حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

مایکروسافت ویندوز، سی ساله شد؛ تاریخچه تصویری از ویندوز ۱٫۰ تا ویندوز ۱۰

نوشته

8 سال قبل | 11 دیدگاه | ترنجی

سی سال پیش در ۲۰ نوامبر ۱۹۸۵، شرکت مایکروسافت رسما اولین نسخه‌ی سیستم‌عامل جدید خود یعنی ویندوز مایکروسافت را معرفی کرد. این یک نقطه‌ی عطف بزرگی بود که راه را برای نسخه‌های مدرن ویندوز که ما امروز استفاده می‌کنیم، هموار ساخت. سیستم‌عامل مایکروسافت در طی سی سال گذشته، دستخوش تغییرات ظاهری بسیاری شده و روند پیشرفت آن از ویندوز ۱٫۰ تا ویندوز ۱۰، کاملا مشهود است. در ادامه همراه ترنجی باشید.

در ویندوز ۱٫۰، می‌توانستید از ماوس استفاده کنید اما در ام‌اس-داس (MS-DOS)، تنها قادر به تایپ دستورات بودید. بعضی‌ها شکایت کرده بودند که ویندوز ۱٫۰، بیش از حد در تعامل با ماوس، به‌جای دستورات کیبورد تمرکز کرده است. در سال ۱۹۸۵، ویندوز ۱٫۰ تنها به دو دیسک فلاپی، ۲۵۶ کیلوبایت حافطه و یک کارت گرافیک نیاز داشت. اجرای چندین برنامه، نیازمند یک پی‌سی با یک دیسک سخت و ۵۱۲ کیلوبایت حافظه بود. در ویندوز ۱٫۰، مایکروسافت بر روی نرم‌افزار تمرکز کرد و توانست توجه بسیاری از توسعه‌دهندگان را به خود جلب کند. به همین دلیل، ویندوز به موفقیت‌های بسیاری دست یافت و بسیاری از مردم، از آن استفاده می‌کنند.

دیروز، تولد سی سالگی سیستم‌عامل مایکروسافت بود. ویندوز درحال حاضر، پرطرفدارترین سیستم‌عامل پی‌سی است و بیشتر مردم با آن سر و کار دارند. در زیر می‌توانید تاریخچه تصویری از ویندوز ۱٫۰ تا ویندوز ۱۰ را بینید:

ویندوز ۱٫۰ (۱۹۸۵)

windows1.0

ویندوز ۱٫۰، اولین نسخه‌ی ویندوز از ماوس پشتیبانی می‌کرد و دارای یک رابط کاربری گرافیکی بود.


 

ویندوز ۲٫۰ (۱۹۸۷)

windows2.0

ویندوز ۲٫۰، اولین نسخه‌ی ویندوز بود که با ورد و اکسل عرضه شد.


 

ویندوز ۳٫۰ (۱۹۹۰)

windows3.11.0

ویندوز ۳٫۰، شامل یک رابط کاربری بهتر با برنامه و مدیریت فایل جدید بود. بازی Minesweeper با به‌روزرسانی ۳٫۱ نیز عرضه شد.


 

ویندوز ان‌تی ۳٫۵ (۱۹۹۴)

windowsnt3.5.0

این نسخه، بر روی محاسبات کسب و کاری با امنیت بیشتر و ویژگی‌های به اشتراگ گذاری فایل تمرکز داشت.


 

ویندوز ۹۵ (۱۹۹۵)

windows95.0

ویندوز ۹۵، یکی از مهم‌ترین به‌روزرسانی‌ها برای ویندوز بود. پشتیبانی از معماری ۳۲ بیتی و منوی استارت اضافه شد. برنامه‌های جدیدی مثل Internet Explorer در یک به‌روزرسانی به ویندوز ۹۵ اضافه شدند.


 

ویندوز ۹۸ (۱۹۹۸)

windows98.0

ویندوز ۹۸ با بهبود پشتیبانی از سخت‌افزار و عملکرد منتشر شد. همچنین برنامه‌های جدیدی مانند Active Desktop ،Outlook Express ،Frontpage Express ،Microsoft Chat و NetMeeting نیز همراه این نسخه عرضه شدند.


 

ویندوز ME (سال ۲۰۰۰)

windowsme.0

ویندوز ME بر روی چندرسانه‌ای و کاربران خانگی تمرکز کرده بود اما این برنامه، ناپایدار و پر از باگ بود. در کنار عرضه‌ی این برنامه، برنامه‌های ویندوز مدیا پلیر و اینترنت اکسپلورر نیز بهبود یافتند.


