا که دوربین‌های زیادی با شعار سلفی بهتر با رقم مگاپیکسل بیشتر آمدند و رفتند و کیفیت مطلوبی هم نداشتند! بالاخره این یک آپدیت ۴ برابری نسبت به دوربین جلوی نسل قبلی نکسوس ۶ خواهد بود.

طبق شایعات، نسل بعدی نکسوس ۶ با قیمت ۵۵۰ الی ۶۵۰ دلار برای پیش‌خرید و فروش در دسترس قرار خواهد گرفت.

به سراغ نکسوس بعدی می‌رویم.


 نکسوس ۵X؛ (Bullhead)

nexus-5x-vs-iphone-6s-vs-iphone-6s-plus

 برسیم به نکسوس ۵X؛ نکسوسی که با وجود ضعف بیشتر در برابر نکسوس هوآوی، احتمالا طرفداران بیشتری داشته باشد. الجی با ساخت نکسوس ۴، به گوگل ثابت کرد که توانایی ساخت یک محصول با کیفیت را دارد. بعد از موفقیت نکسوس ۴، به دستور گوگل نکسوس ۵ نیز توسط الجی ساخته شد و هم اکنون تاریخ دوباره تکرار شده و این دو دوست صمیمی، تصمیم به ساخت نسل بعدی نکسوس ۵ در قالب نکسوس ۵X گرفته‌اند.

گفته شده بود این نکسوس از اسنپدراگون ۸۰۸ استفاده خواهد کرد؛ رم ۳ گیگابایتی LPDDR3، صفحه نمایش ۵٫۲ اینچی و یک دوربین ۱۳ مگاپیکسلی با لرزشگیر اپتیکال در پشت دستگاه از ویژگی‌های اصلی این نکسوس خواهد بود. دوربینی که از آن صحبت کردیم، با کیفیت ۲K قادر به فیلم برداری بوده و البته یک دوربین جلوی ۵ مگاپیکسلی، همراه شما در گرفتن سلفی خواهد بود.

از نظر ظاهری باید گفت ایده‌هایی را از نسل قبلی نکسوس ۶ به ارث برده است. پشت این دستگاه علاوه بر نام نکسوس و دوربین، یک سنسور کلیدی هم وجود دارد که همان اسکنر اثر انگشت می‌باشد.

nexus-5x-tennis-court-mint-color-1

نکسوس ۵X؛ صبر کنید، رنگ کمی متفاوت تر از سفید است، اینطور نیست ؟!

اما رنگ‌های موجود برای این دستگاه؛ علاوه بر سفید و مشکی، یک رنگ سبز نعنایی نیز در دسترس خواهد بود. البته نمی‌توان به این مورد اتکا کرد چرا که تنها در عکسی که معلوم نیست مربوط به زاویه عکس‌برداری بوده یا محیط، این نکسوس در این رنگ دیده شده است. باید منتظر باشیم تا ببینیم گوگل در هفتم مهر چه رنگ‌هایی از نسل بعد نکسوس ۵ را معرفی خواهد کرد.

باتری نکسوس ۵X که واقعا کمی عجیب است، تنها ۲۷۰۰ میلی آمپر خواهد بود. اندروید هم سیستم عاملی نیست که بگوییم در عرصه مصرف باتری‌ها، موفق عمل می‌کند! البته نباید فراموش کرد که هر نسل جدید از اندروید، موفقیت زیادی در مصرف باتری داشته اما به نظر نمی‌رسد این پیشرفت، باعث شود تا شما با یک باتری ۲۷۰۰ میلی آمپری به تمام کارهای روزانه خود برسید.

طبق شایعات، نکسوس ۵X با حافظه‌های ۱۶ و ۳۲ گیگابایتی در دسترس قرار خواهد گرفت. طبق معمول امکان استفاده از MicroSD وجود ندارد. انتظار می‌رود قیمت این دستگاه چیزی حدود ۳۹۹ الی ۵۰۰ دلار با توجه به رنگ و حافظه‌های دستگاه باشد.

به سراغ گل سرسبد گوگل و مقایسه سطحی آن با نسل قبلی می‌رویم.


