حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

درمان مسمومیت خونی با آهن‌ربا!

نوشته

7 سال قبل | بدون دیدگاه | اخبار، پزشکی و سلامت، حتما بخوانید

با این که سپسیس (Sepsis) یا مسمومیت خونی با کسی شوخی ندارد بیش از نیمی از مردم جهان در شرایطی قرار دارند که ممکن است زندگی آنها با ابتلای به این عارضه به پایان برسد.

درمان مرسوم به هنگام مشاهده نخستین نشانه‌های ابتلای به این بیماری عبارت از به کارگیری داروهای آنتی‌بیوتیک است اما آن گونه که تحقیقات پژوهشگران آمریکایی نشان می‌دهد ممکن است حتی بهترین آنتی‌بیوتیک‌ها دیگر مثل سابق کارایی نداشته باشند و این جا است که جریان مغناطیس یا همان آهن‌ربا به فریا می‌رسند.

پژوهش مشترک انجام شده بین دانشگاه هاروارد، گروه پژوهشی یی ام پی ای (Empa) و موسسه آدولف مرکل حکایت از تصفیه خون برای رهایی از بیماری سپسیس دارد. محققان در این خصوص به روشی خیلی ساده باکتری را با کمک جریان مغناطیس بیرون کشیده‌اند. پژوهشگران در ابتدا آنتی بادی‌هایی را با ذرات آهن پوشش دادند تا باکتری مضر را گرفتار و محدود کند.

هنگامی که باکتری در نوعی از محلول قرار گرفت، آنتی بادی‌ها وارد عمل شدند و باکتری‌ها را در محاصره خود قرار دادند. بعد از این محلول از دستگاه دیالیز عبور داده شد، جریان مغناطیس آنتی بادی‌ها را به سمت خود جذب کرد و پاتوژن‌ها شروع به پاکسازی خون کردند.

تنها مشکل موجود این است که آنتی بادی‌ها برای هدفی مشخص ساخته شده‌اند. به این معنا که آنها می‌توانند نوعی خاص از باکتری را در محاصره خود بگیرند. بنابراین اگر فردی مبتلا به چند گونه باکتری شده باشد، پزشکان مجبور خواهند شد تا روش‌های متعدد درمان را برای او به کار بگیرند.

گروه پژوهشگران به این نتیجه رسیده‌اند که چاره کار ساخت آنتی بادی مصنوعی است که می‌تواند همه نوع باکتری عامل بروز بیماری سپسیس را در مهار خود بگیرد. ملکول چنین آنتی بادی هنوز برای انسان به اثبات نرسیده است اما گروه پژوهشی یی ام پی ای (Empa) قول مساعد داده است تا این مانع را از پیش رو بردارد.

با همه این تفاصیل، هنوز نمی‌توان زمان مشخصی را تعیین کرد و گفت که چه زمانی روش درمان بیماری سپسیس یا مسمومیت خونی سر از مراکز درمانی درمی‌آورد.

[button type=”default” color=”” target=”” link=”https://www.engadget.com/2016/12/08/doctors-sift-bacteria-from-blood-with-magnets/”]engadget[/button]

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
جلیل جعفری
مترجم و روزنامه‌نگار