حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

نگاه نزدیک ترنجی به بیلد ۱۰۵۸۱ ویندوز ۱۰ موبایل

نوشته

8 سال قبل | 8 دیدگاه | ترنجی

همانطور که به شما وعده داده بودیم بعد از گذشت چند روز از انتشار بیلد ۱۰۵۸۱ نگاه نزدیکی به این نسخه از ویندوز ۱۰ موبایل داشته‌ایم و به برخی از ویژگی‌ها و مشکلات این بیلد پرداخته‌ایم.

با ترنجی همراه باشید…

مایکروسافت از بهمن‌ماه ۱۳۹۳ پروژه‌ی اینسایدر مخصوص ویندوز ۱۰ موبایل را آغاز کرد و تاکنون ۱۲ نسخه از ویندوز موبایل را برای توسعه‌دهندگان منتشر کرده است. این نسخه از ویندوز ماجرای متفاوتی از نسخه‌های دیگر ویندوزفون همانند ویندوزفون ۸ و یا ۸٫۱ دارد و کاربران می‌توانند به‌صورت دقیقی شاهد تغییرات در ویندوز ۱۰ موبایل باشند. [در ویندوزفون ۸٫۱ نیز پروژه دولوپر ویندوز نیز وجود داشت اما اصل این پروژه با متفاوت است.

windows10mobile build 10581

در نسخه‌های اولیه‌ی ویندوز ۱۰ موبایل بسیاری از امکانات وجود نداشتند و یا به‌صورت کامل توسعه‌ نیافته بودند اما بیلد ۱۰۵۸۱ نسبت به بیلد اولیه تغییرات زیادی را در دو جبهه‌ی درونی (تغییرات درونی مانند پروژه استوریا) و بیرونی (تغییرات در کاشی‌ها ٬ اکشن سنتر و…) به‌خود دیده است.

windows10mobile build 10581

بیلد ۱۰۵۸۱ ویندوز ۱۰ موبایل برای تمامی اینسایدر‌ها در دسترس است [در بیلد ۱۰۵۳۶ و ۱۰۵۴۹ امکان بروزرسانی مستقیم به بیلد جدید وجود نداشت و کاربران می‌بایست به ویندوزفون ۸٫۱ دانگرید و سپس بیلد جدید را دانلود می‌کردند اما بیلد ۱۰۵۸۱ دیگر مشکل بلاکینگ باگ ندارد و کاربران به‌ صورت مستقیم می‌توانند به بیلد ۱۰۵۸۱ بروزرسانی کنند] و این خود یک نکته‌ی مثبت به شمار می‌رود.

10581 build (7)

ما این‌بار قصد نداریم تا به‌ویژگی‌های جدید مشخصی که در این بیلد افزوده شده و مایکروسافت به صورت کامل به آن‌ها اشاره کرده است٬ بپردازیم بلکه می‌خواهیم خود را جای کاربری بگذاریم که سه روز است به صورت مداوم از این بیلد استفاده می‌کند و نظر واقعیمان رو بدون هیچ تعصبی بگوییم. اگر دوست دارید تا درباره‌ی بیلد ۱۰۵۸۱ و مشخصات جدید آن اطلاعاتی به دست آورید با ما همراه باشید.

10581 build (4)

بگذارید به یک موضوع اعتراف کنیم:

بیلد ۱۰۵۸۱ بدون هیچ تعصبی فوق‌العاده است

هیچ نسخه‌ای از ویندوز ۱۰ موبایل مسلما به گرد پای این نسخه نمی‌رسد و هماهنگی بین سخت‌افزار و نرم‌افزار در این نسخه به اوج خود رسیده است. سرعت به شکل حیرت‌آوری افزایش یافته است و تقریبا هیچ مکث قابل توجهی در آن دیده نمی‌شود. لاک‌اسکرین بسیار سریع‌تر باز می‌شود ٬ اپلیکیشن‌ها به نرمی اجرا می‌شوند و تقریبا شاهد لودینگ مداوم و رزویومینگ معروف ویندوزفون نیستیم [البته هنوز هم در مواردی رزیومینگ و لودینگ دیده می‌شود اما نسبت به بیلد قبلی که ما تست کردیم (۱۰۵۳۶) و مشخصا نسبت به ویندوزفون ۸٫۱ لودینگ بسیار کمتر به چشم می‌آید]