اندروید مارشمالو

Android-Marshmallow-10-630x421

مهم‌ترین رویدادی که در روز هفتم مهر روی خواهد داد، معرفی نسخه نهایی نسل جدید اندروید خواهد بود. در کنفرانس I/O 2015، گوگل از نسخه جدید اندروید پرده برداشت و قابلیت‌های کلیدی آن را معرفی کرد. سیستم پرداخت اندروید پی، شاید یکی از مهم‌ترین تغییراتی باشد که بتوان روی آن مانور داد. اندروید مارشمالو به صورت رسمی، قابلیت پشتیبانی از اسکنر اثر انگشت را  در هسته خود جای داده است. هماهنگ بودن این ویژگی با اندروید پی، می‌تواند یک آپدیت بسیار خوب در ساختار اصلی اندروید باشد.

کنترل دسترسی نرم‌افزارهای نصب شده به بخش‌های مختلف دستگاه، از دیگر ویژگی‌های اندروید مارشمالو خواهد بود که باز هم یک آپدیت بزرگ به حساب می‌آید. قبلا وقتی نرم‌افزاری را نصب می‌کردید، به ناچار باید دسترسی‌های آن را برای نصب و اجرا می‌پذیرفتید. اکنون دیگر از این خبرها نیست و شما می‌توانید دسترسی‌های یک نرم‌افزار به سخت‌افزار را به حداقل برسانید.

نسخه بعدی اندروید، یک نسخه پایدارتر شده اندورید لالی پاپ خواهد بود؛ پس ویژگی‌هایی که قرار است آپدیت شوند، در ظاهر نیستند، بلکه این ساختار است که تغییراتی را به خود خواهد دید. باید منتظر هفتم مهر باشیم و ویژگی‌های نهایی این اندروید را مورد بررسی قرار دهیم؛ اما بد نیست ابتدا، با یک مقایسه سطحی بین نسل قبل و نسل جدید این گل سرسبد، روبرو باشیم. سمت راست مربوط به اندروید مارشمالو و سمت چپ، مربوط به اندروید لالی پاپ می‌باشد.

۱٫ لاک اسکرین

Lock-screen

لاک اسکرین جدیدی که در اندروید مارشمالو جایگزین شده، سعی در نشان دادن پایداری با تغییر اندازه و کیفیت فونت داشته است!

۲٫ منوی نرم‌افزارها

App-drawer

منوی برنامه‌ی جدیدی که علاوه بر عمودی شدن، عنصر جستجو را به خود دیده است. همچنین با یک بخش “برنامه‌های مورد علاقه” نیز در بالای منو روبرو خواهید بود.

۳٫ پنل اعلان‌ها

Notifications-panel

یک پانل اعلان هوشمندتر و پایدار تر که با توانایی فعال و غیر فعال کردن DND به اندروید مارشمالو راه پیدا کرده است.

DND-mode

تغییراتی که در DND قبلا با دو دکمه تنظیم ولوم انجام می‌شد، هم اکنون در پانل اعلان‌ها انجام می‌شود.

۴٫ بخش ویجت‌ها

Widgets-pane

همانند منوی نرم‌افزارها، منوی ویجت‌ها نیز دستخوش تغییرات عمودی شده است! اگر کمی دقت کنیم درمی‌یابیم که متریال دیزاین، عنصر عمودی بودن را در خود جای داده بود. در اندروید مارشمالو، به جزئیات بسیار دقت شده است.

۵٫ گوگل NOW

Google-Now

بخش “نرم‌افزارهای مورد علاقه”، به یکی از بخش‌های اصلی رابط کاربری گوگل NOW تبدیل شده است. حتی در هنگام جستجو، با این بخش روبرو خواهید بود!

۶٫ ماشین حساب

Calculator

با یک ماشین حساب پیشرفته‌تر روبرو خواهیم بود!

۷٫ ساعت

Clock

فونت‌ها در اندروید مارشمالو کمی روشن‌تر و واضح‌تر شده اند؛ این تغییرات شامل نرم‌افزار Clock هم می‌شود. تغییر جدیدی که به این نرم‌افزار اضافه شده، به شما اجازه انتخاب شروع هفته از چه روزی را خواهد داد که باز هم یک آپدیت جزئی ولی پرکارامد است.

۸٫ کانتکت‌ها

New-contact

بخش کانتکت‌ها، دستخوش تغییرات بسیار خوبی شده؛ قبلا وقتی قصد اضافه کردن شخصی به این بخش را داشتید، با یک منوی بی‌نظم روبرو بودید که همه فیلدها را در یک صفحه خلاصه کرده بود. اکنون با یک صفحه بسیار منظم که فلیدها را در بخشی جداگانه دسته‌بندی کرده، روبرو خواهید شد.

۹٫ نوشته‌ها و یادداشت‌ها

Google-Keep

یک نوار برای دسترسی و کنترل بهتر نوشته‌هایتان در Notes افزوده شده است. تغییرات همه متریال دیزاینی هستند!

