حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

هزاران عکس از آرشیو مأموریت آپولو اکنون آنلاین در اختیار شماست

نوشته

8 سال قبل | 6 دیدگاه | فناوری هوافضا، نجوم

ناسا حدود ۱۳۰۰۰ عکس از مأموریت آپولو را آزاد کرده است. این عکس‌ها که از سال ۱۹۶۱ تا ۱۹۷۲ گرفته‌شده، در اختیار کیپ تیگ قرارگرفته، شخصی که مدیر آرشیو پروژه آپولو است. برای کسب اطلاعات بیشتر و لینک آرشیو عکس‌ها به ادامه مطلب مراجعه کنید…

تیگ در مصاحبه با BBC گفته کسر بودجه اساسی ناسا منجر به این شده که ناسا منابع کافی برای انتشار آن‌ها را نداشته باشد، بنابراین او پیش‌دستی کرده و خودش شخصاً این آرشیو را در فلیکر منتشر کرده است. تیگ فعالیت این گالری را در سال ۱۹۹۹ آغاز کرده بود، اما به دنبال سؤالاتی که در مورد تصمیمات قدیم ناسا برای ویرایش برخی تصاویر، از او خواسته شده بود که تصاویر خام با رزولوشن بالا را این بار منتشر کند. او گفته:

طی سال‌ها چندین بار از  من خواسته شده بود که آن‌ها را به شکلی کاربرپسند تر در دسترس قرار دهم. من احساس کردم زمانش رسیده که ورژن پردازش نشده‌ی رزولوشن کامل این عکس‌ها را در اختیار عموم قرار دهم.

آخرین دسته تصاویر طی چهار یا پنج سال آخر پروژه آپولو جمع‌آوری شد و از عکس‌های مداری ماه و زمین هست تا تصاویر بی‌نظیر پیاده‌روی در ماه. در حال حاضر ۸۵۰۰ عکس در آرشیو تیگ موجود است، اما تیگ امیدوار است که تمام ۱۳۰۰۰ عکس را تا آخر این هفته در سایت قرار دهد.

21648739442_f264c61306_h_story

اکنون عکس‌ها در سایت فلیکر هستند که می‌توانید آن‌ها را به‌صورت مرتب‌شده برحسب مأموریت  (اینجا کلیک کنید) و یا به‌صورت یک لیست تماشا کنید (اینجا کلیک کنید).

در میان تجهیزات استانداردی که ۲۷ فضانورد مأموریت آپولو به ماه بردند، یک دوربین سوئدی Hasselblad هم وجود داشت. این دوربین‌ها طی دو مأموریت آخر پروژه مرکوری به کار گرفته شد و بعدازآن ناسا هر فضانورد را به یکی از این دوربین‌ها مجهز کرد. عکس‌هایی که در این آرشیو می‌بینید، با همین دوربین‌ها گرفته شده است.

!!d+fnzwB2M-$(KGrHqYOKogEy+jC0GeQBM+IW24SHg--_35

در مأموریت‌های مرکوری و جمینی، فضانوردان از مدل اصلاح‌نشده Hasselblad 550C فرمت متوسط استفاده می‌کردند. گری کیتمچر از ناسا توضیح می‌دهد که استفاده از این دوربین‌ها آسان بود تا فضانوردان سریع و راحت عکاسی کنند. کیتمچر گفته:

علاوه بر ویژگی‌های مکانیکی و اپتیکی عالی و لنز زایس مورداستفاده در آن‌ها، استفاده از دوربین‌ها نسبتاً‌ راحت بود و فیلم از قبل داخل خشاب‌هایی جاسازی شده بود که به‌راحتی (حتی) وسط حلقه فیلم مطابق با شرایط نور می‌شد فیلم‌ها را عوض کرد.

کیتمچر یک مدیر پروژه ناسا است که در میان فعالیت‌های دیگرش، در طراحی ایستگاه فضایی بین‌المللی نیز نقش داشته است.

