حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

مقایسه اسکنرهای اثرانگشت: گلکسی اس۶، آیفون ۶، نوت ۴، هواوی اسند مِیت۷ و میزو MX4 پرو

نوشته

8 سال قبل | 28 دیدگاه | ترنجی

اسکنرهای اثرانگشت از سال‌ها پیش بر روی تعدادی از لپ‌تاپ‌ها وجود داشتند و تقریبا از دو سال پیش، شرکت‌های سازنده اسمارت‌فون بیشتری تصمیم گرفتند تا پرچمدارهای خود را با این اسکنر عرضه کنند. اولین اسمارت‌فونی که از اسکنر اثرانگشت استفاده کرد، توشیبا PORTEGE G500 بود که در سال ۲۰۰۷ عرضه شد. تا سال ۲۰۱۱ توجه بسیار کمتری نسبت به این تکنولوژی شد و در این سال، موتورولا از اسمارت‌فون Atrix 4G رونمایی کرد که دارای اسکنر اثرانگشت بود اما Atrix ثابت کرد که سنسور بیومتریک دریافت اثرانگشت خوبی ندارد و در هنگام استفاده شما را کمی اذیت می‌کرد. ۲ و نیم سال بعد، همه چیز عوض شد و اپل، آیفون جدید خود را با یک سنسور اثرانگشت معرفی کرد. سنسور این گوشی عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت و کم‌کم بعد از آن، شرکت‌های دیگری نیز از انواع مختلف این سنسور در گوشی خود استفاده کردند. در ادامه همراه ترنجی باشید تا اسکنرهای اثرانگشت ۵ گوشی مختلف را تست کنیم.

با آیفون ۵اس، اپل اولین اسمارت‌فونش با سنسور اثرانگشت را به بازار عرضه کرد که عملکرد عالی داشت و با عرضه آپدیت‌هایی، عملکرد این سنسور نیز بهتر شد. اندرویدی‌ها نیز در زمان کمتر از یک سال از این سنسور بهره‌مند شدند که مهم‌ترین آن‌ها گلکسی اس۵ بود اما راه‌‌حلی که سامسونگ برگزیده بود، ثابت‌کرده که ضعیف است و قادر به رقابت نیست. آیا به این دلیل است که سامسونگ از اسکنرهای با دقت کمتری استفاده‌کرده بود یا تاثیر آن‌ در واقعیت تضعیف‌شده بود که چون آن‌ها از نوع سوایپ با کیفیت پایین‌تر از حد مطلوب بودند. گفتن آن سخت است اما به نظر می‌رسد اسکنر اثرانگشت گلکسی اس۶ کاملا جدید و در نوع لمسی قوی‌‌تر بود.

اما هنگامی که اپل و سامسونگ به عنوان رهبر در این فضای ویژه قرار گرفته‌اند، شرکت‌هایی مانند هواوی (اسند مِیت ۷) و حتی میزو (MX4 پرو) سنسورهای اثرانگشت خوبی را ساخته‌اند. در مقایسه‌ای که قرار است انجام شود، این دو گوشی نیز حضور دارند تا بین گلکسی اس۶، آیفون ۶، نوت ۴، هواوی مِیت ۷ و میزو MX5 پرو بررسی انجام دهیم.

دیدار با شرکت‌کنندگان

امروز ما بین ۵ دستگاه پرچمدار که در ۱۰ ماه گذشته عرضه شده‌اند، مقایسه‌ای انجام خواهیم داد. همه‌ی این پرچمدارها دارای اسکنر اثرانگشت هستند: سامسونگ گلکسی اس۶، اپل آیفون ۶، سامسونگ گلکسی نوت ۴، هواوی اسِند مِیت ۷ و میزو MX4 پرو. در ابتدای این مقایسه، در جدولی به نوع، سرعت و دیگر مشخصات سنسور اثرانگشت هر گوشی خواهیم پرداخت:

Fingerprint-scanners-comparison-table-iPhone-6-vs-Galaxy-S6-vs-Note-4-vs-mate-7-vs-Meizu-MX4-Pro

