حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

مصاحبه اختصاصی ترنجی با آقای بنیامین دارمی ، مدیر ارشد مارکتینگ هواوی در ایران

نوشته

7 سال قبل | بدون دیدگاه | اخبار، هواوی

تلاش برای موفقیت؛ شاید این یکی از کلمات مهمی باشد که در زمان صحبت با آقای بنیامین دارمی به ذهن من خطور کرد. بنیامین دارمی فارغ‌التحصیل رشته مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی از دانشگاه آزاد است و در حدود ۸ سال در حوزه بازار گوشی‌های تلفن همراه در برندهای مختلف سابقه فعالیت دارد و هم‌اکنون به عنوان مدیر ارشد بازاریابی دفتر هواوی در ایران مشغول به کار است. برای ترنجی این موقعیت پیش‌آمد تا بتوانیم صحبت‌هایی خودمانی با ایشان داشته باشیم. البته در دو قسمت اصلی با هم صحبت داشتیم که فعلا قسمت دوم و صحبت‌های مربوط به هوآوی را شما در میان خواهیم گذاشت. البته صحبت‌های که در ادامه میبینید، گزیده تمامی صحبت‌های خواهد بود.

الان دغدغه فکری هواوی توی بازار ایران چیه؟

ببین الان به نظر من نه تنها تو باباز اریان بلکه توی همه بازاز ها یه دغدغه داره. الان توی تمام کشورها با استراتژی قیمت وارد بازار شد. واقعیت قضیه آینه که برندها، هر برندی توی هر زمینه‌ای احتیاج دارند که حاشیه سود خودشون رو بیشتر کنند. این حاشیه سود توی مدل‌های گرون قیمت‌تر به ماراتب بیشتر میشه. هواوی با اون قیمت‌هایی پایین وارد بازار شد که عموماً قابلیت‌های زیادی داشتن و میتونست با بیشتر دستگاه‌های بازار رقابت کنه با یک قیمت خیلی خیلی مناسب! الان سر درد همچین برندی این مشکل هست که خب اوکی من این همهم بازار دارم و حتی توی بعضی از بازارها سومم اما الان باید یک قدمی بزاره که مردم هم برای گوشی‌های گرون قیمت از این برند بیان و هزینه کنن.

یعنی این دغدغه رو داره که خودش رو از قسمت میان رده و اینجا جدا کنه؟

نه نه اما توسعه محصولات رو توی قسمت‌های بالا رده و یه جورایی رده بالاتر باید بیشتر کنه

این منو یاد میت ۹ انداخت و دقیقاً نسخه طراحی پورش انداخت و نسخه لوکس خودشون!

میدونی صدرا این جامپ قیمتی برای خیلی از برندهای دیگر هم اتفاق افتاده و یه جوری لازمه چون میتونه ارزش اون برند رو به مراتب توی بازارهای دنیا افزایش بده! هواوی قصد داره خودش رو به عنوان یک رهبر تکنولوژی توی بازار مشخص کنه. اول کار متصل شد به گوگل و نکسوس رو زد. خب موفق شد. بعد با لایکا شروع کرد. الان یه جورایی سبک‌کاری رو داره کلاً عوض میکنه و الان تنها قسمتی که دقیقاً باید خودش رو بیشتر متمایز کنه اون قشر از افرادی که باید قانع بشند تا برای این برند قیمت‌هایی بالایی رو هزینه کنند. یه نکته جالب دیگه رو هم که بهت به گم در مورد کارهای تبلیغاتی هست. الان سفیر برند هواوی، لیونل مسی شخصیتی میلیاردی هست و مقبول اکثر افراد جامعه هست. از این طریق این اتفاقات هواوی داره برند ایمیج خودش رو بهتر و بهتر میکنه.

