حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

نقد و بررسی ویندوز ۱۰: یک شاهکار یا یک رویا؟

نوشته

8 سال قبل | 53 دیدگاه | ترنجی

چهارشنبه، ۷ مرداد ۱۳۹۴، مایکروسافت به صورت رسمی نسخه نهایی ویندوز ۱۰ را عرضه کرد. کاربرانی که این نسخه را رزروکرده بودند، توانستند از چهارشنبه، این نسخه را دریافت کنند. از این سو، مایکروسافت سعی‌کرده است تا سیستم‌عاملی بدون نقص را عرصه کند و از سوی دیگر، سعی‌کرده است تا بر خلاف ویندوز ۸، این سیستم‌عامل عامه پسند باشد و بر روی هر دیوایسی (از تلویزیون‌‌های هوشمند گرفته تا هدست‌های واقعیت مجازی)، به خوبی اجرا شود. نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل ردموندی‌ها، یک شاهکار تمام عیار است؛ شاهکاری که هر کسی، مجذوب آن خواهد شد. اکنون ما این نسخه را برای سرفیس پرو ۳ دریافت کرده‌ایم و بررسی جامعی را از آن تهیه کرده‎‌ایم. در ادامه همراه ترنجی باشید.

20150801_171411

ردموندی‌ها پس از گذشت حدودا یک سال از معرفی نسخه پیش‌نمایش ویندوز ۱۰ و عرضه‌ی بیلدهای متعددی که تعداد آن‌ها انگشت‌شمار نیست، نسخه نهایی ویندوز ۱۰ را عرضه کردند. ظاهر این نسخه نسبت به ویندوزهای قبلی، دگرگون‌شده و مایکروسافت سعی‌کرده است تا این ویندوز به مذاق هر کسی خوش باشد. بر خلاف ویندوز ۸ که طرفداران کمتری نسبت به ویندوز ۷ داشت، ویندوز ۱۰ می‌تواند بسیار موفق ظاهر شود. مایکروسافت در ویندوز ۱۰، راه خود را تغییر داده و دست به ابتکارهای جالبی‌زده است. از عرضه‌ی دستیار صوتی خود که انگار حس یک دوست را به شما دست می‌دهد و جایگزینی مرورگر جدید با نام اج (Edge) با مرورگر اینترنت اکسپلورر که سال‌های سال به عنوان مرورگر پیش‌فرض ویندوز شناخته می‌شد و محبوب‌ترین مرورگر جهان نیز بود.

20150801_171826

امسال مایکروسافت سیاست خود را تغییر داد و بیلدهای متعددی را از ویندوز ۱۰ منتشر کرد. مهر ماه سال گذشته بود که این شرکت در کنفرانسی، رسما از نسخه جدید سیستم‌عامل خود با نام ویندوز ۱۰ رونمایی کرد. تا قبل از کنفرانس مهر ماه مایکروسافت، همگان فکر می‌کردند که نسخه بعدی سیستم‌عامل مایکروسافت، ویندوز ۹ خواهد بود اما وقتی که در کنفرانس مایکروسافت حرف از ویندوز ۱۰ زده شد، آن‌ها تعجب کردند. ویندوز ۱۰، آخرین نسخه سیستم‌عامل این شرکت خ واهد بود اما این شرکت به‌ جای عرضه‌ی نسخه‌ جدید ویندوز، آپدیت‌های متعددی را برای ویندوز ۱۰ منتشر خواهد کرد. عرضه‌ی بیلدهای متعدد و گزارش باگ‌ها و ویژگی‌هایی که در ویندوز ۱۰، نبود آن‌ها احساس می‌شد، باعث شد تا نسخه‌ی نهایی ویندوز ۱۰ بدون نقص باشد. مهم‌ترین اتفاقی که برای ایرانیان در این نسخه رخ داد، اضافه‌شدن تقویم شمسی و بازشدن فروشگاه برنامه ویندوز بود. این نسخه‌ی ویندوز با ویندوزهای قبلی تفاوت زیادی دارد چرا که در این نسخه به خواسته‌‎های کاربران توجه بسیار زیادی‌ شده است.

20150801_172257

ویندوز ۱۰ قطعا طرفداران بیشتری نسبت به ویندوز ۸/۸٫۱ خواهد داشت و می‌تواند مانند ویندوز ۷، کاربران زیادی را به خود جذب کند. در این نسخه سعی‌شده است تا بیشتر دستگاه‌ها (اعم از ایکس‌باکس، تلویزیون و غیره) بتوانند از ویندوز ۱۰ نیز استفاده کنند. ادغام فروشگاه‌های برنامه ویندوزفون و ویندوز به بهبود ویندوز کمک می‌کند و توسعه‌دهندگان را وادار می‌کند تا برنامه‌های خود را برای گوشی و پی‌سی و تبلت بهینه کنند. توسعه‌دهندگان باید از این به بعد، اپلیکیشن‌های خود را به صورت یونیورسال (Universal) برای ویندوز عرضه کنند که باعث خواهد شد تا فروشگاه نرم‌افزار جدید مایکروسافت نسبت به فروشگاه ویندوز ۸/۸٫۱، پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته باشد. مایکروسافت سعی می‌کند تا توسعه‌دهندگان را به سمت خود بکشاند و این شرکت، ابزار جدیدی را معرفی کرد که توسعه‌دهندگان می‌توانند با آن، اپلیکیشن‌هایی که برای اندروید و iOS ساخته‌اند را نیز برای ویندوز عرضه کنند.