در ادامه‌ی پست توضیحات بیشتری خواهیم داد. ابتدا با ارگونومی شروع می‌کنیم: ممکن است تعریف‌کردن مقداری سخت و پیچیده باشد اما به طور خلاصه، ما گوشی‌ها را بر اساس راحتی هنگام بازکردن با اسکنر اثرانگشت ارزیابی کرده‌ایم و نمره ما به چندین عوامل بستگی دارد. اولین و مهم‌ترین، اندازه گوشی است. وجود اسکنر اثرانگشت در دکمه‌ی جلوی یک گوشی بزرگ شاید از حد مطلوب کمتر باشد. برای مثال گلکسی نوت ۴ در این مقایسه نتوانسته است امتیاز خوبی را کسب کند و از دیگر گوشی‌ها ضعیف‌تر است اما بعضی وقت‌ها، حتی اندازه بزرگتر، تاثیری بر روی ارگونومی ندارد. دستگاه ۶ اینچی هواوی اسِند مِیت ۷ توانسته نمره “عالی” را کسب کند و از نظر ارگونومی، دیگر دستگاه‌ها را پشت سر بگذارد. با این‌که این دستگاه مقداری از گلکسی نوت ۴ بزرگتر است اما چون سنسور اثر انگشت در پشت دستگاه و زیر دوربین قرارگرفته است، طراحی خوبی دارد و به طور طبیعی انگشت اشاره‌ شما را بهتر پشتیبانی می‌کند.

عامل مهم دیگری که باید به یاد داشته باشید، عریض‌تر بودن دستگاه است که درهنگامی که شما برای بازکردن دستگاه انگشت خود را به سمت اسکنر می‌برید، ریسک افتادن دستگاه بیشتر می‌شود. نکنه مهم دیگر، نوع سنسور بود. همه‌ی دستگاه‌ها به‌جز گلکسی نوت ۴ از اسکنر اثرانگشت لمسی استفاده می‌کنند و تقریبا عملکرد مشابه‎‌‌ای نسبت به هم دارند. گلکسی نوت ۴ از اسکنر اثرانگشت نوع سوایپ استفاده می‌کند که باید یکی از انگشت‌های خود را بر روی دکمه‌ی خانه دستگاه بکشید. گلکسی نوت ۴ به نمره “ضعیف” دست یافت.

در این تست، سادگی و آسانی نیز سنجیده‌شده است که هر یک از دستگاه‌ها می‌توانند باز شوند؛ فراتر از ارگونومی. حسگر اثرانگشت همه‌ی دستگاه‌ها به‎‌جز مِیت۷ در دکمه‌ی خانه قرار دارد. با این‌که سنسور موجود بر روی فبلت هواوی در پشت دستگاه وجود دارد و ساختار دکمه‌ای شکل ندارد اما تنها با قراردادن انگشت خود بر روی این سنسور، دستگاه از حالت قفل خارج خواهد شد. به عبارتی اسکنر اثرانگشت همیشه درحالت آماده به کار است و برای بازشدن دستگاه کافیست تا انگشت اشاره خود را بر روی آن قرار دهید. قطعا وجود این نوع اسکنرها باعث صرفه‌جویی در وقت کاربران خواهد شد و سرعت بازشدن قفل دستگاه را سریع‌تر از همیشه خواهد کرد.

سرعت و پایداری

راحت‌بودن یک متریک مهم است که تولیدکنندگان باید درهنگام کارگذاشتن اسکنر اثرانگشت داخل دستگاه کاملا آن را سنجیده باشند اما منظور از راحتی چیست؟ درواقع راحتی، ترکیبی از ارگونومی، سرعت و پایداری است. با وجود همه‌ی این مشخصات، اسکنر اثرانگشت به خوبی کار خواهد کرد و کاربران مشکلی در کار با آن نخواهند داشت.

برای اندازه‌گیری دو مورد آخر، ما از دو تست ویژه برای سرعت و پایداری استفاده کردیم. ابتدا ما سرعت را اندازه‌گیری کردیم که هر یک از گوشی‌ها به اجازه شما برای کارکردن نیاز دارند. از لحظه‌ای که شما آن را لمس می‌کنید، در طول چند لحظه باز خواهد شد و از دوربین استفاده می‌کنید و سپس به دقت اندازه‌گیری خواهند شد. بعد از آن، به تست پایداری رسیدیم. در این تست از هر دستگاه تست گرفتیم؛ تست‌هایی که بسیار به زندگی واقعی نزدیک بودند (یک برتری غیرمنصفانه برای گوشی‌هایی که ارگونومی ضعیف دارند، نیست) اما تنها با ۵۰بار تکرار با هرکدام، به نتایج زیر رسیدیم:

