حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

نقد و بررسی اچ تی سی وان آ ۹ (HTC One A9): غریب آشنا

نوشته

8 سال قبل | 23 دیدگاه | ترنجی

طراحی، لوازم جانبی و بسته بندی

HTC A9 review-toranji (177)بسته بندی وان آ ۹ (One A9) همانند دیگر دستگاه های اچ تی سی است، یک بسته بندی ساده و شکیل که طرح رو و پشت دستگاه به صورت یک ورقه روی کارت چسبانده شده است. جعبه را باز می کنیم و اچ تی سی وان آ ۹ (One A9) را می بینیم.

HTC A9 review-toranji (179)

کنار می گذاریم و لوازم جانبی را از زیر ورقه جداکننده دستگاه از لوازم درون جعبه بیرون می آوریم. اینجا یک شارژر بزرگ که برای منطقه ما هم نیست (چرا که دوشاخ آن نیاز به تبدیل دارد) وجود دارد و یک هندزفری به که به ظاهرش نمی خورد زیاد با کیفیت باشد( !!! حتما بخش سخت افزار و صدا را بخوانید)

HTC A9 review-toranji (175) HTC A9 review-toranji (174)

به غیر از این موارد  و دفترچه های راهنما و غیره، دو برچسب سفید رنگ درون جعبه بود که ناخودآگاه ما را به یاد عادت اپل انداخت، دو برچسب سفید که روی آن ها خیلی ریز HTC نوشته شده بود. بگذریم، وان آ۹ را بر می داریم و در دست می گیریم، آ … خیلی خوشدست است و البته لیز، همین جا اکیدا باید بگوییم که مراقب لیز خوردن این دستگاه از دست خود باشید، چندین باز سیم هندزفری ناجی ما شد! این دستگاه شباهت غیر قابل انکاری به آیفون ۶ دارد، البته بیشتر از نمای پشتی اما وقتی کمی بیشتر دقت می کنید، می بینید توصیف کردن این شباهت با کلماتی چون “کپی” اشتباه است. اول اینکه بیشترین دلیل شباهت این دستگاه به آیفون ۶ حطوط بالا و پایین قاب پشتی است، بد نیست قبل از هر توضیحی تصویر زیر را با هم ببینیم:

HTC A9 review-toranji (159)اچ تی سی خود را اولین شرکتی می داند که موبایلی با بدنه تمام ساخته است و چنین راه حلی (خطوط پلاستیکی پشت دستگاه) برای مشکل آنت دهی ابداع کرده است. اچ تی سی وان ام ۷ را در اوایل سال ۲۰۱۳ روانه بازار کرد و اپل در اواخر سال ۲۰۱۴ آیفون ۶ را، پس اگر الهام گرفتنی هم باشد نمی توان گفت اچ تی سی این کار را کرده است. شاید اچ تی سی با بزرگنمایی این مورد سعی دارد به همه بگوید این راه حل ابداع ماست و لزوما همیشه اپل بهترین نیست. اجازه بدهید جلو دستگاه ها را با هم مقایسه کوتاهی داشته باشیم:

HTC A9 review-toranji (160)

بسیار خوب، تا پیش از ادامه بررسی اجازه بدهید بار دیگر مشخصات مربوط به این بخش را با هم مرور کنیم:

ابعاد ۱۴۵٫۸*۷۰٫۸*۷٫۳ میلی متر، وزن ۱۴۳ گرم، باتری ۲۱۵۰ میلی آمپر، بدنه آلومینیمی با شیشه گوریلا گلس نسل ۴ و ۲٫۵D، نسبت نمایشگر به بدنه ۶۶٫۸٪

HTC A9 review-toranji (55)

اینجا طراحی شیشه ۲٫۵D باعث شده است این دستگاه شببه به آیفون باشد، برخی می گویند حسگر اثر انگشت در پایین پنل جلویی باعث شباهت به دستگاه های سامسونگ شده است و برخی می گویند قیمت گوشی موبایل شباهت به تولیدات موتورولا دارد! اینجا هم نمی توان لزوما به اچ تی سی خرده گرفت چرا که آن ها سری باترفلای را هم دارند که طراحی نزدیک به این دارد. برای جمع بندی بحث باید بگوییم به نظر ما یک باید بحث الهام گرفتن، کپی بودن و این موارد را کنار گذاشت، همه شرکت ها در حال پیشرفت هستند و نمی توان انتظار داشت یک دستگاه با طراحی کاملا نو و بدون شباهت به هیچ دستگاه دیگر تولید شود، مسلما شباهت هایی بین تولیدات شرکت های مختلف هست، مهم این است که شخصا اصلی ترین نقطه قوت اچ تی سی وان آ ۹ (One A9) را در طراحی آن می بینم.