 20150801_172022

بازگشت منوی استارت؛ تلفیقی از ویندوز ۸ و ویندوز ۷

windows10review_42

منوی استارت بالاخره به ویندوز بازگشت اما این‌بار با تلفیقی از ویندوز ۸ و ویندوز ۷ که ظاهر زیبایی دارد. کاشی‌های زنده در راست منوی استارت قرارگرفته‌اند و در سمت راست نیز، برنامه‌هایی که بیشترین استفاده (Most used) را داشته‌اند و برنامه‌هایی که به تازگی اضافه‌شده‌اند (Recently added)، قرارگرفته‌اند. کاشی‌ها را می‌توانید به دلخواه خود درست کنید و آن‌ها را در دسته‌‌ی مربوط به خود قرار دهید. کاشی‌ها نیز مانند ویندوز ۸٫۱ در چهار اندازه قابل انتخاب است. همه‌ی برنامه‌ها از گزینه‌ای که در پایین سمت راست منوی استارت قرار دارد، قابل مشاهد‌ه‌اند و همانند ویندوز ۸٫۱ براساس حروف الفبا مرتب‌شده‌اند. در کل، منوی استارت ویندوز ۱۰ به تکامل رسیده است.

windows10review_01

تقریبا از اولین بیلد عرضه‌شده‌ی ویندوز ۱۰ تا آخرین بیلد عرضه‌شده، شاهد تغییراتی در منوی استارت این سیستنم‌عامل بودیم. منوی استارت اولین بیلدهای عرضه‌شده از ویندوز ۱۰، شفاف بود اما رفته‌رفته در بیلد نهایی، منوی استارت حالت شیشه‌ای به خود گرفت و نسبت به بیلدهای قبلی، کمی عوض‌شده است. زمانی که حالت Tablet در ویدوز ۱۰ خاموش است، منوی استارت به صورت تمام صفحه نیست اما زمانی که این حالت روشن باشد، منوی استارت به صورت تمام صفحه نشان‌داده می‌شود. اکنون می‌توانید رنگ‌ تعدادی از کاشی‌ها را عوض کنید و آن را با سلیقه خود، تغییر دهید.

کرتانا (Cortana)؛ دستیار صوتی که حس یک دوست را به شما القا می‌کند.

windows10review_02

بالاخره دستیار صوتی محشر مایکروسافت که ابتدا برای ویندوزفون عرضه‌شده بود، برای ویندوز ۱۰ نیز منتشرشده است و می‌توانید با این دستیار صوتی هوشمند که حس یک دوست را به شما القا می‌کند، به گفت‌وگو بپردازید. تصور کنید که با نصب ویندوز ۱۰، دوستی به دوستان شما اضافه خواهد شد که همیشه در دسترس است و به درخواست‌های شما، عمل خواهد کرد. مایکروسافت، هر روز سعی می‌کند تا کرتانا را بهبود ببخشد. در ویندوز ۱۰، جایی برای کرتانا در نوار تسک‌بار پایین ویندوز در نظرگرفته‌شده است و می‌توانید به دو روش با او گفتگو برقرار کنید: در بخش جست‌وجو یا همان کرتانا، پیام خود را تایپ‌کرده تا کرتانا به آن پاسخ دهد و یا با صدا، با او ارتباط برقرار کنید.

windows10review_04

تمامی کارهایی که می‌توانستید با کرتانا در ویندوزفون ۸٫۱ انجام دهید را نیز می‌توانید با کرتانا در ویندوز ۱۰ انجام دهید. برای مثال، می‌توانید با گفتن جمله “Sing a song for me” از او درخواست کنید تا برای شما شعر بخواند و یا با گفتن “Tell me a joke”، از او درخواست کنید تا برای شما یک جک بگوید. علاوه بر این کارها‌، می‌توانید کارهای دیگری را نیز با این دستیار صوتی سرگرم‌کننده انجام دهید. برای مثال، وقتی که سرماخورده‌اید، کرتانا عکس یک سوپ را برای شما ارسال می‌کند.

windows10review_03

همچنین کرتانا، وضعیت آب‌‌وهوا و جدیدترین اخبارها را نیز برای شما نشان می‌دهد و در بخش جست‌وجو، کارهایی که کرتانا می‌تواند انجام دهد را نشان می‌دهد. می‌توانید به کرتانا بگویید تا “من را در ساعت ۶:۳۰ بیدار کن” و یا از او سوال کنید که “چه آهنگی درحال پخش است”. در بخش Notebook کرتانا، می‌توانید قابلیت‌های کرتانا را در بخش‌های مختلف غیرفعال کنید. بخش دیگری در کرتانا نیز با نام “reminders” یا “یادآوری‌ها” وجود دارد که می‌توانید به کرتانا اطلاع دهید تا برای انجام‌دادن کاری، در این زمان و مکان به من یادآوری کن. بخش “Feedback” یا “بازخورد” در کرتانا وجود دارد که می‌توانید با آن، بازخوردهای خود (اشکالات و کمبودها به همراه اسکرین‌شات و یا ایده‌‌هایتان برای بهترشدن کرتانا) را برای تیم کرتانا ارسال کنید.

مرورگر اج (Edge)؛ فرزندی شایسته برای اینترنت اکسپلورر، اج با سرعت تمام آمد!

windows10review_05

وقت خانه تکانی مایکروسافت رسیده بود و بالاخره این شرکت از مرورگر جدید خود با نام اج (Edge) برای ویندوز ۱۰ رونمایی کرد. گرچه مرورگر قبلی مایکروسافت پرطرفدار بود اما عملکرد خوبی نسبت به دیگر مرورگرها مانند کروم نداشت. این شرکت دست به کار شد و مرورگری را با نام “پروژه اسپارتان” در بیلدهای پیش‌نمایش ویندوز ۱۰ عرضه کرد. این مرورگر نسبت به “اینترنت اکسپلورر” عملکرد بسیار بهتری داشت اما در کنفرانسی که در ماه‌های گذشته برگزار شد، این شرکت از مرورگر دیگری با نام “اج یا Edge” رونمایی کرد که در تست‌های جاوا اسکریپتی که از این مرورگر و گوگل کروم گرفته شد، سوگلی جدید مایکروسافت توانست مرورگر گوگل را زمین‌گیر کند.