۱۰٫ نرم‌افزار Google Maps

Google-Maps

نقشه‌ی گوگل هم دچار تغییراتی پایدارتر شده و در نوار پایینی که به آن اضافه شده، محدوده شما را مثلا در منطقه X نشان خواهد داد.

Google-Maps-new-Around-X-feature

در ادامه صحبت قبلی، اکنون می‌توانید تمامی مکان‌های مهمی که در منطقه X وجود دارد را تماشا کنید.

Google-Maps-new-Around-X-feature (1)

حالا می‌توانید زمان را هم انتخاب کنید؛ به نظر می‌رسد این زمان مربوط به زمان کار و فعالیت رستوران‌ها، موزه و غیره باشد.

۱۱٫ نرم‌افزار تماس

Phone-app

نرم‌افزار تماس کمی ساده‌تر شده و به جای استفاده از کلمات، از آیکون‌ها و تصاویر استفاده می‌کند.

Phone-app (1)

تاریخچه‌ی تماس، دچار تغییرات بسیار خوبی شده؛ واقعا متریال دیزاین، به معنای واقعی خود نزدیک‌تر شده است.

Phone-app (2)

منوی تنظیمات در نرم‌افزار تماس سازمان یافته‌تر شده و گزینه‌های بیشتری در دسترس قرار دارد و شما را زودتر به هدف می‌رسانند. قبل از این هر کدام از گزینه‌ها در بخش‌های فرعی قرار داشت.

۱۲٫ تنظیمات

Settings

در تنطیمات بخشی به نام گوگل اضافه شده است. قبلا برای ایجاد تغییر در گوگل NOW باید از صفحه اصلی و در کنار بخش ویجت‌ها به این تنظیمات دسترسی پیدا می‌کردید. حال این تغییرات در قالب بخشی جداگانه در تنطیمات در دسترس خواهند بود.

Dark-theme-for-the-settings

به نظر می‌رسد با توجه به زمان روز، رنگ رابط کاربری به صورت هوشمند، از روشن به تاریک تغییر کند. البته اگر به یاد داشته باشید گوگل این موضوع را رد کرد که شما توانایی انتخاب تم تاریک و روشن را به دلخواه داشته باشید؛ اما این را رد نکرد که این مورد به صورت هوشمند وجود نخواهد داشت!

۱۳٫ شخصی سازی پانل اعلان‌ها

SystemUI-tuner

احتمال اینکه شما توانایی افزودن موارد جدید به پانل اعلان را داشته باشید، در نسخه نهایی وجود دارد. چرا که در نسخه‌های پیشنمایش، از طریق تنظیمات دولوپر، این امکان فراهم بود.

۱۴٫ رنگ سفید تغییر یافته

Sounds--amp-notifications

به نظر می‌رسد رنگ سفید، کمی مات‌تر شده باشد. بسیار خوب است که از رنگی به غیر از سفید خالص در منوی کاربری استفاده شود.

۱۵٫ حافظه در دسترس

Internal-storage

بخش Storage به Internal storage تغییر داده شده است. پس‌زمینه خاکستری هم جایگزین شده است.

۱۶٫ منوی کنترل نرم‌افزارها

Apps-menu

منوی نرم‌افزارها، دارای یکپارچگی بهتری شده؛ البته نوار افقی حذف شده است.

Apps-menu-2

اما این به این معنی نیست که منوی تنظیمات نرم‌افزارها به همان صفحه خلاصه شده باشد. حال می‌توانید نرم‌افزارهای پیشفرض را تغییر دهید. تنظیمات دیگری هم برای نرم‌افزارهای در حال اجرا اضافه شده است. این تصویر هر دو از اندروید مارشمالو گرفته شده است.

Apps-menu-3

حالا با یک صفحه بسیار سازمان یافته، توانایی کنترل دسترسی نرم‌افزارهای مختلف را به بخش‌های گوناگون کنترل می‌کنید. هر دو تصویر از اندروید مارشمالو است.

Apps-menu-4

در آخر، بخش “Memory” به شما اجازه خواهد داد که چه مقدار از رم را برای مصرف می‌خواهید. همچنین این صفحه اطلاعاتی دقیق از میزان مصرف رم را به شما نشان خواهد داد.

۱۷٫ سیستم پرداخت

Android-Pay

روشی بهتر برای پرداخت در اندورید مارشمالو وجود خواهد داشت که البته با روش‌های قبلی کاملا تفاوت دارد. اما این “اندروید پی” است که جایگزین شده و انتظارات را بالا برده است.