HTC A9 review-toranji (88) HTC A9 review-toranji (84)این یک دستگاه بسیار زیبا و خوشدست است که جسارت اچ تی سی در ساخت آن را تحسین می کنیم و حضور چنین کیفیت طراحی در بالارده (نه پرچمدار) این شرکت کاملا عالی است. در مجموع چند نکته منفی در این طراحی دیدیم که اولین آن لیز بودنش است، به دلیل صیقل خورده بودن فریم دور دستگاه (دستگاه یک پارچه است اما فریم دور آن بیشتر صیقل خورده است) بسیار لیز است.

HTC A9 review-toranji (114)

دوم اینکه دکمه تنظیم حجم صدا در سمت راست و بالای دکمه قفل قرار دارد، این سبب می شود برای کم و زیاد کردن صدا آن هم در این دستگاه لیز، کمی دچار مشکل شوید، البته این مورد را “عادت” می تواند برای شما برطرف کند. مورد بعدی پورت USB است، بگذریم که طبق عادت اچ تی سی، به شکل غیر متعارفی به در سمت راست لبه پایین قرار دارد اما بر خلاف دیگر دیگر دستگاه ها ست شده است، بدین معنی که برعکس پورت اکثر دستگاه ها موبایل است و شاید برای چند بار اول و یا دوستانتان که از این مورد اطلاع ندارند، با فشار بیش از حد برای وارد کردن کابل به دستگاه، دچار مشکل شوند البته این مورد هم با عادت بر طرف می شود.

HTC A9 review-toranji (38) HTC A9 review-toranji (53)دوربین برجسته را دیگر نمی توان یک ایراد دانست چرا که اکثریت موبایل ها امروزی به همین صورت طراحی می شوند اما همچنان به عنوان یک ایراد از آن یاد می کنیم و امیدواریم روزی شاهد برطرف شدن این موضوع باشیم.

HTC A9 review-toranji (15)

از نظر ارگونومی باید گفت وزن ۱۴۳ گرمی (باتری ۲۱۰۵ میلی آمپر) و ضخامت ۷٫۳ میلی متری کاملا برای این دستگاه تمام آلومنیویمی ۵ اینچی عالی است، برای مقایسه می توان وزن ۱۴۳ گرمی آیفون ۶ اس ۴٫۷ اینچی (باتری ۱۷۵۰ میلی آمپر) و ۱۵۶ گرمی گلکسی A5 2016 با اندازه نمایشگر برابر (باتری ۲۹۰۰ میلی آمپر) را مثال زد. جالب اینکه ضخامت همه این سه دستگاه با هم برابر است. حس شیشه ۲٫۵D و بدنه تمام آلومینیومی این دستگاه خیلی خوب است و یکی از خوشدست ترین موبایل ها بازار به شما می رود.

HTC A9 review-toranji (130)

اما موردی که در آن کمی ضعف بیشتری دیده می شود، نسبت نمایشگر به بدنه است، ۶۶٫۸٪ کمی بهتر از آیفون ۶ است اما در مجموع خوب نیست. هر چند در تجربه کلی با این دستگاه زیاد بد هم نبود ولی باید حاشیه های کنار نمایشگر را کمی بهتر مدیریت می کردند.