windows10review_06

در هنگام کار با این مرورگر، احساس کندی نمی‌کنید چرا که سرعت لود آن پایین است اما اگر راستش را بخواهید، این مرورگر هنور چند اشکال دارد. یکی از این اشکالات، کرش‌کردن در هنگام وب‌گردی است اما بعد از کرش‌کردن و بازکردن دوباره مرورگر اج، تب‌ها بازگردانده می‌شوند. در کل، سرعت بازکردن سایت‌ها در مرورگر جدید مایکروسافت عالی است اما هنوز اشکال دارد که مایکروسافت، احتمالا در آپدیت‌هایی که قرار است در روزهای آینده برای ویندوز ۱۰ منتشر شود، آن‌ها را رفع خواهد کرد. اگر هنوز تمایل به استفاده از “اینترنت اکسپلورر” دارید، می‌توانید از منوی این مرورگر، وارد “اینترنت اکسپلورر” شوید.

windows10review_07

ویژگی‌های اج نیز جالب است. یکی از این قابلیت‌ها، نوشتن بر روی صفحه وب است که می‌توانید با قلم، بر روی صفحه وب، یک یادداشت را بنویسید. این قابلیت از قسمت بالای این مرورگر فعال می‌شود. یکی دیگر از قابلیت‌های این مرورگر، Reading View است که با دکمه‌های Ctrl+Shift+R یا قسمت بالای مرورگر فعال می‌شود. در این حالت، قالب سایت حذف خواهد شد و تنها مطلب مورد نظر در یک صفحه قرار می‌گیرید که اندازه متون بزرگتر می‌شوند و کاربر، راحت‌تر می‌تواند متون را مشاهده کند. یکی دیگر از قابلیت‌های جدید مرورگر مایکروسافت، قابلیت اشتراک‌گذاری یا Share است که می‌توانید صفحه‌ موردنظر خود را برای دیگران از طریق شبکه‌های اجتماعی (فیس‌بوک و غیره) و ایمیل برای دیگران به اشتراک بگذارید.

windows10review_08

صفحه‌اصلی اج، زیباتر از اینترنت اکسپلورر شده است و در بالای صفحه‌اصلی، قسمت مربوط به جست‌وجو یا واردکردن یک آدرس وب قرارداده‌شده است و در پایین آن، وب‌سایت‌هایی که بیشترین بازدید را داشته‌اند، به همراه تعدادی وب‌سایت پیشنهادی نشان‌داده خواهند شد. یکی دیگر از قابلیت‌ها که در تنظیمات این مرورگر وجود دارد، حالت Dark یا Light است که برای مثال اگر تم را بر روی Dark قرار دهید، محیط “اج” به رنگ خاکستری درخواهد آمد. اگر با مرورگر جدید مایکروسافت کار کنید، اذیت نخواهید شد و احتمالا آن را به دیگر مرورگرها ترجیح دهید اما توصیه می‌شود که تا عرضه آپدیت‌های بعدی برای رفع مشکلاتی که در این مرورگر وجود دارد، صبر کنید.

دایرکت ایکس ۱۲؛ مروارید درخشان ویندوز ۱۰

maxresdefault

مایکروسافت در ویندوز ۱۰ سعی کرد علاوه بر بهبود هسته سیستم‌ عامل خود بر عوامل تاثیرگذار دیگری هم همچون دایرکت ایکس توجه کند؛ در دهمین نسخه از سیستم عامل ویندوز این API دست‌خوش تغییراتی شده و به طور خلاصه کتابخانه‌های اصلی آن بازنویسی شده‌اند، علاوه بر این مایکروسافت برای گسترش توانایی‌های این رابط نرم‌افزار به آن کتابخانه‌های دیگری هم اضافه کرد و بدین ترتیب دایرکت ایکس ۱۲ به وجود آمد. شاید از خود بپرسید که این تغییرات چه بوده‌اند و در نهایت چه تاثیری بر روی محیط دیداری ویندوز و یا بازی‌ها می‌گذارند؟ هدف از دایرکت ایکس دسترسی آسان برنامه‌نویسان به سخت‌ افزارهای موردنظرشان بود و در هر نسخه از دایرکت ایکس سعی شد که این دسترسی آسان‌تر شود و همچنین دست برنامه‌نویسان نیز برای اعمال تغییرات بازتر گردد؛ در دایرکت ایکس ۱۲ همانطور که گفته شد کتابخانه‌های جدیدی اضافه شده‌اند و بدین ترتیب در بازی‌های آینده می‌توان شاهد گرافیکی طبیعی و نورپردازی و حجم‌دهی واقع‌ گرایانه باشیم.

در این نسخه مایکروسافت وعده ترکیب کارت‌های گرافیکی دو شرکت رقیب یعنی انویدیا و AMD را با یکدگیر داده و می‌توان از قابلیت‌های انحصاری نرم افزاری و سخت افزاری هر کمپانی در کنار هم استفاده کرد؛ دایرکت‌ایکس ۱۲ با تغییر در کتابخانه‌های اصلی خود تلاش کرده‌است که سطح کارایی پردازنده‌ اصلی بالا رود به طور خلاصه در دایرکت ایکس ۱۲ بر خلاف نسخه قبلی خود یعنی دایرکت ایکس ۱۱ محاسبات گرافیکی بر روی یک هسته پردازنده اجرا نمی‌شود و بر روی تمامی هسته‌های یک پردازنده پخش می‌گردد. مایکروسافت از پلتفرم ایکس باکس درس گرفته‌است و در دایرکت ایکس ۱۲ از آن استفاده کرد، در این API مایکروسافت به برنامه‌نویسان اجازه دسترسی سطح پایین به سخت افزار را داده‌است و بدین ترتیب می‌توان انتظار داشت که در آینده رایانه‌ها نیز همانند کنسول‌ها از قطره قطره توان خود بهره برند و بهینه‌تر شوند. همانطور که می‌دانید این API قابلیت‌های بی‌شماری را در خود دارد و برای بهره‌مندی از تک تک آنان باید تا عرضه بازی‌ها و نرم افزارهای منطبق با این رابط نرم افزار صبر کرد، در مجالی دیگر سعی می‌کنیم که به بررسی کامل این نسخه از دایرکت ایکس بپردازیم.

