حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

فوران شراره خورشیدی از یک لکه خورشیدی سرکش

نوشته

8 سال قبل | 2 دیدگاه | ترنجی

یک شراره خورشیدی قدرتمند دیروز مخابرات رادیویی فرکانس پایین را در نواحی آمریکای جنوبی و اقیانوس اطلس دچار مشکل کرد و این نقطه ناپایدار خورشید ممکن است بازهم فوران کند. فضاپیمای رصدخانه دینامیک خورشیدی (SDO) یک ویدئوی شگفت‌انگیز از این شراره خورشیدی را ثبت کرده که می‌توانید در ادامه ببینید…

[aparat]http://www.aparat.com/v/XbCHJ[/aparat]

دیروز در ساعت ۱۴:۵۳ به‌وقت گرینویچ (۱۸:۲۳ به‌وقت‌تهران)، شراره خورشیدی سایز متوسط کلاس M7 از یک لکه خورشیدی به‌نام ناحیه فعال ۲۴۲۲ (AR2422) فوران کرد. مقامات مرکز پیش‌بینی اقلیم فضایی سازمان ملی اقیانوسی و اتمسفری آمریکا در یک بیانیه گفتند که این انفجار تشعشع فرابنفش شدیدی را آزاد کرد که به سمت زمین شلیک شد. اوج این ماجرا زمانی بود که حدود پنج دقیقه بعد، در ناحیه روشن زمین سکوت رادیویی کوتاهی برقرار شد. فوران خورشیدی ۷ دقیقه پس‌ازآن پایان یافت.

لکه‌های خورشیدی در اثر گره‌ها و پیچیدگی‌های میدان مغناطیسی خورشید ایجاد می‌شوند و این میدان در ناحیه AR2422 به طرز خاصی گره خورده بود که با آزاد کردن ناگهانی مقدار زیاد انرژی مغناطیسی انباشته‌شده، موجب وقوع این پدیده شد. در پی آزاد شدن این تشعشع پرانرژی، این جریان ذرات باردار اتمسفر زمین را یونیزه کرد و موجب ایجاد اختلال در مخابرات رادیویی فرکانس پایین شد. دانشمندان انتظار ندارند که این پدیده یک پدیده خروج جرم از تاج خورشیدی (CME) به دنبال داشته باشد. پدیده CME حالتی است که حجمی از مواد و گازهای خورشیدی واقعاً و به‌صورت یونیزه از خورشید به بیرون پرتاب‌شده و ظرف چند روز به مدار زمین می‌رسند و می‌توانند عواقب خطرناکی داشته باشد، مانند واقعه CME سال ۱۹۸۹ که ایالت کبک را تحت تأثیر قرارداد.

وب‌سایت Spaceweather.com در یک پیش‌بینی اعلام کرد:

لکه AR2422 یک میدان مغناطیسی ناپایدار بتا-گاما-دلتا است که می‌تواند هرلحظه دوباره فوران کند.

در زمان نگارش این مقاله در سایت مرجع (بعدازظهر امروز) ۴۰ درصد احتمال فوران با همان شدت و ۵ درصد احتمال فوران قدرتمند کلاس X (قوی‌ترین نوع) طی ۲۴ ساعت آینده پیش‌بینی شده بود. فوران‌های کلاس X می‌توانند منجر به سکوت رادیویی در مقیاس کل سیاره و طوفان‌های تشعشعی شوند و ۱۰ برابر قدرتمندتر از فوران‌های کلاس M هستند.

خورشیدی

رصدخانه دینامیک خورشیدی سازمان ناسا یک فضاپیمای مشاهداتی است که از سال ۲۰۱۰ در مدار خورشید است و تصاویر رزولوشن بالای باورنکردنی از سطح خورشید تهیه کرده، در مورد فعالیت مغناطیسی خورشید اطلاعات جمع‌آوری کرده و به پیش‌بینی اثرات طوفان‌های خورشیدی روی زمین کمک می‌کند.

[su_button url=”http://www.space.com/30682-solar-flare-unrduly-sunspot-video.html” target=”blank” background=”#159f84″]Space[/su_button]

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Ari khan

ایا خطری هم مارو تهدید میکنه؟؟؟یا فقط مربوط به قاره امریکاست؟؟
ممنون :rose:

Chalton

🧗‍♀️

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
علي رسول زاده