منم موافقم این صحبت هستم حتی خبر داشتیم در مورد سیستم‌عامل اختصاصی هوآوی که خودش خیلی حرف داره

بزار بهت حالا یه مژده هم بدم. ببین ما یه EMUI داریم. یه رابط کاربری اختصاصی که دیگه خودت بهتر میدونی. الان نسخه ۵ در دست بررسی و یه نکته اساسی که هست و دوست دارم همه بدونن آینه که ما همین الان با یه شرکت تحقیقات بازار قرارداد بستیم که به یاد و تست کنه که ایا این رابط کاربری برای مخاطب ایرانی بهینه هست یا نه!! یه جلسه تحقیقاتی داشتیم همین چند روز اخیر و این پروسه سه هفته‌ای میخوایم بهینه سازی هایی رو آماده کنیم که برای تمام افراد جامعه مناسب و خوب باشه. افرادی رو هم که داریم تست می‌کنیم از طیف‌های مختلف هستن. چه دانشجو و چه حتی خانوم خونه دار! بازخورد هارو می‌گیریم تا یک رابط کاربری رو داشته باشیم که بر اساس بازخوردش توی ایران و محلی طراحی‌شده! هواوی داره این تغییرات رو انجام می‌ده و این سیگنال رو می‌ده که من توی بازار حرف‌های زیادی دارم.

img_2404

آقای دارمی قدر با این جمله موافقید که به نظر من خیلی از افراد الان دیگه اون دید یه گوشی ارزون رو ندارن یعنی یه جورایی حاضرن صبر کنن تا بهتر رو بخرن یا یه جوری برن سراغ پرچم‌دار اصلی! یعنی من حس می‌کنم آگه الان یکی بخواد گوشی بخره به جای میان رده ترجیح می‌ده بره پرچم‌دار سال پیش رو به گیره!

این صحبت شاید درست باشه اما نکته‌ای که هست آینه که تو یه تی‌شرت در نظر بگیر. این تی‌شرت از شهرهای مختلف که هیچی توی همین تهران از این خیابون به خیابون بعدی میتونه تفاوت داشته باشه. همشون تی‌شرت اما قیمت‌های متفاوت. این ازشی هست که اون برند میزاره روی یک محصول. درسته ماهیت یکی هست اما این ارزشی هست که برند میزاره و کاربر رو مجبور میکنه که هزینه بیشتری پرداخت کنه. همیشه ارزون بودن بد نیست! خیلی آیتم های دیگه هست که نقش داره برای قیمت نهایی اما کلیات صحبت رو درست میگی ولی نمیشه تک بعدی بهش نگاه کرد. چون اصولاً تعریف مصرف کننده ایرانی از یک برند، قابل اعتماد بودن هست. حالا این اعتماد توی دسته بندی‌های مختلف متفاوته. ولی تو طیف موبایل و دیجیتال اون اعتماده از بادوام بودن نمی اد. یه گوشی نمیشه ۵ سال بهترین باشه. اعتماده از جایی میاد که های تک باشه

اصلاً آقای دارمی گوشی پرچم‌دار رو چی تعریف می‌کنید؟ صرف همه مشخصات بالا میتونیم بگیم؟

پرچم‌دار یه چیز نسبی هست. اصولاً هم نمیگن پرچم‌دار بازار. میگن پرچم‌دار برند فلان و اینا … گوشی به نظر من پرچم‌دار هست که بین تمام محصولات اون برند از همه نظر بالا باشه و جالبه که بهت به گم تارگت زیادی هم برای گوشی پرچمدار در نظر گرفته نمیشه. در اصل گوشی پرچم‌دار برای تبلیغ گوشی‌های میان رده هستش.

بهترین نقطه قوت هواوی و بدترین نقطه ضعف هواوی توی بازار چیه؟

این که ما میتونیم گوشی‌هایی با قابلیت‌های بالا باقیمت پایین‌تر داشته باشیم، نقطه قوت هست. خیلی از برندهای دیگه با انواع جشن و این حرکت‌ها توان فروش رو میبرن بالا اما هواوی خودش داره می‌ره بالا که واقعای جای قوت هست. اما نقطه‌ضعف به نظرم همون تصور برند هست که بهت گفتم. فعلاً مردم عادت کردن که به گن برای هواوی برندی هست که میتونی ارزش زیاد رو در کنار پول کم داشته باشه. این دسته‌بندی از آدم ها عملاً عاشق هواوی هستن و تعدادشون هم کم نیست ولی باید روی این کارکنیم که تصور برند رو توی دسته‌بندی بالای جامعه هم داشته باشیم.

به نظر من زمان خوبی هم هست الان.

