حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

طرح ویژه رجیستری گوشی های همراه برای مبارزه با قاچاق

نوشته

8 سال قبل | 12 دیدگاه | ترنجی

قرار است از مهر ماه طرح ویژه رجیستری گوشی های همراه اجرا شود. در صورت اجرایی شدن این طرح قاچاقچیان گوشی های همراه قادر نخواهند بود که به فعالیت خود ادامه دهند. این خبر را معاون برنامه ریزی، نظارت و هماهنگی اقتصادی ستاد مرکزی مبارزه باقاچاق کالا و ارز اعلام کرده است. بدیهی است که اجرایی شدن آن کاری بس دشوار خواهد بود. با ترنجی همراه باشید تا جزییات آن را ببینیم.

این طرح مربوط به چندین سال قبل است که با توجه به مشکلات بسیار زیاد اجرایی نشد. اساس طرح این گونه است که واردکنندگان مجاز گوشی های همراه می بایست شماره سریال گوشی های وارد شده را در اختیار گمرک و سازمان تنظیم مقررات قرار دهند تا در رگولاتوری ثبت شوند. طبیعی است که پس از اجرای طرح گوشی های همراهی که شماره سریال آن ها در رگولاتوری ثبت نشده باشد قادر به فعال کردن سیم کارت نخواهد بود.

با اجرای کامل و بدون نقص این طرح قاچاق گوشی های همراه به طور کامل از بین خواهد رفت. گفتیم با اجرای کامل و بدون نقص! در این میان سوالاتی مطرح است که بد نیست به پاسخ آن اندیشیده شود.

۱- از جعل شماره سریال گوشی ها چگونه جلوگیری خواهد شد؟ (همان اتفاقی که سال ۸۵ افتاد. وارد کنندگان بصورت نرم افزای و بسیار ساده شماره سریال (کد IMEI) یکی از گوشی های که در رگولاتوری ثبت شده بود را برای چندین گوشی و حتی یک محموله بزرگ کپی می کردند. موردی گزارش شده بود که حدود ۱۲۴ هزار گوشی همراه دارای یک شماره سریال بودند.)

۲- قیمت ها چگونه کنترل خواهد شد؟ (با از بین رفتن یک طرف بازار طرف دیگر کالا را به هر قیمتی که دلش بخواهد عرضه می کند)

۳- پدید آمدن رانت برای ثبت سریال های غیر مجاز چگونه کنترل می شود؟

۴- شماره سریال گوشی های مسافران خارجی چه بر سرشان می آید؟

۵- شماره سریال گوشی هایی که به هر دلیلی ثبت نشود یا نشده باشد چه بر سرشان می آید؟

۶- با توجه به اینکه ۹۰ درصد گوشی های داخل کشور به صورت غیر رسمی و قاچاق وارد کشور می شوند، در صورت اجرایی شدن طرح، این کمبود چگونه جبران خواهد شد؟

۷- هم اکنون بیش از ۱۰۰ میلیون مشترک برای هر سه اپراتور وجود دارد. ثبت ۱۰۰ میلیون شماره سریال (البته اگر برای هر نفر یک گوشی همراه در نظر بگیریم) چگونه ممکن است.؟ (مدیر کل یکی از اپراتورها می گوید که باید حداقل ۱۰۰ میلیون سریال گوشی در سیستم هر ۳ اپراتور ذخیره و شناسایی شود و این امر، نیازمند توسعه زیاد ظرفیت مرکز EIR و تهیه سرورهای نگهداری است که هزینه زیادی را به اپراتور تحمیل می کند.)