دسکتاپ‌‌های چندگانه؛ چند دسکتاپ مختلف را در محیط ویندوز خود داشته باشید.

windows10review_09

در ویندوز ۱۰، نمایش وظیفه یا Task View اضافه‌شده است. در Task View، می‌توانید پنجره‌های بازشده را مشاهده کنید و حتی چند دسکتاپ ایجاد کنید! اضافه‌شدن این ویژگی، باعث‌شده است تا راحت‌تر بتوانیم پنجره‌های بازشده را ببندیم. همین‌طور می‌توانید دسکتاپ‌های چندگانه ایجاد کنید. فکر کنید که می‌خواهید در دسکتاپ جداگانه‌ای، تنها یک پنجره را باز کنید و در دسکتاپ‌ دیگری، چند پنجره را باز کنید. اضافه‌شدن این ویژگی به ویندوز ۱۰، کار را برای کاربران راحت‌تر می‌کند. این ویژگی در تسک‌بار ویندوز، در دسترس می‌باشد.

مرکز اعلانیه یا Notification Center‌؛ اکنون نوتیفیکیشن‌های خود را از مرکز اعلانیه مشاهده کنید.

windows10review_11

مرکز اعلانیه یا Notification Center نیز یکی از قابلیت‌های کاربردی دیگری است که از طریق آن‌، کاربر می‌تواند اعلانات را مشاهده کند. اخبارهای مهم و نوتیفیکیشن‌های مربوط به سیستم در این بخش ظاهر خواهند شد و می‌توانید از این بخش، نوتیفیکشن‌ها را نیز حذف کنید. علاوه بر این‌که نوتیفیکشن‌ها در این بخش وجود دارند، تنظیمات مهم دستگاه (وای‌فای، حالت تبلت، بلوتوث، موقعیت یا Location، حالت پرواز و غیره) نیز در پایین این بخش قرارگرفته‌اند و دسترسی سریعی به تنظیمات اصلی دستگاه خواهید داشت. برای دسترسی به همه‌ی تنظیمات، می‌توانید از این بخش اقدام کنید.

فروشگاه نرم‌افزاری جدید و برنامه‌های یونیورسال (Universal)

windows10review_12

فروشگاه نرم‌افزاری جدید مایکروسافت، بسیار از فروشگاه نرم‌افزاری موجود بر روی ویندوز ۸/۸٫۱ بهتر است. برخلاف فروشگاه قبلی، فروشگاه جدید مایکروسافت برای ایرانیان به صورت کامل باز است و می‌توانید با سرعت بسیار عالی از این فروشگاه، نرم‌افزار، بازی و حتی آهنگ و فیلم و سریال دانلود کنید! مایکروسافت، فروشگاه نرم‌افزاری ویندوزفون و ویندوز را ادغام‌ کرد و این ادغام باعث خواهد شد تا از این به بعد، هر برنامه یا بازی که برای ویندوز موبایل منتشر می‌شود، برای ویندوز نیز عرضه شود.

windows10review_14

توسعه‌دهندگان باید از این به بعد، کلیه‌ی برنامه‌ها و بازی‌های خود برا هم برای گوشی و هم برای پی‌سی و تبلت بهینه کنند. تا پیش از این نیز برنامه‌های یونیورسال (Universal) نیز در فروشگاه قبلی مایکروسافت وجود داشت اما همه‌ی برنامه‌ها جزو این دسته نبودند. در فروشگاه جدید، تنها برنامه‎های یونیورسال قرار خواهند گرفت و توسعه‌دهندگان باید دست به کار شوند تا برنامه‌ی خود را برای همه‌ی دستگاه‌های ویندوزی بهینه کنند. در کل، سرعت بازشدن فروشگاه جدید مایکروسافت برای ایرانیان عالی است و پس از نصب ویندوز ۱۰، از فروشگاه این سیستم‌عامل، لذت خواهید برد و دوست دارید تا ویندوز خود را پر از برنامه‌ و بازی کنید! از آسفالت ۸ گرفته تا Modern Combat و برنامه‌ها و بازی‌های دیگری که قرار است به زودی برای ویندوز عرضه شوند.

حالت تبلت؛ مخصوص تبلت‌های ویندوزی

windows10review_16

بهترین مزیت ویندوز ۱۰ برای تبلت‌های ویندوزی، حالت تبلت است. در این حالت، دسکتاپ مخفی خواهد شد و پنجره‌ها نیز به صورت تمام صفحه نمایش‌داده می‌شوند و راهی برای کوچک‌کردن آن‌ها ندارید. برنامه‌ها نیز در تسک‌بار ویندوز نمایش‌داده نمی‌شوند و مهم‌تر از همه، منوی استارت به صورت تمام صفحه همانند ویندوز ۸/۸٫۱ ظاهر خواهد شد اما به صورت عمودی! در حالت تبلت، برای دسترسی به بخش “دسکتاپ‌های چندگانه، باید از سمت چپ به راست بر روی صفحه تبلت، اسکرول کنید و همچنین برای دسترسی به مرکز اعلانیه، باید از سمت راست به چپ، اسکرول کنید. خارج‌شدن از یک برنامه با اسکرول از سمت بالا به پایین همانند ویندوز ۸/۸٫۱ صورت می‌پذیرد.

عملکرد ویندوز ۱۰ بر روی سرفیس پرو ۳ چگونه است؟

windows10review_19

اگر بگوییم سرفیس پرو ۳ با ویندوز ۱۰ به یک دستگاه کامل تبدیل‌شده است، بی‌راه نگفته‌ایم. حالت تبلت نیز برای سرفیس پرو ۳ بسیار کاربردی است و در ویندوز ۸٫۱ موجود بر روی سرفیس پرو ۳، شاهد چنین قابلیت بسیار کاربردی نبوده‌ایم. جالب است بدانید که سرعت سرفیس پرو ۳ پس از آپدیت به ویندوز ۱۰، بهبود چشم‌گیری نسبت به ویندوز ۸٫۱ پیداکرده است. ویندوز ۱۰ می‌تواند تا ۷۰ درصد از دو دستگاه کم‌ کند و این شامل همه‌ی دستگاه‌هایی می‌شود که از ویندوز ۱۰ استفاده می‌کنند. گرم‌شدن سرفیس نیز تا ۷۰ درصد نسبت به ویندوز ۸٫۱ کاهش‌یافته است. هنگامی‌که کیبورد را از سرفیس جدا می‌کنید، ویندوز به صورت خودکار به حالت تبلت می‌رود و هنگامی‌که کیبورد را به سرفیس وصل می‌کنید، ویندوز به صورت خودکار به حالت دسکتاپ (حالت ساده) می‌رود. این قابلیت، “Continuum” یا “پیوستار” نام دارد.