هواوی توی همین چند سال اخیر خیلی حرفه‌ای وارد بازار شده. تونست تو مدت زمان کم جز ۱۰۰ تا برند دنیا باشه. به نظر من بخواهیم کلاً دنیا رو از ۴ سال پیش شروع کینم، برندی موفق‌تر از هواوی وجود نداشته! این پرش هواوی اتفاقی هست که نداشتیم تا حالا!

آقای دارمی سیکل رونمایی گوشی‌های هواوی چجوری هست؟ نسل بعدی نوا معرفی میشه سال آینده؟ تغییری توی سری میت و پی داریم؟

میت هواوی توی بازار به‌عنوان پرچم‌دار قبلت های هواوی هست. میت همچنان با همین موفقیت قراره شکل به گیره و ادامه بدهو کاری بهش نداریم. سری پی هواوی گوشی بوده که طراحیش، یه طراحی خیلی شیک هست. بدنه فلزی، طراحی یک پارچه، هم‌سطحی لنز و موارد دیگه هست. این موقعیتی هست که برای پی در نظر داریم. ساده‌تر بگیم، طراحی برای سری پی هست و اندازه بزرگ برای سری میت! این دو تغییراتی نمیکنه. دلیل وجودی نوا آینه که یه فاصله‌ای بین پرچمدارای هواوی و سری جی میان رده‌ها بود. نوا پرچم‌دار هیچ‌وقت نخواهد بود. وظیفش ماهیت یک محصول به شدت استراتژیک هست که این فاصله رو پر کنه. یه جوری مردم رو ترغیب میکنه تا از یک میان رده وارد یک فضای حرفه‌ای تر به شن و بعد اماده رفتن به مرحله بعدی و پرچم‌دار به شن. نوا یک پل اینجا درست میکنه که با یه یه قیمت مناسب آماده ورود به پرچم دارا بشه.

فکر می‌کنید میت ۹ جایگاه خودش رو توی بازار پیدا میکنه؟ با توجه به اینکه نمایشگاه‌ها داره شروع میشه و اینا!

میت جایگاه خودش رو داره! یک سری از افراد همیشه دنبال دستگاه‌های بزرگ هستن حالا بخواد پی ۱۰ هم معرفی به شه. الان توی بازار یکی از رقبای اصلی خودش رو عملاً از بین رفت و ترکید! من فکر می‌کنم توی بازه فعلی هیچ قبلت قوی نداریم اصلاً!

قلم چی؟ به نظر من تنها عامل خرید نوت میتونه قلم باشه که روی میت نیست.

جواب این سؤال رو خودت داری میدی. ایا این قلم اونقدر ارزش داره که شما فاکتورهای بزرگتری رو مثل باتری، عملکرد و … کنار بزاری؟ در صورتی که انگشت هم داری!!  :))

:))))):| دلیلی قانع کنندس من حرفی ندارم دیگه! حالا به نظر شما ممکنه یه روزی هواوی خودش دستگاهی با قلم بزنه؟

آگه اون میزان فرادی که قلم رو میخواد درصدش زیاد به شه به یک عدد قابل توجه به رسه چرا نه! اینم در نظر داشته باش الان قلم داره به طراحی ضربه میزنه و خب به نظر من هم دلیلی نیست الان بخواهیم بریم سمتش!

رونمایی از سه دستگاه سری پی برای سال دیگه هم تکرار میشه؟

بازخورد خوبی داشته برای ما و این اتفاق بازم میفته!

آنر چی؟ توی بازار جای اصلی خودش رو پیدا کرده؟

به نظر من اره پیدا کرده مخصوصاً بین افراد جوان جامعه. این دو تا کاملاً جدا هستن حتی بودجه‌های جدایی هم دارن و بیشتر به دنیال بزرگنمایی هست!

آنر مجیک میاد ایران؟

اره انشالله!

یه صحبت پایانی بخوایم داشته باشیم ….

خیلی هم تشکر میکنم از تو صدرا و ارزوی موفقیت میکنم. فعلا صحبتی نیست ….

دوستان عزیز ترنجی منتظر بخش‌های دیگر این مصاحبه باشید …

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
صدرا مخملی
شروعی تازه ....