۱۸٫ بازگردانی تنظیمات پیشفرض شبکه و دیتا

Network-settings-reset

در تنطیمات Backup & Reset، بخشی به نام بازنشانی تنظیمات شبکه وجود دارد که به شما اجازه بازگردانی تنظیمات وای-فای، LTE و غیره را می‌دهد.

android_m_hero_1200

این تغییراتی بود که در نگاه اول به آن‌ها پی خواهید برد. هفتم مهر، روزی است که اندورید ۶٫۰ (که اطلاعات زیادی هم از آن داریم)، منتشر خواهد شد. گوگل این چند وقت اخیر، تغییرات زیادی در ساختار خود بوجود آورد. قبل‌تر گفته بودیم که این شرکت، گویی دوباره متولد شده است و قصد دارد اهداف و سیاست‌های خود را کمی تغییر دهد. اندروید یکی از سیستم عامل‌هایی است که گوگل در حال توسعه و آپدیت آن است. وقتی خود گوگل چنین آپدیت بزرگی را بپذیرد (!)، بعید نیست که در اندورید هم چنین تغییراتی بوجود آیند. اگر دقت کنید رابط کاربری و تغییرات ساختاری، سعی در جدا کردن این نسخه از اندروید از نسل قبلی دارد. عمودی شدن بسیاری از پنل‌ها و جداسازی بخش‌های قدیمی (مانند تقسیم تنظیمات نرم‌افزارها به بخش‌های جدیدتر، رابط کاربری هوشمندتر و تغییرات جزئی‌تر دیگر)، همگی نشان از تولد دوباره اندروید دارند. اندروید پی، سیستم پرداختی است که گوگل قبلا آن را سرویس Wallet تصور می‌کرد. گفتیم “قبلا” و در حال حاضر باید این ایده تغییر کند. اندروید نیازمند چندین تغییر بود تا به بلوغ کامل خود برسد؛ اما گویا گوگل از رسیدن به بلوغ تنفر داشته و به دنبال تولد دوباره است! در اندروید مارشمالو، با تغییراتی روبرو هستیم که شاید در ظاهر بزرگ به حساب نیایند، اما در عمل، معلوم می‌شود که این تغییرات، به کامل شدن یک سیستم عامل کمک خواهند کرد.

nexus-4-vs-nexus-5-vs-nexus-6-vs-nexus-5x-vs-nexus-6x

شاید به ظاهر اطلاعات زیادی در دسترس ما باشد و همینجا نکسوس‌‌های گوگل و اندروید بعدی معرفی شده باشند! اما باز هم باید تا هفتم مهر صبر کنیم تا بتوانیم بهتر از قبل؛ با این تغییرات آشنا شویم.

نظر خود را در رابطه با اندورید مارشمالو و نسل بعدی نکسوس‌های گوگل، با ما در میان بگذارید.

[su_button url=”http://www.phonearena.com/news/2015-Huawei-Nexus-rumor-round-up-specs-features-price-release-date-and-all-we-know-so-far_id73798″]phonearena[/su_button]

اشتراک در
اطلاع از
5 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
no bias

مقایسه ی کاملی بود ممنون.ولی دوست داشتم کلا تنظیمات تیره بود همینطور صفحه ی appdrawer. :bye:

SONY 1946

چقد نکسوس ها زشت ساخته شدن،خیلس قیافه زشتی دارن،شرکت عظیم گوگل نباید کار ساخت نکسوس به شرکت چینی هواوی میداد :negative:

HG

هواوی هر چه قدر هم که خوب کار کرده باشه حقش نیست نکسوس بسازه چون ارزش برند نکسوس رو به شدت تحت تاثیر قرار میده.حتی من دوست داشتم به جای الجی از برند هایی مثل سونی و سامسونگ و اچ تی سی استفاده بشه. بهترین رو باید بهترین ها بسازند.

milad danesh

گوگل همیشه ثابت کرده به تازه واردا اهمیت میده و از ادمای جدید و جوان با افکار جدید حمایت میکنه و الان داره تو سری نکسوس همین تفکر رو درمورد کمپانی ها هم اجرا میکنه و به نظرم فکر بدی نیست و چیزی از ارزش نکسوس کم نمیکنه بلکه ارزش هواوی رو بالاتر میبره

BLACK box

این عکستیی که لو رفته خیلی افتضاحن

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
صدرا مخملی
شروعی تازه ....