حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

سو‌استفاده از ندانستن ؛ انتشار کذب محض در رابطه با ربات‌های جاسوسی تلگرام

نوشته

8 سال قبل | 7 دیدگاه | ترنجی

دقت کرده‌اید چقدر سریع یک شایعه در شبکه‌های مجازی رشد می‌کند؟ حالا شما یک صحبت جدی و یا بیانیه‌ای داشته باشید، مگر پخش می‌شود؟ جواب کسی که یک شایعه منتشر می‌کند این است “من فقط فوروارد کردم” ؛ خب عزیزم چرا صحبت درست را همینجوری منتشر نمی‌کنی؟ بگذریم؛ دلم از این شایعه ها پر است و به اندازه کافی حرص خورده‌ام تا این که در یکی از رسانه‌های معتبر و بسیار با سابقه کشور، مطلبی تحت این عنوان خواندم “ربات های جاسوسی تلگرامی را بشناسید + اسامی” ؛ شوخی می‌کنی؟ مگه ممکنه؟ به قول معروف مگه داریم؟ اخه چرا ! اهان بله  …… ب ا ز د ی د  و  رتبه ! یا شایدم نه به دید مثبت نگاه می‌کنیم. ندانسته منتشر شده است و یک سری افراد نیز ندانسته بازنشر خواهند کرد و همین طور این زنجیره دنباله دار می شود. در این میان چه بسا افراد زیادی بدبین شده و بسیاری از ارزش های دیگر را به زیر سوال می برند. در هر صورت در ادامه همراه باشید.

عنوان مطلب را برای شما گفتیم و بد نیست حالا توضیحات سایت باشگاه خبرنگاران جوان را نیز بخوانیم:

به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، تلگرام یکی از این شبکه های اجتماعی که اقدام به تخلیه اطلاعات موجود در تلفن های همراه و سیستم های مخابراتی میکند شروع به ساخت بانک اطلاعاتی از علایق و سلایق مردم کرد.
یکی از این روش ها استفاده از ربات های مجازی است که با ارتباط به سرور اصلی اقدام به تخلیه تمام محتویات داخل گوشی میکند و در صورت عدم حذف این ربات،تا هر زمان که در داخل سیستم باشد اقدام به جاسوسی می نماید.

تخلیه محتوای گوشی؟ جاسوسی آن هم توسط ربات؟ حالا بگذریم با هم نگاهی به لسیت ربات های منشر شده داشته باشیم:

اسامی تعداد از ربات های جاسوسی شناسایی شده:
@jaconda
@vajehyabbot
@toucan
@otaghe8bot
@clippy
@showmeBot
@BoobsWorld_bot
@voybot
@TeleStickersBot
@PersianArzbot
@Telegroupsbot
@RamonaBot
@ImageBot
@mahbot
@EmadBot
@fatarobot
@Radioarmaniran_bot
خودتان ربات های بالا را ببینید. مجموعه واژه‌یاب در این مورد توضیحاتی را منتشر کرد:

چندی پیش شایعه‌ای مبنی بر اینکه ربات‌های تلگرام، اطلاعات گوشی کاربران را سرقت می‌کنند در گروه‌های مختلف تلگرامی پخش شد که ربات واژه‌یاب نیز جزء لیست این نوع ربات‌ها شمرده شد. متأسفانه داستان به قدری ادامه پیدا کرد که خبرگزاری‌های داخلی نیز به انتشار این خبر دروغ پرداختند و این دسته از ربات‌ها را حتی صهیونیستی اعلام کردند. ما هنوز نمی‌دانیم منبع این اخبار از کجاست و انگیزه خبرنگاران از انتشار شایعات چیست؟
لازم به گفتن است که ربات تلگرام واژه‌یاب به‌هیچ‌وجه به اطلاعات گوشی کاربران دسترسی نداشته و حتی انگیزه‌ای برای ورود به حریم شخصی کاربرانش ندارد. همچنین مجموعه واژه‌یاب برای احترام به حریم شخصی کاربران و به خطر نیفتادن آن، از لغات جستجو شدهٔ کاربرانش نیز اطلاعی ندارد.
با توجه به اینکه همواره هدف واژه‌یاب کمک به اعتلای زبان فارسی و فراهم کردن دسترسی ساده و ارائه سرویس‌های رایگان به فارسی‌زبانان است، انتظار دارد خبرگزاری‌ها به‌جای ترویج شایعات به حمایت از این نوع سایت‌ها بپردازند.

