حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

دانشمندان موفق به ساخت ترانزیستور تنها با یک مولکول شدند

نوشته

8 سال قبل | 7 دیدگاه | ترنجی

چیزی که در تصویر می‌بینید، نه‌تنها یکی از ریزترین قطعات نیمه‌رسانایی است که تاکنون ساخته‌شده، بلکه بهتر است بگوییم که از این کوچک‌تر نمی‌توان ساخت‌‍. یک گروه تحقیقاتی بین‌المللی موفق به ساخت یک ترانزیستور شده که فقط متشکل از یک مولکول فتالوسیانین مس، یک دوجین اتم ایندیوم و یک ماده پشتیبان ایندیوم آرسنید است.

روش کار این بود که اساس کار ترانزیستور معمولی کنار گذاشته شود. برای مثال، در یک ترانزیستور اثر میدان (FET) جریان با کمک تنظیم ولتاژ گیت کنترل می‌شود. اما در روش جدید، فقط کافی است فاصله گیت (که در این مورد فاصله اتم‌ها است) تنظیم شود.

این آزمایش‌ها در موسسه Paul-Drude-Institut für Festkörperelektronik برلین با همکاری محققان دانشگاه آزاد برلین (FUB)، آزمایشگاه‌های تحقیقات پایه NTT در ژاپن و آزمایشگاه تحقیقات نیروی دریایی ایالات‌متحده آمریکا در واشنگتن D.C. انجام شدند.

محققان از روشی استفاده کردند که ابتدا توسط محققان IBM در سال ۱۹۹۰ نشان داده شد. محققان IBM حروف I، B و M را با جابجا کردن تک‌به‌تک اتم‌ها روی یک سطح فلزی به کمک یک میکروسکوپ تونلی روبشی (STM) در کنار هم نوشتند. به‌منظور عمل کردن مولکول به‌عنوان یک ترانزیستور ، محققان مجبور به نشست دادن آن و اتم‌های باردار ایندیوم مجاور آن و تشکیل گیت روی یک سطح نیمه‌رسانا به‌جای سطح فلزی (در این مورد، ایندیوم آرسنید) شدند.

این تنها گوشه‌ای از جزئیات این آزمایش‌ها بود، در صورت تمایل به کسب اطلاعات کامل‌تر، می‌توانید به منبع درج‌شده در پایان مطلب و همچنین لینک مقاله منتشرشده در Nature و وب‌سایت آزمایشگاه تحقیقاتی نیروی دریایی آمریکا مراجعه کنید.

اما زیاد ذوق‌زده نشوید و انتظار دیدن دنیایی پر از گجت‌های مینیاتوری پیچیده در آینده نزدیک را نداشته باشید. دانشمندان این ترانزیستور را در شرایط نزدیک به خلأ و در دمایی بسیار نزدیک به صفر مطلق ساخته‌اند. این شرایط بسیار دورتر از شرایط دنیای واقعی ما است و هنوز تا زمانی که این ترانزیستورها بتوانند در محصولات تجاری جا خوش کنند، نیاز به تحقیقات علمی بسیار بیشتری هست. بااین‌حال، این پیشرفت امیدوارکننده است و نشان می‌دهد که هنوز راهی بسیار طولانی تا رسیدن به مرزهای فیزیکی دنیای الکترونیک باقی است.

[su_button url=”http://www.engadget.com/2015/07/26/single-molecule-transistor/?ncid=rss_truncated” background=”#0fc5b7″]engadget[/su_button] [su_button url=”http://spectrum.ieee.org/tech-talk/biomedical/devices/building-a-singlemolecule-transistor-from-scratch?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+IeeeSpectrum+%28IEEE+Spectrum%29″ target=”blank” background=”#0fc5b7″]IEEE[/su_button]

اشتراک در
اطلاع از
7 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Amir Motallebi

دوستان شرمنده پسورد ورودی گوشیمو فراموش کردم راه حلی داره ؟اس۶

میلاد

پترن بوده یا پسورد

Amir Motallebi

حل شد دادا
ریست فکتوری کردم

euler

یک هندی تو سایت گاردین نظر داده بود همه این پیشرفتها فقط برای کندی کراش و دیدن ویدیو گربه ها تو فیسبوک تلف میشه ای جان بالاخره یکی تو دنیا با من موافقه شعاع اتم حدودا یک دهم نانومتر هست یعنی تو یک چیپ نسبیت به ترانزیستور های الان ۱۰ هزار تا ترازیستور بیشتر جا میشه اکثرشون هم صرف ترول ساختن و کارهای چرند تو فیسبوک و… استفاده میشه :wacko:

Just Sony ONLY(فقط سونی)

واقعا عالیه 😉

Mr pixel

فک کن یه ابر کامپیوتر رو بشه تو نگین انگشتر جا داد……
اینقدر هم کم مصرف که انرژیشو از تکون انگشت یا ضربان خون انگشت بگیره

Moazez

برترین شرکتهای ترانزیستور سازی دنیا در ژاپن و آلمان هستند. من خودم یکی از کسایی هستم هم که از ترانزیستورهای شرکت توشیبا، فوجی الکتریک، هیتاچی از ژاپن و اینفینئون و فیرچایلد از آلمان استفاده میکنم.

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
علي رسول زاده