حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

مأموریت HI-SEAS : یک سال شبیه‌سازی مریخ که عوارض ذهنی زندگی در انزوا را می‌آزماید

نوشته

8 سال قبل | بدون دیدگاه | ترنجی

روز جمعه ۲۸ اوت، شش دانشمند، زندگی آرام در محیط متمدن را رها کردند که یک سال تمام در انزوا زندگی کنند. مأموریت آن‌ها شبیه‌سازی شرایطی است که برای فضانوردان در سفر به مریخ پیش می‌آید. تصویر بالا، محل کار و زندگی این شش نفر را که HI-SEAS نام داشته و در جزیره هاوایی قرار دارد، نشان می‌دهد. این آزمایش به‌قصد آزمودن اثرات روانی و اجتماعی یک مأموریت واقعی به مریخ است.

در فضای محدود یک گنبد به قطر ۱۱ متر و ارتفاع ۶ متر که انرژی خود را از صفحات خورشیدی تأمین می‌کند و در مکانی دورافتاده در جزیره هاوایی قرار دارد، این شش نفر باید ۳۶۵ روز باهم زندگی کنند. آن‌ها هیچ تماس رو در رویی با افراد بیرون گنبد نخواهند داشت. این چهارمین و طولانی‌ترین برنامه‌ای است که در پروژه HI-SEAS اجرا می‌شود و هدف آن کشف عکس‌العمل افراد به شرایط انزوایی است که در مأموریت به مریخ وجود دارد.

پروژه HI-SEAS که در دانشگاه هاوایی در مانوآ مستقر است، خدمه مهاجرنشین شبیه‌سازی‌شده مریخ را در محیط ایزوله‌ای که برای سه مأموریت قبلی استفاده می‌شد، مستقر کرده است. قبلاً دو مأموریت چهارماهه در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ و یک مأموریت هشت‌ماهه برگزار شده بود که در ژوئن ۲۰۱۵ پایان یافت. در مأموریت‌های قبلی، گاهی به اعضای مأموریت اجازه داده می‌شد که در لباس‌های فضایی، گنبد را ترک کرده و به فعالیت‌های فضای باز، مانند گلف بپردازند؛ اما بیشتر فعالیت‌ها در فضای باز، تحقیق در محیط محلی بود، یعنی درست مثل شرایط خدمه مستقر در مریخ.

این گروه ذخیره‌ای یک‌ساله از آب و غذا دارند. مواد غذایی که این گروه باید ماه‌ها از آن نگهداری کنند، مشابه مواد غذایی مصرف‌شده توسط فضانوردان است. شینا گیفورد، یکی از اعضای گروه، روز شنبه ۲۹ اوت تصویری از یک خوراک به‌نام کسادیلا (quesadilla) که به همراه ذرت و نخودفرنگی سرو می‌شود توئیت کرد. او نوشت:

اولین شام در فضای شبیه‌سازی‌شده: کسادیلای پنیر و بوقلمون و تمام سبزی‌ها تا ۳۰ دقیقه قبل همگی خشک بودند.

محیط زندگی HI-SEAS دارای یک محیط همکف دارای آزمایشگاه، یک آشپزخانه، یک محیط کار مشترک، یک محیط ورزش، یک اتاق غذاخوری و یک سرویس بهداشتی است. در طبقه بالا، شش اتاق‌خواب کوچک و یک سرویس بهداشتی تعبیه شده است.

HI-SEAS

در یک بیانیه این مأموریت گفته‌شده که این مأموریت قرار است:

روی عملکرد و پیوستگی اعضای گروه متمرکز باشد. محققان HI-SEAS در حال کار برای توسعه استراتژی‌های مؤثر برای ترکیب گروه و پشتیبانی است تا برای خدمه امکان سفر موفق به مریخ و بازگشت از آن را که درمجموع حدود سه سال طول می‌کشد.

محققان طی این مأموریت به کمک دوربین و ابزار ردیابی تحرکات بدن و روش‌های دیگر، این شش نفر را زیر نظر خواهند گرفت. در محیط بیرون، محققان اطلاعات را روی طیف وسیعی از فاکتورهای شناختی، اجتماعی و عاطفی که روی عملکرد گروه تأثیر می‌گذارد، جمع‌آوری خواهند کرد.

تصویر زیر، سه نفر از اعضای گروه در محیط بیرون زیستگاه HI-SEAS را نشان می‌دهد:

HI-SEAS

این گروه متشکل از سه مرد و سه زن است. چهار نفر از اعضای گروه آمریکایی هستند، یک نفر فرانسوی و یک نفر آلمانی است. مانند اغلب مأموریت‌های پرواز فضایی واقعی، شش عضو گروه دارای تخصص‌های گوناگونی هستند که شامل فیزیک، علوم خاک، زیست‌شناسی، پزشکی، پرواز فضایی روباتیک، اخترفیزیک و معماری می‌شود. گیفورد که به‌عنوان مأمور علوم سلامت و خبرنگار مأموریت فعالیت می‌کند، قبلاً به‌عنوان روزنامه‌نگار علمی فعالیت داشته است. گیفورد برای مجله Astrobiology نویسندگی کرده و برخی از مقالات او در وب‌سایت Space نیز منتشر شده‌ است.

گیفورد همچنین یک وبلاگ به‌نام Live from Mars دارد که در آن تجاربش را به اشتراک می‌گذارد. آندرزج استوارت، مأمور سرپرستی مهندسی چهارمین مأموریت HI-SEAS هم یک وبلاگ به‌نام Surfing with the Aliens دارد.

با توجه به یک بیانیه، این برنامه در ماه مه گذشته سومین کمک‌هزینه‌اش را از ناسا دریافت کرد. این کمک‌هزینه‌ها برای ادامه این پروژه تحقیقاتی و مأموریت‌های آن تا سال ۲۰۱۸ است.

[su_button url=”http://www.space.com/30425-yearlong-mock-mars-mission-begins.html” target=”blank” background=”#159f84″]Space[/su_button]

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
علي رسول زاده