تقویم هجری شمسی؛ زینت‌بخش دیوار ویندوز ۱۰

windows10review_20

اضافه‌شدن تقویم‌ هجری شمسی به ویندوز، یکی از اتفاق‌های شیرینی بود که برای برای ما ایرانی‌ها اتفاق افتاد. وب‌سایتی که ردموندی‌ها برای ارسال نظرات و پیشنهادات درباره ویندوز ۱۰ راه‌اندازی‌ کرده بود، به بهبود این سیستم‌عامل کمک زیادی کرد. یکی از پیشنهاداتی که در این وب‌سایت توسط یک کاربر ایرانی ارسال‌شده بود، مربوط به اضافه‌شدن تقویم هجری شمسی بود که توانست در صدر پیشنهادات قرار بگیرد. به همین دلیل، مایکروسافت دست به کار شد و از بیلد ۹۹۲۶، تقویم هجری شمسی را به ویندوز آورد. اکنون، ویندوز به صورت کامل از تقویم هجری شمسی پشتیبانی می‌کند. برنامه “Calendar” ویندوز ۱۰ نیز از تقویم هجری شمسی پشتیبانی می‎‌کند و می‌توانید رویدادهای خود را در این برنامه بنویسید.

برنامه‌ی Phone Companion؛ وصل‌شدن ویندوز ۱۰ به گوشی ویندوزی، اندرویدی یا آی‌او‌اسی!

windows10review_21

یکی از قابلیت‌های جالب ویندوز ۱۰، برنامه Phone Companion است. اما در اصل این برنامه چیست؟ با استفاده از این برنامه، می‌توانید گوشی خود (چه اندرویدی و چه آی‌اواسی) را به ویندوز ۱۰ متصل کنید! البته برای این کار، باید برنامه‌هایی که نیاز است (مثل اسکایپ، آفیس، وان‌درایو و غیره) را بر روی گوشی اندرویدی یا آی‌اواسی‌تان نصب کنید. ویندوز ۱۰ به صورت کامل توسط این برنامه به گوشی‌های ویندوزی نیز متصل می‌شود و گوشی و پی‌سی، به هم متصل خواهند شد.

برنامه‌ی ۳D Builder؛ ابزار مایکروسافت برای چاپ به صورت سه‌بعدی!

windows10review_22

ابزار جالبی نیز به ویندوز ۱۰ اضافه‌شده است که با آن می‌توانید به صورت سه‌بعدی، چاپ کنید. البته این برنامه، نیازمند چاپگر سه‌بعدی برای چاپ است. نام این برنامه، ۳D Builder است و در داخل برنامه، تصاویری قرارداده‌شده است که می‌توانید از هر زاویه‌ای، آن‌ها را مشاهده کنید. برای مثال، می‌توانید طرح “جعبه مداد” را بازکرده و با استفاده از چاپگر سه‌بعدی، اقدام به چاپ این طرح کنید و بعد از ساخت آن، مدادهای خود را در این جعبه قرار دهید. همچنین این برنامه، توانایی بازکردن این نوع فایل‌ها را دارد.

برنامه‌ی Mail؛ مدیریت ایمیل به سبک و سیاق ردموندی‌ها

windows10review_25

 نسخه جدید برنامه Mail، لباس جدیدی را بر تن کرده‌ است. اکنون می‌توانید ایمیل‌های آی‌کلود اپل را هم به این برنامه اضافه کنید. در کل، این برنامه نسبت به برنامه Mail موجود بر روی ویندوز ۸٫۱ بسیار بهتر است و طراحی ساده‌تری دارد. می‌توانید به سادگی بین حساب‌های خود سوییچ کنید. قابلیت جالب برنامه، درج جدول در ایمیل است که می‌توانید ایمیلی را با جدول ارسال کنید. همچنین می‌توانید برای برنامه Mail، تصویر پس‌زمینه (Background) نیز انتخاب کنید.

برنامه‌ی Photos؛ جایگزینی برای Photo Viewer و ویرایشگر عکس

windows10review_27

نسخه‌ی جدید این برنامه نسبت به برنامه Photos ویندوز ۸٫۱، بهبود ‌یافته است. قابلیت ویرایش عکس نیز در این برنامه وجود دارد و می‌توانید به عکس مورد نظر، فیلتر اضافه کنید و یا کنتراست عکس را زیاد یا کم کنید. همچنین می‌توانید میزان رنگ یا اشباع را زیاد یا کم کنید. اکانت مایکروسافت شما می‌تواند با این برنامه سینک شود و عکس‌ها در اکانت شما ذخیره شود.

windows10review_28

برنامه‌ی OneNote

windows10review_29

برنامه‌ی OneNote نیز آپدیت‌شده و قابلیت‌های جدیدی به آن اضافه‌شده است. اکنون می‌توانید در برنامه‌ی OneNote، جدول اضافه کنید.

