حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

چگونه خطوط هوایی دلتا با مشکل قطع برق مواجه شد؟

نوشته

7 سال قبل | بدون دیدگاه | مطالب ترنجی

روابط عمومی شرک( ایدکو )توزیع کننده محصولات کسپرسکی در ایران؛ من یکی از صدها هزار مسافر متاثر از خرابی اخیر سیستم های کامپیوتری در خطوط هوایی دلتا بودم. این اتفاق در ۸ آگوست در زمانی که من دو پرواز با خطوط هوایی دلتا داشتم رخ داد. در واقع، من خوش شانس بودم و این شرکت هیچ کدام از پروازهایم را لغو نکرده بود و من پروازهایم را از دست ندادم. و من نسبت به دیگر مسافران زمان کمتری را برای انتظار گذراندم، تنها ۵ ساعت این انتظار برای من طول کشید. در آخر، همه چیز خاموش شد و در بین آن ۵ ساعت تجربه بسیار جالبی را کسب کردم.

چه اتفاقی رخ داده بود؟

خطوط هوایی دلتا، یکی از بزرگترین خطوط هوایی در کل دنیا است که ناوگان های بیش از ۸۰۰ هواپیما را اداره می کند و روزانه حدود ۶۰۰۰ پرواز و بیش از ۱۰۰ میلیون نفردر سال را در بخش حمل و نقل ساپورت می کند. این کمپانی دارای ۱۳ مرکز است و یکی از آنها که آتلانتا است بزرگترین فرودگاه در سراسر جهان است. در کل، دلتا دارای یک سیستم مرکزی بزرگ است.

در ۸ آگوست، در ساعت ۲:۳۰ دقیقه بامداد، سرورهای  سیستم های کامپیوتری داده های مرکزی خطوط هوایی دلتا در فرودگاه آتلانتا با مشکل قطع برق مواجه شد. سیستم های داپلیکیت نیز به مشکل خوردند. و در نهایت، کار تمام سیستم های کامپیوتری  متوقف شد.

طبق گفته ی John Kraft، سخنگوی برق جورجیا(کمپانی که برق را برای مرکز داده ها فراهم می کند) سوئیچگیر۱ مشکل قطعی داشت. یک سوئیچگیر ، همانند یک مدار شکن در خانه ها کار می کند(که به کنترل وسوییچ جریان برق کمک می کند).

Robert Mann، تحلیلگر صنعت و مدیر اجرایی سابق شرکت هواپیمایی به رویترز گفت، ” این کمپانی به احتمال زیاد، هنگامی که برق ها و اتصال دلتا از ژنراتور ذخیره قطع شده بود، در حال اجرای یک تست عادی تدارکات پشتیبانی برق بوده است.

به طور کل، حدود  ۱۰۰۰ پروازی که در ۸ آگوست و روزهای پس از آن کنسل شدند، دلتا هم چزئی از آن ها بود. و البته اکثر پرواز های دیگرهم با تاخیر به پرواز درآمدند.

این حادثه جدای از تاثیری که بر مسافران گذاشته شد، ده ها مورد از فرودگاه ها را تحت تاثیر قرار داد و حجم کار افسران عملیات پرواز را در سراسر جهان افزایش داده بود.

البته سیستم هماهنگی دقیق پروازهای متصل بین خطوط هوایی دلتا و شرکای آن از این اتفاق آسیبی جدی را متحمل شدند و بسیاری از مسافران مجبور شدند در طول شب در شهرهایی به مدت کوتاهی توقف یابند.

دلتا به مسافران پیشنهاد کرد تا برنامه ی پرواز سفر خود را کنسل کنند و به مدت یک روز در جایی که قصد عزیمت به آن را داشتند بمانند و هزینه اقامت آنها به عهده ی کمپانی باشد. بسیاری از مسافران با این پیشنهاد موافقت کردند. دلتا همچنین قول ۲۰۰$ هزینه سفرهای مشتریانی که پرواز هایشان لغو شده بود  یا بیش از ۳ ساعت تاخیر داشته بودند را وعده داد.