حسین سالمی‌نژاد
مدیریت واژه‌یاب

به سراغ آقای بهنام صمدی رفتم و از ایشان یک سری توضیحات لازم را برای شما بازنشر می‌کنم:

 

سلام دوستان .میخوام این شایعات که آیا رباط هایی که توی گروهها هستن به همه مطالب ارسالی و دریافتی اون گروه دسترسی دارن یا خیر روبررسی کنم. آخه اخیرا این رباطها رو یکسری به اسراییل وصل میکنن و یکسری هم به آمریکا و یکسری هم به وزارت ارشاد نسبت میدن بهترین مرجع سایت خود تلگرام و توضیحاتش بود . اول اینکه خیلی منطقی اینه که اگر خود تلگرام بخواد از گروههای ما متن ها رو برداره نیازی به این رباط ها نداره و خیلی راحت این کار رو انجام میده .

این رباتها رو افراد میتونن بسازن و در بستر تلگرام استفاده کنن .(مثل ساختن یه گروه به همین سادگی)
( هر کدوم از ما هم اگر یکمی دانش برنامه نویسی وب داشته باشیم میتونیم یه ربات تلگرام طراحی کنیم . توی این سایت هم توضیحاتش هست : https://core.telegram.org/bots)

خوب حالا میخوام یه مطلب مهم که تابحال جایی بهش اشاره نشده بهتون بگم . اول متن اصلی سایت :

Privacy mode
How can I be sure that the little rascal isn’t selling my chat history to my competitors?

The answer is — privacy mode.

A bot running in privacy mode will not receive all messages that people send to the group. Instead, it will only receive:

All messages that start with a slash ‘/’ (see Commands above)
Messages that @mention the bot by username
Replies to the bot’s own messages
Service messages (people added or removed from the group, etc.)

Privacy mode is enabled by default for all bots. It can be disabled, so that the bot will begin receiving all messages like an ordinary user. We only recommend doing this in cases where it is absolutely necessary for your bot to work — users can always see a bot’s current privacy setting in the group members list. In most cases, using the force reply option for the bot’s messages should be more than enough.

این متن بالا میگه رباتها در حالت پیش فرض ، گزینه
privacy mode
توشون فعاله و با فعال بودن اون گزینه رباط به هیچ عنوان دسترسی به همه چت های یک گروه رو نداره و فقط میتونه موارد زیر رو ببینه :
-پیامهاییکه با علامت بک اسلش ( / ) شروع میشن
-وقتیکه نام ربات رو با علامت @ مینویسیم
-پاسخ هاییکه خود ربات ارسال میکنه

خوب پس در حالت عادی فرضیه جاسوسی در گروه توسط ربات رد میشه ( یعنی تلگرام این اجازه رو بهش نمیده ) اما مسئله یه جور دیگه هم هست .

مسئله اینه که حالت پرایوسی مود که بالا صحبتش رو کردم ، درسته که بصورت پیش فرض و عادی زمان طراحی ربات فعاله اما صاحب ربات میتونه اونو غیر فعال کنه .

و در صورت غیر فعال بودن اون ، رباط میتونه چت های گروه رو زیر نظر داشته باشه ( تاکید میکنم ، چت های گروه ، نه اینکه اطلاعات شخصی گوشی شما ) . مثلا وقتی رباطی رو به گروهی اضافه میکنیم به طورخودکار پیام خوش امد میگه. ویا وقتی کسی از گروه خارج بشه. که این قابلیت هم بسیار ساده بوده و جز برنامه نویسی رباط میباشد.

خوب حالا ما چطوری میتونیم بفهمیم که رباطی که توی گروه ما اد شده ، پرایوسی مودش کدوم وضعه ؟

خیلی ساده . شما اگر برید توی لیست نفرات گروه تلگرامتون ، اگر رباطی که تو گروه اد کردین پرایوسیش فعال باشه ، این عبارت رو زیر اسم رباطه نوشته :
has no access to messages

و اگر رباطش طوری باشه که دسترسی به همه چت ها داشته باشه این عبارت رو زیر اسم رباطه نوشته :
has access to messages