ویندوز ۲۰۰۰ (۲۰۰۰)

windows2000.0

ویندوز ۲۰۰۰ بر روی کامپیوترهای کلاینت و سرور تمرکز کرده بود. این سیستم‌عامل، بر اساس ویندوز ان‌تی ساخته شده بود.


 

ویندوز ایکس‌پی (۲۰۰۱)

windowsxp.0

ویندوز ایکس‌پی توانست طرفداران زیادی را به خود جذب کند. ویندوز ایکس‌پی برای کامپیوترهای کلاینت و سرور طراحی شده بود. این سیستم‌عامل هم بر اساس ویندوز ان‌تی ساخته شده بود و دارای قابلیت‌های جدیدی بود.


ویندوز ویستا (۲۰۰۷)

windowsvista.0

با وجود رابط کاربری جدید و قابلیت‌های امنیتی بهبود یافته ویندوز ویستا، این سیستم‌عامل به موفقیت‌های بزرگی دست نیافت و به همین دلیل دو سال بعد، ویندوز ۷ عرضه شد.


 

ویندوز ۷ (۲۰۰۹)

windows7.0

ویندوز ۷ در سال ۲۰۰۹، یعنی دو سال بعد از ویندوز ویستا عرضه شد. در این سیستم‌عامل، شاهد عملکرد خوبی بودیم و قابلیت‌های جالبی به آن اضافه شد. هم‌اکنون ویندوز ۷، یکی از پرطرفدارترین سیستم‌عامل‎‌ها به شمار می‌رود.


 

ویندوز ۸ (۲۰۱۲)

windows8.0

در ویندوز ۸، شاهد یک ظاهر نسبتا جدید نسبت به نسخه‌های قبلی بودیم. منوی استارت حذف شد و به‌جای آن، یک صفحه استارت تمام صفحه اضافه شد. در این نسخه، مایکروسافت بیشتر بر روی تبلت‌ها تمرکز کرده بود.


ویندوز ۱۰ (۲۰۱۵)

windows10.0

در ویندوز ۱۰، منوی استارت بازگشت و قابلیت‌های جدیدی مانند کورتانا، مایکروسافت اج و استریم کردن ایکس‌باکس وان به آن اضافه شد.


نظر شما چیست؟

[su_button url=”http://www.theverge.com/2015/11/19/9759874/microsoft-windows-visual-history-30-years” target=”blank” background=”#29976c”]The Verge[/su_button]

اشتراک در
اطلاع از
11 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Sajjad

من از ویندوز ۱۰ کااااملا راضیم فقط پدر منو دراورده با آپدیت هاش! هرچند هر چقدرم آپدیت بخواد میریزم تو حلقش نوش جونش

Shahspik

قبلنا XP و الان ۱۰

illustray

دوستان من کانال درست کردم برای اونایی که میخوان به ویندوز ۱۰ بیان ولی شک دارن یا دلتون میخواد از قابلیت هاش بدونید به کانال ما بیایید قراره از فردا قابلیت های گیم رو بزارم
دوستانی که نیومدن حتما نصب کنید تجربه بسیار بهتر از ویندوز ۷ رو خواهید داشت البته اگه کانال رو دنبال کنید و از قابلیت هاش پی ببرید
تو رو خدا ترنجی پاکش نکن قصدم فقط فقط آموزش هست
https://telegram.me/biggestwindows

SaEeD

ویندوز ۱۰ عالی هست هم رابط کاربریش خوبه هم سرعتش خوبه (سرعت بوتش محسور کنندس)هم پایداریش من که تو دو سه رو تونستم کاملا باهاش ارتباط برقرار کنم،بیلد ۱۰۲۴۰ آنچنان به دلم ننشسته بود ولی این بیلد جدید یعنی ۱۰۵۸۶ واقعا عالیه و پایداریش از نسخه قبلی خیلی بهتره،ولی هنوز هم جای کار داره بعضا قاطی میکنه و کرش میکنه که اونم تو بیلد های بعدی حتما حل خواهد شد ولی در یک کلام خیلی عالیه

دوستانی هم که نگران آپدیت اینا هستن و میترسن حجمشون الکی بپره نگران نباشین مصرف حجم در ویندوز ۱۰ کاملا طبیعی هست من بعد نصب این بیلد ۲ تا برام آپدیت اومد که نصب کردم بعدش دیگه فعلا که چیزی نیومده و الکی حجمم مصرف نمیشه