۸- نظارت بر اجرای چنین طرح عظیمی چگونه و توسط چه دستگاهی انجام خواهد گرفت؟ ( اجرای این طرح مستلزم همکاری نهادهای وزارت صنعت، معدن و تجارت، ‌وزارت امور اقتصاد و دارایی،‌ گمرک جمهوری اسلامی ایران، سازمان تنظیم مقررات ارتباطات، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و اتحادیه صنفی خواهد بود. تصور کنید در هر کدام از این نهادها احتمال رخنه و لغزش وجود دارد. چنین نظارت دقیق و موشکافانه ای مستلزم هزینه ای هنگفت است. یکی از مدیران سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی می گوید:

اجرای رجیستر در ایران، نیازمند اجرای یک سری از اقدامات از جمله تسهیل واردات رسمی و ایجاد قابلیت برای ثبت و شناسایی سریال ها در سیستم اپراتورها است. گر هدف از رجیستر گوشی موبایل مبارزه با قاچاق گوشی است، باید موانع واردات قانونی که راه را برای قاچاق هموار می کند، برطرف شود. کاهش تعرفه واردات و تسهیل در ترخیص کالا از گمرک از جمله این موارد است. اکنون در ایران در کنار تعرفه نسبتا بالای واردات گوشی، موضوعاتی از جمله لزوم اخذ تایید سلامت برای نمونه، روال ورود و خروج کالا از گمرک را کند کرده که در نتیجه با معطلی کالا در گمرک هزینه های انبارداری نیز بر هزینه های واردکننده رسمی اضافه می شود. در کشور ترکیه رجیستر گوشی موبایل با جدیت انجام می شود. در این کشور مصرف کننده گوشی شماره سریال محصول را در شبکه اپراتوری کشور ثبت می کند. با این تفاوت که در ترکیه مشکلات واردات محصول در گمرک وجود ندارد و قابلیت سیستم اپراتوری نیز برای ثبت و شناسایی سریال گوشی ها فراهم است.

ابراهیم درستی رییس اتحادیه صوتی و تصویری می گوید:

اگر بازار یک دست و تحت نظارت باشد برای فروشنده تفاوتی ندارد که ملزم به فروش گوشی رسمی یا قاچاق است. اگر قرار باشد رجیستر گوشی برای مبارزه با گوشی قاچاق و فعال نشدن گوشی های غیر رسمی در شبکه بار دیگر احیا شود، ابتدا باید شرایط به گونه ای تعریف شود که با از بین بردن صرفه اقتصادی قاچاق، حجم کالای غیر رسمی در بازار به شدت کاهش یابد تا با حجم زیاد تقلب از جمله کپی کردن شماره سریال مواجه نباشیم، سپس به عنوان راه حل مکمل، رجیستر گوشی نیز دیده شود.

همچنین باید در اجرای این طرح، نظارت بسیار دقیقی بر فعالیت شبکه اپراتوری دیده شود که احتمال تقلب از سوی بدنه این مجموعه ها در ثبت غیرمجاز سریال ها و فعال کردن سریال گوشی های قاچاق از بین رود.

هر چند امیدواریم که این طرح به زودی اجرایی شود و بازار سرم سام آور گوشی های قاچاق ریشه کن شود، ولی از طرف دیگر امید بیشتری داریم که این طرح بدون نقص و کامل اجرایی شود.

شما چگونه فکر می کنید؟ آیا اجرای این طرح موفق خواهد بود؟

اشتراک در
اطلاع از
12 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
galaxy

تا عملی شه دوره ریاست جمهوری بعدی هم تموم شده

HM-R O Y A L

به جای این طرحهای احمقانه و شکست خورده و هدر دادن پول، این تعرفه های بالا را از گوشیها را بردارید راه ورود بصورت رسمی را هموار کنید ….(افزایش استورهای رسمی برندهای مختلف در داخل کشور ) آنوقت، قاچاق و وارد کردن گوشی بصورت غیر رسمی ، به صرفه نخواهد بود .
در آخر باید گفت کرم از خود درخته ! این جماعت از همه جا میخواهند کاسبی کنند .