4LzJd2So01gAAAAASUVORK5CYII=

در تست اول ما، اسِند مِیت۷ هواوی پیروز شد و تنها ۰٫۸۳۴ ثانیه بعد از لمس‌کردن اسکنر طول کشید تا دستگاه باز شود. این زمان برای این دستگاه عالی است. دیگر نماینده چینی، میزو MX4 پرو کمی دیرتر از فبلت هواوی باز می‌شود اما هنوز هم از دیگر دستگاه‌ها سریع‌تر است. بعد از این دستگاه چینی، گلکسی اس۶ سامسونگ قرار دارد که در وسط این رده‌بندی قرارگرفته است. بعد از آن آیفون ۶ وجود دارد و در انتها گلکسی نوت ۴ قرار دارد که از بقیه گوشی‌ها دیرتر باز می‌شود.

اخطارهایی در این نتایج تست وجود دارند. اگر شما واقعیت را بسنجید، می‌توانید مِیت۷ را بدون حتی روشن‌کردن صفحه از حالت قفل خارج کنید. ممکن است در زندگی واقعی، مواقعی اسکنر اثرانگشت شما را اذیت کند. برای همین در تست جداگانه‌ای، ۵۰ بار از هر دستگاه تست گرفته‌ایم:

m9CgcuFR27EAAAAASUVORK5CYII=

فبلت سامسونگ نمره کمتری را بدست‌آورده است و از ۵۰ بار تلاش برای بازکردن دستگاه، ۴۰ بار موفق‌ بوده است اما پرچمدار جدید سامسونگ که از اثرانگشت لمسی استفاده می‌کند، توانسته هر ۵۰ بار تلاش برای بازکردن دستگاه را با موفقیت پشت سر بگذارد. بعد از گلکسی اس۶، اپل آیفون ۶ و میزو MX4 پرو قرار دارند که توانستند نمره مشترک ۴۹ از ۵۰ را به دست بیاورند. بعد از این سه دستگاه، دو فبلت هواوی اسِند مِیت۷ قرار گرفته‌اند که هواوی با نمره ۴۸ و سامسونگ با نمره ۴۰ از ۵۰ در رتبه‌های آخر قرار گرفته‌اند.

نتیجه

اسکنر پشت موجود بر روی فبلت هواوی کار را برای شما راحت می‌کند اما همچنین اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به خودتان، از حالت خاموش بودن خارج شود. امنیت برای بسیاری از کاربران مهم است و شاید این موضوع مربوط به فبلت هواوی برای بعضی از کاربران خوشایند نباشد؛ قطعا این یک خبر خواهد بود. دستگاه‌های هواوی و میزو همچنین به شما اجازه می‌دهند تا بر روی محتواهای موجود بر روی دستگاه خود از این اسکنر استفاده کنید.

تعجبی ندارد که نوع اسکنر سوایپ موجود بر روی گلکسی نوت ۴ ناپایدار (نامطمئن) و کند است اما سامسونگ نیز به این موضوع پی برد و پرچمدارهای جدید خود را با اسکنرهای لمسی عرضه کرد که یک رقیب بسیار قوی برای گوشی چینی میزو MX4 محسوب می‌شود. اسکنر موجود بر روی گلکسی اس۶ عملکرد بسیار بهتری نسبت به گلکسی نوت ۴ دارد و سرعت آن بالاتر است. آیفون ۶ نیز سرعت پاسخ‌دهی خوب دارد و اپل با منتشرکردن آپدیت‌هایی، سرعت این سنسور را بالا برد. ساختار داخلی سنسور آیفون ۶ پیچیده و جالب است و از نظر امنیت، عالی است.

۱٫ سامسونگ گلکسی اس۶

Samsung-Galaxy-S6


۲٫ اپل آیفون ۶

Apple-iPhone-6


۳٫ سامسونگ گلکسی نوت ۴

Samsung-Galaxy-Note-4


۴٫ هواوی اسِند مِیت۷

Huawei-Ascend-Mate7


۵٫ میزو MX5 پرو

Meizu-MX4-Pro


نظر شما چیست؟

[su_button url=”http://www.phonearena.com/news/Fingerprint-scanners-comparison-Galaxy-S6-vs-iPhone-6-vs-Note-4-vs-Huawei-Mate7-vs-Meizu-MX4-Pro_id71154″ target=”blank” background=”#377431″]PhoneArena[/su_button]

اشتراک در
اطلاع از
28 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ايليا زندى