Jahandar

ما سالها روی سیستم عهد بوقمون یه ویندوز هفت آلتیمیت کرک شده داشتیم .
چند روز پیش زدیم چک آپدیت کنه آپدیتای امنیتیشو بگیره .
یهو یه صفحه باز شد از مایکروسافت و نوشته بود اگه ویندوز ۱۰ میخوای این فایلو دانلود کن .
القصه ما هم دانلودش کردیم و پیغام داد هر چی فایل میتونی پاک کن تا درایوت جا باز کنه . ما هم ده گیگش رو خالی کردیم و دوباره فایل رو اجرا کردیم و شروع کرد دانلود ویندوز ۱۰ . بعد از اتمام دانلود و یک سری چک ها یهو پیغام داد ویندوز قبلیت اکتیو نبوده ! و برای ادامهٔ نصب اکتیویشن کی میخوای .
ما هم که کم نمیاریم گشتیم از توی نت یک اکتیویشن کی ویندوز ۱۰ پروفشنال گیر اوردیم و همین ویندوز ۱۰ پروفشنال هم برای ما نصب شد .
اما حالا بعد از نصب میگه ویندوز اکتیو نشده 🙁

در هر صورت در ظاهر بهتر از ویندوز هفت شده . اما سردرگمی مایکروسافت کاملا درش مشخصه . یک پوسته کشیده روی کار اما در زیر کار همون ویندوز قدیمی وجود داره . مثلا همون کنترل پنل قدیمی با همون ظاهر قدیمیش و کل دستورهای قدیمی در دسترسه . از یه جهت این موضوع خوبه اما از جهتی هم سردرگمی و بی برنامگی مایکروسافت رو نشون میده . کار سختی نبود که همین کنترل پنل قدیمیو ظاهرش رو عوض کنه و بذاره امکاناتش باقی بمونه . حتی آیکونها هم عوض نشده .
زمان بوت ویندوز روی سیستم ما زیاد بود ، بعد از نصب ۱۰ بیشتر هم شده و حدودا دو برابر طول میکشه . اما هنگام کار سرعتش بهتر از قبلی شده .

راستی استور مایکروسافت لخت لختِ! بسیاری برنامه ها توش نیست و کاملا ناامیدکننده‌س . برنامه های ویندوز رو همچنان باید از سایتهای مختلف دانلود و نصب کرد .

SaEeD

داداش برای اکتیو کردن ویندوز ۱۰ میتونید از این نرم افزار استفاده کنید KMSAuto Net 1.4.2.Portable من با این نرم افزار اکتیوش کردم و مشکلی هم ندارم،آپدیتای ویندوز و برنامه ها رو تو استور گرفتم و تمام قابلیتاش برام فعال شدن

فقط قبل از اجرا آنتی ویروستون رو غیر فعال کنید و به صورت Rua as administrator اجرا کنید برنامه رو،امیدوارم که کمکتون کرده باشم :rose:

Jahandar

ممنون اخوی . اما دنبال اکتیو کردن قانونیش هستم . این روشها بک دورهای ویندوز رو باز میکنه برای نویسندهٔ اینجور برنامه ها . ویندوز قبلی هم با همین دست ابزار کرک کردم .
اگه نشد مجانی اکتیوش کرد ، دست آخر میرم سراغ این نرم افزارها .
در هر صورت ممنون .

Samsung--Electronics

من که وین ۱۰هم قانونی هست :yahoo: :yahoo: :yahoo: :yahoo:
ببینیم تا ۱ سال دیگه چی میشه

Mohsen Gladreall

متشکرم.. عالی بود..

MJS.00824

من از ۹۸ یادم میاد.
ME هیچ وقت باهاش کار نکردم.
XP دوران کودکیمو باهاش گذروندم.
Vista زیباترین ویندوز بود.
۷ لذت بخش ترین لحظاتمو باهاش گذروندم و آغاز تحولات بزرگ و مدرن پلتفرم ویندوز بود.
۸ هم هیچ وقت تجربش نکردم.
۸٫۱ سیستم عاملی فقط برای تبلت ها.
۱۰ بلوغ پلتفرم ویندوز و آغاز نسل جدیدی از پلتفرم مایکروسافت.

MJS.00824

مایکروسافت. تا ابد باهات خواهم ماند.

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ایزدی