HTC A9 review-toranji (165)بسیار خوب، اجازه بدهید نگاهی کلی به کلید، پورت و دیگر موارد دستگاه داشته باشیم و پس از آشنایی کامل با دستگاه به سراغ بخش های دیگر بررسی در صفحات آتی برویم:

در لبه سمت راست از بالا به پایین کلیدهای تنظیم حجم صدا و قفل دستگاه قرار دارد، در لبه پایین از راست به چپ، جک ۳٫۵ میلی متری صدا، میکروفون اول، پورت USB و بلندگوی تکی و با کیفیت دستگاه است.لبه سمت چپ جایگاه ورود سیم کارت نانو و کارت حافظه میکر اس دی است. لبه بالا خلوت و بر خلاف طراحی پیشین اچ تی سی در وان ام ۹، ام ۸ و ام ۷ این قسمت کاملا پلاستیکی و بدون هیچ کاربردی است.

HTC A9 review-toranji (25) HTC A9 review-toranji (7) HTC A9 review-toranji (12) HTC A9 review-toranji (4)جلوی دستگاه خوشبختانه در رنگ مشکی هنگام خاموش بودن نمایشگر کاملا مشکی می شود و یک دستی زیبایی دارد، به خصوص که شیشه نمایشگر ۲٫۵D است و لبه های دستگاه خمیده دیده می شود. بالای این حجم سیاه یک خروجی بزرگ برای گوشی موبایل، سمت راستش دوربین جلو، سمت چپ و بالا جایگاه LED نوتیفیکیشن و حسگرهای تنطیم نور محیطی و تقریب است. LED اعلانیه ها خیلی ریز و پرنور است به صورتی که وقتی چشمک می زند کمی روی اعصاب شما اسکی می کند!

HTC A9 review-toranji (88) HTC A9 review-toranji (162) HTC A9 review-toranji (163)

HTC A9 review-toranji (85)

پایین قاب جلویی این بار خیلی عقلانی تر نسبت به وان ام ۹ پلاس طراحی شد. لوگو HTC خیلی یواش (!) بالاتراز حسگر اثرانگشت هک شده است. حسگر اثرانگشت هم به شباهت به حسگر های اثرانگشت سامسونگ دارد اما اینجا یک تفاوت وجود دارد که در بخش سخت افزار به آن خواهیم پرداخت. زیبایی آن از نظر طراحی این است که هیچ زایده ای دور آن نیست و شیشه دور این حسگر خم شده است.

HTC A9 review-toranji (10)قاب پشتی خیلی ساده و آلومینیومی است، چیز زیادی اینجا نیست، یک دوربین برجسته اما با طراحی زیبا که سمت راستش یک فلاش دوگانه-دو رنگ قرار دارد. زیر دوربین و روی نوار پلاستیکی میکروفون دوم حذف نویز محیط نشسته است، در وسط قاب برند HTC و بالا و پایین نوار پلاستیکی پایین، مشخصات دستگاه است که کاش شکیل تر طراحی می شود. جالب است که فاصله دو نوار از بالا و پایین یکسان نیست، یعنی نوار پایینی نزدیک تر به لبه و نوار بالایی کمی دور تر از آن است.

HTC A9 review-toranji (30)

در مجموع باید طراحی وان آ ۹ (One A9) واقعا در حد یک پرچمدار و حتی بهتر از آنهاست، خوشدست و دوست داشتنی است و هر بار که به آن نگاه کنید به انتخاب خود احسنت خواهید گفت، به خصوص در رنگ مشکی آن. صفحه بعدی نوبت به بررسی نمایشگر می رسد.

اشتراک در
اطلاع از
23 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
pika

ای بابا منتظر بررسی نکسوس ۵X و الجی V10 بودم , خبر بررسی اونا که قبل از این بود پس بررسیشون کی میاد؟ 🙁

Aryan.e.m

من تازه فهمیدم v10 عجب چیز شاخیه
ال جی ایول داره بابتش :wacko:
ولی اگه به نسخه میداد کمتر یا مساوی پنج اینچ ولی با همون پردازنده بهتر بود 😥

mostafasaeedix

ادمو یاد این ایفون اندرویدی ها میندازه … :good:

pr.ali

خخخخ گل گفتی

babak note

درکل خوبه،امیدوارم هرچه سریعرتر برگرده به رقابت

REZA

واسه باز کردن دوربین با دکمه ولوم،باید صفحه خاموش و رو به بالا باشه،بعد گوشی و به صورت افقی میگیریم و دکمه کم کردن صدا رو میزنیم و دوربین باز میشه!