انصافا اس۶ بهترین اثر انگشت رو داره

احمد

قدرت اپلو داشته باش که مال شش ماه یا بیشتره و فقط تو خطا یه دونه بیشتر بود بقیش عالیه تا حالا تو اسکنر اثر انگشت رو دست اپل نداشتیم

se7en_boy

اینم اضافه کنیم که اسکنر اپل حالت ۳۶۰ درجه داره.یعنی انگشتتونو هر طرفی که بزارین شناسایی میکنه.

soheil.m

S6 هم همینطوره.
۳۶۰ درجه عمل میکنه. :yes:
درضمن وقتی انگشت مقداری چرب یا کثیف باشه باز هم به همون سرعت عمل میکنه.

moein_1

بسیار عالی ولی سامسونگ یه برنامه داره که میشه باهاش برنامه رو قفل کرد وبه کمک اثر انگشت واردش بشین

Motorolla

اینو اپل هم داره اسمشم اینه
isafe pro

SAMSUNG 2015

این سامسونگ هست که قطعا بهترین سنسور اثر انگشت رو تونسته در اس۶ توسعه بده! B-)

saber133

دوست عزیز سنسور های آیفون برای ۶ ماه قبل تر هستند با این وجود جایگاه بالایی رو دارند یادمان نرود که گوگل گفت بهترین شرکت های ساخت سنسور در دستان اپله و ما نمیتوانیم فعلا رو گوشی هامون از این سنسور استفاده کنیم….. نباید منکر این شد که حسی که تو دایره ای که اپل برای این ایتم گذاشته خیلی لذت بخش تر هست تا چیز های دیگه یاد استیو بخیر که میگفت کیلیدی میخواهم که همه کارو بکنه ولی تو گوشی دیگه اون حسو نداره اما نمیشه منکر این شد که اس ۶ بد بوده بلکه خیلی خوب بوده ولی اس ۶ تقریبا ۶ ماه جلو تر امده قطعا باید از برخی چیزا سریع تر باشه نباشه ادم باید شک کنه .

mehdi sami

من تجربه ی کار با نوت ۴ و اس ۶ و ایفون ۶ رو دارم و نظرم اینه که اثر انگشت نوت ۴ فاجعست واقعا اکثر موقع ها عمل نمیکنه و خیلی منو اذیت می کرد خدا رو شکر که سامسونگ تو اس ۶ این مشکلو حل کرد بین اس ۶ و ایفون ۶ هم فرق خاصی وجود نداره جفتشون خیلی سریع و راحت هستن و توی کارکرد عادی با گوشی اصلا متوجه تفاوتی بینشون نمیشید 🙂

md4956

دقیقا همینطوره

Note Family

دوست عزیز اینکه سنسور سامسونگ در اس۶ بسیار حساستره شکی توش نیست ولی واژه فاجعه فقط زاده خیالات شماست..!

من هم سنسور نوت ۴ هم سنسور اس۵ رو پنجاه بار بدون هیچگونه خطا جلوی چشمای شما تست میکنم اگر حتی یک خطا رخ داد حاضرم شرطی که میگذاریم رو پرداخت کنم و کلآ اینترنت رو بزارم کنار

میتونید آیدی من در اسکایپ رو ادد کنید تا بصورت Live بهتون نشون بدم دقت سنسور در اس۵ و نوت۴ که تازه از اس۵ هم بهینه تر شده بی نقص هست ..!
اگر حاضر به شرط شدید اطلاع بدید

خودتون اگر کارکرد صحیح رو بلد نیستید و بعد قرنی کار با گوشی فشاری قدیمی حالا صاحب اسمارت فون شدید بیخود روی گوشی بیچاره عیب نزارید

در ضمن همونطور که دوستمون اشاره کرد سامسونگ برنامه FingerSecurity رو در Galaxy Apps قرار داده و شما میتونید برای هر برنامه قفل اثر انگشت بزارید و ازونجا که طراحی توسعه دهندگان رسمی سامسونگ هست کیفیت و دقت شناسایی فوق العاده داره!