میلاد

بهتره تیتر بشه گوشی ارزون بوده زیاد ازش پول گیر مسولین نمیومده میخان ازش پول به جیب بزنن

Sattar Panjehshahin

این گوشی های قاچاقی که دست مردمه چی میشه پس؟

ramin.tomcat

اینا رو احتمالا فعال نگهدارن (به IMEI گوشی که داره با سیم ایران کار میکنه دسترسی دارن) اما مشکل اونجاست که قاچاقچی میاد و سریال تمام گوشیا رو عوض میکنه و وقتی خدا نکرده گوشی رو دزدیدن و رفتی واسه پیگیری حالا بدو ببین سریال گوشیت چیه!

Dr.Zed

حوصله خوندن گوهر افشانی های اینارو ندارم
یکی توضیح بده چ خبره

Samsung--Electronics

گوشی رو هم به بهونه حمایت تز GLX گرون کنن
همین

Samsung--Electronics

این طوری اگه باشه، ممکنه یکی طوی تعویض رام و… imei رو خراب کنه. اونوقت چی؟ الان این برای یکی از فامیل هامون اتفاق افتاده. خودمم هم خیلی دیدم این مشکل پیش بیاد! !تازه میتونن پوشه efs رو راحت دستکتری کنن.
هیچ کاری نمی تونن بکن.
آخه گمرک رو گوشی؟ مگه ما گوشی ساخت داخل داریم؟
یه دنیا دیگه هم هست

hamidreza2000m

طرف خیلی راحت اونو دور میزنه!
یه گوشی گرون که میخواد وارد کنه قاچاقی میاره! imei اونو رو کارتن یه گوشی ارزون چاپ میکنه و میده بره برای رجیستر!
تمام!
مگه اینکه imei با مدل گوشی رجیستر بشه که بعید میدونم هچین اتفاقی بیافته
چون این قاچاقچیان عزیز کاری نمیکنن که آب زیرشون بره!

trojan

والا تعرفه الکی میزن…به اسم تولید داخلی.در صورتیکه هیچ تولید داخلی نداریم.حتی در حد درب پشتی گوشی…اما اینا اینو بهونه میکنن….دما بازم اجرایی نمیشه و به بنبست میخوره
بعدشم به جای این کارا راه رو واسه نمایندگی رسمی وا کنن….استور رسمی رو بیارن…..نه یه دلال بره از خرده فروش محموله بخره هر چند میخاد بفروشه…این از قاچاق هم بدتره

f.khabiry

عوض این سیاست های مسخره شکست خوده که در سیستم واردات اتومبیل شاهد بودیم بهتره برای حمایت از بازار داخل)آگه هدفشان واقعا پول به جیب زدن نباشه(بیان و واردات رو آزاد کنن و حمایت واقعی بکنن از تولید داخلی.یعنی عوض اینکه یه مشت جنس چینی مونتاژ داخل با کیفیت صفر و قیمت زیاد بدن دست مردم بیان و به تولید داخل بها بدن و ازش مستقیم حمایت کنن.کارخانه ساخت اجزاء داخلی موبایل مثل سی پی یو های مستقل و صفحه نمایش با کیفیت و حافظه هآ رو با یارانه های دولتی کلان بسازد به خدا یک صدم پول اختلاس ها هم هزینه اش نمیشه.وقتی مردم جنس با کیفیت واقعی دیدن که قابلیت رقابت واقعی با شرکت های دیگه رو داره و قیمتش هم به خاطر تولید داخل کمتره رو میارن به جنس داخلی.حتی اگر قیمتش بیشتر هم باشه ولی کیفیت بیشتری هم داشته باشه حاضر پول بیشتر بدن.مگر اینکه دولت خواسته باشه برای خودش کاسبی راهم بیداره نه برای حمایت از تولید داخل که نتیجه اش میشه گمرک!

Mir@

اینا بوی پول به دماغشون خورده
فکر مردم نیستن فقط به فکر جیب خودشون هستن
خدا بخیر بگزرونه
موبایلم میخوان بکنن انحصاری و مردمو سرکیسه کنن
وای از دست این از خدا بی خبرا

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
صدرا مخملی
شروعی تازه ....