برنامه‌ی Weather

windows10review_30

برنامه‌ی Alarms & Clocks

windows10review_31

برنامه‌ی Calculator

windows10review_32

برنامه‌ی Camera

windows10review_33

برنامه‌ی Groove Music

windows10review_34

برنامه‌ی Maps

windows10review_35

برنامه‌ی Movies & TV

windows10review_36

برنامه‌ی Money

windows10review_37

برنامه‌ی XBOX

windows10review_39

برنامه‌ی Voice Recorder

windows10review_40

سرعت بوت ویندوز ۱۰ در سرفیس پرو ۳ چقدر است؟ پاسخ این سوال در ویدیوی زیر است:

[aparat]http://www.aparat.com/v/apwBz[/aparat]

جمع‌بندی

نسخه بعدی سیستم‌عامل ردموندی‌ها قطعا می‌تواند موفقیت‌های ویندوز اکس‌پی و ویندوز ۷ را بدست بیاورد. سه سال پیش، این شرکت از ویندوز ۸ رونمایی کرد اما هرگز نتوانست به موفقیت‌های ویندوزهای قبلی دست یابد. ویندوز ۸ کاملا با دسکتاپ‌ها سازگار نبود و مایکروسافت در ویندوز ۸٫۱ سعی کرد تا این محیط جدید را با دسکتاپ‌ها هم سازگار کند و تا حدودی هم موفق شد اما بیشتر کاربران تمایل به آپدیت از ویندوز ۷ نداشتند. در نتیجه، ردموندی‌ها ویندوز ۱۰ را معرفی کردند. ویندوزی که کاملا با دسکتا‌پ‌ها و همچنین تبلت‌ها سازگاری دارد. قابلیت “Continuum” به کمک تبلت‌های ویندوزی از جمله سرفیس پرو ۳ آمد و تبلت‌های ویندوزی، اکنون کامل‌شده‌اند و اگر در سرفیس پرو ۳، با ویندوز ۱۰ و ویندوز ۸٫۱ کار کنید، قطعا پی خواهید برد. این که ویندوز ۱۰ می‌تواند بر روی دستگاه‌های کوچک‌تر و به کمک اینترنت اشیاء، نصب شود، یک اتفاق خوب محسوب می‌شود.

یکی از دلایلی که باعث شد تا ویندوز ۸ و ۸٫۱ به موفقیت‌های ویندوز ۷ و ویندوز اکس‌پی دست نیابند، حذف منوی استارت قبلی و جایگزینی آن با یک منوی استارت جدید بود. مایکروسافت در ویندوز ۱۰، منوی استارت ویندوز ۸/۸٫۱ و منوی استارت ویندوز ۷ را با هم ادغام کرد و منوی استارت کاملی را ساخت تا هم دسکتاپ‌ها و تبلت‌ها بتوانند از آن استفاده کنند. عرضه بیلدهای متعدد از ویندوز ۱۰ پیش‌نمایش، باعث شد تا ویژگی‌های جدیدی اضافه شوند و همچنین باگ‌های سیستم رفع شوند. مایکروسافت، بهبود ویندوز ۱۰ را مدیون کاربران و توسعه‌دهندگانی است که در ویندوز اینسایدر عضو شدند و مشکلات ویندوز را در هر بیلد گزارش دادند. طبق گفته‌ی مایکروسافت، ویندوز ۱۰ آخرین ویندوزی خواهد بود که ماکروسافت آن را عرضه خواهد کرد اما قرار نیست برای این ویندوز آپدیتی منتشر نشود. مایکروسافت در آینده، آپدیت‌های بزرگ و کوچکی را برای ویندوز ۱۰ منتشر خواهد کرد.

نظر شما چیست؟ آیا این نسخه را نصب کرده‎‌اید؟ نظر خود را در بخش نظرات بیان کنید.

اشتراک در
اطلاع از
53 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ostad-shahin

سلام آقای ایزدی
بررسی عالی بود
به عنوان یک مایکروسافتی هیچ زجری برام بدتر از این نیست که سیستمی مناسب نصب ویندوز ۱۰ ندارم
ویندوز۱۰ یک حماسه ی دیگره مثل ویندوز اکس پی
واقعا دوستش دارم . خوشبختانه در حال حاضر روی گوشیم دارم تستش میکنم و واقعا عالیه واقعا فوق العاده ست
امیدوارم بتونم در آینده ویندوز ۱۰ رو روی سرفیس پرو ۴ تست کنم
مرسی ممنون تشکر
ع.ک.ل.ع

َarsenal

ع.ک.ل.ع…خوب بود 🙂 :yes:

Ehsan

ایول دمتون گرم! :rose:
بریم بخونیم ببینیم چی به چیه! :mail:

Ehsan

دیگه نمیتونم صبر کنم 😥
امشب دانلودش میکنم نصب میکنم، رزرو هم هستما ولی هنوز اپدیت نشدیم 😐

Atta

عالیییییییییییییییییییییییییییییی
من از صبح چهارشنبه نصب کردم واقعا مهرکه هست
مررسی ترنجی واقعا ممنون
——
در ضمن سایت خیلی۳خیلی دیر باز میشه
خواهشن یه فکری به حالش کنین

nature

آقایون نویسنده های ترنجی عزیز
چند تا سوال : ویندوز ۱۰ ارزش ارتقا داره؟ (فکر کنم حتما داره)
از کجا دانلود کنیم ؟
کرک داره یا حتما باید بخریم و از کجا بخریم ؟
ممنون میشم جواب بدین :bye: :heart: :rose:

حسین

میلیون در هزار ارزش داره !!! ۲۴ ساعت نشده کرک شده رفت پی کارش !! :good:

سایتای ایرانی هم گذاشتن واسه دانلود … ولی بعضیاشون میگن فعلا زوده استفاده کنیم چون پر باگه و از این حرفا … خیلیا هم که طاقت نیاوردن و نصب کردن !!!

✰ BARDIYA ✰

سلام دوست عزیز در ارتقا به ویندوز ۱۰ شک نکن چند برابر ارزش داره در برابر ویندوز های دیگه
میتونید از سرور مایکروسافت دانلود کنید به راحتی حتما نسخه Pro رو دانلود کنید
https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10ISO
بله دوست عزیز کرک موقتش هم موجود هست تا کرک نهاییش بیاد اخرین کرک های ویندوز ۱۰ رو میتونید از انجمن سایت Soft98 بگیرید و ویندوز رو کرک کنید
موفق باشی دوست عزیز :rose: :rose:

songhor

ببخشید اشتباهی دستم خورد رو گزارش
اقای ایزدی فک کنم ما هم شهریم؟

nature

راستی چرا نظرات من نوشته در انتظار تایید. درجا تایید نمیشه.

حسین

به بعضی کلمات حساسه شاید اون کلمات رو تو نوشته هات استفاده می کنی !!!