کمی تحقیق کنید بدک نیست 🙂

mehdi sami

Note Family چی میگی برای خودت من بعد قرنی صاحب اسمارت فون شدم خخخخخ بیخیال من نیازی به تحقیق ندارم تجربه ی شش ماهمو از نوت ۴ گفتم که اثرانگشتش از فاجعه هم بدتره نوت ۴ در همه چیز برتر از ایفون شش هست ولی اثرانگشتش فوق العاده بده و این نظر شخص منه بعد از شش ماه کارکرد با این گوشی اما خب در اس شش سامسونگ جبران کرد و کاملا ازش راضی هستم .

md4956

نتایجش دقیقا درسته .. از نظر سرعت و راحتی، سنسور هواوی بهتر عمل میکنه، که تفاوتش هم محسوس بود کاملا. (طبق تست شخصی خودم)

the next big thing

من خودم تو اس ۶ فوق العاده راضیم از اثر انگشتش و خیلی راحت و سریع کار میکنه

korosh

بنظرم تو نتیجه گیری آخر اشتباه شده !
رتبه ۴ رو داده به note 4 در صورتی که در همه موارد ضعیف بود ،احتمالا رتبه ۴ مال هواوی بوده …

hsbn

سامسونگ در اس۵ که سنسور اثر انگشت گذاشت واقعا ضعیف بود در این زمینه ولی اس۵ درس عبرتی شد برای نسل بعدی سری اس.این سنسور از نظر دقت سرعت واقعا عالیه.با برنامه CM security حتی می تونید رو برنامه ها هم قفل اثر انگشت بذارین که تجربش فوق العادس.

Jafarkhaksari

چطوری با سی ام سکورتی میشه قفل اثر انگشت گذاشت من دارمش ولی فقط الگو ورمز داره میشه توضیح بدبد ممنون میشم؟

hsbn

کار خاصی نکردم وقتی رفتم رمز بذارم رو برنامه هام به صورت اتوماتیک خودش قابلیت اثر انگشتم بهش اضافه کرد بدون اینکه کاری بکنم.

Jafarkhaksari

مال من فقط دومدل رمز داره الگو وپین

babak note

من واسه ایفون و نوت ۴ که الان دارم بررسی کردم ایفون خیلی خیلی قوی تر خیلیا

scott forstall

باور کنید iphone 5s داشتم دستام خیلی عرق میکنن نمیشناخت مجبور بردم استفاده نکنم ولی باور کنید اس ۶ همه جوره دستمو میشناسه بدون اینکه خطا بده یا با دست کسی باز شه یا با انگشت دیگه من!
به قول دوستم اصلان حالیش نیست عرق کنه یا نکنه باز میکنه!

r.moradi

سنسور اثر انگشت آیفون فوق العاده اس،پرچمدار جدید سامسونگ هم پیشرفت هاى زیادى داشته،در کل یادمون نره که همین رقابت ها باعث شده که روز به روز گوشى هاى بهتر و کاملترى تولید بشن و این خیلى خوبه.

Ehsan.YZ

همه ی نگاه ها سمت شاهکار پنجم سامسونگ هست :yahoo: البته شهریور B-)
میاد که انقلاب کنه تو صنعت اسمارت فون ها

Note Family

نمیدونم چرا حس خوبی ندارم و با اینکه با تمام وجود فن سامسونگ هستم اما احساس میکنم سامسونگ تو نوت ۵ بدجور تر میزنه … 🙁

ازون طرف آیفون با رم ۲ فناوری فرس تاچ … دوربین ۱۲ و … با یک هیولای بی شاخ و دم آماده خورد کردن استخوان های سامی هست … 😥

نمیدونم حتمآ حس من استباه هست … ایشالله …. :yes:

galaxy

ایفون که عالیه ….نوت داغونه اس سیکسم هر کی دیدم میگفت مثل ایفون عالیه

mohammadkhan

چطور وقتی one max زد ارگونومیش بد بود حالا تو میت ۷ از همه بهتر شد ؟ :unsure:

rman@

بر همه روشنه ک بهترین اثر انگشت مال mate7 هستش.من خودم میا ۷ دارم اولا ۳۶۰ ی دوما انگشت کثیف یا خیس یا عرقی واسش فرق نمیکنه تو همه ی موارد قفلو سریع باز میکنه سوما من با ایفون۶ مقایسه کردم خدا شاهده تندتر باز میکرد.در ضمن تو میت۷ لازم نیست صفحه روشن بشه ک این خودش ی مزیت خیلی خوبه نسبت ب بقیه.تو همه ی گوشیا اول باید صفحه از طریق دکمه ی هوم یا پاور روشن بشه بعد اسکنر کار میکنه.کلام آخر فقط و فقط mate7 ن فقط از نظر اثر انگشت بلکه از همه ی لحاظ

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ایزدی