برای مأموریت آپولو ۸، خدمه از دوربین جدید Hasselblad 500EL استفاده کردند که دارای موتور بود و فرآیند عکاسی را اتوماتیک کرد. فضانورد فقط کافی بود فاصله، دیافراگم و سرعت شاتر را تنظیم کند. دوربین بقیه کارها، از نوردهی و کشیدن فیلم برای عکس بعدی را انجام می‌داد.

HasselbladUllism

علاوه بر دوربین‌ها و لنزها، در این مأموریت‌ها هفت خشاب فیلم ۷۰ میلی‌متری نیز حمل می‌شد که هرکدام می‌توانستند ۱۶۰ عکس رنگی و ۲۰۰ عکس سیاه-سفید بگیرند. فضانوردان مأموریت آپولو ۸ با ۱۱۰۰ عکس به زمین بازگشتند.

خدمه آپولو ۱۱ مجهز به سه دوربین Hasselblad و چهار دوربین Motion Picture بود. دو دوربین از همان Hasselblad 500EL بود که در مأموریت آپولو ۸ و ۱۰ به کار گرفته شد و دوربین دیگر یک دوربین اصلاح‌شده ویژه بود که دارای یک صفحه شیشه‌ای به‌نام صفحه Reseau بود که روی آن درجه‌هایی حکاکی شده بود و بین خشاب فیلم و بدنه دوربین قرار داده شده بود. این درجه‌بندی‌ها بعداً روی هر عکسی که با آن گرفته شد، دیده می‌شد. علامت‌های + کوچکی که در عکس‌های مأموریت آپولو ۱۱ می‌بینید مربوط به همین صفحه است و برای محاسبه دقیق فواصل و ارتفاعات به کار می‌رفت.

اکنون نگاهی به برخی از عکس‌های این آرشیو می‌اندازیم.

عکس زیر در مأموریت آپولو ۷ در مدار زمین در سال ۱۹۶۸ از والی شیرا مهندس پرواز گرفته شده است:

wally

عکس هلال زمین که در مأموریت آپولو ۱۶ در آوریل ۱۹۷۲ از مدار ماه گرفته شده است:

cre

مرحله راکت ساترن IVB که سوختش تمام شده و جدا شده است. این عکس در اکتبر سال ۱۹۶۸ در مأموریت آپولو ۷ گرفته شده است:

stage

عکس گودالی که در مأموریت آپولو ۱۲ در نوامبر ۱۹۶۹ از مدار ماه گرفته شده است:

crat

سومین راهپیمایی مأموریت آپولو ۱۷ و آخرین راهپیمایی برنامه فضایی آپولو، روز ۱۳ دسامبر ۱۹۷۲ و از آن موقع تاکنون کسی روی ماه قدم نگذاشته است.

eva

رد پای فضانوردان روی سطح ماه طی مأموریت آپولو ۱۲ در نوامبر سال ۱۹۶۹:

fp

عکسی از مأموریت آپولو ۱۷ که به‌خوبی بی‌رنگی سطح ماه را به‌نمایش می‌گذارد:

colorless

برای دیدن عکس‌های بیشتر می‌توانید به اکانت فلیکر آرشیو عکس‌های پروژه آپولو مراجعه کنید.

اشتراک در
اطلاع از
6 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
HM-R O Y A L

حالا باز یه سری بر میگردن میگن عکسها تو استودیو بوده و فتوشاپه و….

trojan

میشه یکی بگه چطور توی جو پرچم تکون میخوره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟نه خدایی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
به شخصه اعتقادی بر رفتن انسان ندارم به ماه
این کارو کرد تا رقابت فضایی رو به روسیه نبازه

Ca Nemo

دوست عزیز از کجای عکس فهمیدی پرچم تکون میخوره ؟! تا حالا صدهزاربار گفته شده بالای پرچم یه میله وصله تا پرچم به علت نبود باد صاف بمونه 🙂

trojan

خخخخخ
والا خیلی نشونه های دیگه هم واس جعلی بودن این سفر هستش
به نظرم بی راه هم نیست

euler

تروجان به پرچم دقت کن بالای پرچم یک میله هست به صورت L مانند

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
علي رسول زاده