مثل همین ن و ی سنده که نوشتی یا همین ت . رن جی :whistle: :whistle:

احمد

من دارم ازش استفاده میکنم میتونم بگم عالیه فقط نیاز به چندتا اپدیت داره اونایی که مشکل دارن باهاش اگه درایورهای کارت گرافیک و پردازنده جدید که واسه ویندوز ۱۰ هست رو دانلود کنن ۹۰درصد درست میشه

meysam70

سلام .خیلی بررسی خوبی بود . من ویندوز ۱۰ انترپرایز ۶۴بیت رو نصب کردم و با KMS AUTO هم مثل آب خوردن کرکش کردم. :yahoo: فقط دو تا سوال داشتم :
۱- تقویم فارسی رو چجوری میشه فعال کرد؟
۲- این اپلیکیشن دوربین با وبکم لپتاپ کار میکنه؟!

h26m76

من که فعلا xp دارم 😥 😥 😥
میخوام برگردم ۹۸

mahyar

عجب!! 😐

h26m76

داسم خوبه :yes:

Kara Ardalan

منم هنوز اکس پی دارم، شرکتا و موسسات زیادی هم هنوز اکس پی دارن
مایکروسافت باید ارتقای مستقیم از اکس پی رو هم میداد

حبیب

عالی بود!
مرسی ترنجی! مرسی امیرحسین عزیز!
…و البته براوو مایکروسافت!

taktaz

very nice :good:

babak note

ی سوال.اگه بزارم ویندوز ۱۰ رو لپ تاپ دانلود شه با سرعت ۱۲۰ چقد طول میکشه.لپ تاپم ویندوز اورجینال داره

Note4 love

من که رزرو کردم خیلی وقت پس چرا اپدیت واسه من نمیاد.چیکار کنم دوستان.حوصله دانلود ویندوز رو ندارم.میخوام اتوماتیک اپدیت بشه.چیکار کنم

amir nazeriyeh

Media creation tool nasb kon ba oon upgrade kon
https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10

Samsung--Electronics

آقا سینا یا آقا صدرا :rose: :rose: :rose: 🙂 🙂 :heart: :heart: :heart: :heart:
پس چی شد این ساعت ۲۴ :unsure: :unsure: :unsure:
منتظرش بمونیم؟ :unsure: هیچ وقت سابقه نداشت انقدر وقفه بیفته :rose: :rose: :rose: :rose: :rose:

Note4 love

آقای ایزدی عزیز واسه من از صبح ۴شنبه ایکون کوچیک اپدیت ویندوز تو قسمت نوار اعلانات بود و از ۴شنبه تا الان طول کشید که ۱۰۰درصد بشه.اما الان که ۱۰۰درصد شد هیچ اتفاقی نیوفتاد.ایا این اپدیت که ۳روز طول کشید کامل بشه همون اپدیت ویندوز۱۰ هستش؟؟

Ehsanz

ببخشید دوستان من واسه xperia z2 آپدیت ۵٫۱٫۱ اومد و آپدیت کردم اما الان توی وای فای مشکل دارم ممنون میشم راهنماییم کنید

REZA

خودت اپدیت کردی؟با گوشی؟شایئ تنظیمات کلرخونه تاثیر داشته باشه اگه نشد شاید فلش!با منتظر اپدیت جدید بمون!

Ari khan

ممنون اقای ایزدی :rose:
از لحاظ عمر باتری تغییری احساس کردین؟؟؟

Ari khan

شرمنده میشه از لحاظ عددی هم بگین؟؟؟قبلا دستگاهتون چند ساعت شارژ نگه میداشت حالا چقدر؟؟؟تو سرعت شارژهم تاثیری داشته؟راستی از لحاظ مصرف منابع و اشغال رم چطوره؟؟و همچنین سرعت بوت….ببخشین که سوال زیاد پرسیدم :rose:

Note4 love

نه اقای ایزدی.هر چقدر تو ویندوز اپدیت همchek for updait زدم هیچی نیومد.فقط ایکون کوچیک ویندوز اپدیت کنار ساعت و باطری بود که وقتی موس رو میبردم روش نوشته بود دانلود اپدیت ویندوز.۳روز طول کشید که ۱۰۰درصد بشه.الان هم که ۱۰۰درد شد هیچی به هیچی.چیکار باید بکنم.

REZA

درسته شبا سرعتم کمه ولی باید شروع به دانلودش کنم!بعضی ها اینقد تعریف میکنن وسوسه میشم :yes:

Darius

بلافاصله بعد از نصب برید سرچ کنید و آپدیت خودکار را خاموش کنید ١.۵ گیگ اینترنت من همین الآن رفت

Soheil Jameh Bozorg

دوستان من ویندوز ۱۰ رو دیروز نصب کردم روان هستش ولی ۲ تا مشکل دیدم، یکی اینکه بوتش خیلی زمان میبره حدود ۱ دقیقه … اما ویندوز ۸٫۱ حدود ۳۰ ثانیه، من آپگرید کردم تمامی درایور ها رو هم خودش نصب کرد.
بعد یکی دیگه هم وقتی تو بازی میرم و میخوام کنترل تب بگیرم و یا بازی رو ببندم بعضی اوقات قاطی میکنه صفحه و هی مشکی میشه و انگار میخواد بیاد و نیاد ! بعد از چند ثانیه یکدفعه ارور صفحه Blue screen رو میده، video tdr failure
تمامی درایور ها به روز هستن و حتی از سایت خود لنوو درایورها رو گرفتم ولی موقع نصب میگفت درایور موجود روی سیستم شما جدیدتر و اینی که شما میخوای نصب کنی قدیمی تره ! حالا نمیدونم چیکار کنم و بنظرم مشکل زمان زیاد بوت و این Crash فقط بخاطر همین Nvidia هست کسی راه حلی داره ؟ :wacko: ببخشید اگه طولانی شد، مدل لپ تاپ Lenovo Z510

no bias

دوستان این مشکل از چیه؟
http://uupload.ir/files/y94r_1.png

رو مرورگرم هیچ افزونه ای ندارم
http://uupload.ir/files/f5kg_2.png
رو ویندوزم هم این نرم افزارو ندارم
http://uupload.ir/files/53s_3.png