قابل توجه

pika

انگار میخوایم قفل گاوصندوق باز کنیم! اچ تی سی هم با این راه حل های عجیبش! :wacko:

Aryan.e.m

گفتید غریب آشنا یاد ناخدای بی نام افتادم نمیدونم چرا 🙂

milad.tech

با احترام و علاقه ای که به htcدارم به نظرم انتخاب عاقلانه تو این رده قیمتی نیست
قیمتش الان ۱٫۷۰۰ تو بازاره که گوشیهای خیلر بهت،ی میشه خرید.تازه اگه ارزون هم بشه باز حدود ۱٫۲۰۰بشه باز میشه m8 خرید یا a8
یا با یه انتخاب عالی و هزینه کمتر g8 که دوربین و نمایشگر و باتریش از این بهتره
این گوشی تو کشورهای دیگه که نوسان بازار الطاف خودشو به مردم بدبخت تحمیل نمیکنه شاید ارزش خرید داشته باشه اما تو کشور ما که پول از هر چیزی با ارزش تره واقعا نباید خریدش.

pika

از رقیب های هم ردش (همون ام۵ و آ۵) سرتره از هر نظر (به جز باتری و شاید دوربین) ولی از رقیبای هم قیمتش به شدت کم میاره به جز صدا و طراحی , که البته طراحیش با توجه به شباهتش به آیفون یه گزینه ی بی کلاس تلقی میشه چون کسی که بخرتش قطعا این جمله رو از اطرافیان خواهد شنید (یارو تو کف آیفون بوده پول نداشته اینو گرفته)
کلا تو بازه ی قیمتی ۹۰۰ تا ۱۱۰۰ میتونه خوب باشه وگرنه سرتر ازش خیلی هست..

HiKa

نسبت به قیمتش اصلا گزینه ی مناسبی برای خرید نیست!
با ۱.۷۰۰ میشه نوت ۴، اس۶، زد۳ پلاس، ام۹، الجی جی۴ و… رو خرید ک ۱۰۰٪ گزینه های بهتری هستن!

Moazez

گوشی خوبیه ولی اگه بخوایم رقباش رو حساب کنیم m5 خیلی از این بهتره و اگه بخوایم از نظر قیمتی حساب کنیم خب آدم بهترین پرچمدار نیمه اول سال z3+ رو میتونه با قیمتی که این داره بخره.

Aryan.e.m

M5 حسگر اثر انگشت داره؟
الان کسی بخواد این حسگر رو داشته باشه چی؟؟ :negative:

Mohammad Soly

من حسگر نمیخوام

حبیب

متاسفانه دیشب نتونستم کامل بخونم،ولی الان تمام و کمال خوندمش!
باید خسته نباشید بهت بگم سیناجان! همیشه جنس بررسی هات متفاوت بوده و هست! بازم عالی و خواندنی :rose:

i_love_quality

آقای عطایی متاسفانه دو صفحه آخر بالا نمیان! لطفا درستش کنید
ممنون

Sajjad

چقدر دیر و چقدر کامل
یکی از صفحاتو که میخوندم فک کردم کل بررسیه بس که توضیحات زیاد بود!
اونجاییم که مشخصات با عکس و توضیح کوتاه ادغام شده ایده بسیار جالبیه
عالی بود واقعا
واقعا گوشی عجیبیه…سنس هم جالب شده
اچ تی سی همیشه تو قلب منه…همیشه بین برندها دنبالشم…همیشه دوستش دارم 😥

saman.farabi4040

اچ تی سی سال اخرشه سال دیگه یک قرون هم نمی ارزه هر سال نصف شده ارزششه به خاطر محصولات مسخره ای که بعد از ام ۷ داد

GENERAL

سلام.خسته نباشید
بررسی از صفحه دوم دیگه باز نمیشه لطفا درست کنین

Mr. Navid

با سلام ، سینا جان بخش سخت افزار (بنچمارک، باتری، صدا، حسگر اثرانگشت) باز نمیشه . لطفا یه نگاه بهش بندازید تا بتونم اون بخش رو هم بخونم . ممنون از اطلاعات خوبتون .

meysam.dat

تو یکی از عکسا خوانندتون منو کشته !

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)