حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

دانشمندان ارتش آمریکا صفحات خورشیدی کوچک‌تر، محکم‌تر و ارزان‌تر ساخته‌اند

نوشته

8 سال قبل | 4 دیدگاه | محیط زیست

محققان ارتش در زرادخانه Redstone اعلام کردند که به یک پیشرفت شگرف در تولید انرژی خورشیدی دست‌یافته‌اند. این محققان موفق به تولید صفحه خورشیدی فوتوولتائیکی شده‌اند که کوچک‌تر و مقاوم‌تر بوده و ساخت و به‌کارگیری آن ارزان‌تر از نمونه‌های موجود است.

صفحات خورشیدی کوچک‌تر دانشمندان ارتش امریکا

تقریباً هر نوع صفحه خورشیدی که اکنون موجود است، وابسته به ساخت تمام سیلیکونی است. باند طول‌موج جذبی (محدوده طول‌موج نوری که می‌تواند توسط صفحه جذب و به برق تبدیل شود) سیلیکون تک کریستال نسبت به باند طول‌موج تابش خورشید به‌مراتب محدودتر است. این نه‌تنها به این معناست که صفحات خورشیدی موجود بخش مهمی از انرژی تابش خورشیدی را از دست می‌دهند، بلکه علاوه بر این، تابش فرابنفش و فروسرخ مرتب به صفحات خورشیدی آسیب می‌زنند و موجب گرمایش، تاب برداشتن و ترک زدن آن‌ها می‌شود.

از طرف دیگر، صفحه خورشیدی ساخته‌شده توسط این گروه محققان از لایه‌های ساندویچی فوق نازک فلزاتی مانند نقره و طلا در میان لایه‌های نیم‌رسانا بهره می‌برد. با افزوده شدن این لایه‌ها، باند طول‌موج جذبی صفحات خورشیدی گسترده‌تر می‌شود و امکان تنظیم آن برای بازتاب دادن پرتوهای مخرب نیز وجود دارد. ویژگی جالب‌تر این صفحات خورشیدی این است که صرف‌نظر از زاویه تابش، مقدار ثابتی توان الکتریکی تولید می‌کنند و این بدان معناست که نیازی به تجهیزات موتوردار گران‌قیمت برای تعقیب خورشید ندارند.

این فناوری هنوز در مراحل اولیه‌اش است و طبق توضیحات سرپرست بخش کاربرد علوم اپتیک هیئت‌مدیره توسعه و یکپارچه‌سازی تسلیحات، وین دیونپورت:

مانند بسیاری از پروژه‌های تحقیقاتی پایه، مزایای زودبازده گاهی هنوز مشخص نیستند، اما به‌وضوح ارزش سرمایه‌گذاری دارند. آزمایشگاه‌های تحقیقاتی ارتش در AMRDEC ادامه‌دهنده میراث پروژه‌های تحقیقاتی باکیفیت هستند و من انتظار دارم تعداد بیشتری از پروژه‌هایی مانند این را ببینم که در اختیار نیروهای نظامی آینده قرار بگیرد.

برخی پیشرفت‌های فناوری در آزمایشگاه‌های پیشرفته مراکز نظامی رخ می‌دهد، اما معمولاً از کاربرد نظامی فراتر رفته و کاربرد عمومی پیداکرده و پس از مدتی حتی وارد زندگی روزمره مردم می‌شود. صفحات خورشیدی زرادخانه Redstone نیز از این قاعده مستثنا خواهد بود. نظرتان چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
4 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
galaxy

بعد این طلا نقره توش داره گرون در نمیاد ؟
یکبار نشد تلویزیون ایران این چیزارو تو اخبارش بگه مثلا بگه فلان دانشگاه امریکایی این کارو کرد اگرم بگه شاید سالی یه بار ….

Ari khan

خیلی خوب میشه اگه به تولید انبوه برسه،

Shahspik

مرگ بر آمریکا 🙂

chalton

.

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
علي رسول زاده