10581 build (5)

در بیلد ۱۰۵۳۶ اصلا دوست نداشتیم تا با نرم‌افزار پیش‌فرض دوربین ویندوز ۱۰ موبایل کار کنیم اما در بیلد جدید نرم‌افزار دوربین بسیار روان‌تر شده است و بدون هیچ‌گونه مکثی باز می‌شود. عملکرد دکمه‌های لمسی بهبود یافته است و همانند بیلد ۱۰۵۱۲ و ۱۰۵۳۶ گیر نمی‌کند و روی اعصاب شما رژه نمی‌رود. هنگ کردن گوشی تقریبا منتفی شده است و عملکرد اپ سویچر اندکی بهبود یافته است.

10581 build (2)

اگر در بیلد‌های قبلی هوس می‌کردید تا عکس پروفایل خود را عوض کنید به‌در بسته می‌‌خوردید و این موضوع یک ایراد بزرگ بود. [یکی از کار‌های عجیب ردموندی‌ها اعمال تغییرات عجیب و غریب در دسترسی‌سیستمی (api) گالری بود. در بیلد ۱۰۱۴۹ این مشکل رفع شده بود اما در بیلد‌های بعدی شاهد عرض اندام این باگ بودیم!] اما در بیلد ۱۰۵۸۱ دسترسی سیستمی همانند ویندوزفون ۸٫۱ شده است.

*توضیحات تکمیلی: منظور از این جمله تغییر اپلیکیشن گالری یا چیز دیگری نیست بلکه منظور از تغییر api ٬ تغییر کد‌های سیستمی است. به‌طور مثال اپلیکیشن تلگرام که بر پایه‌ی ویندوزفون ۸ نوشته شده است برای تغییر پروفایل به ادرسی همانند ادرس زیر مراجعه می‌کرد :

تعویض عکس  یا فرستادن -> گالری -> انتخاب عکس -> ارسال

اما در ویندوز ۱۰ موبایل در هنگام ارسال تلگرام به دلیل تغییرات درونی api گالری این اپلیکیشن کرش می‌کرد و هیچ‌گونه عکسی به سرور‌های تلگرام ارسال نمی‌شد]

stickers_telegram_wp

از دیگر ویژگی‌های جدید ویندوز ۱۰ موبایل بیلد ۱۰۵۸۱ می‌توان به عمر بهتر باتری اشاره کرد. براساس  تستی که ما انجام دادیم باتری تا ۲ ساعت در استفاده مداوم و تا ۵ ساعت در حالت آماده به کار بیشتر دوام می‌آورد و این مورد را باید ستود.

از بهبود ها و ویژگی‌های جدید برایتان گفتیم اما حالا دیگر تعریف تمجید از مسافر جدیدمان بس است و کمی به مشکلات بیلد جدید بپردازیم.

۱- حذف گزینه ۳G Only و ۴G Only در نسخه‌ی جدید:

واقعا بعضی مواقع در کار مایکروسافت حیران می‌مانیم و دلمان می‌خواهد از ردموندی‌ها پرسیم تا بدانیم که چرا باید ویژگی جدیدی را که ما به آن‌ها عادت می‌کردیم را حذف کنی؟ و بازگشت آن را در هاله‌ای از ابهام قرار دهند؟!؟!؟ بگذارید جواب احتمالی ردموندی ها را با هم مرور کنیم

این نسخه ٬ نسخه‌ی آزمایشی است و هرگونه تغییری در آن ممکن است

تا حدودی حق با آن‌هاست و نمی‌توانیم به آن خرده بگیریم. حداقل امیدواریم این ویژگی بسیار بسیار مهم مجددا در ویندوز ۱۰ موبایل اضافه شود.