Help Plz

Soheil Jameh Bozorg

دوست عزیز این یک ویروس هست که از طریق Adobe flash player وارد مرورگر میشه و سپس این صفحه رو باز میکنه که مثلا هرچه سریعتر یا پول واریز کنید یا با شرکت تماس بگیرید برای حل مشکل سیستمون و … ، شما آنتی ویروس ندارید یا اگه هم دارید ورژنش قدیمیه باید آپدیتش کنید.
من همین مشکل رو داشتم و با نصب آنتی ویروس این ویروس پاک شد.
راستی حتما برید داخل Uninstall program و بگردید پاکش کنید! اسمش Super نیست، بلکه یه اسم دیگه داره و اگه کمی بگردید میبینید که ۱-۲ تا چیز جدید نصب شده بدون اطلاع شما! فک کنم اسم یکیش به Gift ربط داشته باشه.
مشکلی بود بگید تا راهنمایی کنم 😉

no bias

متشکرم دوست عزیز :good:
:yahoo:
دو تا برنامه بود bestadremover
GDfuncticon

Behzad 1280

اینقدر این چند روز از ویندوز ۱۰ تعریف کردید تا دیشب تصمیم کبرا گرفتم نصبش کنم،
ویندوز من ۷ اوریجینال بود و آپدیت هم بود،
اول رفتم تو سایت مایکروسافت و sign in کردم و دانلودر ویندوز ۱۰ رو برای ۶۴ بیتی دانلود کردم، ابتدا اجرای دانلودر خطا میداد و با کمی سرچ خطاشو برطرف کردم، و بعدش از ساعت ۱۰ شب تا صبح بیدار خوابی کشیدم،
حدود کمتر از ۵ گیگ از حجم ترافیکم هم استفاده شد …
دسکتاپ و برنامه ها و محتویات درایو C تغیر نکردن، فقط آنتی ویروس کسپراسکی رو صبح ندیدم …
گمونم عصر بعد از کار باز باید چند ساعتی رو پای لپتاپ بگذرونم …
امیدوارم ارزشش رو داشته باشه
هرچند تغیر خاصی در زمان بوت شدن دستگاه ندیدم …

سلام دوستان خواهشا راهنماییم کنید من ویندوز ۱۰ نصب کردم استور هم بالا میاد اما وقتی رو یه اپلیکیشن کلیک میکنم از استور میپره بیرون ؟؟ باید چیکار کنم درست شه ؟ 😥

اصلا تو هیچ اپلیکیشنی نمیره بازم طبیعیه؟؟

meysam70

سلام . من ۶۴ بیت نترپرایزو نصب کردم اصلا این مشکلاتی که شما میگید رو نداشت . از سافت۹۸ دانلود کردم . تنها مشکلش اینه که یکم سرعتش تو باز کردن my computer کمه ! ولی بازی هایی مثل GTA V رو از ویندوز ۸ بهتر اجرا میکنه

meysam70

دوستان از من میشنوید اصلا از خود مایکروسافت دانلود نکنید . چون هم سرعتش کمه و هم خیلی دردسر داره . برید سایت سافت ۹۸ اخرین ورژن با بهترین کرک ها رو گذاشته . من تست کردم روی ASUS N550 خیلی خوب و راحت آپگرید شد . درایور های ویندوز ۸ هم به ویندوز ۱۰ میخوره همونا رو نصب کنید . فقط برای پردازنه گرافیکی درایور مخصوص شو نصب کنید . یا علی

WindoDroid

دوستان یه سوالی برام پیش اومده اگه کسی می دونه لطفا جواب بده.
من رو لپ تاپم ویندوز ۷ هوم پرمیوم نصبه (ارجینال) و قاعدتا باید بتونم به ویندوز ۱۰ هوم ارتقا بدم. اما من فایل ایزوی نسخه هوم رو دارم و نمی خوام دوباره از طریق media creation tool دانلودش کنم. (ضمن اینکه سرعت اینترنتم درحدی نیست که بشه بدون دانلود منیجر دانلودش کرد). می خواستم بدونم اگه با همون فایل ایزو مراحل نصب رو انجام بدم اما بجای custom install گزینه upgrade رو بزنم ویندوزم فعال میشه؟ یا حتما باید با media creation tool دوباره دانلودش کنم؟ 😥
سوال بعدیم اینه که ویندوز ۱۰ که روی ویندوز ۷ ارجینال نصب بشه بصورت دائمی اکتیو می شه یا اونم بعد یه سال باید خریداری بشه؟
ببخشید طولانی شد.ممنون

Blue Tech

فقط با یه کلمه میشیه تعریفش کرد
نـــــــــــــــــارگیــــــــــــل. 😉

payam jannatifard

سلام . قیمت ویندوز ۱۰ اورجینالی که من چند روز پیش تو بازار گرفتم با قیمت اعلامی مایکروسافت زمین تا آسمون فرق داشت !!!!!!
جالب بود جنسی که قیمت ۱۹۹ دلاری داره چطوری ۱۵۰ فروش میره!
از طرفی لایسنس هم اگه روی ویندوز دانلود شده از خود سایت مایکروسافت باشه ، خوبه ..
که برای استعلام لایسنس ، مایکروسافت کارو راحت کرده .سایت مایکروسافت نحوه استعلام گرفتن محصولات خودشو توضیح کرده .. ترجمه فارسیش اینجاس :

http://itresearches.ir/%D9%86%D8%AD%D9%88%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%B9%D9%84%D8%A7%D9%85-%D9%88-%D8%AC%D8%B3%D8%AA%D8%AC%D9%88%DB%8C-%D9%86%D8%A7%D9%85-%D9%88-%D9%88%D8%B6%D8%B9%DB%8C%D8%AA-%D8%B4%D8%B1%DA%A9%D8%AA-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%87%D9%85%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%D9%85%D8%A7%DB%8C%DA%A9%D8%B1%D9%88%D8%B3%D8%A7%D9%81%D8%AA

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ایزدی