ضمنا واسه شناسایی رباط ها خوبه که بدونید همه رباط های تلگرام حتما میبایست توی یوزرنیمشون کلمه bot بکار رفته باشه .
درضمن اگر برنامه تلگرام کسی به روز نباشه در لیست گروه ها رباط رو بعنوان نفر اول در گروه نشون میده. چون رباط رو اتوماتیک همیشه انلاین میزنه. این بررسی و توضیحات رو فرستادم تا ترس دوستان بریزه و در آخر ازتون تقاضا دارم ، این شایعات و مطالبی که توی فضای مجازی میبینید ، قبل از اینکه اونها رو انتشار بدید و بهشون دامن بزنید ، قبلش یه بررسی و جستجو کنید و مثل قبل توصیه میکنم ، اگر میخواید در فضای مجازی امنیتتون تا حدود بالایی حفظ بشه ، حتما از یه آنتی ویروس معتبر و بروز شده استفاده کنید ، توی سایتهای ناشناس نرید ، روی لینک های نامعتبر و ناشناس کلیک نکنید و بهیچ عنوان عکس و فیلم و مطالب شخصیتون رو توی گوشی موبایلتون نگه ندارید و بسیاری از نکات امنیتی دیگه که براحتی میتونید با یه سرچ ساده بدست بیارید.

کامنت یکی از دوستان در وب‌سایت مذکور را بخوانید:

Screen Shot 2015-09-23 at 4.18.33 PM

قضیه به همین صورت مسخره است! واقعا هیچ جاسوسی در میان نیست. در ابتدا که باتری سامسونگ جاسوسی می‌کرد و اکنون که نیز ربات های تلگرام . در ابتدا یک صحبتی کنم و سپس توضیحاتی را داشته باشم. اگر شما با این دیده ساده پا به دنیای مجازی گذاشته‌اید که به نظر من کار اشتباهیست و بهتر خواهد به سراغ دوران قبل رفته و با استفاده از کبوتر یا آتش و دود با هم صحبت کنید اما اگر پا به این دنیا گذاشته‌اید، پس لطفا

تحقیق کنید

اگر تحقیق نمی‌کنید پس حداقل

بپرسید

و اگر نمی‌پرسید حداقل

پخش نکنید

 

هیچ جاسوسی در میان نیست. ربات ساخته شده است تا به یک سری دستورات از پیش تعیین شده پاسخ دهد. به گیت‌هاب بروید و نمونه های ربات را دانلود کنید. کد های ان را ببینید و خودتان به این صحبت های بالا خواهید خندید. قضیه بسیار ساده تر از چیزی است که فکر می‌کنید. هر ربات یک آیدی دارد که این ایدی می‌تواند هر کلمه ای باشد پس اگر ایدی های ترسناک دیدین واقعا وحشت نکنید چون یک ایدی هست و تمام . این که می‌گویند فلان ربات دزدی می‌کند کاملا دروغ و کذب است. ربات تا دستوری نگیرد کاری نمی‌کند و اصلا محدودیت وظیفه ربات نیز به همین متن و یا تکست بسته شده است. نه به گالری شما دسترسی دارد و نه به موقعیت و ویدیوهای شما ! امیدواریم اگر مشکلی بود حتما پرسیده شود!

اشتراک در
اطلاع از
7 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Hoseyn Zx

عالی بود ممنون.. این خبرم بزارین لطفا ssd های جدید سامسونگ با قیمت و سرعت فوق العاده خوب:
http://m.gsmarena.com/samsung_announces_incredibly_fast_950_pro_ssd-news-14127.php

Dr.Zed

ممنون آقا صدرا. ینی من پیر شدم تا جماعت رو قانع کنم. ولی نمیشدن هیچ. تازه فحش هم میدادن:|||||||||||
متاسفم برا این عده افراد 🙁
واقعا با کیا شدیم مثلا ۸۰میلیون؟ 😐

AMIR 2311

یه عده ادم بی سواد میگن ربات تلگرام جاسوسیه حالا این که هیچ چرا YJC این کارو کرده واقعا بی سوادن اخه شما که چیزی درباره تکنولوژی نمیدونی گ.ه میخوری میای مطلب منتشر میکنی .

Ari khan

YJC که رسالتش معلومه چیه!!!تعجبی نداره این کارش 😉

nature

مرسی از مطلب خوبتون ولی نمیشه من یه سریا رو دیدم هر کار کنی قبول نمیکنن :negative:
در ضمن آقای مخملی یه سوال ¿ تلگرام آپدیت شد کی کانال میسازین :yahoo: منتظریما
مطمعنم برا این قابلیت جدید تلگرامم یه شایعه میسازن 🙁

emir

۲ بار براشون پیغام گذاشتم، تایید نکردن نامردا
اصلاً معلومه هدف دار کار می کنن

md4956

سر این موضوع به قدری عصبانی شدم .. امان از دست جاهل‌های دنیای مدرن …

ای انسان٬ تو عقل داری٬ میتونی تحقیق کنی .. احمق ! ببخشید که اینجوری گفتم.

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
صدرا مخملی
شروعی تازه ....