10581 build (1) 10581 build

۲- خاموش و روشن شدن گوشی زمان زیادی طول می‌کشد

اگر بخواهیم بین دو بیلد ۱۰۵۳۶ و بیلد ۱۰۵۸۱ مقایسه‌ای انجام دهیم بیلد ۱۰۵۸۱ در مجموع برنده‌ی میدان است. اما در یک مورد بیلد ۱۰۵۸۱ نمی‌تواند ادعای برتری کند و آن‌هم زمان کمتر ری‌استارت شدن گوشی است. امیدواریم مایکروسافت فکری برای این موضوع کند و اوضاع را بهتر کند. باز هم تنها به حل این مشکل امیدواریم

۳- کرش در اپلیکیشن Phone

اگر شما در هنگام کار با اپلیکیشن Phone اندکی لگ را مشاهده کردید تعجب نکنید زیرا ظاهرا این قسمت هنوز به بلوغ نرسیده است.

455067-windows-10-pc-phone-synnergy

۴- از کار افتادن میکروفون‌های دوم و سوم

طبق گزارش برخی از کاربران میکروفون‌های گوشی‌های لومیا ۹۳۰ و لومیا ۱۵۲۰ بعد از بروزرسانی از کار افتاده است. در دستگاهی که ما ویندوز ۱۰ موبایل بیلد ۱۰۵۸۱ را در آن تست کردیم هیچ مشکلی به وجود نیامد.

در ادامه از شما کاربران عزیز وب‌سایت ترنجی دعوت می‌کنیم تا ویدیوی نگاه نزدیک به بیلد ۱۰۵۸۱ ویندوز ۱۰ موبایل را مشاهده کنید. این ویدیو به صورت اختصاصی توسط تحریریه‌ی ترنجی تهیه شده است.

[aparat]http://www.aparat.com/v/D5L4d[/aparat]

شما نیز بیلد ۱۰۵۸۱ ویندوز ۱۰ موبایل را نقد کنید و از ۱ تا ۱۰ به آن نمره بدهید. بیلد ۱۰۵۸۱ از ۱۰ نمره ٬ نمره‌ی ۹ را از ما کسب کرد.

اشتراک در
اطلاع از
8 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
mohsen930

خدا قوت عارف جان،انصافاً خیلی روون شده
فقط اگه اکشن سنتر شفاف شه دیگه کامل میشه.
یه مقدار هم هماهنگی طراحی ظاهری بخشهای مختلف بیشتر شه دیگه ایده آل میشه B-)

trojan

بیلد خیلی کاملیه….بعضی وقتا تو ستینگ کرش میکنه اما خیلی خیلی روون شده.من که راضیم
از اون بهتر برنامه های یونیورسال هستن که عالین
مث
گروو موزیک.کلاک.تقویم.فیسبوک بتا.ترنسلیتور و غیره

riofarina

سلام عارف جان
مثل همیشه عالی بود
یه سوال، وقتی آپدیت جدید ویندوز میاد واسه همه گوشیها مثل ۹۳۰ و ۶۴۰ هم زمان میاد یا مثل آندروید اول پرچمدارا بعدا بقیه، البته اگه به بقیه بده 🙂

riofarina

ممنون، پس بنظرم اینم بهتره همون پرچمدار و بخرم، مثل آندروید 🙁

Sajjad

انبوه رنگ های سیاه وخسته کننده دل منو آزرده کرد خدایی. نمیشه که تا این حد!

Mahmoud Yazdanpanah Fadaee

آقا واسه چی حذف کرده ۴g Only رو 😥
اون گزینه نباشه ایرانسل خل همش رو ۳ جی میمونه :wacko:
امیدوارم برش گردونه :yes:

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
عارف کمانی
Arefkamani@gmail.com