آن روز چگونه سپری شد؟

بعد از ظهر روز ۸ آگوست، بدترین قسمت روز بود، که در آن اوج خرابی نمایان بود، پرواز ها کنسل شده بودند و تاخیر داشتند. من در این زمان، در فرودگاه بین المللی لس آنجلس به سر می بردم. پنجمین فرودگاه شلوغ  در جهان برای مسافرین (این فروگاه در سال به حدود ۷۰ میلیون مسافر خدمت می کند) اینجا مکان آرامی نیست و همیشه در رفت و آمد است، حتی در زمانی که همه چیز روبراه است.

خیلی اتفاقات عجیب و غریبی در آنجا رخ داد. پرواز ورود خروج من به  سیاتل از روی صفحه اعلانات ناپدید شد. اپلیکیشن های موبایل دلتا تنها راه برای پیدا کردن اطلاعات مربوط به پروازها بود.

با این حال، مسئولین گیت های اختصاصی هر ۵ دقیقه تغییر می کردند و من متوجه شدم که مسئولین گیت ها باید صدها و هزاران پرواز را جابجا کنند و از پس این کار برآیند. دقیقا مثل سختترین مرحله بازی خانه سازی Tetris.

پس از اجرا به مدت نیم ساعت در سراسر فرودگاه، من در نهایت به قسمت گیت که به پرواز من اختصاص داده شده بود رسیدم. آنجا مسئول گیتی وجود داشت که فقط به صورت شفاهی به کارها نظم و ترتیب می داد.

در طول تاخیر ۵ ساعته، کمکی از دستم برنمی آمد اما از رفتار حرفه ای کارکنان خطوط هوایی تقدیر کردم. آنها تمام تلاش خود را برای کاهش عواقب ناشی از قطعی برق کردند. با شکیبایی کامل، آنها به مسافران  آنچه که رخ داده بود را توضیح دادند و برای آن مشکل مثل همیشه مودبانه، دوستانه و با آرامی عذرخواهی کردند. هیچکدام از کارکنان رفتار گستاخانه ای را انجام ندادند و سوالات مسافران را نادیده نگرفتند اگرچه در آن میان باید به کارهای زیادی رسیدگی می کردند.

 نتیجه گیری

هنگامی که یک کامپیوتربه مشکل برمی خورد، ما باید روش های قدیمی و از مد افتاده را تغییر دهیم زیرا که آنها نه تنها کارآمد نیستند، بلکه امروزه قابل استفاده نیستند و هیچ کدام از آنها برای دنیای امروز طراحی نشده اند. همه ما در این مورد امیدواریم که به زودی بتوان سیستم های الکترونیکی را به صورت آنلاین اداره کرد.

پس چه کاری را باید انجام داد؟ باید سیستم های الکترونیکی که گاهی وقتها  نامعتبر هستند را رها کنیم؟ البته که نه. هیچ کمپانی نمی تواند بدون فن آوری های مدرن رقابت کند. ماشین ها وکامیون ها هم خطرناک هستند و شکی در آن نیست، اما با این حال هیچ کسی پیشنهاد حمل و نقل با اسب را نمی دهد.

چه کارهایی نیاز است تا نقش امنیت و اعتماد را در زندگیمان پررنگ تر کنیم؟ الکترونیک وابسته به مدیریت زیرساختهای حیاتی است که باید به درستی از حملات و حوادث محافظت شود. این مثال یادآوری مهمی از خرابی عظیم و جدی در سیستم های صنعتی کامپیوتر بود که می تواند بر زندگی صدها هزار نفر از مردم تاثیر گذار باشد.

منبع: کسپرسکی آنلاین

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
صدرا مخملی
شروعی تازه ....